Toon posts:

Voeding kapot?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• dondersgoei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-06-2019
Hallo tweakers

Vandaag mijn nieuwe videokaart en voeding opgehaald.
Weer thuis aangekomen de componenten geïnstalleerd, computer opgestart en wat denk je? Ja hoor het werkt niet.....

Wat gebeurt er, de computer gaat vrolijk de hele tijd rebooten. De ene keer gebeurt het al na 3 seconden en de andere keer na 2 minuten. (Langer dan 2 minuten heeft de pc het niet gered zonder te rebooten)
Ook als ik even in de bios zit te klooien gaat ie weer spontaan rebooten.

Wat ik geprobeerd heb:
-Bios optimized defaults, zelfde probleem.
-Batterij op mobo 10 minuten er uit, zelfde probleem.
-Alle kabels, behalve pci-e, van de voeding losgehaald (modulaire voeding), zelfde probleem.
-Deze keer pci-e ook losgehaald en dan nog reboot ie.
-Oude videokaart er weer ingezet, houd het iets langer vol maar herstart vervolgens gewoon weer.
-Alle sata en ide kabels losgehaald van mobo, zelfde probleem.

Dus bij alles wat ik doe, het helpt niks helaas.

Dus ik dacht laat ik eens de oude voeding er weer in zetten en de nieuwe videokaart laten zitten. En wat denk je? Alles werkt gewoon weer normaal.

De reden dat ik een nieuwe voeding heb gekocht is omdat de nieuwe videokaart minimaal 600W nodig is en de oude voeding maar 450W kan leveren. Ik probeerde net Battlefield te spelen maar bij het laden ging de pc rebooten. Dit leek me logisch aangezien de voeding dat niet kan trekken.

Trek ik nou de logische conclusie dat de voeding kapot is, of zie ik wat over het hoofd?

Specs:
Mobo: Gigabyte ga-p35c-ds3r
Cpu: Q9400 @2.66
Ram: Kingston Hyperx 2*2gb ddr3
Videokaart: EVGA GTX580 superclocked
Voeding: Thermaltake toughpower xt 675W (oude voeding Antec smartpower 450W)
Harde schijven: 2 SSD's en 4 HDD's
Windows 7 x64 prof

• dondersgoei
Ik heb inmiddels de voeding weer teruggebracht en laten testen.
Krijg ik vandaag een mailtje terug met het antwoord, de voeding blijkt niet defect te zijn.

Heeft iemand een idee wat het dan kan zijn?
Een moederbord kan toch niet uitvallen doordat het teveel power krijgt? (klinkt wel heel stom 8)7 )

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:37
dondersgoei schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 18:20:
Ik heb inmiddels de voeding weer teruggebracht en laten testen.
Krijg ik vandaag een mailtje terug met het antwoord, de voeding blijkt niet defect te zijn.

Heeft iemand een idee wat het dan kan zijn?
Een moederbord kan toch niet uitvallen doordat het teveel power krijgt? (klinkt wel heel stom 8)7 )
Heb je wel alle voedingsaansluitingen op het moederbord aangesloten? Zijn er meestal meer dan 1.

• dondersgoei
Woudtwe schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 18:23:
[...]

Heb je wel alle voedingsaansluitingen op het moederbord aangesloten? Zijn er meestal meer dan 1.
Zowel de 24 als de 4 pin had ik aangesloten

• Woudtwe
Ik weet niet wat voor moederbord je heb. Maar hoe zien de condensatoren eruit die daarop zitten? Staan ze niet bol? Is alle koeling goed gemonteerd?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Zou Turn-on delay probleem kunnen zijn, oplossing is dan een andere voeding aangezien het mobo en de voeding niet compatibel zijn.

Je hebt trouwens niet minimaal een 600W voeding nodig, maar dat is een ander verhaal.

[Voor 33% gewijzigd door -The_Mask- op 06-07-2011 23:54]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• dondersgoei
Woudtwe schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 23:28:
Ik weet niet wat voor moederbord je heb. Maar hoe zien de condensatoren eruit die daarop zitten? Staan ze niet bol? Is alle koeling goed gemonteerd?
Mobo: Gigabyte ga-p35c-ds3r
Op het moederbord zie ik geen bolle condensatoren.
Koeling zal geen probleem zijn aangezien de computer nu met de oude voeding nog steeds draait.
-The_Mask- schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 23:49:
Zou Turn-on delay probleem kunnen zijn, oplossing is dan een andere voeding aangezien het mobo en de voeding niet compatibel zijn.

Je hebt trouwens niet minimaal een 600W voeding nodig, maar dat is een ander verhaal.
Ik heb de term turn-on delay ook voorbij zien komen. Wat ik me daarbij nog afvraag, mijn computer i.c.m. de nieuwe voeding heeft het uiterlijk 2 minuten volgehouden, kan een turn-on delay probleem ook optreden na zo'n tijd of is dat hooguit enkele seconden?
Helaas heb ik geen voeding van ±600W om te testen helaas.

In de computer heb ik bij zowel de oude als nieuwe voeding niets anders ingesteld of aangesloten. De voeding is alleen maar een apparaat dat alles power geeft, is het dan mogelijk dat het probleem aan een ander onderdeel/instelling ligt wat in de computer zit buiten de voeding om? In de bios bijv.? Lijkt mij erg vreemd.

• Woudtwe
Kan niet bestaat niet helaas in de computerwereld ;). Ik weet niet of je al eens geprobeerd heb om alles los te gooien. Dus dat je alleen je voeding moederbord en videokaart heb aangesloten. Kijken of hij dan blijft lopen. Zo ja, 1 voor 1 alle apparaten weer aansluiten, te beginnen met je harde schijf. En met alles bedoel ik dus ook usbbrackets enz.

Maar als ik je verhaal lees zou ik idd ook je voeding verdenken. Of zoals The Mask zegt een compatibiliteitsprobleem. Misschien kan anders het bedrijf dat je voeding getest heeft hier nog iets zinnigs over zeggen. Of even proberen met die van jouw en dan een andere voeding...

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Stuur ook eens een mailtje naar Thermaltake en kijk wat zij denken van dit verhaal ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dondersgoei
Woudtwe schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 23:53:
Kan niet bestaat niet helaas in de computerwereld ;). Ik weet niet of je al eens geprobeerd heb om alles los te gooien. Dus dat je alleen je voeding moederbord en videokaart heb aangesloten. Kijken of hij dan blijft lopen. Zo ja, 1 voor 1 alle apparaten weer aansluiten, te beginnen met je harde schijf. En met alles bedoel ik dus ook usbbrackets enz.

Maar als ik je verhaal lees zou ik idd ook je voeding verdenken. Of zoals The Mask zegt een compatibiliteitsprobleem. Misschien kan anders het bedrijf dat je voeding getest heeft hier nog iets zinnigs over zeggen. Of even proberen met die van jouw en dan een andere voeding...
Bedoel je met alles loshalen ook het geheugen eruit?
Ik heb wel de voeding geprobeerd met: mobo, videokaart, geheugen, processor.
Het bedrijf waar ik de voeding vandaan heb zegt dat ik het misschien moet zoeken in de bios of dat de voeding gewoon niet werkt met een bepaald onderdeel van mijn computer.
brilsmurfffje schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 23:56:
Stuur ook eens een mailtje naar Thermaltake en kijk wat zij denken van dit verhaal ;)
Dat kan ik inderdaad ook wel eens gaan doen.

Morgen haal ik mijn voeding weer op, en dan kan ik weer vrolijk bezig met proberen het probleem te verhelpen :| .

• dondersgoei
Vandaag mijn voeding weer opgehaald en natuurlijk weer aan het testen geslagen.

Met 1 van de 2 geheugenreepjes in het moederbord gaat het wel iets beter, dan reboot de computer pas na 10 minuten. Dus toen dacht ik, misschien ligt het aan het geheugen.
Dus alle mogelijke geheugenopstellingen gebruikt, maar helaas geen enkele keer dat de computer niet reboot.
Toen in de bios gekeken naar de voltage van het geheugen. Deze stond nog op manual, deze op auto gezet en toen hield de computer het ook ±10 minuten vol. Daarna de voltage wat hoger als normaal gezet, werkte ook niet. Latency e.d. van het geheugen aangepast, ook geen effect.
Verder nog wat gespeeld met overclocken en underclocken van de cpu, ook zonder resultaat.

Dus als ik een beetje aan het spelen ga met de settings van het geheugen kan het rebootprobleem oprekken naar ongeveer 10 minuten, maarja daar schiet ik natuurlijk nog niets mee op.

Dus ik ben nu een beetje ten einde raad. Wat kan ik nu nog proberen?
Als ik nou nog een andere voeding ga kopen heb ik natuurlijk geen garantie dat het dan wel werkt. Helaas ken ik ook niemand die nog een voeding heeft liggen om te testen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Woudtwe
dondersgoei schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 17:29:
[...]

Bedoel je met alles loshalen ook het geheugen eruit?
Ik heb wel de voeding geprobeerd met: mobo, videokaart, geheugen, processor.
Het bedrijf waar ik de voeding vandaan heb zegt dat ik het misschien moet zoeken in de bios of dat de voeding gewoon niet werkt met een bepaald onderdeel van mijn computer.

[...]
Zoals je het gedaan heb bedoelde ik ook idd. Ja dan zou het proberen van een andere voeding wel prettig zijn. Dat bedrijf waar je die voeding heb gekocht wil niet even een voeding van hun testen? Voor hun een kleine moeite lijkt me en voor jou misschien wel heel verhelderend

• dondersgoei
Ik heb gevraagd aan ze of ik een product wat toch al geopend was mocht proberen, maar dit kon niet zeiden ze.

Ik heb nog een beetje zoekwerk gedaan op google, als ik zoek op gigabyte reboot loop kom ik zeer veel resultaten tegen.
Wat in zeer veel topics wordt vermeld is dat het moederbord niet eens tot aan de bios komt. Dit is bij mij wel het geval.
Toch heb ik de dingen wat er in staat als mogelijke oplossing geprobeerd maar helaas weer geen oplossing er tussen. Ik begin nu toch erg te twijfelen of mijn moederbord nog wel goed is, aangezien ik ook geen mogelijkheid meer heb om over te clocken. (Als ik dat probeer reset het moederbord gewoon doodleuk weer) En nu heb ik in alle frustratie ook nog per ongelijk een stukje van mijn cmos batterijhouder afgebroken waardoor het niet meer blijft zitten :(

• Woudtwe
Toch bijzonder dat hij het dan met je oude voeding wel werkte... Maar goed kan niet bestaat niet natuurlijk.

• dondersgoei
Nog even een update.
Ik heb een 2e hands moederbord op de kop getikt en nu werkt alles weer prima.
Lijkt dus toch dat het moederbord en de voeding elkaar niet uit konden staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Woudtwe
Ok, balen. Maar wel lekker dat je het opgelost heb.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee