Toon posts:

Voorschakelweerstand voor deze spots nodig of niet?

Pagina: 1
Acties:

• -=KGK=-
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-06 18:52
Heb onlangs deze mini-dot spots aangeschaft om in te bouwen :
http://www.leds-buy.nl/le.../inbouw-mini-dot-wit.html

Fitting Mini dot
Kleur Wit
Spanning 12 VDC
Vermogen 0,18 W
Aantal LEDs 1 st.
Lichtsterkte per LED 2.300 mcd
Kleurtemperatuur 7.000 k
Uitstralingshoek 120°
Diameter 18 mm
Dikte 12 mm

Samen met deze voeding :
http://www.leds-buy.nl/le...g-12v-2-5a-met-kabel.html

Ingangsspanning 170 VAC - 265 VAC
Uitgangsspanning 12 V
Max. Uitgangsstroom 2,5 A
Vermogen 30 W
Type Spanningsbron
Afmetingen (LxBxH) 216 x 29 x 30 mm.

Het plan was om 7 tot 10 van deze leds serie dan wel parallel te schakelen en in te bouwen. Ik lees nu dat je voor leds het beste gebruik kunt maken van een voorschakelweerstand tenzij deze al in de leds zitten.
Nu heb ik met behulp van een aantal Led voorschakelweerstand calculatoren geprobeerd de weerstand uit te rekenen maar kom er niet echt uit denk ik. De tools willen namelijk alleen werken als ik een lagere waarde dan 12 Volt opgeef voor de voltage drop maar de specs geven aan 12 VDC .

Zie hier het resultaat :
http://db.tt/yHuOGTP
Mijn vraag is kan dit zoals hier op de schema of heb ik helemaal geen voorschakelweerstand nodig met deze leds? Meer info over de LEDS heb ik nog nergens kunnen vinden.

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-11-2021
plaatje werkt niet?

• Shadoxfix
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-06 08:49
Komt omdat hij linkt naar een forum waar je een account voor nodig hebt.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

normale 12 volts leds heb ik niet gezien. er zit al iets in om de stroom te beperken. anders was de stroom wel gegeven en de kniespaning

Iperf

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:14

rapture

Zelfs daar netwerken?

Voorschakelweerstand is pas nodig als je de stroom door een losse LED wilt limiteren. Dan staat in de datasheet wel If (forward stroom) vermeld.

Je hebt een kant-en-klaar-voor-12V product gekocht, deze heeft geen voorschakelweerstand nodig.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je moet dus ook parallel zetten

Iperf

• Permutor
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-03-2022
Een voorschakelweerstand is nodig voor "kale" LEDS waar verder geen elektronica bij zit. De weerstand dient er voor om de maximale stroom te beperken tot acceptabele waarden.
Jij maakt gebruik van LED lampen waar de voorschakel elektronica al in zit. Geen zorgen dus, anders dan dat je op de + en - moet letten, en dat je voeding pas bij het doel.

Gewoon de lampen parallel schakelen.

[Voor 5% gewijzigd door Permutor op 24-06-2011 17:12. Reden: parallel]

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:18
-=KGK=- schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 17:04:
..
Het plan was om 7 tot 10 van deze leds serie dan wel parallel te schakelen en in te bouwen. Ik lees nu dat je voor leds het beste gebruik kunt maken van een voorschakelweerstand tenzij deze al in de leds zitten.
Nu heb ik met behulp van een aantal Led voorschakelweerstand calculatoren geprobeerd de weerstand uit te rekenen maar kom er niet echt uit denk ik. De tools willen namelijk alleen werken als ik een lagere waarde dan 12 Volt opgeef voor de voltage drop maar de specs geven aan 12 VDC .

Zie hier het resultaat :
[afbeelding]
Mijn vraag is kan dit zoals hier op de schema of heb ik helemaal geen voorschakelweerstand nodig met deze leds? Meer info over de LEDS heb ik nog nergens kunnen vinden.
De 12V bij de technische specificaties wil normaliter zeggen dat de voorschakelweerstand al ingebouwd is, er wordt ook geen stroom genoemd (wel uit te rekenen = 0,18W/12V) en een LED heeft een spanningsval van enkele volts.
Met een 12V voeding en 12V leds zal je ze parallel moeten plaatsen, verder werkt het plaatje van jouw schema hier ook niet, dus kanb dat niet beoordelen.

• -=KGK=-
link naar plaatje aangepast. Maar het is me nu duidelijk bedankt.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-06 15:15
je kan ze niet aansluiten als in het schema.

dit zijn kant en klare consumentenproducten. die moet je net zo aansluiten als dat je halogeenlampen op 1 voeding zet. parallel dus
code:
1
2
3
4
5
+ ---------+-----------+-----------+
           |           |           | 
          lamp        lamp       lamp
           |           |           |
- ---------+-----------+-----------+

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-04 20:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Wat timberleek zegt.

Als je dingen in serie aansluit is de stroom door alle componenten gelijk.
Als je dingen parallel aansluit is de spanning over alle componenten gelijk.

Dat laatste is wat je wilt, omdat elke spot 12V moet hebben.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• -=KGK=-
Gelukt ! Bedankt allemaal :*)
Zie testopstelling hieronder :

Nu nog spotjes ver genoeg laten verzinken , de bekabeling wegwerken en de dimmer aansluiten :)

[Voor 15% gewijzigd door -=KGK=- op 29-06-2011 13:07]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

is dat kleurverschil

met opzet, toevallig, of is het een rare lichtval ofzo ?
anders zou ik die 2 blauwe even inruilen tegen 2 echt witte

[Voor 27% gewijzigd door Fish op 29-06-2011 13:22]

Iperf

• -=KGK=-
Ik heb 3 kleuren , wit / warm wit / blauw . Hier was ik nog aan het testen hoe het er uit zou komen te zien op de witte muur.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee