Toon posts:

Server voor klein netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Hallo,

Ik ben al een tijdje dit forum aan het volgen maar heb zelf nog nauwelijks posts maar nu zit ik met een situatie:

Ik ga met een paar vrienden een server opzetten voor een klein netwerk (60 pc's).
Deze server moet voor twee hoofdzaken dienen:
- Data storrage
- Bandbreedte controle

Het idee is dat we binnen ons netwerkje op ons studenten home files kunnen delen (gedownloade cursussen, eindwerken,... voornamelijk kleine files dus maar ook grotere dingen zoals xilinx ise zodat dit niet iedere keer opnieuw gedownload moet worden, we hebben maar een trage internetverbinding vandaar). En dat we zware downloaders kunnen beperken.

Dit beperken kan op alle mogelijke manier. Een systeem dat hem automatisch op smallband kan zetten bij het overschrijden van een bepaald limiet zou ideaal zijn, het mag ook veel "vuiler". Een simpele logger en dan manueel een kabel uit de router gaan trekken als we zien dat iemand teveel download. Het internet op onze home is namelijk absurd traag en er zijn mensen die het zich dan nog permitteren van meer dan 2 terabyte per maand te downloaden, een betere connectie kan geen enkele provider in onze regio leveren dus dat is ook geen oplossing.

Nu weet ik niet of ik ze allebei tegelijkertijd op één server kan regelen. We hebben van de school uit een server 2008 licentie gekregen, kan dat hiermee geregeld worden? Of zou het met een linux distributie beter gaan? Waar moet de server fysiek geplaatst worden (voor data te delen lijkt dit me binnen het LAN, voor de connecties te beperken weet ik niet juist). En wat zie ik over het hoofd?

Onze server is eigenlijk maar een veredelde desktop met twee ethernet kaarten maar dat maakt niet al te veel uit geloof ik, de andere apparaten op ons home zijn draadloze routers en één hoofd router (of een switch, dat moet ik morgen eens bekijken).

Iemand suggesties? Ik heb al heel wat gegoogled maar alle software pakketten zijn te beperkt of betalend. We zitten met vier studenten ICT die aan de server willen werken dus het mag ook een "moeilijke" oplossing zijn. We zitten zelf gewoon momenteel een beetje vast met de basis (welke software, waar de server moet staan en welke oplossing voor het data beperken). De oplossing moet gratis zijn aangezien ons volledig budget naar de server zelf is gegaan (indien de specs nodig zijn post ik ze wel maar lijkt me vrij irrelevant, de server is gloednieuw met recente hardware dus zal ongeveer alles wel aankunnen).

Edit: het is niet echt een vraag over de server zelf maar toch over het netwerk dus het mag hier toch staan hoop ik?

[Voor 196% gewijzigd door Vnze op 25-06-2011 14:58]

• 26779
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Iemand suggesties?
Doe eens zoeken dan..... :>

Hier op GoT zijn diverse topics over een (zuinige) server, ESXi server en DIY NAS. Verder kom je vast een heel eind met ons aller vriend Google. etc...

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-06 10:04
Als je firewall & opslag uit elkaar wil trekken; FreeNAS en Pfense. Beide mini BSD (lijkt op linux) pakketten welke gemaakt zijn voor een specifieke taak, met webgui (dus geen getyp op consoles).

Moet alles in 1 zijn, dan is ClearOS of Zentyal iets voor je.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Ik heb al een paar uur gezocht maar dan niet op de juiste termen want ik vond geen enkel freeware pakket via google wat voldeed aan onze eisen. Die dingen die jullie voorstellen ga ik dan nu eens opzoeken, dit was eigenlijk wat ik wou weten (namen van software die dat kan).

Anoniem: 26306

Termen die je zou kunnen helpen zijn bandwidth throttling en QoS.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee