Toon posts:

Wanneer is extra geheugen nodig voor een game PC ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Tourniquet123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06-2021
Goedenmiddag,

Ik zit te denken aan een upgrade voor mijn systeem voor het geheugen, dit omdat geheugen niet zoveel kost op dit moment en ik het geld er nu voor over heb.

Nu vraag ik me af of dit zinvol is en het geld waard is om bijvoorbeel van 4GB naar 8GB te gaan dit met oog op prijs kwaliteits verhouding.

Verder vroeg ik mij af of ik dan hetzelfde geheugensetje moet nemen of kan ik ook een andere (goedkopere) erin stoppen ?

Ik heb het volgende systeem en ik gebruik het systeem vooral voor de basisdingen en high settings gaming:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 42,-€ 42,-
1Samsung SH-S223L€ 18,20€ 18,20
1Antec Performance One P183€ 134,90€ 134,90
4Nexus Silicon Absorber voor 120 mm casefan€ 2,-€ 8,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,-€ 34,-
4Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm€ 4,40€ 17,60
1Antec CP-850€ 109,-€ 109,-
1Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB€ 98,71€ 98,71
1OCZ Gold DDR3 PC3-10666 Low Voltage Dual Channel€ 37,46€ 37,46
1AMD Phenom II X6 1090T Black Edition€ 131,90€ 131,90
1Asrock 890GX Extreme3€ 99,39€ 99,39
1Sapphire HD5850 Toxic 1GB GDDR5 PCI-E€ 180,90€ 180,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 912,06

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:48

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als 4 GB geheugen vol geraakt. Bij mij gaat het moeilijk over 3 GB, tenzij als ik het geheugen vol smijt om te laten zien dat het kan.

[Voor 5% gewijzigd door rapture op 25-06-2011 15:41]

• Marvin-
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-04 13:27
Zelden komt het bij mij hier over de 3,5 GB dus is echt nog niet nodig, wat je wel kan doen is sneller geheugen kopen wat een meerwaarde is tenopzichte van 8gb

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

@Marvin

Sneller geheugen dan datgene dat hij nu heeft gaat hij in games nauwelijks merken. Ik zou voor extra geheugen gaan op het moment dat je huidige geheugen tijdens gamen vol zit.

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Sneller geheugen maakt geen zak uit. Bij geheugen is alleen de hoeveelheid van belang.

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:20
Voor een Game PC is meer dan 4GB echt onzin, ik heb in mijn laptop weliswaar 8GB zitten maar bij normaal gebruik kom je echt nooit boven de 3GB. Zelfs niet al heb ik de swapfile uit staan omdat ik een SSD heb...

Enige goede redenen voor meer dan 4GB is: grote RAW foto's bewerken, HD-videobewerking of enorme databases inladen. Maar dat heeft allen weinig met gamen te maken...

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:31
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 16:12:
Sneller geheugen maakt geen zak uit. Bij geheugen is alleen de hoeveelheid van belang.
Mag ik die wat nuanceren? Uiteraard kan sneller geheugen uitmaken, zeker als je een paar stapjes sneller gaat. Maar idd aangezien het geheugen wat de TS al heeft vrij snel is zou een upgrade naar sneller maar een paar procentjes uitmaken. Er zou idd meer winst gehaald kunnen worden voor de TS met meer geheugen dan met sneller. Alhoewel ik mij overigens niet kan voorstellen dat het huidige aanwezige geheugen onvoldoende zou zijn voor dat systeem...

[Voor 10% gewijzigd door MicGlou op 25-06-2011 16:17]

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Natuurlijk maakt het uit, maar niet significant. Ik snap dus niet wat jij verstaat onder uitmaken.

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
MicGlou schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 16:15:
[...]

Mag ik die wat nuanceren? Uiteraard kan sneller geheugen uitmaken, zeker als je een paar stapjes sneller gaat. Maar idd aangezien het geheugen wat de TS al heeft vrij snel is zou een upgrade naar sneller maar een paar procentjes uitmaken. Er zou idd meer winst gehaald kunnen worden voor de TS met meer geheugen dan met sneller. Alhoewel ik mij overigens niet kan voorstellen dat het huidige aanwezige geheugen onvoldoende zou zijn voor dat systeem...
Je kan ook weer beargumenteren dat meer geheugen sneller is dan minder, sneller geheugen, ookal krijg je het niet vol. Met meer geheugen hoeft er minder dan de disk te worden geladen als je een programma/game opstart.

Maar over het algemeen: neem gewoon de goedkoopste DIMM's.

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-05 18:19
Ik heb lekker snel geheugen erin gegooid.
Ik denk dat je beter voor 6 GB kan kijken, 8 krijg ik bijna nooit vol, dan moet ik echt gekke dingen doen.

• RvanderV
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-04-2022
DCG909 schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 16:20:
Ik heb lekker snel geheugen erin gegooid.
Ik denk dat je beter voor 6 GB kan kijken, 8 krijg ik bijna nooit vol, dan moet ik echt gekke dingen doen.
Dat lijkt me niet verstandig ivm dual channel.
Hij kan het beste 2 of 4 modules gebruiken.

[Voor 6% gewijzigd door RvanderV op 25-06-2011 16:22]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:31
Beatboxx schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 16:17:
Natuurlijk maakt het uit, maar niet significant. Ik snap dus niet wat jij verstaat onder uitmaken.
Ik neem aan dat je reageert op mij... dat zeg ik toch? Wat bedoel jij in hemelsnaam? Of wil je gewoon eventjes een vlammetje loslaten? Volgens mij heb jij niet verder gelezen dan de eerste zin...

@Darkstone... Het ging mij er meer om het stellige statement 'het maakt geen zak uit'... dat ligt er uiteraard maar aan uit welke situatie je komt. Ik ben het verder volledig met je eens in dit geval, de TS zou in principe meer baat hebben bij extra geheugen dan sneller... gezien de setup en de alreeds hoge snelheid van het geheugen. Ik zou zelfs zeggen dat de TS volgens mij gewoon puur geld uit wil geven, want ik kan mij niet voorstellen dat hij geheugenproblemen/tekort zou hebben met de huidige setup. Stop dat geld dan in een mooie (x-fi) geluidskaart oid zou ik zeggen...

[Voor 3% gewijzigd door MicGlou op 25-06-2011 16:27]

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:58
Zelf zou ik sneller geheugen nemen, cas 8 of 9 en 1600 mhz (of classe 12800) dat 1,65 volt of minder nodig heeft Deze low voltage van ocz is onzin namelijk. En dan liefst 2 banken. Dit omdat je dan de geheugencontroller het beste werkt, bij vier gevulde banken neemt het verbruik toe en heeft de memory controller op de cpu het zwaarder om het geheugen uit te lezen, wat inhoud dat 1T command rates niet meer haalbaar is en dus 2t wordt wat 800 mb/s aan geheugen bandbreedte scheelt.

Wat ik hiermee wil duidelijk wil maken is dat het uitmaakt of je 2 of 4 dimmen op je moederbord gebruikt. (Even aantal ivm met dual channel.) De cas is belangrijk of beter gezegd de verhouding tussen cas en geheugensnelheid 1333/9= 147,78 of 1600/9 = 177 (hoger is beter) Dit naast de snelheid (Mhz) of beter gezegd de theoretische bandbreedte van de geheugenmodule.

Zelf zou ik deze module kopen zeker als je het geld hebt. Nu is het nog niet noodzakelijk maar voor morgen weet je maar nooit.
Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile (1,5 volt)

Daarnaast zou ik zelf wel een echt AM3+ moederbord nemen. 890GX Pro3 Daarnaast is de voeding overkill, 650 watt is meer dan voldoende om er nog een extra videokaart (Crossfire) te gebruiken. Daarnaast heb je dan ook direct een rendements winst. Mocht je geen crossfire willen draaien dan is zelfs 450 of 520 watt voldoende, bij voedingen daait alles om hoeveel ampere de voeding kan leveren op de 12 volt. (ampere x volt is wattage, 30A x 12v = 360watt)

xfx 450 (40 euro)
Corsair Professional Gold AX650 (120 euro)

Systeem was al aangeschaft 8)7 . In dat geval zou ik je geheugen gewoon niks doen, merk je dat je meer dan 3 gig gebruikt overwegen om 4 gig erbij te kopen of de duurdere/snellere optie om 8 gig dual channel te kopen en het bestaande geheugen te verkopen.

[Voor 27% gewijzigd door Epep op 25-06-2011 17:20]

• Daniel0416
  • Laatst online: 02-10-2018
4 gb is inderdaad ruim voldoende voor een game pc.Hoewel ik zelf ook 8 gb in mijn game kast heb hangen.Waarom??

Omdat het kan!!En das dan ook de enige reden.Kom nooit boven de 3/3,5 gb uit.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Epep schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 16:45:
Zelf zou ik sneller geheugen nemen, cas 8 of 9 en 1600 mhz (of classe 12800) dat 1,65 volt of minder nodig heeft Deze low voltage van ocz is onzin namelijk.
Zelf zou ik deze module kopen zeker als je het geld hebt. Nu is het nog niet noodzakelijk maar voor morgen weet je maar nooit.
Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile (1,5 volt)
Om te weten wat sneller geheugen uitmaakt, zou je eigenlijk moeten testen. Maar ik voel op mijn klompen aan dat met de huidige snelheid van je geheugen het weinig zal uitmaken.

En dan mag je je afvragen: WAT gaat er dan sneller?
Je zal bijv niet meer frames per sekonde krijgen.
Je hebt een SSD dus het laden van een spel gaat al snel, maar systeemgeheugensnelheid zal dan wat uitmaken, ik gok nu maar wat, maar misschien duurt het laden van een spel nu 4,04 sekonden, met sneller geheugen zal dat misschien 4,02 sekonden zijn.

Als je daar 50+ euro voor over hebt, doen.

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:23
omdat niemand het zegt, doe ik het dan maar: als je een 32bits windows hebt, dan zou je je geld weggooien als je meer dan 3.2gb in je computer zou hebben. dus, voordat je gaat kopen, ff tjekke of je wel dat geheugen kunt adresseren.

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:37
DrClaw schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 17:03:
omdat niemand het zegt, doe ik het dan maar: als je een 32bits windows hebt, dan zou je je geld weggooien als je meer dan 3.2gb in je computer zou hebben. dus, voordat je gaat kopen, ff tjekke of je wel dat geheugen kunt adresseren.
Hij gebruikt nu al 4GB. Zou mij verbazen als hij dan geen 64 bits OS gebruikt

• Slidemaster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-02 11:00
DrClaw schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 17:03:
Dat is niet helemaal waar. Als je 32 bit hebt kan je als nog gebruik maken van alle 16 Gb . Dat gebeurt allen bij het overschrijven en kopiëren van bestanden.

voor games 4GB enough. and get yourself a 64bit OS.

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-06 14:40
Wat de rest zegt, 4GB is zat, dan heb je ook nog 1GB op je GraKa zitten, waar 60 to 80% van de grafische dingen in gedumpt worden door games (textures etc)

Mocht je nou:
- java gaan ontwikkelen met een deployment server en wat wil gaan debuggen client server side
- Photoshoppen met hi-res raw pics
- Video-editing / mastering
- etc,

pas dan kan je overwegen om over de 4GB heen te gaan, zie het nut in huis tuin en keukengebruik van 4GB+ nog niet echt in.* En wat hierboven gezegt wordt, als je 4GB neemt, neem dan ook 64Bit. Kan wel moeilijk 32Bit PAE kernel truckjes doen, maar gewoon native ondersteuning is gewoon makkelijker/beter.

*disclaimer: wat niet is kan nog komen. Vroegah dacht een zekere meneer ook dat 640KB genoeg was

[Voor 8% gewijzigd door LinuX-TUX op 25-06-2011 17:20]

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:23
sorry, bij 32bits windows OS is de theoretische harde limiet 4gb .. en de practische limit 3.2gb omdat bepaalde delen van de memory space remapped worden (je videogeheugen bijvoorbeeld). en ja, er bestaat zoiets als physical address extension (PAE) maar dat moet je hardware en OS dan wel ondersteunen.

dus ik blijf bij mijn stelling.

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:48
Ik ben van 4gb dual channel naar 8gb gegaan, en heb merkbaar verschil. Maar dit komt voornamelijk ook omdat ik een MW2 server draai, wat nog wel is wat resources trekt. Verder merk ik er totaal niks van, en is 4GB meer dan genoeg...

"At vindicta bonum vita jucundius ipsa nempe hoc indocti." | Intel I5-3570K @3.9 Ghz | Samsung EVO 120GB | Strix GTX1070 8GB | 20GB DDR3 | Windows 10.1 |

• FezzFest
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Mometeel zit er 12GB RAM in mijn PC. Dit loopt vol als ik m'n matlab-scriptjes laat draaien. Voor gewoon gebruik is het natuurlijk overkill. Langs de andere kant: geheugen is nu relatief goedkoop en meer kan nooit geen kwaad. Ik vind het fijn dat ik ook alles kan laten openstaan zonder dat mijn PC vertraagt. Ook swappen hoeft niet meer.

Edit: aan TS: Telkens als ik een nieuwe PC bouw, steek ik er de dubbele hoeveelheid RAM in want op die moment gangbaar is (tenzij het budget beperkt is). Persoonlijk zou ik in jouw plaats dus voor 8GB RAM gaan (dual channel). Kwestie van je PC een beetje toekomstperspectief te geven ;).

[Voor 30% gewijzigd door FezzFest op 25-06-2011 18:02]

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Voor mij is 4 GB nu genoeg. In 2005 greep ik naar 4 GB omdat ik destijds 55 MB tiff's van negatieven scande en als ik 10 plaatjes open, 5 bewerkingen deed, dan zou 2,7 GB geheugen bezet zijn. Op deze manier is het gewoon geheugen volsmijten en het is nooit genoeg.

De oplossing lag in "you're doing it wrong". Nu kijk ik naar de plaatjes in Canon DPP, ik stel de bewerkingen in (zichtbaar in thumbnails en preview scherm) en er loopt een batch die een plaatje opent, bewerkt, opslaat, sluit en volgende. Plotseling heb ik met 2 GB ook genoeg.

Met de huidige geheugenprijzen is 2x 4 GB bijsteken niet duur en als ik te zware fotobewerking ga doen of een overdaad aan VM's ga draaien, dan is 12 GB snel geregeld.

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:51
Discussie die altijd terug komt; mijn ervaring is dat meer geheugen beter is. Snelheid doet er niet echt toe en er zit meer voordeel (nog miniem) in lagere latencies.

Ik ben van 4GB naar 8GB gegaan (DDR2-800) en alles werkt net wat soepeler.
STALKER COP met Complete Mod gaat geregeld richting 6GB+.
Andere applicatie zoals Photoshop/Zbrush/3dsMax vinden het ook wel fijn (studie Gaming Development)

Voor de meeste mensen is 4GB waarschijnlijk genoeg maar er komt een altijd een moment dat het nuttig wordt. Als je het geld heb gewoon aanschaffen.

BTW het laden van spellen gaat vaak sneller met meer RAM.

[Voor 6% gewijzigd door Zanac-ex op 25-06-2011 18:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ikheetkoen
  • Laatst online: 24-04-2022
Het kan ook zijn dat je bijvoorbeeld bij spellen die constant data van de harde schijf lezen (Armed Assualt 2 bijvoorbeeld) die data in het RAM laadt waardoor alles veel soepeler verloopt (lees: hogere framerates). Dan komt extra RAM handig van pas. Ik heb zelf echter ook 4GB en ik heb er nooit 'problemen' mee gehad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-06 19:38
Waarom neem je niet 2x een kit van 4GB ram? Het kost maar 13 euro meer incl verzend dan je huidige geheugen? (pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G)

Overigens zou ik persoonlijk geen OCZ meer nemen omdat die uit het werkgeheugen stapt en meer op de SSD gaat focussen. Hierdoor loopt je het gevaar dat je moelijk aan een tweede setje kan komen en problemen met garantie afhandelingen wanneer ze niet meer het geheugen ergens op voorraad hebben.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:19

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Anoniem: 187577

Oftewel, alleen als je dingen in een ramdisk zet heb je wat aan 8GB of meer geheugen. Ik zou ook liever 8GB ram nemen dan een ssd.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:56

Pixeltje

Woo-woohoo!

Hmm, draai zelf met een OC'ed i5 750 en 8GB geheugen, merk dat zeker tijdens gamen, het extra geheugen wel fijn is. PC doet sowizo minder swappen naar harde schijf (is traag, trager dan geheugen iig) en tijdens het gamen toch wel vaak op 5/6GB. Zeker als je nog een achtergrondtaak of 2 hebt lopen.

Daarnaast vond ik de investering zo klein dat ik het gewoon gedaan heb. Ik mag zelf nog weleens photshoppen, en als je een paar RAW foto's open hebt staan en je gaat met bewerkingen aan de gang ben je blij met het extra geheugen.

In mijn MBP ook 8GB gezet en ook daar merk ik gewoon dat t allemaal net wat soepeler gaat.

Wat betreft snelheid van het geheugen; als je wilt gaan overclocken kun je misschien beter voor 1600MHz geheugen gaan, dan heb je at headroom, zeg maar. Hoewel sommige 1333MHz latjes ook aardig willen klokken hoor :) Begreep trouwens van Nedernakker dat het op zich niet zo heel veel uitmaakt of je 1333MHz of 1600MHz geheugen pakt, maar dat het vooral de latencys zijn die bepalen of je het als snel ervaart ja/nee.

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:37
Volgens mij heeft een spel als WoW ook baat bij meer geheugen? Toevallig iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten?

• ChojinZ
Anoniem: 187577 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 11:29:
[...]

Oftewel, alleen als je dingen in een ramdisk zet heb je wat aan 8GB of meer geheugen. Ik zou ook liever 8GB ram nemen dan een ssd.
Dat is niet mijn conclusie. Je ziet aan de benches dat het dus wel degelijk uitmaakt. En tuurlijk, de verschillen zijn niet heel groot. Maar zinloos is het zeker niet.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het gaat dan om 2 tot 7 procent, verwaarloosbare getallen. Dat zou ik toch zeker zinloos noemen aangezien die 2 tot 3 frames per seconde geen verschil gaan maken. Dat geld kan je beter investeren in een sneller model videokaart.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Meer is gewoon beter, je pc gaat er niet van achteruit als je er meer in doet, en helemaal fijn icm een SSD.

Helemaal tentijden van nu is het best aan te raden om wat meer geheugen te nemen, de prijzen zijn op moment zo laag en een eventuele upgrade in de toekomst zou dan veel duurder uitpakken.

Ik ben afgelopen periode van 8GB van 16GB gegaan en ik merk zeker wel verschil zonder echt gekke dingen te doen.

[Voor 13% gewijzigd door 42dpi op 27-06-2011 12:18]

Si vis pacem, para bellum

• ChojinZ
Tsurany schreef op maandag 27 juni 2011 @ 11:54:
Het gaat dan om 2 tot 7 procent, verwaarloosbare getallen. Dat zou ik toch zeker zinloos noemen aangezien die 2 tot 3 frames per seconde geen verschil gaan maken. Dat geld kan je beter investeren in een sneller model videokaart.
Dan heb jij een andere definitie van "zinloos". ;)

Maar dat geld wat je bespaard en vervolgens in een videokaart steekt gaat je echt niet veel meer frames geven. Het is niet zo dat je voor 2 tientjes meer ineens het dubbele haalt aan frames.

Daarnaast is >4Gb altijd handig ivm met eventueele processen die op de achtergrond draaien. Hoef je tenminste niet alles af te sluiten voordat je gaat gamen...

[Voor 12% gewijzigd door ChojinZ op 27-06-2011 12:28]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Niet het dubbele, maar het kan soms net het verschil maken tussen een xx50 of een xx70, dan heeft dat vaak meer zin.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Slidemaster schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 17:07:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Als je 32 bit hebt kan je als nog gebruik maken van alle 16 Gb . Dat gebeurt allen bij het overschrijven en kopiëren van bestanden.

voor games 4GB enough. and get yourself a 64bit OS.
16Gb is 2GB, dus ja, dat een 32b OS prima gebruiken.
Maar meer dan 4GB gaat niet, want daar zijn ook geen adresruimtes voor. Dus ook niet bij het overschrijven en kopiëren van files, want die ruimte is gewoon niet te adresseren.

• ChojinZ
Tsurany schreef op maandag 27 juni 2011 @ 12:32:
Niet het dubbele, maar het kan soms net het verschil maken tussen een xx50 of een xx70, dan heeft dat vaak meer zin.
Wat zal het verschil zijn in performance tussen een 6850 en 6870? Rond de 6 a 7 %? Das ongeveer net zoveel verschil in performance als 4Gb vs 8Gb. Nu is de geheugen upgrade alleen in bepaalde games zinvol maar zinloos is het zeker niet.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:39

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

hmmmmmmmmmpffff schreef op maandag 27 juni 2011 @ 11:37:
Volgens mij heeft een spel als WoW ook baat bij meer geheugen? Toevallig iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten?
WoW zal met 4GB al ruim genoeg hebben, ik heb die game nog nooit over de 1.6GB gebruikt geheugen zien komen. Meer is altijd beter, als je niet genoeg hebt. WoW met 1GB geheugen zal zeker gebaat zijn bij upgrade naar 2 of 4GB, maar van 4 naar 8GB zal je in WoW helemaal niets merken.
ChojinZ schreef op maandag 27 juni 2011 @ 13:11:
Wat zal het verschil zijn in performance tussen een 6850 en 6870? Rond de 6 a 7 %? Das ongeveer net zoveel verschil in performance als 4Gb vs 8Gb. Nu is de geheugen upgrade alleen in bepaalde games zinvol maar zinloos is het zeker niet.
Zinloos is het zeker, als de game gewoon niet meer geheugen gaat gebruiken. Performance van een videokaart (of CPU) kan bijna elke game gebruiken, meer geheugen denk ik niet.

[Voor 33% gewijzigd door SinergyX op 27-06-2011 13:19]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:16
SinergyX schreef op maandag 27 juni 2011 @ 13:15:
[...]

WoW zal met 4GB al ruim genoeg hebben, ik heb die game nog nooit over de 1.6GB gebruikt geheugen zien komen. Meer is altijd beter, als je niet genoeg hebt. WoW met 1GB geheugen zal zeker gebaat zijn bij upgrade naar 2 of 4GB, maar van 4 naar 8GB zal je in WoW helemaal niets merken.
Alleen WoW niet nee maar als je ondertussen nog een browsertje open hebt staan, skype/ts, muziekje, virusscannertje en nog wat andere achtergrond rommel dan kom je over de 4GB heen. Speciaal voor WoW ben ik ook van 4GB naar 8GB gegaan omdat ik geen swapfile meer gebruik en mijn geheugen volliep (destijds) in Dalaran. Verder ben ik nog geen spellen tegengekomen die echt profijt hadden van de extra hoeveelheid geheugen.

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 16:07

itsalwaysme

Graast voor DB

Er is al geroepen over 32bits OS, maar er is nog niets geroepen over een 32bits applicatie. Als de programma's die je gebruikt en spelletjes die je speelt niet gecompileerd zijn voor een x64 systeem, dan zal deze nooit meer dan 4GB kunnen aanspreken. In dat geval zal, met wat geheugen voor Windows en wat geheugen voor de overige applicaties, 6GB genoeg zijn. Aangezien je geen tripple-channel hebt, zou ik in dit geval voor de 8GB gaan. Dit is dan voor een uiters geval. In de praktijk zal je niet snel over de 4GB gaan, zolang je niet de door andere genoemde applicaties gebruikt.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ChojinZ schreef op maandag 27 juni 2011 @ 13:11:
[...]

Dat verschilt per spel maar kan soms oplopen tot 20%. Feit is dat je in elk spel vooruitgang ziet met een videokaart upgrade, met een geheugen upgrade is dat zeker niet zo. Die 6 a 7% vooruitgang in geheugen was bij een enkel spel aanwezig, bij de anderen zat het op maximaal 3%, dan is een videokaart upgrade altijd zinniger.
Het is trouwens GB, niet Gb. Tenzij je daadwerkelijk Gigabit bedoeld maar dat lijkt me sterk.

• ChojinZ
Tsurany schreef op maandag 27 juni 2011 @ 13:26:
[...]
. Feit is dat je in elk spel vooruitgang ziet met een videokaart upgrade, met een geheugen upgrade is dat zeker niet zo.
Klopt, maar dat zei ik zelf ook al.. ;)
Tsurany schreef op maandag 27 juni 2011 @ 13:26:
[...]

Die 6 a 7% vooruitgang in geheugen was bij een enkel spel aanwezig, bij de anderen zat het op maximaal 3%, dan is een videokaart upgrade altijd zinniger.
Het is trouwens GB, niet Gb. Tenzij je daadwerkelijk Gigabit bedoeld maar dat lijkt me sterk.
De discussie ging ook niet over wat zinniger is. Uiteraard ben ik met je eens dat een gpu upgrade zinvoller is, maar roepen dat een mem-upgrade per definitie zinloos is klopt gewoon niet...

• Tourniquet123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06-2021
Sorry voor de late reactie, was even druk met school en stage.

Om het even kort te sluiten, het is dus niet noodzakelijk maar het is wel handig met oog op de toekomst en nu ook al in uitzonderlijke gevallen een profijt.

Ik wil dan gaan upgraden van 4 naar 8 GB, alleen weet niet welk setje ik dan zal nemen, heeft iemand advies voor mijn systeem ?

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Persoonlijk zit ik wat kat uit de boom te kijken. Ik heb nu geen geheugentekort, dus ik kan wachten. DDR3 1866 MHz moet vroeg of laat mainstream en het goedkoopste geheugentype worden. Dat past lekker samen met Bulldozer of Llano ipv nu goedkope DDR3 1333 MHz halen die ik nu niet gebruik en wat later kan ik met dat geheugen niks meer doen.

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Voor degenen die nog nooit de snelheid van een RAMdisk hebben gezien, bij deze;

Ik gebruik een kleine RAMdisk (nu inmiddels 3GB), de resterende 9GB is in gebruik als werkgeheugen voor meerdere VM's & Photoshop CS5 64bit.

@ TS:

Voor gamen met de huidige 32bit Games is 4GB voldoende, als je (toekomstige) 64bit-versies van Games (icm 64bit OS) wil gaan gebruiken zou ik echt niet minder dan 8GB in m'n systeem willen hebben zitten. Dus voor de toekomst is 8GB (of meer natuurlijk :P ) erg lekker.
Mijn broer gebruik nog een gamesysteem met 4GB RAM (Q6600 & GTX470) en een 64bit OS, en dat gaat allemaal prima qua framerate's en gameplay met de nieuwste Gametitels. Maar ook in zijn hoofd speelt alsnog de gedachte dat hij toch wel zou willen upgraden naar 8GB RAM.

Dus als je toch wil upgraden, neem dan (icm met een 64bit OS!) een nieuw dual-channel setje van 2x 4GB wat compatibel is met je moederbord, en je huidige OCZ geheugen kan dan met pensioen of naar vraag&aanbod.
(Wat ik niet zou doen is gaan mengen met je huidige OCZ geheugen door er simpelweg 4GB bij te prikken!)
Tourniquet123 schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 00:04:
...
Ik wil dan gaan upgraden van 4 naar 8 GB, alleen weet niet welk setje ik dan zal nemen, heeft iemand advies voor mijn systeem ?
Deze 8GB Dual-channel Kit staat vermeld in de QVL-lijst van jouw moederbord, en is tevens een tandje sneller dan je huidige OCZ setje:

Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G

[Voor 80% gewijzigd door bitshape op 30-06-2011 03:17. Reden: koopadvies toegevoegd]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 21TB HDD - 5.5TB SSD

Anoniem: 16328

@bitshape
Wat kan mengen voor kwaad? Zolang dat nieuwe geheugen ook op de zelfde snelheid loopt, zelfde voltage en ook op de QVL staat lijkt het me niet dat er iets aan de hand is.

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Anoniem: 16328 schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 01:55:
@bitshape
Wat kan mengen voor kwaad? Zolang dat nieuwe geheugen ook op de zelfde snelheid loopt, zelfde voltage en ook op de QVL staat lijkt het me niet dat er iets aan de hand is.
Niet altijd gaat het mengen goed, en is een systeem instabiel op de toch correct overeenkomende latency's/snelheid/voltage. Ook heeft OCZ zich teruggetrokken uit de geheugenmarkt, het zal dus moeilijk zijn om exact hetzelfde setje te krijgen. En daarbij gebruiken geheugenfabrikanten meerdere versie's van het geheugen (verschillende merken chip's) en dat mengt ook niet altijd even goed. (zie onderstaande tabel van DDR3 versie's van bvb Corsair:)

Ik kan het dus niet aanraden, maar het toch uitproberen 'op de gok' mag iedereen natuurlijk.
Bij mij is het 2x goed gegaan met mengen (Corsair & Corsair erbij) in de praktijk, 3x heb ik instabiliteit meegemaakt met verschillende versienummers van toch wel hetzelfde geheugen (EAN-code). Deze hebben dan verschillende Merken IC's (chips) erop zitten die gewoon niet lekker willen samenwerken met de Memorycontroller.
Corsair DDR3 IC Inquiry
3.X Micron 128Mx8
4.X Samsung 128Mx8
5.X Hynix 128Mx8
6.X Promos 128Mx8
7.X (PSC) 128Mx8
8.X Nanya 128Mx8
9.X Winbind A1-Die 128MX8

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 21TB HDD - 5.5TB SSD

• Anoniem: 378733
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik zou toch even willen zeggen dat 8gb bij games geen overkill is, bij het spel All Points Bulletin raakt 4gb toch gauw vol(het spel gebruikt 2.3gb op sommige momenten).
En waarom zou je voor 4gb gaan als 8gb 2 tientjes duurder is :D
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee