Toon posts:

Hulp bij Upgraden netwerk

Pagina: 1
Acties:

• RonaldSmits
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-05 16:40
Ik werk sinds 2 maanden bij mijn huidige werkgever (fotostudio)
We moeten regelmatig grote bestanden uploaden en dit gaat ongelofelijk traag.. ik heb een upload test gedaan en onze snelheid komt niet boven 50kb/s uit.

Nou heb ik de taak gekregen om ons netwerk te verbeteren, ik ben redelijk bekend met netwerken maar ik kan wel wat advies gebruiken.

Onze provider is KPN met het volgende abonnement:
Belzakelijk pakket + ISDN
Abonnement KPN ADSL Basic

Hierbij een overzicht van het Fysieke netwerk
http://imageshack.us/photo/my-images/51/netwerkoverzicht.jpg/
http://imageshack.us/phot.../51/netwerkoverzicht.jpg/

Hoofdlijn -> IS/RA ptt telecom aansluitkast -> kpn kastje? -> ISDN Splitter (alcatel speedtouch) -> telefoon kabel -> Linksys WAG200G -> Apple Airport Extreme -> Werkstations

Op de Airport Extreme na is het netwerk aardig verouderd.
Wat zijn de stappen die ik moet ondernemen om de infrastructuur te versnellen?
Zelf denk ik dat vooral de telefoon kabel tussen de splitter en de modem een bottleneck is, ik kan hem alleen niet zomaar vervangen voor een Ethernet kabel omdat zowel de splitter als de modem hier geen aansluiting voor hebben.

Kan iemand aanraden welke apparatuur we nodig hebben om het maximale uit ons huidige data abonnement te halen. En is er eventueel een mogelijkheid om de UPC Radio en Televisie aansluiting (groene kastje op het overzicht) te gebruiken voor een snellere aansluiting?

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-06 12:57
Die kabel tussen splitter en modem zal geen bottleneck zijn. dit is normaal dat dit zo een fijne kabel is.
Ik denk dat het probleem ligt bij je abbonement dat al heel verouderd is. Wat is de maximum uploadsnelheid dat je binnenkan krijgen via dit abbonenemt?

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je netwerk is niet het probleem, je hebt een gigantisch trage ADSL internet verbinding, die beperkt je enorm. Kijk eens naar UPC zakelijk, dan heb je 6 of 10Mbit upload, dat is een stuk sneller dan ADSL. die je nu hebt.
Zal wel iets meer kosten maar dat lijkt me de beste optie.

Je zegt zelf dat je een beetje verstand hebt van netwerken maar je kent vervolgens het verschil niet tussen je internet aansluiting en je eigen netwerk? je provider levert je een bepaalde verbinding, je kan zoveel apparatuur neer zetten als je wilt, die verbinding is de limiterende factor.

Edit: Is glasvezel trouwens geen optie?

[Voor 3% gewijzigd door Tsurany op 24-06-2011 11:25]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 09:15
Ik zou beginnen bij het begin. Hang eens een enkele PC direct aan de router om nogmaals de upload test te doen. Wat komt er dan uit?

Eigenlijk moet je stap voor stap dingen uitsluiten.

Overigens doet je plaatje het niet

Edit: En met hierboven, als de ADSL verbinding zelf traag is kan je intern zoveel doen als je wilt, maar sneller wordt het er niet van :)

[Voor 23% gewijzigd door Racemol op 24-06-2011 11:25]

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:56
Ik zou inderdaad beginnen met die ADSL lijn te wisselen voor de kabel, dan heb je al een enorme winst op dat hele upload verhaal, het testen van de verbinding kan, maar de verbinding die er nu is is sowieso te traag om normale snelheden te halen.

• RonaldSmits
Ik heb even gezocht op het internet en ik kan geen duidelijke specificaties vinden van het abonnement.
Op de site van KPN zelf heeft het laagste abonnement een max upload van 1024kbit/s.
Tsurany schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 11:23:
Je netwerk is niet het probleem, je hebt een gigantisch trage ADSL internet verbinding, die beperkt je enorm. Kijk eens naar UPC zakelijk, dan heb je 6 of 10Mbit upload, dat is een stuk sneller dan ADSL. die je nu hebt.
Zal wel iets meer kosten maar dat lijkt me de beste optie.

Je zegt zelf dat je een beetje verstand hebt van netwerken maar je kent vervolgens het verschil niet tussen je internet aansluiting en je eigen netwerk? je provider levert je een bepaalde verbinding, je kan zoveel apparatuur neer zetten als je wilt, die verbinding is de limiterende factor.

Edit: Is glasvezel trouwens geen optie?
glasvezel word hier nog niet aangesloten helaas.
Racemol schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 11:24:
Ik zou beginnen bij het begin. Hang eens een enkele PC direct aan de router om nogmaals de upload test te doen. Wat komt er dan uit?

Eigenlijk moet je stap voor stap dingen uitsluiten.

Overigens doet je plaatje het niet

Edit: En met hierboven, als de ADSL verbinding zelf traag is kan je intern zoveel doen als je wilt, maar sneller wordt het er niet van :)
Ga ik doen.

ik begrijp dat intern de snelheid van je verbinding niet kan verbeteren, maar is dit netwerk wel geschikt voor de snellere verbindingen of zal het geupdate moeten worden?

[Voor 77% gewijzigd door RonaldSmits op 24-06-2011 11:28]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:54
Hang je pc even rechtstreeks aan de speedtouch en log even in op de webinterface (adres van je gateway), dan kun je wel zien waar het modem op intraint. Als je pech hebt heb je nog een heel oud abo welk nooit automatisch geupgrade is en zit je misschien nog wel op 512Kb upload (verklaart iig die max 50KB/s).

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Volgens mij doet die speedtouch niet zoveel. Lijkt eerder een soort NT1-kastje. Met name omdat er vanaf de speedtouch naar de router een telefoonkabel loopt. Uit de speedtouch komt dus DSL-signaal, geen 'netwerk'-signaal. Zou zowieso de linksys naar de meterkast verplaatsen. (modem/router dicht bij IS/RA)

disclaimer: Dit is gebaseerd op de verstrekte foto's

[Voor 10% gewijzigd door PeetR op 24-06-2011 11:37]

Your time as a student is the best time of your life

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:49
Voor zover als je intern een 100Mbit/s netwerk hebt, kan dat prima mee met de kabel modellen onder de 100Mbit/s. UPC heeft tot 120Mbit/s voor particulieren (geen idee wat betreft zakelijk), maar de upload zal niet hoger zijn daar dan die 120Mbit/s.

Als je 10/10Mbit/s hebt, zou dat zelfs nog (bij wijze van) op een coax netwerk hebben gekund.

Mijn vraag eigenlijk, moeten die bestanden geupload worden binnen het netwerk? Of ergens buiten via het internet op een server? Want binnen heb je uiteraard geen sneller internet nodig, maar het updaten van je internet verbinding kan nooit kwaad. Je zou niet de eerste zijn die nog teveel betaald voor minder.
(of zoals mijn ouders die er bij het aanschaffen van ISDN achter kwamen dat ze al jaren geen draaischijf meer hadden, maar hier nog wel 1 gulden p/m abo voor betaalden).

• Arvado
  • Laatst online: 05-06 12:24
Stel dat je een veroudert abbo hebt met 512kb upload, en je maakt er 1024 van. wordt het nog maar iets sneller. omdat die 1024 bijna nooit wordt gehaald en meestal op 700-800 blijft hangen. Dus ik zou sowieso voor iets anders gaan. De kabel denk ik dan. Of SDSL

• RonaldSmits
Nielson schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 11:29:
Hang je pc even rechtstreeks aan de speedtouch en log even in op de webinterface (adres van je gateway), dan kun je wel zien waar het modem op intraint. Als je pech hebt heb je nog een heel oud abo welk nooit automatisch geupgrade is en zit je misschien nog wel op 512Kb upload (verklaart iig die max 50KB/s).
Ik hang nu in de wacht bij KPN, even uitzoeken wat ons Abonnement precies inhoud.
Arunia schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 11:36:
Voor zover als je intern een 100Mbit/s netwerk hebt, kan dat prima mee met de kabel modellen onder de 100Mbit/s. UPC heeft tot 120Mbit/s voor particulieren (geen idee wat betreft zakelijk), maar de upload zal niet hoger zijn daar dan die 120Mbit/s.

Als je 10/10Mbit/s hebt, zou dat zelfs nog (bij wijze van) op een coax netwerk hebben gekund.

Mijn vraag eigenlijk, moeten die bestanden geupload worden binnen het netwerk? Of ergens buiten via het internet op een server? Want binnen heb je uiteraard geen sneller internet nodig, maar het updaten van je internet verbinding kan nooit kwaad. Je zou niet de eerste zijn die nog teveel betaald voor minder.
(of zoals mijn ouders die er bij het aanschaffen van ISDN achter kwamen dat ze al jaren geen draaischijf meer hadden, maar hier nog wel 1 gulden p/m abo voor betaalden).
We uploaden ze naar servers van reclame bureaus en klanten. Meestal via ftp of wetransfer.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:49
Ok, hoe groot zijn de bestanden die je moet verzenden? Dat is ook handig om te weten bij het kiezen van een nieuw internet abonnement.

• RonaldSmits
20 tot 200mb ongeveer

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je dan een 10Mbit upload hebt doe je zo'n 1MB/s dus kan je in 20 tot 200 seconden klaar zijn, dat is een aardig verschil met je huidige tijd die ruim 20 keer zo lang is. Ik zou dan zeker voor UPC 120/10Mbit gaan en dan je Apple Airport Extreme op het modem aansluiten en voila.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• RonaldSmits
Ik heb met KPN gebeld en ons abonnement is ADSL Comfort (oud). Met 8mb download en 1mbit upload.
Ze zeggen een snellere upload alleen aan te kunnen bieden met SDSL. Volgens de helpdesk betekend dat de installatie van een nieuwe modem, en het softwarematig overschakelen naar SDSL.
Tsurany schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 11:47:
Als je dan een 10Mbit upload hebt doe je zo'n 1MB/s dus kan je in 20 tot 200 seconden klaar zijn, dat is een aardig verschil met je huidige tijd die ruim 20 keer zo lang is. Ik zou dan zeker voor UPC 120/10Mbit gaan en dan je Apple Airport Extreme op het modem aansluiten en voila.
We hebben momenteel ook een telefoon abonnement bij KPN, waar onderandere ons alarmsysteem op is aagesloten. Is het mogelijk om op bijv UPC over te gaan zonder de telefoon bij KPN op te zeggen?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Natuurlijk, twee fysiek gescheiden netwerken dus geen enkel probleem. Je krijgt wel een telefoon abonnement bij UPC maar dat nummer hoef je natuurlijk absoluut niet te gebruiken. Ik weet niet of je bij zakelijke abonnementen ook enkel internet kan nemen, dat zou je even moeten nazoeken.

• RonaldSmits
zakelijk SDSL van KPN 2304 kbit/s (up/down) kost alleen al maandelijks het driedubbele van wat we nu betalen.
We hebben dan een dubbel zo snelle upload (met een 1:20 garantie) maar een tragere download?!?
Daarnaast kost het SDSL modem nog eens 295 euro en het aansluiten 99 euro.

adslwinkel.nl heeft op ons postcode als alternatief alleen UPC internet en Digitale Televisie met 60mb down en 6mb up. dat is dan wel inclusief digitale televisie..

Weinig keus dus.
Kunnen we met het upgraden van onze modem/router, al wat snelheid winnen of zullen we echt aan een ander abonnement moeten? (momenteel 8mb down. en 1mbit up)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-06 00:59

M2M

medicijnman

RonaldSmits schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 12:14:
zakelijk SDSL van KPN 2304 kbit/s (up/down) kost alleen al maandelijks het driedubbele van wat we nu betalen.
We hebben dan een dubbel zo snelle upload (met een 1:20 garantie) maar een tragere download?!?
Daarnaast kost het SDSL modem nog eens 295 euro en het aansluiten 99 euro.

adslwinkel.nl heeft op ons postcode als alternatief alleen UPC internet en Digitale Televisie met 60mb down en 6mb up. dat is dan wel inclusief digitale televisie..

Weinig keus dus.
Kunnen we met het upgraden van onze modem/router, al wat snelheid winnen of zullen we echt aan een ander abonnement moeten? (momenteel 8mb down. en 1mbit up)
ander abonnement. Overstappen op internet via de kabel. Met ADSL of SDSL zul je in ieder geval geen degelijke uploadsnelheid krijgen en bovendien betaal je jezelf voor SDSL scheel.

-_-

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 09:15
1Mbit up is gewoon niet zo snel. Dat is zo'n 128 KB/s maximaal, en dan heb ik de overhead van TCP/IP er nog niet vanaf gehaald..

Ik zou lekker een UPC abonnement afsluiten met die 6Mb upload. Komt in de praktijk neer op zo'n 700 KB/s

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:42
Ik zou lekker een UPC abonnement afsluiten met die 6Mb upload. Komt in de praktijk neer op zo'n 700 KB/s
ADSL er uit, kabel aanvragen. Das de enige mannier om het te versnellen. Je kan eventueel een prive aansluiting nemen of een zakelijk UPC aansluiting. Welke je neemt hangt er vanaf wat je er voor willt betalen en wat je precies wilt hebben.

UPC Zakelijk Fiber Power

• Smarty_6000
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-11-2020
RonaldSmits schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 12:14:

Ja volgens meneer adslwinkel.nl kan ik ook maar 60mbit UPC krijgen terwijl ik gewoon op 120mbit zit, doe de postcodecheck van UPC zelf is en kijk wat er voor internet mogelijk is ... ;) Zal sowieso een stuk goedkoper en sneller zijn dan SDSL van meneer KPN. En neem dan inderdaad gewoon een zakelijke aansluiting, dan heb je betere garanties m.b.t. uptime en sneller een monteur etc..

[Voor 9% gewijzigd door Smarty_6000 op 24-06-2011 12:37]

-=Mijn PC Specs=-

• RonaldSmits
Allemaal bedankt voor de reacties,
Ik heb ook UPC gebeld voor informatie en we gaan waarschijnlijk voor het zakelijke UPC 120 abonnement
Hier komt ook meteen een nieuwe modem bij dus zijn we intern ook up-to-date. Het prijsverschil is minimaal en we gaan er (hopelijk) enorm op vooruit.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee