Toon posts:

Wel of niet je videokaart gebruiken bij het renderen?

Pagina: 1
Acties:

• tomaat23
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-05 19:10
Ik wil binnenkort een nieuw systeem aan gaan schaffen en vroeg mezelf het volgende af: Moet ik wel of juist niet een zo zwaar mogelijke videokaart in dat systeem doen of kan ik toch beter kiezen om een zo zwaar mogelijke CPU te kopen? De vraag komt vooral voor uit het feit dat ik zwaar teleurgesteld was na het renderen van video met mijn oude systeem en dan niet qua snelheidwinst maar vanwege de artifacts die het opleverde in de gerenderde video. Ik heb het na twee keer proberen gelijk weer uitgeschakeld. Dit was met Cyberlink PowerDirector en een 8800GT(Nvidia).

Nu kan ik mij voorstellen dat dit alweer (gedeeltelijk) verholpen is met nieuwere videokaarten of dat er andere technieken bijgekomen zijn ondertussen. Mijn vraag aan jullie is dus wat jullie ervaringen zijn met GPU rendering en de kwaliteit ervan. Zijn er onder jullie die alleen nog maar GPU-renderen en wordt hier nog meer in ontwikkeld? Is er verschil tussen videokaarten hoe ze renderen (oud vs. nieuw, AMD vs Nvidia vs Intel)?

edit:
Blijkbaar is er nogal wat onduidelijkheid maar je kan al best een tijdje je GPU gebruiken om een film uit te schrijven, dat dat vroeger altijd door de CPU gebeurde en nu nog steeds veel gedaan wordt weet ik. Ik was tot nu toe alleen zwaar ontevreden over de kwaliteit van GPU-acceleratie icm met reencoden of het uitschrijven(renderen) van een film.

Waar mijn vraag meer over gaat is of de kwaliteit goed genoeg is om dit als "de toekomst" te zien. Als er iemand is die gewoon kan zeggen; ik gebruik niets anders dan GPU-acceleratie om een film uit schrijven of te reencoden met de volgende hardware en software heb ik daar het meest aan.

[Voor 24% gewijzigd door tomaat23 op 25-06-2011 19:37]

• Anoniem: 320196
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Renderen doet je cpu, niet je videokaart. Videokaart is makkelijker bij het afspelen van hoge resolutie film etc. Ik zou voor een betere CPU gaan:)

Gr Thinkreal

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 16:07

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Anoniem: 320196 schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 13:51:
Renderen doet je cpu, niet je videokaart. Videokaart is makkelijker bij het afspelen van hoge resolutie film etc. Ik zou voor een betere CPU gaan:)
Er zijn allerlei experimenten geweest om de rekenkracht van de gpu te gebruiken. tomaat kan beter eens proberen of met huidige hardware maar nieuwe drivers en software(30 dagen demo cyberlink is beschibaar) het al beter werkt.

En dan nog is een relatief lichte videokaart meer dan genoeg om de boel zoveel te versnellen dat de harddisk weer de bottleneck wordt.

Ik zou het geld in harddiskruimte en een behoorlijke CPU steken, en videokaart een midrange kaart kiezen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Anoniem: 320196 schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 13:51:
Renderen doet je cpu, niet je videokaart.
Sinds Adobe Premiere Pro 2.0 worden bepaalde type videokaarten al ondersteund voor "GPU-accelerated rendering".

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Volgens mij word video zo goed als nooit met de GPU gerenderd, dat lijkt mij alleen zinnig met 3D. o.a. voor blender zijn er bepaalde plugins waar je de videokaart kan inzetten voor het maken van 3D beelden. Geen idee hoe snel dat werkt.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-06 08:24
Het ligt er geheel aan welk programma je gebruikt. Sommige ondersteunen rendering over videokaart en kunnen dan ineens real life renderen of met zeet grote winst (sommige adobe programma's bijv.) Bij andere progs worden alleen de previews/ 3d weergaven versnelt.

Verder moet ik wel zeggen dat nvidia met gpgpu flink aan de weg timmert, beter dan ati in sommige opzichten. (zie cuda)

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Nordlys
  • Niet online
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 14:08:
Volgens mij word video zo goed als nooit met de GPU gerenderd, dat lijkt mij alleen zinnig met 3D. o.a. voor blender zijn er bepaalde plugins waar je de videokaart kan inzetten voor het maken van 3D beelden. Geen idee hoe snel dat werkt.
Heb je daar een bron voor? Ik kan mij nou juist voorstellen dat het heel nuttig zou zijn en wel gebruikt wordt. GPU's hebben bepaalde instructies in hun set waar CPU's veel meer stappen voor nodig hebben (dat hoeft absoluut niet direct met 3D te maken hebben). Te meer omdat er op Wikipedia en andere bronnen staat dat Adobe sinds Premiere 2.0 al videokaarten gebruikt voor het renderen (voornamelijk nVidia kaarten geloof ik)

• GerardHenninger
  • Nu online

GerardHenninger

Pruts0r eerste klas

Ik gebruik ruim een jaar Adobe Premiere CS 5.x (en sinds een maandje CS 5.5) en die rendert toch echt met de GPU. Het is een geweldige uitvinding, want ik hoef bijna nooit meer m'n timeline te renderen.

Enige "nadeel" is dat het alleen met NVidia kaarten werkt (CUDA).

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
jvdgeest schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 22:04:
[...]

Heb je daar een bron voor? Ik kan mij nou juist voorstellen dat het heel nuttig zou zijn en wel gebruikt wordt. GPU's hebben bepaalde instructies in hun set waar CPU's veel meer stappen voor nodig hebben (dat hoeft absoluut niet direct met 3D te maken hebben). Te meer omdat er op Wikipedia en andere bronnen staat dat Adobe sinds Premiere 2.0 al videokaarten gebruikt voor het renderen (voornamelijk nVidia kaarten geloof ik)
Geen bron. Vooral verhalen op het forum, maar die zijn niet al te recent.

• tomaat23
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-05 19:10
GerardHenninger schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 22:38:
Ik gebruik ruim een jaar Adobe Premiere CS 5.x (en sinds een maandje CS 5.5) en die rendert toch echt met de GPU. Het is een geweldige uitvinding, want ik hoef bijna nooit meer m'n timeline te renderen.

Enige "nadeel" is dat het alleen met NVidia kaarten werkt (CUDA).
Exporteer je dus je uiteindelijke film ook met GPU-rendering en is de kwaliteit dan gelijk aan CPU-rendering? Zijn er nog speciale instellingen die je in of uit kan schakelen? Alvast bedankt voor het antwoord!

• GerardHenninger
  • Nu online

GerardHenninger

Pruts0r eerste klas

tomaat23 schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 22:59:
[...]

Exporteer je dus je uiteindelijke film ook met GPU-rendering en is de kwaliteit dan gelijk aan CPU-rendering? Zijn er nog speciale instellingen die je in of uit kan schakelen? Alvast bedankt voor het antwoord!
De timeline (in Premiere) wordt gerenderd door de GPU. Die data slaat hij op in de cache.
Als je de uiteindelijke video exporteert dan kan je aangeven dat hij die cache ook moet gebruiken voor de export waardoor je uiteindelijke export sneller klaar is. Maar bij de uiteindelijke export gebruikt hij wel meer CPU.

In je project-settings hoef je alleen aan te geven dat je je project met GPU versnelling wilt renderen/bewerken, that's it.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:29
met wat voort nvidia kaart doe je dat dan?

ik las dat je minimaal een 570/470 gtx nodig had. Echter scijnt er via een hack ook te werken. alleen is minimaal
1 gig videogeheugen nodig ggdr3 schijnt ook te werken.

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Amdwarrior schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 23:17:
met wat voort nvidia kaart doe je dat dan?

ik las dat je minimaal een 570/470 gtx nodig had. Echter scijnt er via een hack ook te werken. alleen is minimaal
1 gig videogeheugen nodig ggdr3 schijnt ook te werken.
De officiële lijst per CS5.5 staat hier.
De hack werkt niet altijd overal even goed en je hebt inderdaad minimaal 1 gig geheugen nodig. Een step-by-step vind je o.a. hier.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-06 23:16
Hier is ook nog een heel stuk geschreven over geschikte videokaarten, waarop moet worden gelet en de uitleg van hack.

offtopic:
BTW zelf die hack dit weekend eens proberen (als ik nog een gaatje kan vinden heet dat) met mijn GTX560 Ti HAWK voor PP CS5.

[Voor 10% gewijzigd door Aardwolf op 09-07-2011 00:22]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee