Toon posts:

60Hz computersignaal naar 100hz TV

Pagina: 1
Acties:

• robinotje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-06-2020
Ik ben van plan om een 100Hz televisie te kopen, maar zit echter nog met een paar vragen.

Ik begrijp dat PAL signaal werkt met een refresh rate van 50Hz, en dat televisies gebruik maken van functies zoals motionflow om 50 Hz om te zetten naar 100Hz. Dit werkt volgens hetzelfde principe als een bron van 1080i omzetten naar 1080p. Maar wat gebeurt er als ik mijn pc aansluit op de TV met 1080p @ 60Hz? Kan de TV dit dan omzetten naar 100Hz, of zal hij het gewoon op 60 Hz afspelen?

Bedankt voor de reacties.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:35

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ligt er maar net aan wat voor technieken die tv gebruikt, misschien even rond googlen op tv's die je zou willen?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-05 16:04
De TV zal het weergeven op 60Hz en de nodige frames interpoleren om tot 100Hz te komen zodat het vloeiender lijkt. Dit is vervelend bij normaal computergebruik i.v.m. de vertraging maar bij films ziet het er altijd wel vloeiend uit. Dit kan ook voor artifacts zorgen.
Films zijn daarentegen over het algemeen 24Hz (of eigenlijk 23,976) dus je videokaart moet (voor een mooie weergave) 24Hz ondersteunen en je player moet de video en audio resamplen om tot een synced 24Hz videostream te komen.

Zoek maar eens op 24p, dit werkt heel goed bij programma's als XBMC maar andere players kunnen het ook i.c.m. Reclock. Nogmaals, google ;)

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-05 14:06
Moning2 schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 13:38:
Films zijn daarentegen over het algemeen 24Hz (of eigenlijk 23,976) dus je videokaart moet (voor een mooie weergave) 24Hz ondersteunen en je player moet de video en audio resamplen om tot een synced 24Hz videostream te komen.
Ik gebruik MPC-HC, moet ik die 24p optie apart instellen? (ben momenteel niet thuis dus kan het ook niet testen)

En idd, ik heb zowel met mijn oude 100Hz trinitron als mijn nieuwe plasma altijd maar max 60Hz gehaald bij beeld instellingen.

• robinotje
Bedankt voor de informatie.

@Moning2

De tv zal voornamelijk gebruikt worden voor het weergeven van films en games. Betekent dit dat de videokaart een 24Hz bron omzet tot 60Hz en de TV deze weer omzet to 100Hz, of wordt het gewoon door de TV van 24Hz naar 100Hz omgezet.
Overigens dacht ik trouwens dat films 24fps zijn, en dat dit niks te maken heeft met het aantal Hz, of zit ik nu verkeerd?

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-05 16:04
24fps = 24Hz ;)
De terminologie is gewoon anders bij verschillende toepassingen. Films gebruiken 24p (p = progressive), games gebruiken frames per second en displays Hz maar het komt alllemaal neer op hoe vaak per seconde het beeld veranderd/wordt uitgestuurd.
Je videokaart zend 24Hz beeld uit welke de TV weer omzet met zijn specifieke interpolatietechniek naar het aantal Hz deze mee adverteert. MPC-HC heeft het programma Reclock nodig van Slysoft, hier de nieuwste: http://forum.slysoft.com/showthread.php?t=47986

• robinotje
Duidelijk. Bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-05 10:49

jasjenl

Liab A Tymo

60 hz wordt op een 100hz tv vaak naar 120 hz omgezet. Van 60 naar 100 gaat namelijk niet lekker, want dan kunnen de oorspronkelijke 60 frames per seconden niet mooi afgewisseld worden met een geïnterpoleerd frame. Maar van 60 naar 120 (2 x 60) gaat natuurlijk wel prima, net zoals 50 naar 100 goed gaat. 24 wordt ook wel eens naar 120 omgezet (5 x 24) maar ook wel naar 48 (2 x 24) 72 (3 x 24) of 96 (4 x 24). Als het maar met een geheel getal in elkaar is om te rekenen, anders krijg je mogelijk judder (schokjes in bewegingen om de zoveel frames).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee