Toon posts:

Help, mijn nieuwe 2500k zit op een constante 80- 90 graden!

Pagina: 1
Acties:

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-03 10:54
Ik heb vandaag een nieuw systeem gebouwd, alles volgens het boekje en het werkt allemaal.

Alleen ik zie dat de temperatuur van mijn 2500k processor constant tussen de 80 en 90 graden zit!.
De 'Aux' is ook heet, zo'n 65 graden.

De rest heeft wel allemaal een normale temperatuur.

In de case zaten al 2 grote fans en die heb ik nu op maximaal staan en het wordt hier zelfs koud binnen :D
De CPU blijft echter zo heet ... Dit is niet gezond voor dit ding toch?
Ik heb net nog de (stock)cpu koeler aangedrukt om te voelen of hij goed zit maar dat is prima..

Wat kan ik nu doen?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
hoe meet je die 80-90 graden? Probeer eerst uit te vinden of de uitlezing daadwerkelijk klopt.
Is het ding inderdaad zo heet, voel aan je koelblok. Brand je je hand niet, dan zit het koelblok niet goed.

[Voor 28% gewijzigd door job op 24-06-2011 01:52]

• Stab
Die 90 graden wordt gemeten door het programma Speedfan (4.43)

Wat is het koelblok?

• job
  • Nu online
Het koelblok zit op je cpu.
De waarde van speedfan kan je negeren, die leest het verkeerd uit.
Probeer de software die je moederbord fabrikant mee levert, of een andere tool om te zien wat die zeggen.

[Voor 36% gewijzigd door job op 24-06-2011 01:53]

• Stab
Ik raakte net het midden van de CPU aan en dat is helemaal niet warm...

Misschien toch opnieuw installeren dan?

Ik zat overigens straks in de bios en daar kwamen dezelfde temperaturen uit...

• job
  • Nu online
Hoe kan je nou het midden van je cpu aanraken? Daar hoort een koelblok op te zitten.

• Stab
Haha sorry... Ik bedoelde dus het midden van de koeler (ventilator). Of bedoel je dat niet met koelblok?

• job
  • Nu online
Gebruik eens andere software om de boel uit te lezen. cpuid hardware monitor bijvoorbeeld, en negeer de auxtin en cputin waarden, die worden gewoon nog goed uitgelezen.
De temperaturen waar je naar moet kijken is de core temperatuur.

En met het koelblok bedoel ik het metalen ding onder de ventilator.

[Voor 65% gewijzigd door job op 24-06-2011 02:06]

• Stab
Hwmonitorpro geeft aan dat alle Cores van de 2500k rond de 30 graden zitten... Das beter idd.
CPUTIN (wat het ook is) staat wel op 64 graden af en toe.

Maar de bios gaf net toch echt 90 graden celsius aan, net zoals Speedfan... Welke is nou de juiste?

Overigens zie ik nu dat ook Speedfan de afzonderlijke cores rond de 30 graden heeft staan... Maar 'CPU' staat wel degelijk op 90 graden met een brandend vlammetje ervoor!

[Voor 25% gewijzigd door Stab op 24-06-2011 02:05]

• job
  • Nu online
Google eens met de term cputin. Dan kom je er snel genoeg achter dat het een foute uitlezing is.

[Voor 11% gewijzigd door job op 24-06-2011 02:09]

• Stab
Dat zou kunnen,

Maar kan ik er dan van uit gaan dat de afzonderlijke core-temperatures kloppen en dat ik dus op een veilige 32 graden zit?

Want zelfs mijn bios gaf bij CPU temperatuur dus 90 graden aan.. Wat moet ik nu geloven? :)

(bedankt voor je hulp trouwens man!)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zolang je niet zelf hebt lopen klooien met koelpasta en de koeler gewoon volgens de instructies gemonteerd hebt kan er niet zo veel verkeerd gaan.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Sphandor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:37
Stab schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 02:02:
Hwmonitorpro geeft aan dat alle Cores van de 2500k rond de 30 graden zitten... Das beter idd.
CPUTIN (wat het ook is) staat wel op 64 graden af en toe.

Maar de bios gaf net toch echt 90 graden celsius aan, net zoals Speedfan... Welke is nou de juiste?

Overigens zie ik nu dat ook Speedfan de afzonderlijke cores rond de 30 graden heeft staan... Maar 'CPU' staat wel degelijk op 90 graden met een brandend vlammetje ervoor!
Welke eenheden worden er in het bios gebruikt om de temperatuur aan te geven?
32 graden celcius is 90 graden fahrenheit, dus misschien dat het 'm daar inzit.

[Voor 3% gewijzigd door Sphandor op 24-06-2011 09:31]

• Ultraman
  • Laatst online: 09:48

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zijn programma's als Coretemp en Realtemp uit de gratie geraakt?
Heb eerlijk gezegd al tijden niets meer aan monitoring onder Windows gedaan, maar die software gebruik ik als ik het weer een keertje nodig heb.

Controleer of je koelblok goed zit. Of er geen pushpins zijn los geschoten en ze daadwerkelijk allemaal vrijwel onbeweeglijk naar beneden gedrukt zitten. Dan zou je stock koeler goed moeten zitten.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-10-2022

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Als je cores 32°C zijn, kan je gehele cpu nooit 90°C zijn.
Zoals Ultraman zegt, CoreTemp is wel 1 van de betrouwbaarste in dit geheel, net als HWmonitor, die 2 gebruik ik al jaren en zitten er altijd het dichtstbij de reële temperatuur.
Mocht ie inderdaad de 90°C aantikken, dikke kans dat ie al gaat throttlen ( langzamere snelheid draaien) en als ie nog warmer wordt schakelt ie zichzelf uit, dat throttlen had je echt wel gemerkt want alles gaat dan erg traag, want de cpu klokt zichzelf terug naar lagere snelheden.

[Voor 37% gewijzigd door DaLoona op 24-06-2011 11:10]

MSI MEG B550 Unify-X#R7 5800X#Arctic Liquid Freezer II 280#MSI RTX3080 Gaming-X Trio#16GB G-Skill DDR4@3733MHz, C15-1T#Samsung 860 EVO 250GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD Elements 4TB#Be Quiet! Dark Power Pro 11, 850W/Dark Base 700

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Maar de BIOS is (imho) ook behoorlijk betrouwbaar. ZIe je op onderstaande plaatje de metalen vinnen? Die moet je aanraken, verschil tussen koud, 35 graden en 90 graden voel je namelijk echt wel.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:32
ja, maar als je koelblok niet heet aanvoelt kan het twee dingen betekenen:
- de meting is niet correct en de cpu is netjes koel.
- het koelblok zit niet goed en de cpu is gloeiend heet.

imo vrij nutteloos om je koeler aan te raken om te voelen of je cpu heet is.

• Guiding
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-05 13:14
Dat kan niet, een hete cpu en een koud koelblok. Dat houd een cpu nog geen paar seconden vol zonder koeling. Voordat de thermal protection ingrijpt en de boel uitgooit.

Maar om verdere verwarring te voorkomen, maak anders even een fotootje van je bios waar die waarde instaat.
A picture says more than a thousand words.

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-05 22:43

Nessuno

io sono nessuno

Let ook even op dat je pushpins geheel door het bord heen zitten ...
ik zelf heb 1x gehad dat 1 voetje van een pushpin er door heen zat en de andere helft 90c op zij gedrukt was.
Dan lijkt het of alles goed zit maar toch niet.
sluit je cooler net niet helemaal lekker aan ... :F

Na rose e cient spin

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:31

Cheezus

Luiaard

Guiding schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 16:50:
Dat kan niet, een hete cpu en een koud koelblok. Dat houd een cpu nog geen paar seconden vol zonder koeling. Voordat de thermal protection ingrijpt en de boel uitgooit.
Dat kan prima. Als je koeler scheef zit en slechts op een hoekje contact maakt met de CPU kan deze z'n warmte uiteindelijk wel kwijt, maar met een veel hoger temperatuurverschil. Zo zou de CPU dus 90 graden kunnen worden terwijl het koelblok 30 graden blijft.

De tip om in het BIOS te controleren of het Celsius of Fahrenheit is lijkt me iets om eerst te bekijken, is dit echt Celsius dan zou ik het koelblok demonteren om te kijken of het contact wel goed was (nette vierkante afdruk van de CPU in de koelpasta).

Als de CPU wel goed contact maakt en het koelblok blijft koud dan zou ik het op een foutieve uitlezing van het BIOS houden en de koeler weer monteren (eerst oude pasta verwijderen en nieuwe smeren!).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stab
Update:

Heb de koeler nog een aantal keer opnieuw vastgeklikt en inmiddels is het op mijn kamer ook al wat minder warm:

Ik heb zowel in Realtemp als Coretemp gezien dat de individuele cores zo rond de 32-36 graden zitten in Idle en bij een game zo op de 50-55 graden. Dat lijkt me dus wel oke.

De bios loopt op tot zo'n 48 graden maar dat schijnt normaal te zijn met een Asus moederbord. Speedfan blijft bij 'CPU temp' nog steeds hoge metingen geven... Ik denk dat de individuele cores een betere weergave van de werkelijkheid geven.
Heb namelijk nog geen probleem / crash of niks gehad.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee