Toon posts:

atrifacts bij lage belasting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Harrstein
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-05 19:46

Harrstein

show me ya caffëine

Topicstarter
hallo allen.

ikheb een probleem met mijn club 3d 4890.
zodra ik de kaart nietr belast zie ik op mijn primaire monitor atrifacts in al het grafische.
het gekke is.
-de andere monitor op deze kaart heeft het niet.
-printscreen heeft de artifacts.
-zodra ik hem belast verdwijnen de artifacts. zowel via games als via milkyway@home

de gebruikte hardware.
msi x58 pro-e
intel i7 920 oc naar 3.3 ghz
club 3d 4890 CGAX-48924DDC
windows 7 x64 ultimate
ati 11.5 drivers
hanss.g hh251 via dvi naar hdmi kabel.

waardoor komt dit en wat is er aan te doen?

Where's my !@#$% booze!

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-12-2022
Ik heb hetzelfde model video kaart (alleen van Sapphire). Deze heeft 3 standen:
-Laag op 240 MHz en 1,053 V
-Middel op 500 MHz en 1,183 V
-Hoog op 850 MHz en 1,313 V
Het geheugen blijft op 975 MHz.
Ik denk dat het geheugen bij jou extra prik lust in lage tot middelste stand. Dat kan gebeuren.
Kijk voor de zekerheid na of er stoffigheid ergens op zit. Zowel de GPU, het geheugen en de VRM's kunnen problemen geven bij lokale oververhitting. Als je een multimeter hebt, dan kun je ook testen of de voltages op de kaart nog een beetje kloppen.

• Harrstein

Harrstein

show me ya caffëine

Topicstarter
ik heb hem laatst nog helemaal stofvrijgemaakt.

en waar kan ik de voltages meten/wijzigen? rivatuner ofzo?

volgens hwinfo blijven de clocks van de gpu op 800 idle

Where's my !@#$% booze!

• JanWillem32
Voltages meten met een multimeter (een kastje met twee snoeren er aan simpel gezegd) is veel betrouwbaarder dan software metingen. Ik heb er een van een tientje, het ding doet alles prima.
Idle clocks van 800MHz zijn erg vreemd, en zeker niet standaard. Het lijk mij het beste dat je daar eerst naar kijkt.
800MHz op een laag voltage zal zeer zeker dit soort problemen geven (het is ook wel heel erg veel voor een idle setting). Het toepassen van een 800 MHz klok kan komen door een BIOS flash en software overclocking. Wat zijn de configuraties bij de Overdrive tab in CCC? Zijn er daarnaast nog andere programma's actief die een GPU clock kunnen instellen?

• Harrstein

Harrstein

show me ya caffëine

Topicstarter
overdrivecentre is geunlocked maar niet enabled. en ik heb wel een multimeter maar ik weet niet waar de meetpunten liggen. voor de rest draait er niets dat invloed zou kunnen hebben (misschien msi overclockcentre maar die heeft geen gpu optie). bios is nog default

Where's my !@#$% booze!

• Harrstein

Harrstein

show me ya caffëine

Topicstarter
ik heb maar het 2 de scherm overgegooit naar een andere kaart en m'n main op die poort aangesloten. vraag me niet hoe maar het werkt nu.

dus slotje svp

Where's my !@#$% booze!

• JanWillem32
Slotjes worden normaalgesproken alleen voor echt vastgelopen topics gebruikt.
Let in ieder geval op de GPU clocks. De GPU constant belasten met bijna volle snelheid in idle is niet normaal. Indien mogelijk, zet de GPU clocks manueel in idle modus met normale voltages (zonder iets aan het geheugen te doen), dan gaat de boel tenminste langer mee, en draait de ventilator ook wat minder.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee