Toon posts:

Kabeltjes voor gevordenen? HDMI audio

Pagina: 1
Acties:

• DW2005
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-05 08:04
Ik ben bang dat het een lang verhaal gaat worden maar ik heb hulp nodig!

Ik zal beginnen met mijn huidige opstelling:
- Logitech Z5500 voor al het audio
- Optoma HD70 (Beamer) voor al het beeld

Op beide heb ik aangesloten:
- PS3 + XBOX360 (kabels hdmi + optisch doe ik van de ene in de andere apparaat }:O )
- Tele2 digitale tv box
- PC

Om dit mogelijk te maken heb ik:
- coax - optisch convertor
- HDMI switch (4-poorts)

Nu ga ik een (nieuwe philips led) tv kopen omdat overdag gamen erg lastig is met de beamer (teveel licht in de kamer ook al doe ik de verduisterende rolgordijnen omlaag)

Nu de vraag:
Kan ik alle kabels die ik in de hdmi switch heb zitten nu via die (out) hdmikabel op de tv aansluiten en dan de optische uitgang van de tv aansluiten op de Z5500?

Probleem:
Logischerwijs zou ik ja zeggen maar ik snap de audio return van hdmi 1.4 niet helemaal maar HDMI 1.3 stuurt ook normaal audio mee toch?
Sowizo zie is de Z5500 niet de "reciever", dat is de tv dan...
De pc is dan miss de uitzondering want ik denk dat de videokaart (HD2600) geen audio meestuurt. Eem nieuwe videokaart die dat wel ondersteud komt er dan ook als deze opstelling mogelijk is O-)
Ik heb al op wiki gekeken en wat fomumtopics hier op tweakers maar ik kom er niet uit |:(

Oplossing:
-Geen gekloot meer met XBOX en PS kabels omwisselen
-Geen Coax - optisch converter meer nodig
-Maar 1 optische kabels nodig
-De Z5500 niet op een ander kanaal hoeven zetten wanneer ik een ander apparaat gebruik

Dank:
zeer groot! _/-\o_

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik weet niet hoeveel aansluitingen je nieuwe TV gaat hebben, maar ik zou zeggen: ja.
HDMI 1.3 stuurt gewoon audio mee, dus als je je TV als AV-controller kunt laten fungeren heb je die switch niet meer nodig.

Je zult nog wel even naar je output-apparaat moeten kijken van je PC; kans is groot dat die toch audio over HDMI uitspuugt, maar dat Windows denkt dat het de gewone digitale uitgang of analoge uitgang moet gebruiken.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:01

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Audio Return Channel (ARC) is de functie dat er over die ene kabel niet alleen signalen de TV in gaan, maar dat er ook geluid uit de TV gehaald kan worden. In principe vervangt ARC de ene (digitale) audiokabel welke je normaal vanaf de TV naar de receiver legt om zo geluid te hebben als je nog naar analoge TV kijkt. In jouw geval heb je daar niets mee te maken. HDMI stuurt al sinds het begin beeld en geluid naar een aangesloten apparaat. Als jij dus de consoles en dergelijke met HDMI naar de TV aansluit heb je gewoon beeld en geluid. Tot daar is er niets aan de hand.

Als je de S/PDIF Out van de TV naar de Z-5500 legt heb je inderdaad ook geluid, maar... je moet wel even kijken wat de TV met het geluid doet wat over de S/PDIF Out gaat. Genoeg TV's die het geluid eerst naar 2.0 terug scalen voordat ze het uitsturen. Dus dan heb je een PS3 die DTS 5.1 en Dolby Digital 5.1 weer kan geven, maar grote kans dat de TV het zo niet doorstuurt. Dolby Digital wil bij sommige TV's nog wel lukken, maar DTS in 99% van de gevallen niet. En met dat laatste punt ga je dus wellicht "problemen" krijgen met die manier van aansluiten. Toch zonde als je alles in 2.0 naar de Z-5500 krijgt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• DW2005
Thanks voor de reply!
Die switch gebruik ik juist omdat alle apparatuur ver (20m) van de tv staat dus die wil ik graag blijven gebruiken. Maar dat de hdmi kabels door de switch gaan heeft dus geen invloed op de audio neem ik aan?
Ow dat mn videokaart het ondersteud zou fijn zijn ja! Ik zal ff in forums kijken hoe ik dat moet doen dan ;)

• DW2005
Ja dat zou inderdaad zonde zijn!
Dus even bij die tv (Philips 42PFL5405H) kijken of het kan!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:04
De Ati HD2600 ondersteund audio over HDMI via de speciale ATI plug, een standaard DVI->hdmi ondersteund geen audio.

Ik heb deze kaart ook gehad en het gaf geen problemen, mits je de drivers installeert en de audio out op hdmi zet.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• DW2005
Ik heb het nagevraagd bij Philips en het ondersteund dan inderdaad geen DTS :(
Maar het zou natuurlijk goed kunnen dat die medewerker alleen keek of de tv DTS heeft en het daar niet zag staan, terwijl het alleen het signaal hoeft door te zetten...
Of zie ik het nu ook verkeerd?

[Voor 56% gewijzigd door DW2005 op 24-06-2011 12:12]

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Sorry, had even niet op zitten letten bij je videokaart, maar ook die zou geen problemen op moeten leveren.
Blijft inderdaad enkel de TV over; niet bij stilgestaan dat die weleens terug zou kunnen schalen. Zou ik persoonlijk wel een enorme misser vinden; meestal wordt zo'n output gebruikt om beeld en geluid weer synchroon te laten lopen.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:01

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

DW2005 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 12:08:
Ik heb het nagevraagd bij Philips en het ondersteund dan inderdaad geen DTS :(
Maar het zou natuurlijk goed kunnen dat die medewerker alleen keek of de tv DTS heeft en het daar niet zag staan, terwijl het alleen het signaal hoeft door te zetten...
Of zie ik het nu ook verkeerd?
Zeer grote kans dat Philips gewoon gelijk heeft. Ik ken zo maar één serie TV's die DTS door kon zetten en dat was de 9000 serie van Philips. En dan werkte het ook nog niet eens op alle HDMI ingangen. Al kunnen die het nu ook niet meer doordat die optie er uit is gehaald met een firmware update.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• DW2005
Bummer!
Ik heb iig werk aan de winkel, dan maar een tijdje geen DTS :P
Het wordt dus wel een werkende opstelling
zonder tv meubel en maar 3 kabeltjes in de tv (stroom, hdmi en optisch) die ik 1 kabelgootje kwijt kan.
Zodra ik weer budget heb voor een reciever (met hdmi 1.4) en wat speakers wordt het dus nog makkelijker (1 kabeltje minder en geen switch)
Allen hartelijk dank voor het advies en de opmerkingen!

• DW2005
Slecht nieuws!!! Ik hebw weer hulp nodig :(
Ik heb de Sony KDL40EX500 gekocht en aangesloten maar de opstelling werkt niet :(
De tele2 gaat via de hdmi-switch zonder problemen maar bij de andere 3 apparaten (PC,PS3, XBOX360) krijg ik geen beeld (en geluid).
Ik heb al gekeken of het aan de HDMI-kabels lag of aan de ingangen van de switch maar dat is het dus niet...
Als ik de PS3 direct aansluit (op dezelfde ingang als de switch) doe hij (de tv) het wel normaal...
Ik snap er niks van!!!!
Bij de beamer (Optoma HD70) deed deze opstelling het wel..

[Voor 5% gewijzigd door DW2005 op 30-06-2011 08:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-05 20:05

mr.paaJ

generatie cmd+z

Hogere resolutie? 720p zal het nog wel doen zeker? Dan is de switch waarschijnlijk niet goed genoeg.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee