Toon posts:

RAID array met controller verhuizen

Pagina: 1
Acties:

• Johnny5
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 23:26
Hoi,

Ik wilde dit even in de groep gooien. Ik kan hier een hoop vinden over van alles behalve wat ik precies wil gaan doen. Dit kan betekenen dat het zo simpel is dat niemand het vraagt, of gewoon niemand dit eerder wilde doen.

Wat ik wil doen is een nieuw systeem bouwen en mijn ARC-1220 MET 4x2TB schijven overzetten in dat systeem. de mobo en cpu gaan daarmee een aantal generaties omhoog. Wat ik wil voorkomen is dat ik 6TB aan data kwijt raak. Daarom de vraag: moeten de schijven op precies dezelfde volgorde op dezelfde poorten aangesloten worden?
of moet het wel op dezelfde poorten maar maakt de volgorde niet uit?
of maakt het allemaal niet uit? met in dit geval ik waarschijnlijk wel even moet instellen welke schijven in de RAID 5 horen te zitten.

Het is allemaal wel te doen natuurlijk, maar ik wil het gewoon even zeker weten. en indien mogelijk wil ik natuurlijk niet onnodig veel moeite doen.

ps: ik hoef er niet van te booten, dat scheelt een hoop natuurlijk.

• KeDeShCh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2013
Wat ik altijd doe is het volgende :
1) De stroomaansluitingen loshalen.
2) Ik haal de harddisks uit de behuizing (mits de kabels lang genoeg zijn) en zet ze buiten de case.
3) Haal de controller uit het systeem en verplaats het geheel naar het nieuwe mobo.

Je kan de datakabels ook wel los halen, maar merk ze dan met een cijfer, net als de disks. Dus kabel 1 op schijf 1 en het zal goed gaan.

• Johnny5
KeDeShCh schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 14:08:
Wat ik altijd doe is het volgende :
1) De stroomaansluitingen loshalen.
2) Ik haal de harddisks uit de behuizing (mits de kabels lang genoeg zijn) en zet ze buiten de case.
3) Haal de controller uit het systeem en verplaats het geheel naar het nieuwe mobo.

Je kan de datakabels ook wel los halen, maar merk ze dan met een cijfer, net als de disks. Dus kabel 1 op schijf 1 en het zal goed gaan.
Ja zo simpel had ik het nog niet bekeken. ik hoef natuurlijk nooit meer dan 1 kabel tegelijk los te hebben. Dat lost in ieder geval mijn vraag betreft de aansluitingen en HDD volgorde op.

De RAID controller dus wel de gehele configuratie? (Het staat er alleen indirect)

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-05 20:55
Ik heb het volgende al gedaan:

De controller en de disken naar een andere server overgezet dit gaat zonder problemen zolang je de disken maar op de juist poort terug prikt voor de zekerheid.

De disken op een andere controller overgeprikt waarbij op een nieuwe controller eerst de array wordt verwijderd zonder dat er disken aangesloten zijn. Hierna importeer je de array omdat deze ook op de disken is opgeslagen (perc)

Je kan redelijk simpel een array verhuizen als het maar hetzelfde blijft. Je moet niet met een 8 disk array de pech hebben dat een van je voedingssplit kabels het niet doet en je dus b.v. 3 disken kwijt bent en je array dood gaat.

Overigens heb ik met ZFS gewoon kunnen jongleren met de disken als ze er maar allemaal tegelijk zijn werkt het gewoon :p

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die Areca houdt per disk wel bij waar die hoort in z'n array hoor, dus als je hem verplaatst werkt dat gewoon. Ik heb er met mijn 1220 nog geen last van gehad in elk geval.

• Johnny5
Voor het grootste deel een duidelijke post. ik weet niet wat "(perc)" en "ZFS" betekenen

Anoniem: 15758

Wat ik wil voorkomen is dat ik 6TB aan data kwijt raak. Daarom de vraag: moeten de schijven op precies dezelfde volgorde op dezelfde poorten aangesloten worden?
Dat hoeft niet; je mag een andere volgorde aanhouden. De metadata op elke disk (laatste sector) wordt gebruikt om op te slaan welke disk het betreft en de volgorde van de array. Dus dat werkt allemaal automatisch.

Perc is een Dell controller, ZFS is een geavanceerde filesystem/RAID-engine hybrid onder Solaris en FreeBSD platforms, wat een ultieme bescherming voor je data biedt en geen dure controllers of hardware nodig heeft. Aangezien je echter al een hardware RAID controller hebt en wellicht geen non-Windows OS wilt draaien lijkt me dit geen logisch alternatief.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee