Toon posts:

Voeding of processor kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Stef.NL
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:07
Toen ik vanmiddag mijn computer opstartte maakte deze geen contact met het beeldscherm en gingen er geen lampjes knipperen. Wat de computer concreet nog wel doet is: na de startknop ingedrukt te hebben gaan alle onderdelen aan de slag, maar na ongeveer 30 seconden valt de computer uit. Daarna start deze zichzelf automatisch weer op, maar na 2 minuten zonder veranderingen valt de computer definitief weer uit.

Om een lang verhaal kort te houden heb ik nu na een avond vol tests en experimenteren kunnen concluderen dat het probleem ofwel wordt veroorzaakt door de voeding, of de processor (hoewel ik absoluut geen expert ben in dit soort zaken). Dat ik toch deze conclusie maak, komt omdat de voeding + mobo + processor de enige combinatie is waar het probleem zich voor doet. Als ik voeding + mobo doe blijft de computer gewoon stabiel draaien en voeding + mobo + enig ander onderdeel van de computer blijft ook draaien. Nu is het alleen de vraag welke van de twee het probleem geeft.

De voeding is 550 W en dat lijkt me voor mijn vrij oud en niet enorm duur systeem (2 jaar) toch wel voldoen (zie specs hieronder). De processor daarentegen kan best wel eens de boosdoener zijn. Dit omdat de ventilator van de processor echt heel erg vol met stof zat :$ Het stof heb ik inmiddels zo goed als verwijderd, maar het probleem blijft zich voor doen. Is er nog enige hoop om dit probleem te herstellen of zal ik uit moeten gaan kijken naar een nieuwe processor? (of is het toch die vermaledijde voeding, of het moederbord?)

Specificaties:
- Moederbord: ASUS P5QL/EPU
- Processor: Intel Core 2 Duo E8400 (3 GHz)
- Voeding: Arctic Cooling Fusion 550R
- Videokaart: XFX ATi Radeon HD 4870
- Werkgeheugen: 2 x 2 GB RAM

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-05 22:43

Nessuno

io sono nessuno

Bios reset al geprobeerd ?
De symtomen die je beschrijft klinken heel bekend als een oc die failed.
Ff in het boekje kijken en je bios resetten grote kans dat daarna alles het gewoon weer doet.
:+

dat wil trouwens niet zeggen dat je daar voor hoefd overteklokken
heb het vaker gehad met asus bordjes
en wat soms ook wel wil helpen is je cpu uit de socket.
ff 10min wachten en weer terug plaatsen.

[Voor 33% gewijzigd door Nessuno op 25-06-2011 00:43]

Na rose e cient spin

• Stef.NL
Goede tips die ik gek genoeg nog niet heb gehad (op een wat minder technisch forum). Zal zo eens kijken of BIOS reset enig effect heeft. Overigens heb ik nooit iets overgeclockt in deze PC, dus ik betwijfel het eigenlijk.

CPU eruit halen is ook een goed idee als het helpt, maar misschien dat ik beter eerst even kan gaan slapen en dan morgen verder prutsen ;)

[Voor 7% gewijzigd door Stef.NL op 25-06-2011 00:48]

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 08:00
Een pc zonder cpu reageert heel anders dus dit zegt niks. Ik ga er eerder van uit dat het moederbord stuk is.

And this !! Is to go even further beyond!!!

• Electric Brainz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 14:36
Voordat je tot de conclusie komt of het aan je processor of moederbord ligt, misschien eerst eens de voeding door meten met een multimeter, of als het je lukt in de bios kijken.

Heb dit problemen ook gehad, het bleek dat de zalman voeding 550w veel te lage voltages gaf, waar door de pc bij ook maar een klein beetje load crashte en opnieuw op ging starten, net zo lang tot dat ie weer bij de login was.

Bij mij was het opgelost door een nieuwe voeding te plaatsen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 12:29
Een voeding gaan lenen, en uitwisselen met je eigen voeding, dan weet je pas of het de voeding is,

Andere videokaart proberen.

[Voor 13% gewijzigd door jan99999 op 25-06-2011 07:09]

Anoniem: 100482

De voeding is 550 W en dat lijkt me voor mijn vrij oud en niet enorm duur systeem (2 jaar) toch wel voldoen (zie specs hieronder). De processor daarentegen kan best wel eens de boosdoener zijn. Dit omdat de ventilator van de processor echt heel erg vol met stof zat Het stof heb ik inmiddels zo goed als verwijderd, maar het probleem blijft zich voor doen.

De koelpasta al vervangen?....

• Stef.NL
lamko schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 00:50:
Een pc zonder cpu reageert heel anders dus dit zegt niks. Ik ga er eerder van uit dat het moederbord stuk is.
Waar leid je dat dan uit af? De PC blijft stabiel draaien zo lang ik de voeding niet op de processor aan sluit. Alle andere onderdelen lijken het dus wel te doen. Hoe zou ik kunnen achterhalen of het moederbord echt kapot is?
Electric Brainz schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 01:11:
Voordat je tot de conclusie komt of het aan je processor of moederbord ligt, misschien eerst eens de voeding door meten met een multimeter, of als het je lukt in de bios kijken.
Helaas heb ik geen multimeter, misschien maar eens gaan aanschaffen dan, maar wat jij omschrijft gebeurt bij mij niet. Ik krijg helemaal geen beeld op mijn PC te zien.
jan99999 schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 05:20:
Een voeding gaan lenen, en uitwisselen met je eigen voeding, dan weet je pas of het de voeding is,
Ook hier het probleem dat ik als student zijnde niet veel reserve-onderdelen voor handen heb. Heb alleen een vervangende laptop van waar ik nu ook typ. Ik denk niet dat mijn (nogal a-technische) huisgenoten erg vrolijk worden als ik ze vraag of ik onderdelen uit hun computer mag slopen :+
Zou dat nog iets uithalen denk je? Is de schade niet al aangericht? Of wordt een processor in de 2.5 minuut die die nog wel draait ook al zo heet dat de PC af kan slaan? Overigens net de CPU socket even opengehaald en ook daar zag alles er nog goed uit eigenlijk.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 12:29
Cpu gaat niet zo snel defect, hij mag rustig te heet worden, er zit in je bios een beveiliging(heb heb je deze goed staan), en de cpu zelf gaat langzamer werken indien hij te heet wordt.

Om iets te weten te komen moet je onderdelen gaan uitwisselen.

Alle problemen op deze forum, dan is de voeding of geheugen die problemen geven, voeding zou ik zeggen bij jou, maar je moet gaan uitwisselen om te testen.

[Voor 23% gewijzigd door jan99999 op 25-06-2011 11:27]

• Stef.NL
In de categorie grote problemen kleine oplossingen heb ik net een nieuwe batterij voor het moederbord gekocht. Tot mijn verrassing leek er enig schot in de zaak, want ik kreeg bij het opstarten van de computer zowaar beeld! Helaas bleef het probleem met het uitvallen van de computer na een minuutje ofzo nog wel bestaan. Iedere keer dat ik de computer opstartte leek de tijd dat de computer draaide korter te worden. Kan dit ergens op duiden?

Overigens hoop ik later vandaag hier nog een testvoeding te kunnen ritselen.

[Voor 8% gewijzigd door Stef.NL op 25-06-2011 13:12]

Anoniem: 141257

en minuut hoe warm wordt je processor dan? lijkt wel op een hitte probleem

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 08:00
Als je bijv. zonder cpu aansluiting draait kan het moederbord nooit opstarten en komt hij waarschijnlijk nooit bij het defecte circuit. Mijn pc wil zonder cpu aansluiting ook perfect aan niet dat hij beeld geeft maar toch.
Maar je zult onderdelen moeten uitwisselen.

[Voor 4% gewijzigd door lamko op 25-06-2011 13:31]

And this !! Is to go even further beyond!!!

• Stef.NL
Ik typ weer vanaf de computer waar het om ging. Toen ik erachter kwam dat de PC wel wat langer draaide als ik hem op zijn zij draaide gingen er wat lichtjes branden. Na wat tests bleek de idle temperatuur van de CPU 75-85 graden en bij het minste of geringste ging die zelfs naar 99 graden of hoger. Het probleem lag dus bij de processorkoeler. Gelijk in de stad een nieuwe gekocht en nu draait de CPU op wat gezondere temperaturen van rond de 35-40.

Allen bedankt voor het meedenken en meehelpen!

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-02 19:49

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Maar dan is het toch eerder ene kwestie van een slecht gemonteerde CPU-koeler gewest?

Luie fan zou je gemerkt hebben (want die draait dan slecht) maar had je dan niet gewoon je oude CPU-koeler kunnen hermonteren? Had je geld gespaard maar goed :). Leuk dat het opgelost is en aan een simpel onderdeel lag! *O*
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee