• WilcoSnel
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-02 16:43
Beste Tweakers & Tweakettes,

Ook ik heb enkele weken geleden een nieuwe Wifi-modem van Ziggo ontvangen (het Ubee model). De vorige modem van Ziggo werkte fijnloos samen met mijn Sitecom WL153 (ja, een oudje). Dit had waarschijnlijk ook te maken met dat de oude modem van ziggo (weinig tot) geen instellingen had. Het heeft een weekje vloeken en tieren gekost, maar bijna alles werkt nu. Uiteraard gaat mijn probleem over dat BIJNA.

Het complete bekabelde netwerk is van internet voorzien. Het draadloze deel werkt echter nog niet helemaal naar mijn wensen. Zowel de Ziggo Wifi-modem als de Sitecom WL153 zenden een draadloos netwerk uit. Afijn, dat leek me niet zo moeilijk. De 2 draadloze signalen op verschillende kanalen zetten en vervolgens de SSID's en wachtwoord hetzelfde instellen. Na dit gedaan te hebben leek alles te werken.

Nu komt het rare. Ik test dit btw met mijn Galaxy S (SGS). Als ik met mijn SGS met de Sitecom router verbind heb ik internet en kan ik alles doen wat ik wil. Op het moment dat naar de Ziggo wifi-modem loop kan ik aan het signaal zien dat mijn SGS het signaal moeiteloos over pakt. Alleen ben ik nu mijn internet verbinding kwijt. Zodra ik weer terugloop naar de Sitecom router heb ik weer internet. Andersom werkt hetzelfde. Als ik inlog via de Ziggo wifi-modem heb ik daar internet, maar zodra ik naar de Sitecom router loop kan ik niet meer internetten.

Het eerste wat bij mij te binnen schiet is dat de Sitecom router en de Ziggo wifi-modem geen IP-adressen delen. Hoe kan ik dit oplossen? Welke instellingen moet ik veranderen aan de Ziggo wifi-modem en/of de Sitecom router? Kan het zo zijn dat deze 2 stukjes hardware niet samen kunnen werken? Een overzicht van mijn netwerk staat hieronder beschreven. Er is ook een plaatje bijgevoegd als ondersteuning.

Netwerk
Ziggo internet komt binnen via de kabel bij de Ziggo wifi-modem.
De Ziggo wifi-modem zend een draadloos signaal uit.
De Ziggo wifi-modem is met een kabel verbonden met de Sitecom router.
De Sitecom router zend een draadloos signaal uit.
De Sitecom router is met kabels verbonden aan 2 computers en een Sitecom switch.
De Sitecom switch is op zijn beurt ook verbonden met 2 computers.
Er zijn meerdere apparaten die verbinding maken via het draadloze netwerk.
Naast mijn Samsung Galaxy S is er nog een laptop en 2 andere smartphones.

Op het onderstaande plaatje staat het uitgetekend.

Bij voorbaat dank,
Met vriendelijke groet,
WilcoSnel

• Rutger M
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-05 12:11
- Heb je zo'n groot huis dat je 2 wifi uitzendende modems nodig hebt? (persoonlijk zou ik 1 gebruiken)
- Welke kanalen hebj gekozen? Bij voorkeur moeten ze zover mogelijk uit elkaar liggen (1 vs 11)
- DCHP functie uitgeschakeld op je Sitecom router? (voor zover ik weet hoeft slechts 1 van je routers DCHP functie aan te hebben)

So far my two cents....

PSN: Tripp0r

• WilcoSnel
Rutger M schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 15:06:
- Heb je zo'n groot huis dat je 2 wifi uitzendende modems nodig hebt? (persoonlijk zou ik 1 gebruiken)
- Welke kanalen hebj gekozen? Bij voorkeur moeten ze zover mogelijk uit elkaar liggen (1 vs 11)
- DCHP functie uitgeschakeld op je Sitecom router? (voor zover ik weet hoeft slechts 1 van je routers DCHP functie aan te hebben)

So far my two cents....
Mijn huis is in principe niet zo groot. Maar het is wel een huis dat redelijk stoort op de draadloze signalen. Daarom is het wel fijn om 2 punten te hebben die uitzenden. Daarnaast haalt de Sitecom (die achter in het huis staat) net niet de voortuin. De Ziggo wifi modem kan dat oplossen omdat die voor in het huis staat.

De kanalen staan inderdaad op 1 en 11.

Ik heb een keer de DCHP functie uitgeschakeld op de Sitecom router. Toen hadden alle computers die aan draad hingen geen internet meer. Ook kon ik geen draadloze verbinding meer leggen met de Sitecom router. Ook dan lijkt hij de IP's niet over te willen nemen...

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-03 19:08

LnC

The offending line...

Is het niet handig om je sitecom router in bridge mode te zetten. Weet niet zo snel of die dat ondersteunt, maar dat lijkt mij de beste oplossing.

• WilcoSnel
LnC schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 16:30:
Is het niet handig om je sitecom router in bridge mode te zetten. Weet niet zo snel of die dat ondersteunt, maar dat lijkt mij de beste oplossing.
Bridge mode heb ik ook geprobeerd. Werkte ook niet goed. Daarbij is dat een slechter alternatief aangezien mijn Sitecom router gewoon via draad is verbonden met de Ziggo wifi modem.

Moet ik misschien iets veranderen met mijn IP-adres instellingen?
Of iets doen met UPNP, NAT en/of MAC adressen?

Momenteel staat de Ziggo modem zo:
Gateway: 192.168.0.1
DHCP: 192.168.0.50 t/m 192.168.0.74
Kanaal: 1
Bridging: Uit
NAT: Aan
UPNP: Aan

De Sitecom router heeft het volgende:
Gateway: 192.168.0.2
DHCP: 192.168.0.75 tm 192.168.0.100
Kanaal: 11
Modus: AP
Nat: Aan

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-12-2022
De Sitecom router het volgende:
IP:192.168.0.2
DHCP: UIT
Nat: UIT

Kabel in LAN poort [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point. Modem en router rebooten.

[Voor 5% gewijzigd door Nivk op 24-06-2011 19:40]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nivk schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 19:40:

Kabel in LAN poort [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point. Modem en router rebooten.
Eensch ^^^
- de gateway instelling op de sitecom boeit niet want je gebruikt dan toch geen routerfunctie op dat ding bij deze instelingen

zowiezo heeft de ts 2x het zelfde subnet 192.168.0.0/24 wat zwaar verneukeratief van zijn voor je netwerkverkeer, helemaal als je dan van ap wisseld, zelfde subnet maar je apparaten bestaan niet meer :P

[Voor 10% gewijzigd door Fish op 24-06-2011 19:50]

Iperf

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-06 08:44
Inderdaad. Als je meerdere netwerken met n router ertussen hebt ALTIJD zorgen dat het ip/subnet aan beide kanten verschillend is. Bijvoorbeeld 192.168.0.0/255.255.255.0 en 192.168.1.0/255.255.255.0

If it ain't broken, tweak it!

• WilcoSnel

Wat bedoel je precies met IP? Moet ik in de Ziggo wifi-modem, dit IP-adres toewijzen aan de Sitecom router adhv het MAC adres?
Hoe kan ik btw het beste mijn DHCP instellen op de Ziggo wifi-modem?
192.168.0.100 t/m 192.168.0.125 ofzo?
En verder hoef ik dus niks aan de instellingen van de Ziggo wifi-modem te veranderen?

[Voor 23% gewijzigd door WilcoSnel op 25-06-2011 17:48]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zolang je maar zorgt dat het vaste (LAN) ip wat je aan de 2e router geeft niet in de dhcp range zit van het ziggo "modem" komt het wel goed als je het goed leest

als het ziggo modem 1 t/m 254 uitdeelt, zul je de range dus iets kleiner moeten maken
ik hou er zelf altijd van om de dhcp 100~200 te doen oid, dan hebben we genoeg ruimte voor fixed ip en visa versa

[Voor 39% gewijzigd door Fish op 25-06-2011 17:51]

Iperf

• WilcoSnel

Oke, alles lijkt nu aardig te werken met de volgende instellingen:

Ziggo wifi-modem:
DHCP: 192.168.0.100 t/m 192.168.0.125
Kanaal: 1
Bridging: Uit
NAT: Aan
Firewall: Aan

Sitecom router:
Gateway: 192.168.1.0
DHCP: Uit
NAT: Uit
UPNP: Uit

De gateway van de Sitecom router heb ik zo ingesteld, omdat hij anders in conflict kwam met de Ziggo wif-modem. De ene keer dat ik inlogde kwam ik dan in de Sitecom router terecht, de volgende keer in de Ziggo wifi-modem. Als ik in de Ziggo wifi-modem zat had ik wel internet. Als ik in de Sitecom router zat niet.

Ik wilde in de Ziggo wifi-modem de Sitecom router het IP 192.168.0.2 toewijzen. Maar dan geeftie en foutmelding en zegt. Out of IP range. Moet ik anders gewoon proberen de Sitecom router 192.168.0.125 toe te wijzen?

Op de Sitecom router kon ik UPNP niet aanzetten als NAT uitstaat dus dat heb ik laten varen.

Mijn telefoon pakt nu het netwerk over. Niet zo soepel als in het begin, maar ik heb nu wel bij allebei de punten internet en kan ertussenin rondlopen zonder al te veel hinder.

• WilcoSnel
Ik dacht dat ik nog tegen wat probleempjes was aangelopen daarom wachtte ik nog even met conclusies trekken. De probleempjes hebben zich momenteel zelf opgelost. Alles werkt nu precies zoals ik dat wil.

Ik wil u allen hartelijk bedanken.
DANKUWEL!!!

Groet,
Wilco

Anoniem: 397935

Het nieuwe modem heeft een DHCP functie, dit houdt in dat deze dus de ip adressen uitdeeld.
Verander het gateway adres van de WL-153 in 192.168.0.2 en de andere router op 192.168.0.3
Log in op beide routers en disable de DHCP servers op beide routers, verder daarna de kabel vanaf het modem in de Lan poort van de WL-153, en van de WL-153 vanuit een LAN poort naar de nieuwe router.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee