Toon posts:

Eenvoudige NAS/webserver=>welke software?

Pagina: 1
Acties:

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-05 23:13
Nos leek me de meest logische plaats voor dit topic.

Ik wil een nieuwe server in gaan richten over een half jaar tot een jaar en ik ben me aan het orienteren op wat handig, verstandig en wenselijk is. Nu draai ik Ubuntu met Samba en HFS op een Windows-machine. Beveiliging simpelweg door alle poorten (op de benodigden na) dicht te gooien. RAID wil ik niet aan, vermoedelijk dan 3 losse HDD's met ieder een partitie, backup via 't netwerk.
Iedere computer die via ethernet aan de switch hangt mag gewoon overal bijkomen, WIFI zal alleen internettoegang hebben (en via daar alsnog bij de bestanden kunnen komen).
Performance is eigenlijk geen issue. Met 50 MB/s ben ik al dik tevreden en zware taken gaan er niet op gedraaid worden, net zomin als dat ik meer als 2-3 gebruikers tegelijk online verwacht die bést eventjes kunnen wachten.

Alle diensten wil ik op de server gaan draaien zodat beveiliging eenvoudiger wordt, alles wat betrouwbaarder wordt en de energiekosten omlaag gaan. Eenvoud en makkelijk te bedienen zijn belangrijk en een alles-in-een oplossing heeft sterk de voorkeur.

Het gebruik valt uiteen in twee delen, mijn vriending en ikzelf willen lokaal uiteraard overal bij kunnen en ook online via onze laptob/andere pc makkelijk bij alle bestanden kunnen, eventueel door alleen lees-rechten te hebben en gewijzigde bestanden in een specifieke map te uploaden. Verder wil ik graag een aantal bestanden delen met de rest van de wereld. Denk aan snel even wat foto's online gooien, maar ook aan privefilmpjes/fotos met familieleden delen, zowel upload als download.

Wat heb ik absoluut nodig:
  1. Fileserver voor interne netwerk met Windows (7,Vista, incidenteel XP)-machines (SMB)
  2. HTTP(S) webserver voor een beperkt aantal mappen voor niet-kritische informatie. HTTP in plaats van (s)ftp heeft sterk de voorkeur voor familieleden die nét naar een site kunnen browsen.. Beveiligde gebruikers moeten eenvoudig kunnen uploaden.
  3. Internet-fileserver waarvan ik alle bestanden kan lezen, maar beperkte schrijfrechten in een enkele map. Beveiliging is kritiek. Een protocol waarmee ik niets hoef te installeren bij de client zoals ftp of http (via de browser) heeft zeer sterk de voorkeur voor bijvoorbeeld internetcafe's.
Opties die welkom maar niet noodzakelijk zijn
  1. Torrents downloaden en eventueel unrarren (en RSS feeds scannen met name)
  2. Internet fileserver die compatibel is met unix/Macs (zal geen probleem zijn)
  3. Een eenvoudige AMP server. Helaas lijken de middelste twee woorden (eenvoudig en AMP) mutueel exclusief.
  4. Een systeem zoals Dropbox, maar dan lokaal gehost en via internet beschikbaar. Ik denk aan iFolder. SparkleShare lijkt nog in ontwikkeling te zijn net als Freedombox.
  5. Print en scanserver
  6. Mailserver, vooral als automatische backup voor Gmail.
All-in-one
Freenas en Openfiler lijken zo'n beetje te kunnen wat ik wil. Freenas 8 heeft nog geen webserver en een oudere versie (7) installeren heeft niet mijn voorkeur, maar wellicht dat het over een half jaar wel kan? Openfiler lijkt die ook niet te hebben. Freenas (8) ziet er wat eenvoudiger uit en is populair dus goed ondersteund

Virtualisatie
Ik kan natuurlijk ook Ubuntu draaien met virtualisatie (Wine VM met HFS, Ubuntu VM met Ifolder en Freenas). Ik zie met name op tegen alles goed en veilig dichttimmeren. Turnkey Linux is ook een interessante optie.

Kortom, ik ben de weg een beetje kwijt in mijn zoektocht naar een oplossing. Uiteraard een paar topics op GoT doorgespit, maar die gaan over 't algemeen een stuk "dieper". Dat is juist wat ik hoop te vermijden met mijn zoektocht naar een simpele en eenvoudige oplossing, zo moeilijk zou het toch niet moeten zijn om je bestanden veilig en eenvoudig met meerdere mensen en naar meerdere locaties te delen?

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-05 13:25

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Kijk eens naar Het grote Amahi-topic

[Voor 11% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 25-06-2011 18:48]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-05 23:13
Hartelijk dank voor de suggestie en inmiddels heb ik Amahi een tijdje uitgeprobeerd. Het komt nogal rommelig en commercieel/betaald over en (mede dankzij de kleine userbase?) is troubleshooting niet de gebruikelijke "google it". Verre van simpel dus om aan de praat te krijgen/houden.

Ik ben inmiddels met stomheid geslagen dat er niets is wat zelfs de essentials van wat ik wil gewoon "out of the box" kan, gezien de grote hoeveelheid kant en klare NAS-sen die dat wel kunnen. Er is helemaal niets te vinden wat standaard bestanden over een netwerk en 't internet op een veilige manier kan hosten, zonder er direct erg diep in te duiken.

Freenas 8 met VPN zou een goede keuze zijn om bijna alles te realiseren en niet in te hoeven zitten over de beveiliging, maar voorzover ik kan vinden is dat niet mogelijk binnen een "normale" installatie.

Virtualiseren is dan volgens mij een van de weinige opties die overblijven, naast natuurlijk wachten tot Freena 8 wél met een VPN kan werken, of er hardwarematig een tweede computer naast te zetten :X

Zie ik iets over het hoofd of is er écht geen eenvoudigere manier?

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wat is 'out-of-the-box'? Je zult altijd wat moeten configureren. Is het dan out-of-the-box als de pakketten al zijn geïnstalleerd?

Je zou eens naar SME-server kunnen kijken. Ik ben er niet zo kapot van, omdat ik het altijd nèt weer iets anders wil, en dat kan niet in zo'n voorgeprogrammeerde GUI. Geef mij maar gewoon Debian.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee