Toon posts:

meer geheugen is beter?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
WAAROM is zoveel mogelijk werkgeheugen beter?
Start windows er sneller door op? Kun je er beter of sneller mee gamen? Kan iemand dit begrijpelijk kort en bondig beargumenteren?

Hulp gevraagd van mensen die er verstand van hebben dus..
Gegroet

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-08 18:08

Daniel

Kapitein NCC-1701
Meer is beter maar het effect neemt af als je meer hebt:

De snelheidswinst tussen 64 en 128 mb is heel wat groter dan van 384 naar 512 :)

Waarom is het sneller: geheugenchips zijn veel en veel sneller dan de harde schijf. Als je niet genoeg intern geheugen hebt wordt de data die er niet meer in past (en dat is bij het gemiddelde windows systeem al snel het geval bij 128 Mb of minder) op de HD opgeslagen.

Omdat de toegangstijd van een HD in milliseconden wordt gerekend ipv in nanoseconden zoals bij geheugen kun je wel bedenken dat het veel langer duurt om data van de HD te halen dan om die direct uit het geheugen te halen.

Start Windows sneller op? Nauwelijks, maar als je eenmaal aan het werk bent kun je veel soepeler meerdere programma's tegelijk draaien
Kun je er sneller en beter mee gamen? Misschien, maar verwacht geen spectaculaire verschillen.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je uitleg

• ezwizard
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 15:20
vraagje als vervolg dan... : is het verstandig om bij W98SE er 256 mb in te zetten ipv 128? merk je DAAR verschil in?

Verwijderd

Op maandag 19 maart 2001 09:42 schreef ezwizard het volgende:
vraagje als vervolg dan... : is het verstandig om bij W98SE er 256 mb in te zetten ipv 128? merk je DAAR verschil in?
In win98se niet echt of je moet echt hele zware programma's draaien. Als je win2k hebt dan merk je het wel, dat is gewoon een stuk zwaarder.

• ezwizard
nou wat ik doe op mijn config...: Veel 3D games, internet, Paint Shop Pro, best wat proggies tegelijk draaien...

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 20:57

Macros

I'm watching...

Ik ben zelf een tijdje terug van 128 naar 256 gegaan, nu wil ik echt niet meer terug.
Moet je maar eens wat proggies opstarten, en effe bezig gaan, en dan kijken hoeveel geheugen je ingebruik hebt.
In Win2k heb ik al vaak 200 meg in gebruik, als ik maar 128 mb had gehad, had ik al aardig aan het swappen geslagen.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• ezwizard
Op maandag 19 maart 2001 10:01 schreef Macros het volgende:
Ik ben zelf een tijdje terug van 128 naar 256 gegaan, nu wil ik echt niet meer terug.
Moet je maar eens wat proggies opstarten, en effe bezig gaan, en dan kijken hoeveel geheugen je ingebruik hebt.
En dat was in Windows 98 SE?

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-08 18:08

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ook in Win98SE heeft 256 vs. 128 zeker zin, alleen is het verschil relatief niet zo groot als bij Win2K :)

• sebasel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 12:14

sebasel

Het doel : een PORSCHE993turbo

heeft winMe wel meer aan 256MB +
heb nu 256mb meer heeft zin :?

www.sebastiaanvanbaarsen.com

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:59
Ik dacht eerst ook dat 128 Mb genoeg was voor Win2000. Een vriend van me vond het zoveel beter draaien met 256. Ik dacht dat dat onzin was, maar nu had ik 256 en ga ik opeens weer terug naar 128 en het loopt nu stukken minder. (Dimm kapot)

• Bohjaaaa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-07-2022

Bohjaaaa

tuiper de tuip

als gevolg op dit verhaal:

Denk er wel aan als je geheugen bijstopt of eruithaalt, dat je in Win2k of winnt 40 je pagefile aanpast. Dit kan als je op deze computer rechts klikt en dan eigenschappen klikt. Bij tabblad prestaties kun je je pagefile wijzigen. Meestal 1,5 keer zo groot als je Ram is goed. Het zetten van de pagfile op een andere partitie of als het kan schijf zal je performance zeker verbeteren.

• ezwizard
Op maandag 19 maart 2001 12:49 schreef Bohjaaaa het volgende:
als gevolg op dit verhaal:

Denk er wel aan als je geheugen bijstopt of eruithaalt, dat je in Win2k of winnt 40 je pagefile aanpast. Dit kan als je op deze computer rechts klikt en dan eigenschappen klikt. Bij tabblad prestaties kun je je pagefile wijzigen. Meestal 1,5 keer zo groot als je Ram is goed. Het zetten van de pagfile op een andere partitie of als het kan schijf zal je performance zeker verbeteren.
Ja dit verhaal van pagefile enzo heb ik al vaker gehoord, maar hoe verklaar je dan het feit dat als ik steeds meer RAM erin zet, ik ook een steeds grotere pagefile nodig heb??? Lijkt me raar, kzou eerder denken dat hoe meer geheugen ik heb, des te minder de comp gebruik hoeft te maken van mijn pagefile, = dus kleinere pagefile... toch? :? :? :?

• Bohjaaaa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-07-2022

Bohjaaaa

tuiper de tuip

Microsoft raadt aan om als grootte van pagefile, je totale RAM plus 12 MB aan te houden. Zelf doe ik altijd ongeveer 1,5 keer het RAM. Bij NT of 2000 moet het totale RAM "geswapt" kunnen worden met de pagefile, vandaar dat ie in ieder geval even groot moet zijn. Althans moet, je moet niets want als je een pagefile invoert van 5 MB, dan krijg je alleen een waarschuwing en daarna gaat ie gewoon verder. Maar voor de performance is het gewoon beter.
Pagina: 1