Toen ik vanmiddag mijn computer opstartte maakte deze geen contact met het beeldscherm en gingen er geen lampjes knipperen. Wat de computer concreet nog wel doet is: na de startknop ingedrukt te hebben gaan alle onderdelen aan de slag, maar na ongeveer 30 seconden valt de computer uit. Daarna start deze zichzelf automatisch weer op, maar na 2 minuten zonder veranderingen valt de computer definitief weer uit.
Om een lang verhaal kort te houden heb ik nu na een avond vol tests en experimenteren kunnen concluderen dat het probleem ofwel wordt veroorzaakt door de voeding, of de processor (hoewel ik absoluut geen expert ben in dit soort zaken). Dat ik toch deze conclusie maak, komt omdat de voeding + mobo + processor de enige combinatie is waar het probleem zich voor doet. Als ik voeding + mobo doe blijft de computer gewoon stabiel draaien en voeding + mobo + enig ander onderdeel van de computer blijft ook draaien. Nu is het alleen de vraag welke van de twee het probleem geeft.
De voeding is 550 W en dat lijkt me voor mijn vrij oud en niet enorm duur systeem (2 jaar) toch wel voldoen (zie specs hieronder). De processor daarentegen kan best wel eens de boosdoener zijn. Dit omdat de ventilator van de processor echt heel erg vol met stof zat
Het stof heb ik inmiddels zo goed als verwijderd, maar het probleem blijft zich voor doen. Is er nog enige hoop om dit probleem te herstellen of zal ik uit moeten gaan kijken naar een nieuwe processor? (of is het toch die vermaledijde voeding, of het moederbord?)
Specificaties:
- Moederbord: ASUS P5QL/EPU
- Processor: Intel Core 2 Duo E8400 (3 GHz)
- Voeding: Arctic Cooling Fusion 550R
- Videokaart: XFX ATi Radeon HD 4870
- Werkgeheugen: 2 x 2 GB RAM
Om een lang verhaal kort te houden heb ik nu na een avond vol tests en experimenteren kunnen concluderen dat het probleem ofwel wordt veroorzaakt door de voeding, of de processor (hoewel ik absoluut geen expert ben in dit soort zaken). Dat ik toch deze conclusie maak, komt omdat de voeding + mobo + processor de enige combinatie is waar het probleem zich voor doet. Als ik voeding + mobo doe blijft de computer gewoon stabiel draaien en voeding + mobo + enig ander onderdeel van de computer blijft ook draaien. Nu is het alleen de vraag welke van de twee het probleem geeft.
De voeding is 550 W en dat lijkt me voor mijn vrij oud en niet enorm duur systeem (2 jaar) toch wel voldoen (zie specs hieronder). De processor daarentegen kan best wel eens de boosdoener zijn. Dit omdat de ventilator van de processor echt heel erg vol met stof zat

Specificaties:
- Moederbord: ASUS P5QL/EPU
- Processor: Intel Core 2 Duo E8400 (3 GHz)
- Voeding: Arctic Cooling Fusion 550R
- Videokaart: XFX ATi Radeon HD 4870
- Werkgeheugen: 2 x 2 GB RAM