Toon posts:

Batchfile voor videokaart en scherminstellingen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teake
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-05 19:03
Goedemorgen,

Ik heb een videokaart die weigert op te starten, waardoor mijn windows XP altijd in "nood-video-driver" werkt.
Veel geprobeerd, maar ik denk dat er iets beschadigd is of zo. Ik heb zelfs de Nvidia video kaart al vervangen door een Ati Radeon, maar die wordt ook niet opgestart. Beide PCI slot, het lijkt wel of die niet wil opstarten. In de Bios heb ik al de opstart voorkeur van de videokaart gewijzigd, alle opties geprobeerd, maar niet één werkt, hij springt steeds terug in de noodloop.

MAAR... er is hoop: ik kan het corrigeren door de volgende acties, en die acties zou ik graag in één keer willen uitvoeren met een batch file oid.

1) Deze computer>beheren>apparatenbeheer> beeldschermadapters>ATI Radeon 2400 XT
2) Deze uitschakelen
3) Weer inschakelen
4) Beheer sluiten
5) Beeldscherm instellingen, tabbladinstellingen
6) Resolutie op 1280x1024
7) Toepassen
8) Afsluiten

Welke commando's moeten er in die batch file om dit voor elkaar te krijgen?

ps: het is een workaround natuurlijk, maar ik krijg het niet voor elkaar om het gewoon netjes op te laten starten. Al héél veel geprobeerd: complete dé-installatie van videokaart, andere drivers, diverse updates, ander video kaart, etc. Noem het maar op. Hij blijft steeds hangen op één of meerdere files

Gegevens:
Windows XP pro sp3
ATI Radeon 2400XT video kaart
Dell beeldscherm (maar dat herkent windows vanzelf zodra de video kaart weer ingeschakeld is)

Hulp is welkom! Hetzij met de inhoud van de batch file, of met een nettere oplossing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:14
Apparaatbeheer-gedeelte kun je doen met het commandline tooltje DevCon, resolutie kun je aanpassen met SetRes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:24

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Als na wat softwarematige trucs de videokaart(en) wel goed functioneren dan lijkt het probleem eerder in je windows-installatie te zitten, dan in de hardware. Ook omdat het doen van updates niet echt lekker gaat, getuige:
teake schreef op zondag 26 juni 2011 @ 09:42:
Al héél veel geprobeerd: complete dé-installatie van videokaart, andere drivers, diverse updates, ander video kaart, etc. Noem het maar op. Hij blijft steeds hangen op één of meerdere files
Misschien niet helemaal het antwoord waar je op zit te wachten, maar heb je al eens een complete herinstallatie van je systeem overwogen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teake
Ja, heb ik overwogen, maar dat weegt voor mij niet op tegen de relatief kleine ergernis van die videokaart. Het zou alleen zo mooi zijn als het werkt zoals het hoort :-) Het kán, dus het móet...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

teake schreef op zondag 26 juni 2011 @ 09:42:
Hulp is welkom! Hetzij met de inhoud van de batch file, of met een nettere oplossing.
Kan me niet voorstellen dat je met Google niets had kunnen vinden over het maken van een batchbestand om de resolutie instellingen toe te passen.

De videokaart werkt echter wel, je krijgt er immers beeld van. Het feit dat het met zowel een ATi als met een nVidia videokaart niet goed gaat, zou ik eerder zeggen dat het aan jouw Windows installatie ligt. Ik sluit me daarom aan bij Question Mark. :)
teake schreef op zondag 26 juni 2011 @ 11:32:
Ja, heb ik overwogen, maar dat weegt voor mij niet op tegen de relatief kleine ergernis van die videokaart. Het zou alleen zo mooi zijn als het werkt zoals het hoort :-) Het kán, dus het móet...
Er moet wel iets aan de hand zijn met Windows, want het deïnstalleren van programma's gaat niet goed. Blus dan niet het brandje door een batchfile om het "probleem" op te lossen, maar los het feitelijke probleem op en zorg dat Windows (goed) werkt. :) In the long run heb je daar namelijk meer aan dan élke keer het batchbestand te moeten draaien (wat dan een vertragende factor is bij het opstarten).

Wat je daarvoor ook nog kan proberen, is de stuurprogramma's opnieuw installeren vanuit de veilige modus.
Als dat ook niet heeft mogen baten, dan zou ik de PC maar eens grondig inspecteren op vuiligheid en troep. ;)

[Voor 44% gewijzigd door CH4OS op 26-06-2011 11:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-05 12:56
Heb je eens overwogen om driversweeper te gebruiken om de resten van een nvidia en ati videokaart te verwijderen? Dan erop natuurlijk de laatste drivers voor je HD2400 XT gebruiken :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teake
Voor de Nvidia heb ik NFR gebruikt: Nasty File Remover. Die bleef ook steeds op één file hangen. Ook in veilige modus. Tuurlijk ben ik het met jullie eens dat een schone, goed werkende installatie veel beter is dan een batchfile die symptomen bestrijdt.Maar na veel geprobeerd te hebben was ik het even zat, en merkte dat handmatig de boel instellen wel werkte. Vandaar het batchfile idee.
In elk geval dank voor de devcon en setres tips, ik zal er eens wat mee spelen, moet lukken lijkt me.
De andere tips: er staan helaas geen nieuwe tips bij. Mogelijk zou ik nog eens kunnen opschonen ZONDER een videokaart in het PCI slot. Ik zou eens moeten uitzoeken of ik een videokaart ergens anders in kan drukken. Via RDP ofzo zou mogelijk kunnen werken?

• teake
ff batch gemaakt: werkt!

code:
1
2
3
4
devcon disable *ven_1002*
devcon enable *ven_1002*

setres H1280 V1024

Alleen is het te vroeg tijdens het opstart proces om in startmanu>opstarten gezet te worden. En batch (onder XP) kent geen wachtcommando? Hij zou gewoon even 20 seconden moeten wachten ofzo.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:14
Hier staan wel een paar opties: http://www.robvanderwoude.com/wait.php

Vind zelf de netste methode om sleep.exe uit de Resource Kit Tools te gebruiken.

• THE_FIREFOX
teake schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 08:30:
ff batch gemaakt: werkt!

code:
1
2
3
4
devcon enable *ven_1002*

setres H1280 V1024

Alleen is het te vroeg tijdens het opstart proces om in startmanu>opstarten gezet te worden. En batch (onder XP) kent geen wachtcommando? Hij zou gewoon even 20 seconden moeten wachten ofzo.
Je kan 20 ping's naar localhost doen ;) Werkt net zo goed als een pauze/delay

• teake
Dank voor de tips, nu zo opgelost:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
REM 60000 milliseconden wachten met de volgende opdrachten
PING 1.1.1.1 -n 1 -w 60000 >NUL

REM videokaart (alle pci apparaten met ven_1002 in hun id) uitzetten, en weer aanzetten
devcon enable *ven_1002*

REM beeldschermresolutie instellen op 1280x1024
setres H1280 V1024

Straks even testen

Edit/update: nee, 60 seconden is kennelijk niet lang genoeg, of hij start toch nog te vroeg in het opstart-proces. Voorlopig start ik hem wel handmatig vanaf het buroblad. Dan uiteraard wel de versie zonder vertraging.

[Voor 22% gewijzigd door teake op 02-07-2011 14:11]

• THE_FIREFOX
teake schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 13:42:
Dank voor de tips, nu zo opgelost:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
REM 60000 milliseconden wachten met de volgende opdrachten
PING 1.1.1.1 -n 1 -w 60000 >NUL

REM videokaart (alle pci apparaten met ven_1002 in hun id) uitzetten, en weer aanzetten
devcon enable *ven_1002*

REM beeldschermresolutie instellen op 1280x1024
setres H1280 V1024

Straks even testen

Edit/update: nee, 60 seconden is kennelijk niet lang genoeg, of hij start toch nog te vroeg in het opstart-proces. Voorlopig start ik hem wel handmatig vanaf het buroblad. Dan uiteraard wel de versie zonder vertraging.
Maak eens 5 minuten van, dan weet je of het uberhaupt daaraan ligt. Overigens had ik persoonlijk voor ping 127.0.0.1 -n 60 gekozen :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee