Toon posts:

Welke hardeschijf past bij mij ?

Pagina: 1
Acties:

• Tourniquet123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06-2021
Goedenmiddag,

Ik wil graag wat extra ruimte voor opslag en zit te twijfelen wat te nemen.

Ik wil de schijf gebruiken om er of games op te installeren of films er vanaf te kijken.

Omdat ik een Sata 600 moederbord heb en ik momenteel een Sata 300 hardeschijf erin heb zitten, leek mij het wel aardig om nu ook een Sata 600 schijf erin te doen omdat deze toch een stuk sneller zijn naar mijn weten.

Ik vraag mij alleen af op welke specificaties ik dan moet letten, wat is het belangrijkste ?

* Sata 300/600
* RPM
* Cache
* Gemiddelde zoektijd

Dit alles om prijs kwaliteits verhouding voorop te stellen vroeg ik mij af wat voor mijn gebruik de belangrijkste factoren zijn om geld aan te besteden.

Ik heb het volgende systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 42,-€ 42,-
1Samsung SH-S223L€ 18,20€ 18,20
1Antec Performance One P183€ 134,90€ 134,90
4Nexus Silicon Absorber voor 120 mm casefan€ 2,-€ 8,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,-€ 34,-
4Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm€ 4,40€ 17,60
1Antec CP-850€ 109,-€ 109,-
1Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB€ 98,71€ 98,71
1OCZ Gold DDR3 PC3-10666 Low Voltage Dual Channel€ 37,46€ 37,46
1AMD Phenom II X6 1090T Black Edition€ 131,90€ 131,90
1Asrock 890GX Extreme3€ 99,39€ 99,39
1Sapphire HD5850 Toxic 1GB GDDR5 PCI-E€ 180,90€ 180,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 912,06

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Sata-300 heeft een snelheid van maximaal 300MB/s, Sata-600 maximaal 600MB/s. Voor jou is dit niet relevant, tenzij je per sè een SSD wilt hebben, maar dat denk ik niet voor je storage. Beter kan je kijken naar Iops, seektime en cache

Anoniem: 15758

Interface en cache zijn irrelevante specs. rpm en gemiddelde zoektijd zijn dezelfde spec. Het enige wat echt belangrijk is zijn data density (datadichtheid) en idle power.

In jouw geval zou ik gewoon voor een Samsung F4EG 2TB gaan; 140MB/s op 5400rpm en rond de 4W idle.

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-03 22:49

crizyz

ne.t.weaker

Tourniquet123 schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 15:37:
Goedenmiddag,

Ik wil graag wat extra ruimte voor opslag en zit te twijfelen wat te nemen.

Ik wil de schijf gebruiken om er of games op te installeren of films er vanaf te kijken.
Voor films heb je geen hoge doorvoersnelheid of lage gemiddelde zoektijd nodig.

Zolang je het bij harde schijven houd en niet op raidconfiguraties met ssd's en dergelijke over gaat stappen, heeft sata 600 compleet geen toegevoegde waarde.

En een beetje een late reactie 8)7

[Voor 4% gewijzigd door crizyz op 25-06-2011 15:44]

Crizyz op Steam

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-06 11:52
Een hardeschijf haalt nog niet eens de snelheid van sata 300 :) sata 600 is alleen leuk als je die nieuwe ssd's in je pc gaat stoppen, maar een "gewone" hardeschijf heeft genoeg aan sata 300. :) sata600 schijven is een beetje een commercieel praatje...want tja...hij kost iets meer maar je krijgt er dubbele snelheid voor terug ;) ;)

Hoi

• Tourniquet123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06-2021
Sorry voor de late reactie, was even druk met school en stage.

Om het even kort te sluiten, het is dus niet nodig een sata 600 schijf te nemen.

Ik wil dan gaan voor een sata 300 alleen weet niet echt welke schijf te kiezen, ik wil een 2 TB schijf erin voor games te installeren of films te bekijken, is daarvoor een 7200 RPM aan te raden of voldoet een 5200 RPM ?

En maakt het nog verschil of ik een 32 cach neem of 64 cach ?

heeft iemand advies voor mijn systeem ?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:03
Ja, dat advies staat een paar posts hoger. Zie de post van CiPHER.

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Voor games zou een 7200 rpm naar mijn weten beter zijn. Anders zou je een wd green geval van 2 tb kunnen nemen, kosten rond de 69 euro volgens mij. Heb er 2, 64 mb cache, 2 tb. 7200 rpm is denk een samsung spinpoint f3 van 1 tb de beste koop. 2 tb op 7200 rpm is vaak nom best duur.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:03
Met 7200 zullen de games inderdaad iets sneller laden, dat is een paar seconden winst.
De games zullen er niet mooier van worden, of soepeler draaien.
De vraag dus, of die paar seconden opstart tijd het extra geld waard is.

[Voor 33% gewijzigd door job op 30-06-2011 00:27]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee