Toon posts:

Kan 8085 klokgenerator defect raken?

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-05 12:51

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik heb een koffieautomaat van de collega. Deze is een oude model met een M80C85A-2 cpu erin.
De display geeft storing aan dat klokchip niet aanwezig is of defect is.

Omdat het verouderd model is, heeft de koffiemachine verkoper gezegd dat het te oud is om te repareren.
Normaal geloof ik dat niet, want de systeem is simpel opgebouwd en dus kan er wel iets hersteld worden.

M80C85A-2 is een CMOS 8085 cpu. Het is zelfde als 8080, maar kan zelfstandig draaien op kloksnelheid met toegevoegde onderdelen of externe klokchip.

Ik bekeek de moederbord en zag dat externe klokchip ontbreekt. Wel zie ik de 2 condensatoren en 1 kristal van 4 MHz. Hij loopt dus intern. Gezien de foutmelding lijkt erop dat de klokgenerator defect is in 8085.

De vraag is simpel: kan het inderdaad zijn dat klokgenerator defect kan raken of is er meer aan de hand?

De koffiezetapparaat heeft geen merk, dus het is gemaakte model en verkocht in Nederland. Er zijn dan ook alleen NL instructie stickers op.

Indien ja, dan moet ik nieuwe zoeken. Waar zal ik eens nieuwe bestellen?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Heb je misschien wat foto's van de chip(s) en het PCB?

My favorite programming language is solder.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-06 12:31

Part

Helemaal niets.....

Als de 8085 geen klok heeft dan zal het display ook niet veel doen.
Zit er niet dit ding in:
http://electrontubestore.com/bmz_cache/c/c2816bf9d5f7672e141e03f8ec01a255.image.150x95.jpg

[Voor 26% gewijzigd door Part op 25-06-2011 22:12]

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik vermoed dat niet de klok van de 8085 CPU defect is (want dan zou de hele CPU niet meer lopen) maar dat er een realtime klok chip defect is, of dat er een nicd of lithium cel leeg / stuk is.

Oftewel, de chip die de tijd en datum bijhoudt dus.

Zo'n Dallas ding bijvoorbeeld ^

[Voor 6% gewijzigd door joopv op 25-06-2011 22:11]

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Oke plaatjes zijn:

(Even snelle post hier.)

• Part

Part

Helemaal niets.....

Heb je die accu al eens doorgemeten?

• joopv
  • Niet online
Hmm, volgens mij had er in die lege socket iets moeten zitten.... Ik zie een 32.768 kHz horloge kristal en een trimmer. Maar waar is de chip gebleven?

[Voor 40% gewijzigd door joopv op 25-06-2011 22:15]

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:27
diegene waar clock bij staat ?

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
joopv schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 22:14:
Hmm, volgens mij had er in die lege socket iets moeten zitten....
Nooit :P

Apparaat loopt al eerder goed.

Die lithuim accu kan idd probleem zijn, zal morgen ff doormeten :)
Is ook oud apparaat, week terug nog prima, en ineens klokchip foutmelding.
Erg logisch dat klokchip niet meer goed loopt door lege batterij na vele jaren.

(Tenzij die verkoper de chip eraf heeft getrokken, maar dan zou het geen zin zijn als ie oud / defect zijn..... kan ie beter in laten zitten.)

[Voor 14% gewijzigd door MrDummy op 25-06-2011 22:22]

• Jism
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Die batterij is er toch om de settings te bewaren wanneer de power eraf is ?

M'n magische bol werken.

• Part

Part

Helemaal niets.....

Zeker weten dat er niet ergens onderin de automaat een losse chip ligt?
Dat is namelijk wel een positie voor een real-time clock
Het zou kunnen dat de automaat een optie heeft om zonder deze real-time clock te werken en deze setting verloren heeft door een lege accu. (Al is dat wel een beetje vergezocht)

[Voor 6% gewijzigd door Part op 25-06-2011 22:26]

• joopv
  • Niet online
Ik denk dat er een MC146818 in die socket zou moeten zitten. Je zou de datasheet kunnen bekijken en vergelijken met de layout op het board.

Maar ja, als jij beweert dat het ding goed gewerkt heeft zonder die chip... Wie ben ik om je tegen te spreken :)

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
8085 heeft eigen klokgenerator, dus kan zelf lopen zonder externe klokgenerator chip.

Dan zou de missende "clock" chip geen probleem zijn.
Ik meet dus even witte batterij morgen door en vervangen als ie onder 3V komt en kan ik kijken of storing weg is of niet.

• Part

Part

Helemaal niets.....

MrDummy schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 22:27:
8085 heeft eigen klokgenerator, dus kan zelf lopen zonder externe klokgenerator chip.

Dan zou de missende "clock" chip geen probleem zijn.
Ik meet dus even witte batterij morgen door en vervangen als ie onder 3V komt en kan ik kijken of storing weg is of niet.
Die externe klok is een real-time clock voor het bijhouden van de tijd, week en jaartal. Dat is een andere klok als die voor de 8085.

• joopv
  • Niet online
De klok generator van een 8085 is een circuit wat alleen de CPU clock (4MHz) voorziet.

De foutmelding geeft aan dat er geen datum/tijd chip aanwezig is. Dat is iets anders dan de klok van de cpu.
Het kleine buisje wat boven de lege socket zit is een 32768Hz kistal, zo'n ding zit ook in een digitaal horloge. Dat is bedoeld om een MC146818 of iets compatibels mee te klokken, en die houdt dan de datum/tijd bij. Die chip wordt dan ook gevoed door die lithium cel.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ja, daar heb je een punt in.
Als de genoemde model M146818 mogelijk juiste is en goede DIP, waar kan ik die kopen?

• Part

Part

Helemaal niets.....

Heb je de datasheet al vergeleken met de aansluitingen van de voeding xtal etc?
Er bestaan namelijk nog meer type in dip-16 behuizing:
bv:
MM58174AN
M58321RS

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-05 16:48
My 2 cents...
Hou inderdaad even in de gaten dat er 2 dingen zijn die "clock" heten, de ene is de CPU clock, de andere een real time clock (RTC) die datum/tijd bij houdt. Als de CPU clock het niet meer doet dan doet je display het ook niet meer en zal je dus geen foutmelding krijgen. Wat een RTC in een koffie automaat doet is me ook niet helemaal duidelijk.. dan kan je zien hoe laat het is op de koffie automaat? Afijn, aangezien er kennelijk wel een kristal en trimmer zit zou je zeggen dat het ooit bedoeld is om te werken, maar waar is de chip dan gebleven? Normaal vallen ze niet vanzelf uit hun voetje :-)
Probeer inderdaad maar eens uit te zoeken hoe het kristal (die kleine bij CLOCK) op de chip zit aangesloten, misschien dat je er dan achter kan komen welke chip hier in hoort.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Controleer eens of die regelbare condensator nog goed is. Ik kan mij voorstellen dat daar vuil en andere rotzooi in komt waardoor de condensator te ver van de ideale waarde vandaan is geraakt.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Er bestaan schakelingen waar RTC gestimuleerd wordt, dus soort VRTC. In dat geval is aparte RTC niet verplicht.
Maar eerste zorg is de batterij die in orde moet zijn. Dat kan ik morgen al doen, zodat ik weet of het nog steeds storingen geeft.
Ook onderzoek ik de kleine sporen in de RTC socket of er een chip in geweest is of niet.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
De batterij is nog goed op ruim 3 Volt.
Ik trek morgen na of er wel daadwerkelijk klokchip op zit of dat ie weggehaald is.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Dat zou natuurlijk wel een goede verkooptruc zijn! De koffiemachinemonteur haalt de chip eruit en zegt:"Ja meneer het is al een oud model, u kunt beter een nieuwe kopen reparatie kan niet meer uit".

My favorite programming language is solder.

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-06 13:34
MrDummy schreef op maandag 27 juni 2011 @ 01:07:
Volgende opmerking zal wel overbodig zijn, maar voor de zekerheid: wat is 'ruim'? Als zo'n batterij leeg raakt wil ie wel eens wat meer dan 3V geven.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-06 12:40

mad_max234

AMD Athlon II M320

_H_G_ schreef op maandag 27 juni 2011 @ 12:48:
[...]

Volgende opmerking zal wel overbodig zijn, maar voor de zekerheid: wat is 'ruim'? Als zo'n batterij leeg raakt wil ie wel eens wat meer dan 3V geven.
Heb je daar toevallig bron van want daar heb ik nog nooit van gehoord. Alle type cellen die ik ken lopen altijd naar beneden naarmate de cel leeg raakt.

-Andere hobby- -

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:23

mace

Sapere Aude

Part schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 22:25:
Zeker weten dat er niet ergens onderin de automaat een losse chip ligt?
Dat is namelijk wel een positie voor een real-time clock
Het zou kunnen dat de automaat een optie heeft om zonder deze real-time clock te werken en deze setting verloren heeft door een lege accu. (Al is dat wel een beetje vergezocht)
Lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat zo'n chip ineens uit de socket lazert.
Puch-Maxi schreef op maandag 27 juni 2011 @ 09:30:
Dat zou natuurlijk wel een goede verkooptruc zijn! De koffiemachinemonteur haalt de chip eruit en zegt:"Ja meneer het is al een oud model, u kunt beter een nieuwe kopen reparatie kan niet meer uit".
Ja hoor. :')

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:43

Compizfox

Bait for wenchmarks

MrDummy schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 21:55:
een oude model
de systeem
de moederbord
De koffiezetapparaat
Ahum Mompelt iets over geslachten in het Nederlands

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• _H_G_
mad_max234 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 22:40:
Heb je daar toevallig bron van want daar heb ik nog nooit van gehoord. Alle type cellen die ik ken lopen altijd naar beneden naarmate de cel leeg raakt.
Enkel eigen ervaring. Twee keer meegemaakt dat, na het falen, zo'n lithium batterij (zelfde merk, al gaat het dan om 3,6V variant) meer voltage geven. Contact gehad met onderhoudsbedrijf en schijnt vaker voor te komen als die batterijen het einde naderen.

(edit: en veel vaker dat het voltage te laag was hoor: vandaar dat ik meld dat de vraag waarschijnlijk overbodig is. Vond enkel de opmerking "ruim" vreemd. In mijn ervaring is het maar enkele procenten meer, maar misschien bedoelt TS dat ook)

Verder weet ik er niks van, dus neem het maar aan :) Betreffende bedrijf doet niks anders dan dergelijke machines onderhouden.

[Voor 15% gewijzigd door _H_G_ op 27-06-2011 23:35]

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Moet de batterij niet 3 volt weergeven? Of meer 3,6 volt?

• _H_G_
MrDummy schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 00:06:
Moet de batterij niet 3 volt weergeven? Of meer 3,6 volt?
3V. Negeer mijn berichtjes maar: zo te horen is het enkel verwarrend. Je kan nog even melden hoeveel je gemeten hebt.

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-05 16:48
MrDummy schreef op maandag 27 juni 2011 @ 01:07:
Ik trek morgen na of er wel daadwerkelijk klokchip op zit of dat ie weggehaald is.
En? We zijn niet nieuwschierig natuurlijk maar....?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee