Toon posts:

Wifi bereik mager, Aldi wifi repeater??

Pagina: 1
Acties:
  • 8.278 views

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:05

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Het internet bereik is nogal slecht, dit komt vermoedelijk door het overvolle wifi gebied als ik het zo zie. Want na wat wifistumbler testjes zie ik dat er op bijna elk kanaal wel een netwerk zit, en veel met aardig wat bereik binnen het huis. Helaas wordt onze eigen draadloze verbinding daardoor niet beter. Daarbij staat de access point vanwege een aantal redenen in een apart gebouwtje naast het huis.

Hoe dan ook, het bereik is dus slecht. Vanuit de woonkamer hebben we 1 a 2 blokjes ontvangst, en op de 1e verdieping ook zoiets met heel regelmatige uitvallers. Alleen in de keuken is het bereik redelijk met 3 a 4 blokjes. De loodrechte afstand vanaf de woonkamer of slaapkamers is echter maar zo'n 12 tot 15 meter. Niet echt veel dus.
Wifi kanalen zijn gewijzigd, maar na enkele probeersels met kanalen die het minst druk leken maakte het vrijwel geen verschil. :(

Nu zie ik bij de ALDI een aanbieding staan voor komende week van een wifi repeater. Apart apparaatje, en ik vraag me eigenlijk af hoe die werkt aangezien deze voor zover ik kan zien weinig instelmogelijkheden heeft. Het zou dan ook makkelijk zijn als het een kwestie was van inpluggen en dat hij algeheel het 2.4 ghz signaal oppikt en doorstuurt. Maar ik weet niet of dat efficient is en of dat uberhaupt bestaat.

http://aldi.nl/OFFER_NL_MI/OFFER_26/OFF04.SHTML

Heeft iemand enig idee hoe dit apparaatje zal werken en misschien een typenummer zodat ik meer info kan vinden hierover? En heeft iemand misschien nog tips tot andere verbetering van het signaal?

Alvast bedankt.

Oost west, 127.0.0.1 best!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Modbreak:Plaats dan geen post.. Het is niet verplicht ofzo..

OT: Geen idee hoe dit ding werkt. Bar weinig info op de Aldi site zoals gewoonlijk.

[Voor 35% gewijzigd door Equator op 28-06-2011 19:34]

https://discord.com/invite/tweakers

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-05 16:44
Mag ik vragen waarom je naar een Aldi apparaat kijkt? Als je zo'n last hebt van andere AP's kan je imho beter naar een goed merk kijken. Zorg dat je de rest van het wireless afdrukt of koop een WiFi n router zodat je op een andere frequentie zit ? :)

gewoon nee.

Anoniem: 353372

Afhankelijk van de afstand en de hardware van je client kan je overwegen om een 5 Ghz Wireless router te nemen. De Aldi repeater wat ik kan zien op de foto zal waarschijnlijk alle signalen versterken maar dat weet ik niet zeker want ze geven niet echt duidelijke informatie over de repeater.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-12-2022
SanderPS3 schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 19:27:
Zorg dat je de rest van het wireless afdrukt of koop een WiFi n router zodat je op een andere frequentie zit ? :)
Wireless N zit niet op een andere frequentie, tenzij expliciet aangegeven met Dual-Band of 5GHz.

Zo'n ding versterkt het signaal natuurlijk niet, maar geeft het gewoon nog een keer door. Waarbij de repeater dus eerst verbinding moet hebben met jouw AP. Is die verbinding slecht dan valt er logischerwijs sowieso niet veel te repeaten... Daarnaast verlies je bij iedere wireless hop natuurlijk snelheid (helft van maximale wireless snelheid).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:05

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Anoniem: 353372 schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 19:35:
Afhankelijk van de afstand en de hardware van je client kan je overwegen om een 5 Ghz Wireless router te nemen. De Aldi repeater wat ik kan zien op de foto zal waarschijnlijk alle signalen versterken maar dat weet ik niet zeker want ze geven niet echt duidelijke informatie over de repeater.
De clients zijn simpele notebooks. Met geluk wifi type N, maar sommigen geloof ik puur B+G, ik vrees dus dat 5ghz geen optie is...
Andere optie, powerline. Hoe werkt dat precies, wat zijn de limieten. Wordt het afgekapt in het basispunt van je meterkast? Of zelfs per groep? Wellicht kan ik via powerline naar een betere plek gaan en daar een access point zetten...

Oost west, 127.0.0.1 best!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-05 14:48

Tjark

DON'T PANIC

Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Jammer dat er geen 'merk' staat. Zou 't een Medion zijn?

*insert signature here

• ATI850
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08-2012
Het is een EnVivo, dit is wat ik gevonden heb:

http://www.teknihall.nl/index.php?id=1137&L=0

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

geerttttt schreef op zondag 26 juni 2011 @ 02:12:
[...]

De clients zijn simpele notebooks. Met geluk wifi type N, maar sommigen geloof ik puur B+G, ik vrees dus dat 5ghz geen optie is...
Andere optie, powerline. Hoe werkt dat precies, wat zijn de limieten. Wordt het afgekapt in het basispunt van je meterkast? Of zelfs per groep? Wellicht kan ik via powerline naar een betere plek gaan en daar een access point zetten...
Repeaters kosten je sowieso je halve bandbreedte, dus zijn zelden een goede optie.

Ik zou allereerst je primaire router/AP op een betere plek zetten. In de regel is dat ergens hoog en zichtbaar aan de muur op begane grond. Als je zware vloeren hebt gaat dat weinig zoden aan de dijk zetten voor overige verdiepingen. Ik zou gewoon ethernet gebruiken om een tweede AP daar aan te sluiten. Goedkoopst, simpelst en betrouwbaarst. Iets als Powerline *kan* goed werken, maar dat weet je niet van tevoren en het kost een stuk meer dan 15m Cat5e UTP.

Soittakaa Paranoid!

• Anoniem: 103465
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb de gok maar gewaagd voor euro 40 en heb een 10 Mb verbinding bij ziggo. Ik heb op de overloop de repeater gezet en op zolder heb ik gewoon 7,89 Mb _/-\o_ verbinding gemiddeld over wifi volgens mijn PS3 en speednet kwam uit op 7,7 Mb. .Ik had daarvoor gemiddeld 1,8 Mb |:( .

ik heb daar na via de wifi met mijn playbook een filmpje gestreamd en mijn PS3 aangezet op een potje battlefield 3 en dat ging prima zelf toen ik via mijn psp vita even ging skypen met een vriend van me zodat we elkaar kunnen horen tijdens een potje Battlefield.

De repeater wordt wat lauw qua warmte en niet heet na 2 uur gamen, skypen en streamen van een filmpje."
Na het gamen of filmpje kijken boven haal ik de repeater weer van het stroom omdat ik hem dan toch niet meer gebruik.

Het materiaal zelf is van het goedkoopste soort maar hij werkt zoals het moet.

Het installeren met de handleiding gaat goed en raad dan ook aan dit met de netwerkkabel te doen. Let wel op dat als je een mac beveiliging gebruiktop je router deze eerst zal moet activeren met een mac adress cq code en heb je een beveiliging voor indringers op je modem deze even uitzetten anders kun je hem wel aanmelden maar geen internet gebruiken zoals ik dit had.

Je eigen router kennen is wel handig maar geef het produkt een 8 mede door de prijs en ondanks dat het materiaal erg goedkoop aanvoelt. _/-\o_ . Het is zekers 40 euro waard als deze een jaar mee zou gaan maar er zit 3 jaar garantie op en ga ervan uit dat als je het netjes gebruikt het wel zal los lopen. }:O

[Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 103465 op 30-06-2012 22:09]

• Anoniem: 63975
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Anoniem: 103465 schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 22:03:
Let wel op dat als je een mac beveiliging gebruiktop je router deze eerst zal moet activeren met een mac adress cq code en heb je een beveiliging voor indringers op je modem deze even uitzetten anders kun je hem wel aanmelden maar geen internet gebruiken zoals ik dit had.
Dus je moet het MAC filter en WPA encryptie uitzetten wil deze repeater werken?

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:51
Linksys heeft ook een N range expander:

http://homestore.cisco.nl...NL/pd/productID.239407600

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 103465
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
WPA encrypte kun je gewoon aanlaten maar mijn router heeft een extra beveiliging tegen intruders en die moest ik uitzetten. zit ingebakken in mijn firewall.

Dus bij de meesten zal dit gewoon gehele firewall uitschaken zijn of een onderdeel hiervan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-05 21:00

seninha

god's right foot

Anoniem: 103465 schreef op zondag 01 juli 2012 @ 01:38:
WPA encrypte kun je gewoon aanlaten maar mijn router heeft een extra beveiliging tegen intruders en die moest ik uitzetten. zit ingebakken in mijn firewall.

Dus bij de meesten zal dit gewoon gehele firewall uitschaken zijn of een onderdeel hiervan
Kan je even vertellen welke instelling dat is?

Ik ben namelijk al een week bezig om een repeater die ik thuis heb liggen aan de praat te krijgen.

Deze is wel zichtbaar in mijn ipad of iphone maar krijg geen IP adres.Blijkbaar doordat deze beveiliging nog aanstaat.

Het gaat trouwens om een Ubee EVW3200

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-05 21:00

seninha

god's right foot

-

[Voor 100% gewijzigd door seninha op 03-07-2012 20:14]

iRacing Profile Flickr

• jaap0001
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-06-2022
Misschien is dit onderwerp al te oud,
Maar ik heb ook net een ENVIVO router van Aldi aangeschaft afgeprijsd 15€

dualband 2.4G 5GHz band

type ENV-1354 AC750
het zou een nieuw model zijn
klein wit past in stopcontact mooie vormgeving

2 UTP rj45 aansluitingen LAN en WLAN/LAN
In tegenstelling tot de verhalen die las, ik vind de NL gebruiksaanwijzing heel duidelijk.
Er is een klein keuze schakelaartje voor mode Router of AP repeater dat is het enige niet heel duidelijk in de gebruiksaanwijzing staat vond ik.
Ik wilde hem als repeater gebruiken

Draadloos inloggen op 192.168.10.1 of http://ap.setup
dan repeater kiezen ( alleen zichtbaar als dat superkleine schakelaartje op repeater staat)
dan zoekt de repeater naar de routers in bereik.

Ik verbond hem met mijn Experiabox van KPN A.P.
Daarna was de experiabox Wlan 3x zichtbaar als 2.4G
5G en de experiabox zelf rechtstreeks

Echter toen kwam toch een probleem.... ( het zal toch ook gewoon eens werken...)
de 1x keer kon ik zowel met de 2.4G als de 5G verbinden maar geen I-net toegang
Pas na reboot van de experiabox had ik internet toegang via de ENV1354
Maar dat duurde niet lang de internet toegang was weer weg.
Rechtstreeks de Experiabox wel internet toegang
Via de repeater alleen beperkte toegang zonder internet. :?

Na nog wat gezoek en gereset heb ik het moeten opgeven
De repeater werkt niet.

geen idee waarom niet
verplaatsen van de repeater hielp niets

Jammer maar helaas hij kan retour naar de Aldi tenzij er nog een oplossing is??

Het lijkt inderdaad zo dat WLAN erg onbetrouwbaar is een beetje speelgoed..

komt het misschien doordat er al een repeater was aangesloten
misschien kunnen er geen 2 repeaters op een WLAN werken?

ik heb al een tijd een TP-link repeater die werkt wel en ik hoefde hem al een lange tijd niet te rebooten.
Het schijnt dat Netgear met de N600 een goedkope maar heel goede WLAN router heeft.

ik heb nu 3 W-routers bekabeld verbonden dat werkt wel maar de kabels geven radiostoringen
ook al zijn deze s-utp het blijft een hoop radio storingen geven.
W-LAN geeft geen storingen op HF en VHF frequenties behalve het eigen 2.4GHz signaal is er geen "troep" die wel door kabels uitgestraald wordt. Raar maar waar!
Het zijn geen sterke stoorsignalen de FM radio zal niet gauw gestoord worden maar voor mijn radio hobby is het teveel

Ik heb ook nog een Eminent Wlan router EM4570
die heeft de mogelijkheid als versterker te kunnen werken
Dat heb ik nog niet geprobeerd.
Elke aanpassing die ik doe bij de Eminent veroorzaakte dat hij niet meer werkte
en een reset nodig was.
Ik kan er niet zomaar mee experimenteren
deze router staat wat moeilijk bereikbaar en er zitten anderen op aangesloten

Maar er zit blijkbaar niets anders op om alles draadloos te maken.

Dan de repeater mode daarmee lever je WLAN snelheid in word er gezegd
Dat kan ik me voorstellen echter bij deze dualband misschien niet
Omdat er 2 banden beschikbaar zijn de 5G voor de verbinding tussen repeater en PC/tablet/phone
en de 2.4G voor de link tussen repeater en gekoppelde wlan.
Lijkt me dat zo de bandbreedte niet word beperkt.

heel verhaal

Ik zou het kunnen inkorten tot:
de Envivo dualband Wi-Fi repeater/ac van Aldi werkt niet.

[Voor 5% gewijzigd door jaap0001 op 28-07-2015 11:56. Reden: taalfoutjes]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jaap0001 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 00:24:
[...]

echter toen kwam toch een probleem.
de 1x keer kon ik zowel met de 2.4G als de 5G verbinden maar geen I-net toegang
Pas na reboot van de experiabox had ik internet toegang via de ENV1354
Maar dat duurde niet lang de internet toegang was weer weg.
Rechtstreeks verbinden met de Experiabox gaf wel gewoon weer internet toegang
via de repeater alleen beperkte toegang dus zonder internet.

Na nog wat gezoek en gereset heb ik het moeten opgeven
De repeater werkt niet.

geen idee waarom niet
verplaatsen van de repeater hielp niets
Gokje: in je Experiabox heb je kanaal op 'auto' staan en de repeater kan niet overweg met wijzigingen in dat kanaal (veelvoorkomend probleem met repeaters). Alternatief zou zijn dat het niet goed gaat met WPA beveiliging. Dit kun je testen door je verbinding even onbeveiligd te zetten en kijken of de boel dan wel stabiel is (eveneens veelvoorkomend probleem met repeaters).
Jammer maar helaas hij kan retour naar de Aldi tenzij er nog een oplossing is??
Oplossing: die Ethernetpoorten onderin. Zet dit ding in als AP (dus bedraad aangesloten op de Experiabox) en het zal ws prima werken, iig zo goed als een kansloze "AC750" ooit gaat werken...
Het lijkt inderdaad zo dat WLAN erg onbetrouwbaar is een beetje speelgoed..

komt het misschien doordat er al een repeater was aangesloten
misschien kunnen er geen 2 repeaters op een WLAN werken?
Nope, kan prima. Moet je echt, echt niet willen ivm halvering van snelheid door iedere repeater, maar het kan prima.
ik heb al een tijd een TP-link repeater die werkt wel en ik hoefde hem al een lange tijd niet te rebooten.
Het schijnt dat Netgear met de N600 een goedkope maar heel goede WLAN router heeft.
"N600" is een marketing-aanduiding voor snelheid/capabilities maar niet een product/modelnaam. Dit kan van alles zijn, kunnen we niets over roepen.
ik heb nu 3 W-routers bekabeld verbonden dat werkt wel maar de kabels geven radiostoringen
ook al zijn deze s-utp het blijft een hoop radio storingen geven.
W-LAN geeft geen storingen op de radio Korte gold en VHF frequenties behalve natuurlijk het eigen 2.4GHz signaal is er geen "troep" die wel bij kabels uitgestraald wordt.
Het zijn geen sterke stoorsignalen de FM radio zal niet gauw gestoord worden maar voor mijn radio hobby is het teveel
Vreemd. Ben niet thuis in zendamateurwereld, dus kan hier niet veel over roepen, Misschien dat een collega van me die ook zendamateur is en nogal van de kabels is iets weet. Ik zal hem morgen op het werk vragen. Eerste wat in me opkomt is aardingsproblemen. Zo'n shielded kabel gaat alleen helpen als de shield met aarde verbonden is, en je wilt sowieso aangesloten computers geaard hebben.
Ik heb ook nog een Eminent Wlan router EM4570
die heeft de mogelijkheid als versterker te kunnen werken
Dat heb ik noch niet geprobeerd
Elke aanpassing die ik doe bij de Eminent veroorzaakte dat hij niet meer werkte
en een reset nodig was.
Ik kan er niet zomaar mee experimenteren
deze router staat wat moeilijk bereikbaar en er zitten anderen op aangesloten
Dit is goedkope prul, dus verhaal verbaast me niets. Behalve dat het natuurlijk niet als versterker maar als repeater gaat werken in die modus.
Maar er zit blijkbaar niets anders op om alles draadloos te maken.

Dan de repeater mode daarmee lever je WLAN snelheid in word er gezegd
Dat kan ik me voorstellen echter bij deze dualband misschien niet
Omdat er 2 banden beschikbaar zijn de 5G voor de verbinding tussen repeater en PC/tablet/phone
en de 2.4G voor de link tussen repeater en gekoppelde wlan.
Lijkt me dat zo de bandbreedte niet word beperkt.
Dat gaat alleen op als je verbindt via de band waar geen verbinding met de router mee gemaakt wordt. Die experiabox doet ws alleen 2.4GHz, dus verbindt de repeater op 2.4GHz en halveert het voor aangesloten clients alsnog bandbreedte in de 2.4GHz. In de 5GHz heb je daar geen last van, dan voegt het alleen maar latency toe.

Maar...

Vrijwel alle "AC750" apparaten die ik gezien heb tot nu toe hebben een low-end Mediatek 5GHz chip erin zitten die ontworpen is voor mobiele telefoons en alleen wegens lage prijs misbruikt wordt in dit soort apparaat. Ik heb het zelden tot nooit op een stabiele verbinding kunnen betrappen, niet op WiFi-ac maar ook niet op WiFi-n.

Sowieso is "AC750" al een erg onverstandig ontwerp. Wat dat inhoudt is 2x2 MiMo (2 antennes) in 2.4GHz, maar slechts 1x1 SiSo (een antenne) in 5GHz. Niet alleen beperkt dat de snelheid, maar het verlaagt ook substantieel de ontvangstgevoeligheid. Ik zou voor router/AP, bridge of repeater nooit en te nimmer minder dan 2x2 configuratie aanraden, en als je echt per se met repeaters wilt werken zou ik sterk een 4x4 configuratie aanraden.
heel verhaal
:(
Ik zou het kunnen inkorten tot:
de Envivo dualband Wi-Fi repeater/ac van Aldi werkt niet.
:?
Dat is misschien te kort door de bocht. Je geeft heel weinig info over instellingen en wat je exact geprobeerd hebt, dus het is allicht aan de praat te krijgen. De vraag is of je het moet willen. Jouw reden om geen draden te willen trekken is anders dan de meeste hebben (en slaat tenminste ergens op, al lijkt me dat het storingsprobleem op te lossen zou moeten zijn), en die reden sluit waarschijnlijk ook gelijk uit dat je iets als Powerline gebruikt (OFDM op 2-86MHz door alle stroomkabels hebben lekken lijkt me niet ideaal...). Enig alternatief wat mogelijk bruikbaar is, is MoCA. Dat gaat over coaxkabels en werkt op veel hogere frequenties (MoCA 1.1 meestal op 1150MHz, MoCA 2.0 meestal op 1350MHz). Wederom, ben niet al te bekend met zendamateurwereld, maar als die frequenties niet kritiek zijn - en je coaxkabel hebt door het huis - dan zou dat een veel betere optie kunnen zijn. Vervolgens kun je eenvoudige WiFi AP's aan de MoCA bridges hangen. Misschien dat een paar van die gare repeaters er zelfs voor ingezet zouden kunnen worden, als ze althans als AP te configureren zijn.

Zo niet heb je grofweg twee keuzes:
1) alsnog Ethernet op orde krijgen.
2) gaan voor grof geschut qua repeater, dus 4x4 MiMo apparaten met zowel de performance als de ontvangstgevoeligheid om een goede ervaring te krijgen. Daar hangt vaak wel een bijbehorend grof prijskaartje aan. Beste die ik ken is de Aus EA-AC87U, maar dat kost gelijk EUR 150 en werkt alleen in de 5GHz. Voordelige keus als je contacten in Belgie hebt is de Belgacom Proximus WiFi Bridge, die een WiFi-n 4x4 chipset heeft voor EUR 50 (of 2 voor EUR 80). Wederom 5GHz-only.

Soittakaa Paranoid!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-05 10:12
Ik heb een redelijke elektrotechnische basis en dat verhaal over ethernet kabels en FM gaat er bij mij echt niet in. De frequentie van het signaal op een Ethernet kabel is 125 MHz, zowel voor 100 Mbit als voor Gbit. Die grond frequentie is vast. Dan zijn het nog differentiële signalen op de twisted pairs. Dat werkt verstoring nu ook niet echt in de hand.

Met wat voor FM zender ben je bezig? Een piraat met slecht ontwerp? Als je niet heel duidelijk een sterke 125 MHz component op de oscilloscoop ziet dan heeft 't niets met ethernet kabels te maken.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoals beloofd navraag gedaan bij collega die ook zendamateur is.

Zijn antwoord beaamt wat ik al vermoedde: je probleem met Ethernet is vrijwel zeker een aangesloten computer dat niet dubbegeisoleerd is - en dus randaarde vereist - en niet geaard aangesloten is. Als je zo'n PC ongeaard aansluit, dan gaat de boel zweven, en relevant is hier dat de GND-lijnen van een netwerkkabel - en evt aanwezige afscherming! - geleidend verbonden zijn met de behuizing en de nul van de PC. Dat zweeft allemaal vrolijk mee. Netto resultaat is dat alle aangesloten kabels als antennes gaan functioneren voor ieder willekeurige schommeling van die zwevende nul.

Twee oplossingen:
1) Aangesloten PC alsnog aarden.
2) Specifiek die PC niet bedraad aansluiten.

Soittakaa Paranoid!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat uitgebreider antwoord gekregen ondertussen:
Het kan zelfs bij goede aarding zo zijn dat er storing blijft op een aantal kanalen vanaf Ethernet. In dat geval ontkom je niet aan een oplossing op totaal andere frequenties, zoals MoCA (1100-1400MHz) of WiFi (2.4/5GHz)

Soittakaa Paranoid!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 06:26
als de achterliggende switch een 19 inch model is met een euro stekker kun je die ook aarden, dan zou het ook opgelost moeten zijn, zo creeer je toch een stervormig aardpunt voor je ethernet aangesloten apparaten

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

shure-fan schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 16:16:
als de achterliggende switch een 19 inch model is met een euro stekker kun je die ook aarden, dan zou het ook opgelost moeten zijn, zo creeer je toch een stervormig aardpunt voor je ethernet aangesloten apparaten
Kans op 19" switch in reguliere huis is niet zo groot - maar dit is een mogelijke oplossing, die echter weer een andere risico geeft: vonken zodra je UTP/SFTP inplugt, met kans op doorbranden van de poorten.

Soittakaa Paranoid!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 13:47

donny007

Try the Nether!

dion_b schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:44:
Zoals beloofd navraag gedaan bij collega die ook zendamateur is.

Zijn antwoord beaamt wat ik al vermoedde: je probleem met Ethernet is vrijwel zeker een aangesloten computer dat niet dubbegeisoleerd is - en dus randaarde vereist - en niet geaard aangesloten is. Als je zo'n PC ongeaard aansluit, dan gaat de boel zweven, en relevant is hier dat de GND-lijnen van een netwerkkabel - en evt aanwezige afscherming! - geleidend verbonden zijn met de behuizing en de nul van de PC. Dat zweeft allemaal vrolijk mee. Netto resultaat is dat alle aangesloten kabels als antennes gaan functioneren voor ieder willekeurige schommeling van die zwevende nul.

Twee oplossingen:
1) Aangesloten PC alsnog aarden.
2) Specifiek die PC niet bedraad aansluiten.
De netwerkpoorten van een apparaat zijn altijd galvanisch gescheiden; meestal in de jack zelf of middels een losse isolatiestransformator. Zonder die isolatie kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan wanneer apparatuur faalt.

Leesvoer

Ethernet kent overigens alleen differentiële paren, je zult geen GND vinden in een netwerkkabel.

/dev/null

• jaap0001
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-06-2022
Hallo en bedankt voor alle reacties!
Moet me verontschuldigen dat ik de uitgebreide reacties pas vandaag lees

Ik heb de ENVIVO EN-1354 nog steeds

Sinds kort aangesloten op een andere router leek de repeater functie toch te werken
op 2.4 en 5g had ik i-net toegang

Maar de verbinding met de host router liep over 2.4G
dus de bandbreedte word gehalveerd.

Weer thuis aangesloten op de Experiabox
vast kanaal 5 (gecontroleerd met InSSIDer)
Weer hetzelfde direct na reboot werkt het even maar snel is de i-net verbinding plotseling weg

Ga ik dan naaar een andere router de Eminent Em4570 die via kabel aan de Experiabox zit
en waarop een 2e laptop wel i-net toegang heeft,
dan komt de 1e laptop met een korte popup: can not connect to network ..
hij moest worden ge-reboot

Weken lang kon ik mijn laptop aanzetten op het werk of thuis en ik had i-net
Tot vandaag dus plotseling geen verbinding meer mogelijk niet veranderd
De andere laptop was gewoon op dezelfde router verbonden met i-net

tja het is wifi het kan zo zonder aanwijsbare oorzaak ophouden
Geen instellingen anders de ENVIVO stond al een week aan.

ENVIVO uit, laptop ge-boot en na wat geknoei werkte het weer.
De ENVIVO kan dus werken als repeater maar niet hier ... 8)7

De storing "nevel" die in de buurt van CAT5 /6 kabels hangt is er ook met shielded TP die ik gebruik
De afscherming is te gering.
deze kabels lopen over de zolder. Ze zouden door kanalen in de grond moeten lopen
En ook dan moet daar waar de kabel weer boven komt op de router aansluiting moet extra shielding en aarding zijn om het lekken van RF storing zo laag mogelijk te houden.

Draadloze routers kunnen helaas niet zonder 50% capaciteit verlies per knooppunt draadloos doorverbonden worden. Dat is wel een groot verschil met bekabelde netwerken.

[Voor 9% gewijzigd door jaap0001 op 08-04-2016 23:20. Reden: tekst fouten]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:51

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Een hele lap tekst, maar niet echt een zinnige toevoeging aan dit antieke topic.

Netwerkkabels die in de grond moeten liggen om RF storing te voorkomen? Ik denk dat je even je aluhoedje af moet zetten.. Dat gaat compleet nergens over.

En dat een wifi repeater 50% halvering oplevert is algemeen bekend, ook 5 jaar geleden. Wifi repeaters worden niet voor niets overal afgeraden als je voor snelheid en stabiliteit wilt gaan.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee