Toon posts:

Mini-ITX: proc+mobo combo voor relatief krachtige desktop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• corazon
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-05 15:09
Ik wil een relatief krachtige PC voor dagelijks gebruik++, dus internet, office, multimedia, maar ook wat software ontwikkeling met bv Visual Studio of Eclipse. Dè beperking hier is de form factor. Het beestje mag maximaal 38cm diep zijn ivm de kast waar hij in moet komen staan, inclusief uitstekende stekkers! Dat betekent dat de behuizing max zo'n 33cm lang mag zijn.... Komt nog eens bij dat ik een Nederlander ben, en uiteraard zo goedkoop mogelijk uit wil zijn :).

Met deze maten kom je al gauw op Mini-ITX uit. Ik had de volgende behuizing in gedachten:
Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC

Vervolgens de volgende mobo / proc combinatie:
ECS H55H-I
Intel Core i3 550
of:
Zotac 880G-ITX WiFi
AMD Athlon II X3 450

Wat vinden jullie van deze opties? Welke zouden jullie kiezen? Of sla ik de plank volledig mis en kan ik beter een compleet ander systeem samenstellen?

Ik vraag deze vraag voor mij, maar ik weet zeker dat er tweakers genoeg zijn die ook op zoek zijn naar een dergelijk klein-maar-krachtig-genoeg systeem.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe krachtig moet het zijn?

Ik heb zelf eens een H55N USB3 getest van Gigabyte, een leuk ITX bordje voor Intel Core's. Daar een i7 op met een leuke LP videokaart en dan heb je een echte krachtpatser, maar als een i7 te krachtig is, ja, dan kun je terugvallen op wat tragers.

ITXjes zijn niet zo heel bijzonder meer heden ten dage, er zijn er meer dan zat te vinden met bijzondere specs, belangrijk is te kijken wat je daadwerkelijk nodig hebt.

• corazon
bedankt voor de reactie!

Probleem is dat ik niet echt weet hoe krachtig 'ie moet zijn, omdat ik geen ervaring heb met die Core i3's. Volgens bv de benchmarks op Tom's hardware is de i3 goed te doen, maar hoe doet 'ie 't in de praktijk met de desktop toepassingen die ik al noemde?

Is een i3 of Athlon II X3 tegenwoordig nog voldoende voor vrij veel eisende pakketten als Visual Studio of Photoshop?

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-04 11:18
Ik dacht dat Photoshop ook van nVidia's CUDA gebruik kon maken. Is een losse nVidia-kaart dan niet 'verplicht' in jouw situatie? Geen idee hoe "zwaar" je bezig bent met Photoshop, maar wie weet is het een optie.

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-04 18:48
Photoshop gebruikt zelf geen CUDA afaik, alleen OpenGL, maar er zijn wel wat plugins die CUDA gebruiken.

Wat ook wel interessant zou kunnen zijn is een Silverstone SG-07 (met 600W voeding - en nog een 80plus ook).
Ik zou zelf toch voor de sandy bridge optie gaan: Zotac heeft net twee Z68 bordjes uitgebracht, en icm met die SG-07 zou je er zelfs een dikke i7 2600K met een stevige videokaart in kwijt kunnen.

Wellicht interessanter is de SG-05 of 6 (keuze uit 300W of 450W voeding) en een i5 of i3.

Voordat ik mijn wenslijstjes ga spammen, wat is je totale budget ongeveer?

• corazon
:-) gespamde wenslijstjes kunnen erg interessant zijn! Die 07 is idd erg mooi, maar wel ongeveer 2 x zo duur als ik zou willen... maar die 05 is wel ok :-)

Photoshop was misschien een slecht voorbeeld, want als je dat intensief gebruikt heb je idd een dikkere videokaart nodig. Ik heb genoeg aan 'n fatsoenlijk basissysteem. Ik zag dat in de BBG van mei

reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2011

dat er een Athlon II X2 in het budget systeem zat, en de i3 in het basissysteem. Ik denk dat ik toch maar gewoon voor de i3 ga, en kijk of 'ie krachtig genoeg is.

Bedankt voor de hulp, ik ben er nu in ieder geval zeker van dat er op mini-itx gebied genoeg krachtigs te vinden is (al moet je voor ietsje meer wel al snel erg diep in de buidel tasten).

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-04 18:48
Misschien een tandje duurder maar ik zou voor zoiets gaan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone SG05€ 80,80€ 80,80
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,94€ 21,94
1Intel Core i3 2105 Boxed€ 109,-€ 109,-
1Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB€ 119,-€ 119,-
1G.Skill Ripjaws F3-10666CL9D-8GBRL€ 54,61€ 54,61
1Zotac H67ITX-C-E€ 102,90€ 102,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,25

Eventueel gaan voor de nieuwe Zotac Z68 ITX, maar in een bescheiden systeem heeft dat weinig toegevoegde waarde (en als je geen SSD caching / overclocking gebruikt). SSD is natuurlijk een luxe (ook al is dit een goedkope), maar past wel fijn in een klein, stil en energiezuinig systeem. Even goed zet je er een Samsung F3 1TB in (of erbij) voor ~42 euro.

Koeler is niet nodig tov boxed, wel stiller en kouder.

8GB zou ik er zeker in doen, ook omdat je een ITX bord met 2 geheugenslots niet zo snel meer upgrade.

De i3-2105 ipv 2100 omdat die de HD3000 GPU heeft ipv HD2000. Als je alleen de "on board" video gebruikt scheelt dat wel iets voor een hele kleine meerprijs. Eventueel zou je ook nog voor de i3-2100T kunnen gaan, maar met een 300W voeding is dat niet nodig.

Hopelijk geeft dit je wat stof tot inspiratie :)

Anoniem: 16328

corazon schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 21:50:
:-) gespamde wenslijstjes kunnen erg interessant zijn! Die 07 is idd erg mooi, maar wel ongeveer 2 x zo duur als ik zou willen... maar die 05 is wel ok :-)

Photoshop was misschien een slecht voorbeeld, want als je dat intensief gebruikt heb je idd een dikkere videokaart nodig. Ik heb genoeg aan 'n fatsoenlijk basissysteem. Ik zag dat in de BBG van mei

reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2011

dat er een Athlon II X2 in het budget systeem zat, en de i3 in het basissysteem. Ik denk dat ik toch maar gewoon voor de i3 ga, en kijk of 'ie krachtig genoeg is.

Bedankt voor de hulp, ik ben er nu in ieder geval zeker van dat er op mini-itx gebied genoeg krachtigs te vinden is (al moet je voor ietsje meer wel al snel erg diep in de buidel tasten).
Dit bordje pricewatch: Asrock H67M-ITX met deze processor pricewatch: Intel Core i3 2100 zou ik als basis nemen. Wil je meer power neem een i5 2400 of 2500(K) ;). Dit moederbord beschikt over USB3.0 en SATA3.

• Anoniem: 16225
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zou zelf voor een athlon systeempje gaan met vrij krachtige grafische chipset, dan kun je af en toe ook nog een spelletje spelen. Ik heb zelf ook een soortgelijk mini-itx systeempje met dualcore AMD en 785G grafische chipset en 40GB SSD voor een HTPC, super snel systeempje voor zo'n kleine vormfactor.
Helemaal super zijn natuurlijk die nieuwe AMD Liano chips waarvoor Gigabygte al een mini-ITX boardje heeft aangekondigd
http://www.epiacenter.de/...ews&file=article&sid=2573

dit boardje GA-A75N-USB3 van Gigabyte ga ik gebruiken voor een 3e HTPC systeem zodra het beschikbaar is, op grafisch gebied laat dit de Intel APU's ver achter zich.. en is qua CPU power ruim voldoende voor jouw eisen en verbruikt niet veel, wat ook belangrijk is voor een compact systeem want die warme moet wel weer worden afgevoerd.

• corazon
sorry voor de late reactie, was 'n weekendje weg.

@een_naam: 'n gamer ben ik al lang niet meer :-) dus daar hoef ik 't niet voor te doen. Maar uiteraard neem ik je voorstel in overweging.

@ChicaneBT: mja, goed dat je 't zegt over de SATA3, daar had ik nog niet naar gekeken. zeker in combinatie met een eventueel SSDtjes...

@SndBastard: leuk dat je die SSD voorstelt, daar zat ik zelf ook al aan te denken. ik heb er al veel positiefs over gehoord, maar zelf nog geen ervaring mee. Bovendien zijn die dingen nog relatief duur, zeker gezien 't feit dat ik nog een normale 750Gb schijf over heb.... En ik zal 'ns naar de specs en benchmarks van die HD3000 kijken, misschien is dat inderdaad wel een goed idee.

Ik ga hier mee aan de slag, en laat hier weten wat ik uiteindelijk gekozen heb!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee