Toon posts:

ADSL met linesharing overnemen naar Telfort en Budgetphone

Pagina: 1
Acties:

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 14:17
Ik heb nu ADSL en een analoog KPN BelBudget telefonieabonnement (line sharing).

Nu heb ik VDSL aangevraagd bij Telfort en voor mijn analoge nummer portering naar Budgetphone aangevraagd. Maar tot twee keer toe kreeg ik een brief thuis van Telfort met daarin:

op uw adres staat al een aanvraag open voor de ADSL-verbinding.

Zou dit de analoge lijn portering zijn van Budgetphone? Telfort zegt dat dat niet mogelijk is, ze zijn nu helemaal onafhankelijk van de analoge lijn, of er nu een opzegging op zit of niet. Is dat waar? Is het niet zo dat als je de analoge lijn opzegt, dat mijn huidige ADSL abonnement ook wegvalt? Anders zouden ze mijn huidige ADSL dus op linesharing moeten zetten. Doen ze dat?

Ik begrijp het niet. Na veel bellen naar alle providers krijg ik overal een ander verhaal. Ik hoop dat iemand hier verstand van heeft en/of ervaring. Als het fout gaat zit ik straks maanden zonder internet. Ik heb nu voor de derde keer Telfort VDSL aangevraagd.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-05 20:36
Ik heb het anders aangepakt om dit soort gezeur te voorkomen:

1. Eerst Telfort aanvragen en aangeven dat je geen telefoon en geen internet hebt. Dan gaan ze een aanvraag doen op de eerst mogelijk beschikbare aderpaar. Mijn 1e aanvraag (waar ik aangaf dat ik telefoon en internet had) werd ook afgeketst omdat er nog ADSL van Online op mijn 1e aderpaar stond.
2. Online opgezegd na oplevering van Telfort.
3. Nummer portering aangevraagd van KPN naar Budgetphone (KPN werd automatisch opgezegd)

Je moet dan wel 2 aderparen tot je beschikking hebben, en je zit dan wel even met dubbele abonnementskosten (opzegtermijn van de oude ISP)

[Voor 4% gewijzigd door Krypt op 24-06-2011 16:18]

Pvouput live

• rick de groot
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 01:05
Jou lijn van KPN kan alleen opgezegd worden als de ADSL verbinding er afgehaald is. Ik vermoed dat de Budgetphone i.c.m Telfort inderdaad niet mogelijk is. Omdat je een "alles in 1"abbo hebt van Telfort.

• TimoDimo
Krypt, dat is een goed idee, ik heb een tweede aderpaar. Krijg ik dan niet met extra kosten te maken? En is er niet het risico dat het tweede aderpaar slechter van kwaliteit is dan het eerste?

Maar wat moet ik nu eerst doen? Kan ik het beste de Budgetphone portering maar annuleren? Want wordt anders de hele lijn toch afgesloten inclusief ADSL, is dat echt zo??? De portering gebeurt namelijk begin juli en dan zou ik dus geen internet meer hebben! Terwijl KPN in de opzegbrief schrijft:

(...) Dit betekent dat uw telefoonaansluiting bij KPN wordt opgeheven. Hiermee komen ook de diensten als Voicemail en NummerWeergave te vervallen.

Maar geen woord over mijn huidige ADSL... Wie o wie weet of ADSL ook onder die 'diensten' valt? Zo ja dan annuleer ik snel BudgetPhone!

@rick de groot: het gaat niet om een "alles in 1" abbonnement, alleen internet.

[Voor 55% gewijzigd door TimoDimo op 24-06-2011 18:37]

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:16
Indien je een nummer laat porteren van PSTN, dan vind er een mutatie op de netlijn plaats. Dit zorgt ervoor dat er niet tegelijkertijd ook een adsl > vdsl migratie kan plaats vinden. Oftewel je moet kiezen, eerst nummer overzetten, of eerst naar vdsl. Tegelijk kan het niet. Omdat je de melding krijgt dat er al een adsl-mutatie plaatsvindt, dan betekent dat hoogstwaarschijnlijk dat je nummer al overgezet wordt. Wacht dat eerst even af en vraag daarna opnieuw vdsl van telfort aan.
Daarnaast kan elke telco een signaal van een andere aanbieder overnemen. Geef dit echter wel aan in je bestelling. Levering op ader 2 is in principe onnodig en zorgt voor dubbele kosten.

PSN: djmurcielago

• TimoDimo
Maar volgens mij wordt m'n ADSL abonnement óók opgezegd omdat daar een PSTN abonnement van KPN voor nodig was vanwege 'linesharing'. Dus dan heb ik begin volgende maand als het nummer wordt geporteerd geen internet meer... en kan ik dus ook niet gaan bellen met Budgetphone!!!

Of blijft m'n ADSL abonnement gewoon bestaan?

[Voor 15% gewijzigd door TimoDimo op 24-06-2011 19:03]

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-05 16:05
Je probleem ontstaat omdat je ook al een nummer portering hebt gedaan. Er kan op een aansluiting (koperlijn) maar één actie tegelijk lopen.

Dus omdat je nu op die koperlijn ADSL+PSTN telefonie hebt (linesharing) en daar gaat de PSTN telefonie vanaf loopt er al een actie. Je kan je ADSL pas daarna weer porteren (overstappen) naar een andere aanbieder als de actie voorbij is. Dan heb je geen line-sharing meer dus let op dat je bij Telfort je aanvraag anders moet doen (wel ADSL, geen KPN telefonie).

Beter was de volgorde andersom doen...

Andere optie is hopen dat je een 2de lijn (aderpaar) hebt in huis een een aanvraag doen en vermelden dat je helemaal niets hebt nu (dus je stapt niet over). Dan gaat de ISP (Telfort) opzoek naar een vrije ongebruikte lijn om ADSL op op te leveren. Als dat mogelijk is komt daar je nieuwe ADSL of VDSL signaal op en zal je op de eerste lijn je KPN ADSL wel nog separaat moeten opzeggen want je stapt dan niet meer over. Ongeveer 50% van de huizen heeft 2 lijnen liggen, dus je hebt 50/50 kans.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• TimoDimo
bjck schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 19:06:
Dus omdat je nu op die koperlijn ADSL+PSTN telefonie hebt (linesharing) en daar gaat de PSTN telefonie vanaf loopt er al een actie. Je kan je ADSL pas daarna weer porteren (overstappen) naar een andere aanbieder als de actie voorbij is. Dan heb je geen line-sharing meer dus let op dat je bij Telfort je aanvraag anders moet doen (wel ADSL, geen KPN telefonie).
Maar nog steeds is mijn vraag: Nu de Telfort aanvraag dus is mislukt, vanwege de porteringsaanvraag, wat gebeurt er nu met mijn huidige ADSL lijn? Als straks mijn nummer geporteerd wordt, gaat ADSL er dan ook uit?
bjck schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 19:06:
Beter was de volgorde andersom doen...
Inderdaad, ik had het ook andersom aangevraagd, met de opleveringsdata netjes na elkaar, maar blijkbaar werkt het niet zo; ik had moeten wachten tot VDSL opgeleverd was.

[Voor 38% gewijzigd door TimoDimo op 24-06-2011 19:17]

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-05 20:36
Gewoon Telfort afsluiten en aangeven dat je niets hebt; dan krijg je telfort op de 2e aderpaar (kwaliteitsverschil is er volgens mij niet; modem trainde op 2e aderpaar met exact dezelfde waardes in)

Dan wordt Telfort geleverd op 2e aderpaar en dan zeg je alles van KPN op; enig nadeel is, zoals ik al aangaf, dat je wel 1 maandje ofzo dubbel betaald.

Pvouput live

• bjck
TimoDimo schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 19:11:
[...]

Maar nog steeds is mijn vraag: Nu de Telfort aanvraag dus is mislukt, vanwege de porteringsaanvraag, wat gebeurt er nu met mijn huidige ADSL lijn? Als straks mijn nummer geporteerd wordt, gaat ADSL er dan ook uit?
Dat hangt van je huidige provider af wat die doet. Dat kun je navragen bij de helpdesk van je ISP.
Inderdaad, ik had het ook andersom aangevraagd, met de opleveringsdata netjes na elkaar, maar blijkbaar werkt het niet zo; ik had moeten wachten tot VDSL opgeleverd was.
Je hebt het qua oplever wens data misschien zo aangevraagd, maar de volgorde wordt bepaald door wie als eerste de actie inplant op de lijn. Een internet provider zal eerst een aantal dagen wachten voor het geval je nog wil annuleren. Blijkbaar is je telefonie keuze sneller van start gegaan en was die eerder met inplannen.

Vraag bij je huidige provider na wat er met je ADSL gebeurt nu je je telefoon nummer wegporteert. Als daar ADSL blijft bestaan kan je nadat je nummer over is je internet overstap opnieuw doen (let op dat je dan geen linesharing meer hebt en dus anders moet opgeven). Bij mijn weten blijft bij alle aanbieders tegenwoordig je internet gewoon bestaan en actief als je KPN PSTN telefonie opheft (dat gebeurt door je nummer portering).

Blijft ADSL niet bestaan heb je twee keuzes: (1) wachten tot het weg is en dan Telfort aanvragen met de melding dat je niets hebt op je adres. Of (2) nu al aanvragen met de melding dat je niets hebt (niet overstapt dus) en hopen dat er een tweede lijn beschikbaar is zodat Telfort kan opleveren.

Het is ook verstandig met je nieuwe ISP te overleggen of je de huidige aanvraag volledig laat afwijzen en straks een nieuwe doet. Of dat ze deze voor je in de wacht houden en omzetten naar de nieuwe situatie en later opnieuw indient en alsnog verder verwerkt. Anders heb je er twee tegelijk lopen per ongeluk misschien en betaal je 2x of je kan niet opnieuw aanvragen omdat er nog een eerdere aanvraag niet volledig verwerkt is.

[Voor 16% gewijzigd door bjck op 24-06-2011 20:29]

• TimoDimo
Bjck, bedankt voor de uitgebreide en heldere informatie!

Ik begrijp het nu helemaal. Ik heb bij mijn huidige internetprovider (EDPNet) ge-e-maild met de vraag wat er gebeurt als mijn analoge telefoonnummer wordt geporteerd. Ik zal waarschijnlijk pas na het weekend antwoord krijgen.

Fijn om te horen dat mijn ADSL waarschijnlijk wel blijft bestaan. En de opzegbrief van KPN heeft het er ook helemaal niet over. Het zou wel logisch zijn als ik dan de koperlijn kosten aan m'n internetprovider zou moeten betalen, maar daar moeten ze zelf maar mee komen...

Als ADSL niet blijft doorlopen, dan zit ik wel in de penarie :( (Maar gelukkig ga ik ook nog op vakantie binnenkort. :)) Maar ik hoop dat ik de nummerportering in dat geval wel kan annuleren bij Budgetphone. Anders zal ik wel snel Telfort aanvragen op het tweede aderpaar, dan heb ik misschien sneller weer internet.

Over het overleggen met m'n nieuwe provider: Telfort houdt je gelukkig wel goed op de hoogte van je bestellingen, je krijgt netjes brieven thuis met bevestigingen (en dan een week later de afwijzingen). Ik heb al zes brieven gehad door al die aanvragen afgelopen tijd.

• bjck
TimoDimo schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 21:10:

Als ADSL niet blijft doorlopen, dan zit ik wel in de penarie :( (Maar gelukkig ga ik ook nog op vakantie binnenkort. :)) Maar ik hoop dat ik de nummerportering in dat geval wel kan annuleren bij Budgetphone. Anders zal ik wel snel Telfort aanvragen op het tweede aderpaar, dan heb ik misschien sneller weer internet.
Waar je niet verstandig aan doet denk ik is om nu iets te gaan annuleren bij Budgetphone. Dat levert alleen maar op dat je KPN aansluiting weer blijft bestaan en allerlei nummer portering systemen geannuleerd moeten worden. Kans op fouten en dat orders blijven open staan ergens waardoor je helemaal niets meer kan en moet gaan rondbellen is best aanwezig.

Nu gewoon doorzetten en met de situatie om gaan even.

• TimoDimo
Ik kreeg net een uitgebreid mailtje van EDPNet. Wat een goed bedrijf, ze werken ook op zaterdag. :) Mijn ADSL blijft gewoon behouden op de lijn. Ze brengen dan automatisch "NoVoice" kosten in rekening à €11,78 per maand. De mevrouw van de e-mail bood me zelfs VoIP aan (zonder nummerportering) dat nog iets goedkoper is, 10 euro.

Dit is gelukkig opgelost. Bedankt allemaal. Jammer dat ze bij EDPNet niet wat goedkoper VDSL aanbieden. Het kost nu €39,95 tegenover €27,50 de eerste 12 maanden bij Telfort.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee