Toon posts:

Snelle PC die traag is.

Pagina: 1
Acties:

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 22:18

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Heb hier een PC staan met een van de laatste generatie pentium 4 quadcore proccessor in, 4 Gb RAM, grafische kaart is nu wel niet het topmodel ook meer, maar al bij al een best wel nog kwalitatief goede PC met Vista op.
Raar genoeg gaat dat ding van geen meter meer vooruit. Al een clean install van Vista op gedaan etc, en men oude Shuttle XPC met een 2400 Athlon CPU in draait zelfs soepeler met alle rommel erop die er ondertussen opstaat.
Als ik de kast van de PC open doe, hoor ik precies vanuit een van de chips op het moederbord ( denk southbridge ) veel te veel gereutel als normaal is, ook al staat de PC te idelen.
Ik vermoed dat het probleem zich dus situeerd in hardware die defect is, zijnde mobo, CPU of memmory, maar hoe kan ik dit deftig checken ?
Is er iets van software die dit kan ? Welke juist ?

-| Hit it i would ! |-

Anoniem: 192473

Wat je kan doen is bij het starten van de pc meteen op DEL of F2 te drukken, je komt dan in de bios.
In de bios heb je vaak een tabblat waar je de temperaturen kan aflezen. Als er een onderdeel is dat warmer is dan 50c dan is dat niet goed.

Ik denk dat de chip waar je het over hebt te warm wordt, daardoor kan het hele systeem traag worden.
Zit er een koeler op die chip? zo ja draait deze nog?
Als er geen koeler op zit, dan kun je proberen er een Fan op te plaatsen.

Ook kun je proberen om er 1 geheugen bank uit te halen, het kan zijn dat 1 van de geheugen reepjes niet meer goed werkt.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:03
Je kan alle geheugenmodules testen met Memtest86, en het moederbord nalopen op lekkende elco's.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
een pentium 4 quadcore?

ik zou toch maar eens beginnen met het posten van een degelijke lijst met je systeem specificaties...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Slidemaster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-02 11:00
welke processor heb je ?
wat voor mobo heb je ?
wat is de typ nummer van je geheugen?
wat voor cooler heb je op je processor?
wat voor HDD heb je ?
wat voor graphic card heb je ?

zo....

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:06

3DDude

I void warranty's

uh een pentium 4 quadcore bestaat natuurlijk niet :S

Doe inderdaad eens in device manager kijken en daar bij processor wat je nou precies hebt.
En nou mis ik verder nog een omschrijving van het probleem.
- wat is precies het probleem?
(gewoon me southbridge maakt 'denk ik' geluid en de pc is traaaag - is natuurlijk een hele vage omschrijving of vond je zelf van niet?)

p.s.
En je draait windows Vista? Dat zou ik als eerste aanpakken / oplossen door Windows 7 te installeren :P

Vroeger mocht dit niet; goh waarom nu wel?

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:18
Superfetch al uitgeschakeld? typ: services.msc bij uitvoeren en hier kun je de service uitschakelen zodat je pc niet alvast gaat bedenken wat je gaat opstarten zodat hij dit alvast in het geheugen kan laden, het gereutel zal je harde schijf wel zijn, veroorzaakt dus door superfetch.

• Huismus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-02 23:08
Pentium 4-based (netburst) ging tot Pentium D (= socket 775 DUAL CORE), D = Dual!
Misschien bedoel je Dual Core, of bedoel je Core2Duo (generatie na Pentium 4), die gingen wel tot Quad Core.

Daarnaast: geratel komt heel vaak van een kabel die tegen de bladen van een fan aankomt. Dat kan dan ook meteen je probleem zijn, want daardoor kan bijvoorbeeld de CPU koeler zijn werk niet meer goed doen.

Wat je zou moeten doen:
Ga naar http://www.cpuid.com/
Download CPU-Z en HWMonitor
Start CPU-Z en klik op 'Valideer'. Stuur ons de link zodat wij kunnen zien wat er écht in je PC zit.
Start HWMonitor om te kijken hoe warm je CPU is. Vertel ons ook hoe warm je CPU is.

Als je dat (allemaal) gedaan hebt dan denk ik dat wij je best kunnen helpen.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:55

Mavamaarten

Omdat het kan!

Zonder specifieke specs (moederbord, CPU, RAM reepjes, ...) kunnen wij hier helemaal niks.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Johanvo21
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-03-2021
Het ligt er toch ook aan wat voor Ram geheugen je er in hebt zitten, ten eerste het te maken met bijvoorbeeld verschillende merken die dus niet goed samen werken, het kan ook zijn dat al een gedeelte wordt opgeslokt door windows zelf en dat je dus meer geheugen erin zou moeten hebben.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee