Toon posts:

Makkelijk prog. voor facturatie en BTW overzicht (Mac)

Pagina: 1
Acties:
  • 2.276 views

Anoniem: 184830

Topicstarter
Hallo,

Tot nu toe deed ik mijn (zeer beperkte) facturatie en administratie met zelf gemaakte Excel documenten.
Dit werkt niet altijd even lekker en praktisch.
Ik moet steeds met oude documenten starten als ik de adres gegevens niet opnieuw wil meten opzoeken, de layout is een crime, ik verplaats de losse documentjes steeds naar een "betaald" map, en dan in een map per jaar... Gedoe, en niet leuk.
Juist omdat ik al zo'n hekel heb aan administratie, wil het liefst een zo praktisch en eenvoudig mogelijk programma, om het met iets minder weerstand netjes bij te kunnen houden.

Ik ben op zoek naar een programma met de volgende kenmerken en mogelijkheden:

-Gebruiksvriendelijk!
-Liefst een mooi Mac stijl interface.

Uitgaande facturen:
-mooie template keuze met mogelijkheid van eigen logo invoer
-automatische aanvulling adres gegevens of keuze mogelijkheid uit lijst
-nummering keuze obv datum (zodat je niet van die lage factuurnummers krijgt bij weinig facturen)
-invoermogelijkheid vooraf van diverse algemene tariefprijzen, die bij het maken van een factuur te kiezen zijn met soort en aantal (bijvoorbeeld uren van een bepaald soort werk).
-mail mogelijkheid van automatisch gegenereerde pdf (en printen moet ook kunnen natuurlijk)
-begeleidende (inleidende) teksten templates
-afvink-mogelijkheid voor "betaald"

Daarnaast mogelijkheid om voor inkomende facturen lijst in te voeren:
-datum
-bedrijf
-omschrijving
-bedrag exclusief btw
-btw tarief

-een mogelijkheid voor ook te mailen offertes (gekoppeld aan de ingevoerde tarieven van het factuursysteem) zou mooi zijn, maar is geen must

-En een per periode (kwartaal en jaar) in te stellen overzicht van de totale inkomsten en uitgaven (en liefst ook daar uit vloeiende omzet, en te betalen / ontvangen btw).
Eigenlijk dat je in 1 oogopslag kunt aflezen wat je nodig hebt voor je BTW aangifte, en met 1 printje of screendump alles hebt wat je accountant wil weten voor je aangifte inkomstenbelasting!

Wie heeft er goede tips voor me?

Ik ben een fotograaf, het gaat niet om een handelsbedrijf met tal van artikelen o.i.d.
Ik heb een paar verschillende uurtarieven, soms stuks-prijzen voor opnames, kilometer vergoeding, en soms afgesproken totaal offertes. Dat is het wel ongeveer.

Alvast hartelijk dank!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-05 13:01
Ikzelf heb een tijdje geleden ook naar iets gezocht voor de Mac, tevergeefs niets kunnen vinden dat ik dacht: JA! Dus zal deze even bookmarken.
Ik gebruik nu zelf dit: http://www.simpleinvoices.org/
Draai het op m'n eigen VPS en werkt lekker, je maakt een klant aan, producten aan en daarna simpelweg een factuur naar een bepaalde klant. Herhaling invoices kan die ook op basis van een instelling.
Vind wel fijn werken, maar vermoed als ik 500+ klanten heb ik toch wel wat serieuzer spul wil ;)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.
Dus dat bevalt wel, of zoek je nog iets anders?
En doet het al die dingen die ik noem?

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

kamerplant

lekker toch

• Paco_NL
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-05 09:45
Probeer eens te kijken naar snelstart.

http://www.snelstart.nl/

Je hebt van dit programma hele uitgebreide software. Maar het zijn verschillende pakketten. Moet je even onderzoeken, wat voor jou genoeg is.

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:26
Paco_NL schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 05:29:
Probeer eens te kijken naar snelstart.

http://www.snelstart.nl/

Je hebt van dit programma hele uitgebreide software. Maar het zijn verschillende pakketten. Moet je even onderzoeken, wat voor jou genoeg is.
Is dit geen Windows only software?

• DivxLover
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-05 12:17
Ik zou eens naar WeFact kijken.

Nederlands product, ondersteuning, simpel een geen grote aanslag op je budget. Draait in een server omgeving en voldoet voor zover mij bekend is aan alle wensen die je hebt.

Ik draai zelf de Pro-versie, vanwegen hosting-activiteiten, maar ik denk dat jij prima met de standaard versie uit de voeten zou kunnen.

Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P

• Mini Poeper
  • Laatst online: 20-03-2019
Ik heb tijdje geleden gekeken naar vergelijkbare programma's, maar ik blijf voorlopig bij mijn Excel bestand.

Deze heb ik een aantal werkbladen gegeven, te weten: algemeen, balans|v&w, journaal, grootboek, facturatie en omzetlijst.
Ik vul mijn financiële zaken (bijvoorbeeld aankoop van een lolly) in bij journaal op telkens nieuwe regel, deze regel maak ik aan door op een knop te drukken (macro). Snoepwaar debet en kasgeld credit, vervolgens worden deze wijzigingen in journaal ook in grootboek gewijzigd en zo ook op balans|v&w.

Als ik een factuur aanmaak vul ik de gegevens in op gemaakte velden. Via een drop-down-menu kan ik mijn klant kiezen. Deze gegevens worden meteen in een afdrukvenster gekopieerd. Vervolgens met een druk op de knop wordt het afdrukvenster verder ingevuld met opvolgend factuurnummer en opgeslagen in PDF met als bestandsnaam dat factuurnummer in de map facturen (digitaal bewaren).

De ingevulde gegevens worden in tegelijkertijd in het journaal op een nieuwe regel verwerkt waarbij het bovenstaande opnieuw begint (grootboek en balans|w&v).

Op werkblad 'algemeen' kan ik zien hoe ik er financieel voor sta: hoeveel geld in kas bank.
Ook kan ik zien hoeveel omzetbelasting ik eind van kwartaal dien te betalen en aan IB eind van het jaar.

Ik heb dit (zelfgemaakt) Excel bestand nog op een Windows notebook draaien. Ik verwacht dit weekend het Office pakket voor de Mac te ontvangen en dan eens zien hoe het dan werkt.

Klanten heb ik overigens in een apart bestand staan, volgend jaar zijn het nog steeds je klanten. ;)
Het boekhoud bestand roept de gegevens via dat drop-down menu het andere bestand op.

De verschillende boekhoudprogramma's die ik geprobeerd heb, maken allemaal gebruik van dagboeken die je in dient vullen. Deze worden vervolgens in journaal geplaatst en vervolgens wordt grootboek aangepast. Dit vond ik te omslachtig, naar de betrekkelijk weinig financiële activiteiten die ik heb...
Het wordt anders als je dagelijks een aantal keer bijv. je voorraad aanpast en meerdere facturen de deur uit doet waardoor debiteuren dan een aantal keer aangepast dient te worden.

[Voor 24% gewijzigd door Mini Poeper op 24-06-2011 10:00]

• mph_rbi
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

mph_rbi

dus ...

Ik zeg Grandtotal : http://www.grandtotal.biz/GrandTotal/
Prachtige Cocoa interface en werkt zeer intuitief.

dus ...

• teh_twisted
Ah ja heb die Billings ook wel voorbij zien knallen maar vond het persoonlijk nadelig dat het lokaal draaide...
Eigenlijk zou zo'n interface met SQL backend prachtig zijn :)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

• Mini Poeper
teh_twisted schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 10:37:
Ah ja heb die Billings ook wel voorbij zien knallen maar vond het persoonlijk nadelig dat het lokaal draaide...
Eigenlijk zou zo'n interface met SQL backend prachtig zijn :)
Ik wil het juist lokaal draaiend hebben! Mijn boekhouding hoeft niet op straat te liggen...

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik gebruik www.acumulus.nl voor al mijn administratie, kost 10 euro per maand maar alles kan je er in bijhouden.

Hier kan je ook een 30 dagen trial krijgen, om alles eens uit te proberen.

[Voor 25% gewijzigd door Ernemmer op 24-06-2011 10:46]

• teh_twisted
Mja met niet lokaal bedoel ik op m'n eigen server ;)
Kans dat mijn desktop in de fik vliegt is groter dan m'n server in datacentrum!

http://www.marketcircle.com/billingspro/pricing/ zie ik net en die's wel interresant, maar $199 (€139) voor een license is opzich best hefty :p Software zit er niet eens nog bij... Zit er wel bij incl de iPhone apps e.d.
Mischien maar is een trial draaien, SimpleInvoices is soms... best simpel haha

[Voor 5% gewijzigd door teh_twisted op 24-06-2011 10:48]

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-06 20:00
Zelf gebruik ik deze: http://stuntsoftware.com/onthejob/

Doet volgens mij alle dingen die je vraagt. Ben er zelf tevreden mee :)

Why did the programmer quit his job? - He didn't get arrays.

Topicstarter
Bedankt voor de tips!

@mph_rbi: biedt Grandtotal ook de mogelijkheid om betaalde facturen (voor levering aan mij) in te voeren, en totaaloverzichten te krijgen per periode (maand, kwartaal, jaar) i.v.m. OB en IB?

De zelfde vraag geldt voor Billings

@Fable: is het met Acamulus zelfs goed te doen om je eigen IB aangifte toe doen in onze fijne belastingsysteem wat ze steeds maar weer makkelijk willen maken?
En dan bedoel ik eenvoudig, en zonder dat je dingen misloopt die een accountant wel had geregeld?

@ZpAZ:ziet er leuk uit. De template keuze mogelijkheden spreken mij ook aan.
Uit de screendumps word mij niet duidelijk of je meerder tarieven kunt toevoegen (ik zie maar 1 tabje voor uren).
Ook bij dit programma de vraag: kan ik aan mij geleverde facturen ook invoeren, en overzichten krijgen per bepaalde tijdeenheid ivm OB en IB.

Voor alle programma's geldt: weet iemand wie ze gebruikt of je er ook offertes mee kunt maken?
En die facturen voor geleverde diensten dus..

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Klant van mij gebruikte altijd graag Quickbooks (onder Windows dan) en die schijnen een goed werkende Mac versie te hebben. Ik weet niet of die het hele wensenlijstje aan kan.

Zelf doen we de offertes en facturen nog steeds in een applicatie die ik ooit in Filemaker heb gemaakt en die inmiddels toch wel wat houtje-touwtje aanvoelt (komt uit de Mac OS Classic tijd en ziet er ook zo uit). Maar ja, het werkt verder nog wel.

Ik heb wel plannen om eens over te schakelen op iets anders. Ben al eens met SQL Ledger aan de slag gegaan, maar was bij het nieuwe boekjaar niet aan toe gekomen om de spullen over te zetten. Die software is ook een keer geforkt trouwens, onder de naam LedgerSMB. Het is server-based dus platform-onafhankelijk in de browser. De interface is karig vormgegeven, maar het pakket kan wel veel (en wat er nog niet in zit kun je er zelf tegenaan programmeren als het moet).

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij is MoneyBird (<klik> nog niet genoemd.

Gebruiksvriendelijk en een SAS oplossing dus platvorm onafhankelijk. Mijn vader gebruikt het nu al een tijdje en het bevalt erg goed voor de enkele tientallen factuurtjes die hij per jaar moet versturen.

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-06 09:02

Puck

W32.Deadcode.A

Ik zou ook voor Moneybird gaan. Heb vorig jaar mijn facturatie nog via Billings gedaan wat opzich ook goed werkt als je een programma op je Mac wilt draaien, maar het kan echt niet op tegen de simpele interface en kracht van Moneybird. Wil niet meer zonder.

Moneybird
+ Heel snel factureren, doorsturen (per email of post)
+ Inkomende facturen verwerken (foto via iPhone sturen!)
+ BTW overzicht
+ Offertes
+ Periodieke facturen
+ Koppeling bankrekening (kost extra)
+ Extra accounts (voor b.v. je boekhouder)
+ Alles in de "cloud", dus overal bereikbaar en backups. Kan zelfs via mijn iPhone een factuur maken en verzenden!
- Maandelijks 10 euro (excl BTW)
- Geen urenregistratie

Billings
+ Urenregistratie per project
+ Eenmalige prijs
+ Volledige vrijheid opmaak factuur (wel complex om te maken)
- Complexe interface
- Overzichten zijn niet echt duidelijk

[Voor 6% gewijzigd door Puck op 27-06-2011 02:16]

Blackhand.w32 Long Live Great SERBIA

• bart1074
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-02 19:22
Mini Poeper schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 09:47:
Ik heb tijdje geleden gekeken naar vergelijkbare programma's, maar ik blijf voorlopig bij mijn Excel bestand.

Deze heb ik een aantal werkbladen gegeven, te weten: algemeen, balans|v&w, journaal, grootboek, facturatie en omzetlijst.
Ik vul mijn financiële zaken (bijvoorbeeld aankoop van een lolly) in bij journaal op telkens nieuwe regel, deze regel maak ik aan door op een knop te drukken (macro). Snoepwaar debet en kasgeld credit, vervolgens worden deze wijzigingen in journaal ook in grootboek gewijzigd en zo ook op balans|v&w.

Als ik een factuur aanmaak vul ik de gegevens in op gemaakte velden. Via een drop-down-menu kan ik mijn klant kiezen. Deze gegevens worden meteen in een afdrukvenster gekopieerd. Vervolgens met een druk op de knop wordt het afdrukvenster verder ingevuld met opvolgend factuurnummer en opgeslagen in PDF met als bestandsnaam dat factuurnummer in de map facturen (digitaal bewaren).

De ingevulde gegevens worden in tegelijkertijd in het journaal op een nieuwe regel verwerkt waarbij het bovenstaande opnieuw begint (grootboek en balans|w&v).

Op werkblad 'algemeen' kan ik zien hoe ik er financieel voor sta: hoeveel geld in kas bank.
Ook kan ik zien hoeveel omzetbelasting ik eind van kwartaal dien te betalen en aan IB eind van het jaar.

Ik heb dit (zelfgemaakt) Excel bestand nog op een Windows notebook draaien. Ik verwacht dit weekend het Office pakket voor de Mac te ontvangen en dan eens zien hoe het dan werkt.

Klanten heb ik overigens in een apart bestand staan, volgend jaar zijn het nog steeds je klanten. ;)
Het boekhoud bestand roept de gegevens via dat drop-down menu het andere bestand op.

De verschillende boekhoudprogramma's die ik geprobeerd heb, maken allemaal gebruik van dagboeken die je in dient vullen. Deze worden vervolgens in journaal geplaatst en vervolgens wordt grootboek aangepast. Dit vond ik te omslachtig, naar de betrekkelijk weinig financiële activiteiten die ik heb...
Het wordt anders als je dagelijks een aantal keer bijv. je voorraad aanpast en meerdere facturen de deur uit doet waardoor debiteuren dan een aantal keer aangepast dient te worden.
Care to share deze macro excelsheet? Klinkt zeer fijn in de oren namelijk.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-06 20:00
Anoniem: 184830 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 13:21:
Bedankt voor de tips!

@ZpAZ:ziet er leuk uit. De template keuze mogelijkheden spreken mij ook aan.
Uit de screendumps word mij niet duidelijk of je meerder tarieven kunt toevoegen (ik zie maar 1 tabje voor uren).
Ook bij dit programma de vraag: kan ik aan mij geleverde facturen ook invoeren, en overzichten krijgen per bepaalde tijdeenheid ivm OB en IB.
Ja, je kan per client en project tarieven opgeven, per tijd en vaste prijzen. Ook verschillende BTW tarieven zijn mogelijk. Je kan geen overzichten per datum genereren. Hoe ik dat altijd doe is dat ik het altijd exporteer naar PDF en zet het in mappen per kwartaal (op Dropbox, dan kan ik er ook meteen bij met de iPad).

Facturen aan jou gericht kan je er niet in plaatsen. Wat ik jammer vind is dat je geen offertes kann maken. Dit doe ik met een omweg nu. Ik maak gewoon een 'factuur' met een custom template. En die verstuur ik dan. Nadeel is dat je elke keer de factuurnummering dan één terug moet zetten.

Why did the programmer quit his job? - He didn't get arrays.

• Mini Poeper
bart1074 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 16:48:
[...]
Care to share deze macro excelsheet? Klinkt zeer fijn in de oren namelijk.
Moet nog wat aan geschaafd worden... probeerde deze vandaag voor het eerst op de Mac... liep niet helemaal lekker.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 161119

Als zzp'er is Billings voor mij ideaal. Met name het bijhouden van de projecten en uren is een must voor mij. Een factuur eruit rollen is dan ook met twee kliks gedaan. Fijn vind ik dat je de templates echt tot op het bot kan customizen naar je eigen huisstijl.

Tot slot houd ik ervan alles lokaal te draaien en ik wil geen oplopende kosten. Daarom is een eenmalige uitgave voor mij prettiger dan een maandelijkse fee. Dat is een keuze die je maakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mini Poeper
Dit is niet de huiskamer. Ik begrijp dat je het er mee eens bent, maar post dan wat onderbouwing. Alleen +1 is immers weinig interessant ;)

[Voor 79% gewijzigd door Hoedje op 26-06-2011 22:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik gebruik ook Billings. Fijn programma. Het opmaken van facturen is wel moeilijk, dat onderdeel vond ik niet prettig werken (maar gebruik je slechts eenmalig). De rest is kinderlijk eenvoudig. Er is ook een iPhone applicatie die je over Wifi kan syncen (alleen kun je daarmee geen facturen sturen in je eigen layout).

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:26
Aan de hand van dit topic heb ik ook Billings maar eens geprobeerd, ik vind het een erg handige app! Jammer dat de iPhone versie nog eens 11,99 extra kost, bovenop de 31 euro die je voor het desktop pakket betaald.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-06 06:22

Nitai

Feels good man

Je kunt Billings nu goedkoop aanschaffen door de bundle van Appstorm en Codecanyon.
http://codecanyon.net/bundles/freelance_mac_apps

Zelf heb ik de meeste apps al, dus heb hem zelf niet aangeschaft, maar misschien wel interessant?

Vinnu#2173 | Thats all folks!

• ronaldlokers
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-05 15:42
Is het in Billings ook mogelijk om een rapportage te maken die je voor je aangifte omzetbelasting kunt gebruiken?

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-06 09:02

Puck

W32.Deadcode.A

Niet echt, want je kunt geen kosten / inkomende facturen invoeren. Daarnaast vind ik de rapportages van Billings niet heel duidelijk.

Blackhand.w32 Long Live Great SERBIA

Topicstarter
Bedankt allen voor de reacties.

Ik heb een hoop bekeken (waaronder een paar slecht draaiende demo's).
Maar... ik ben nog geen programma tegengekomen waarbij je naast je uitgaand facturen ook een simpel lijstje met crediteuren (datum/omschrijving/bedrag excl. btw, met automatische aanvulling van BTW) kunt invoeren, en waarbij je periodieke overzichtjes kunt krijgen van kosten en opbrengten, en betaalde en te ontvangen BTW.
Behalve dan bij de abonnementen, maar dat wil ik eigenlijk niet.

Weet iemand een programma waarbij dit netjes in één zit?

Daarnaast zie ik bij sommige programma's geen optie om een andere nummering methode te kiezen.
Het staat zo lullig als je maar 20 facturen per jaar stuurt. Het zou mooi zijn als er automatisch genummerd word (op het moment dat je op mail of print drukt, en de factuur definitief wordt) met jjmmdd-opeenvolgen nummer.
Kan dit in 1 van die programma's?

Bedankt.

• M617573
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:26
Ik gebruik zelf al een jaar of 3 Informer. Informer is een boekhoudpakket, wat dus al je rapportages en gegevens voor de belastingdienst kan genereren. Ik heb de module Facturatie erbij, zodat ik ook facturen kan maken.

Best lastig onder de knie te krijgen, maar als het eenmaal ingericht is, dan werkt het prima!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee