• Pepperoni
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-05 14:08
Hoi mede tweakers,

Ik heb een vraagje namens een vriendin, ze zit in de situatie dat ze wat parttime baantjes heeft op dit moment, maar nu een voltijd baan (bijna) heeft, en zelfstandig gaat wonen na een stukgelopen relatie.

Nu heb ik wat dingetjes met haar financieel zitten doorrekenen, en stel ze gaat (bijvoorbeeld) per augustus huurtoeslag krijgen, klopt het dan dat dit gebaseerd gaat worden op het totale verzamelinkomen in 2011? En dat het salaris per maand er dus niet toe doet? En dat ze (dus) een vrij hoge huurtoeslag krijgt over het restant van 2011 omdat het maandsalaris tot dan laag was?

Ben er eigenlijk 99% zeker van dat het zo werkt, maar omdat ik iemand anders niet blij wil maken met een dode mus vraag ik jullie advies even.

Bedankt alvast!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:45
Pepperoni schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 20:04:
Hoi mede tweakers,

Ik heb een vraagje namens een vriendin, ze zit in de situatie dat ze wat parttime baantjes heeft op dit moment, maar nu een voltijd baan (bijna) heeft, en zelfstandig gaat wonen na een stukgelopen relatie.

Nu heb ik wat dingetjes met haar financieel zitten doorrekenen, en stel ze gaat (bijvoorbeeld) per augustus huurtoeslag krijgen, klopt het dan dat dit gebaseerd gaat worden op het totale verzamelinkomen in 2011? En dat het salaris per maand er dus niet toe doet? En dat ze (dus) een vrij hoge huurtoeslag krijgt over het restant van 2011 omdat het maandsalaris tot dan laag was?

Ben er eigenlijk 99% zeker van dat het zo werkt, maar omdat ik iemand anders niet blij wil maken met een dode mus vraag ik jullie advies even.

Bedankt alvast!
Klopt, het jaarsalaris (belastbaar inkomen) is leidend.

• Pepperoni
celshof schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 20:09:
[...]
Klopt, het jaarsalaris (belastbaar inkomen) is leidend.
Ok, dank je voor je antwoord.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:13
Voor volgend jaar is het wel handig om direct een wijziging van het totaal te verwachten inkomen door te geven, ook voor zorgtoeslag, anders wordt het een jaar later flink bijbetalen.

• Pepperoni
RemcoDelft schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 22:02:
Voor volgend jaar is het wel handig om direct een wijziging van het totaal te verwachten inkomen door te geven, ook voor zorgtoeslag, anders wordt het een jaar later flink bijbetalen.
Je bedoelt in de situatie dat je huurtoeslag krijgt die gebaseerd is op een lager verzamelinkomen dan wat het gaat worden? Ja ik denk dat ik hem nu helemaal snap, bedankt.

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08-2021
Ja, want de belastingdienst gaat er bij de voorschotberekening voor 2012 vanuit dat je verzamelinkomen vrijwel gelijk blijft aan 2011 (ik geloof dat ze standaard een stijging van 1,5% opnemen).

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 27" 1440p LED | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 12 Mini 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:52
De Huurtoeslag werkt bijna net als je voorschot energienota.

Het doorgeven van een (kleine) wijziging in je inkomen is niet noodzakelijk. Uiteindelijk krijg je aan het eind van de rit alsnog een definitieve aanslag.

In het begin van het jaar heb ik mijn HT laten baseren op ~36 uur werk per week. Sinds 1 april (geen grap) zijn mijn uren aanzienlijk gedaald. Naar gemiddeld zo'n 27 a 28 uur per week. Normaal gesproken zou ik deze wijziging kunnen doorgeven aan de Belastingdienst om meer HT te kunnen ontvangen. Ik laat het mooi zoals het is, krijg je bij de eindafrekening nog een leuk sommetje geld terug. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 26235

.

[Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 26235 op 11-07-2011 01:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:29
Anoniem: 26235 schreef op zondag 26 juni 2011 @ 05:10:
[...]
Wel uitkijken voor 2012, geef daar (opnieuw) het verwachte inkomen door of als je zeker weet dat je boven de inkomensgrens gaat komen zou je kunnen overwegen het stop te zetten voor het jaar 2012. Er worden JAARrechten berekend aan de hand van het bruto JAARinkomen. Dat het per maand wordt uitbetaald doet er niet toe.
Ik zou de topicstarter niet aanraden om de huurtoeslag 2012 stop te zetten, maar een inkomen boven de inkomensgrens op te geven. De huurtoeslag wordt dan op € 0 beschikt bij de voorschotbeschikking.

De situatie van de topicstarter kan in 2012 totaal veranderen, baanverlies, ziekte etcetera. Bij een stopzetting zal de huurtoeslag dan weer opgestart moeten worden.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Snowwie schreef op zondag 26 juni 2011 @ 04:41:
Normaal gesproken zou ik deze wijziging kunnen doorgeven aan de Belastingdienst om meer HT te kunnen ontvangen. Ik laat het mooi zoals het is, krijg je bij de eindafrekening nog een leuk sommetje geld terug. :)
Wat is er zo leuk aan het feit dat de overheid intresten op jouw geld krijgt? Uiteindelijk is de rekening hetzelfde, alleen heeft de overheid nu jouw geld gedurende die tijd en verlies jij dus je intresten (hoe klein die ook moge zijn)
Waarom kijken mensen altijd alleen maar naar die eindsom die ze liefst zo hoog mogelijk willen hebben?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xfile
Pepperoni schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 20:04:
Hoi mede tweakers,

Bedankt alvast!
Een schatting maken van het bruto jaarinkomen. Je kan beter te hoog inschatten dan te laag.

http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagen/

Het komt wel eens voor dat men bewust een te laag geschat inkomen doorgeeft om een hoger huurtoeslag te krijgen dan waar men recht op heeft. Maar bij de definitieve toekenning valt men dan door de mand en moet men terugbetalen. Via een betalingsregeling als men het bedrag niet in één keer kan terugbetalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:52
Anoniem: 26235 schreef op zondag 26 juni 2011 @ 05:10:
Maar je bent verplicht volgens de wet om elke wijziging in je situatie door te geven...
Officieel kan er zelfs een boete op staan als je het niet doet. Niet dat naar mijn weten het ooit is voorgekomen. Maar dat terzijde.
Dat klopt, maar als je loon erg variabel is (zoals in mijn geval), dan is er geen beginnen aan. Dan pak ik gewoon een gemiddelde, hanteer dat als inkomen en aan het eind van het jaar zien we wel weer.
kluyze schreef op zondag 26 juni 2011 @ 16:17:
[...]
Wat is er zo leuk aan het feit dat de overheid intresten op jouw geld krijgt? Uiteindelijk is de rekening hetzelfde, alleen heeft de overheid nu jouw geld gedurende die tijd en verlies jij dus je intresten (hoe klein die ook moge zijn)
Waarom kijken mensen altijd alleen maar naar die eindsom die ze liefst zo hoog mogelijk willen hebben?
Op zich niets, alleen net wat je zegt het gaat dan om hele kleine bedragen. Bovendien ervaar ik meer plezier aan het terugkrijgen van bv. € 250,- dan dat ik maandelijks ongemerkt die € 20,- uitgeef. :)

[Voor 38% gewijzigd door Snowwie op 26-06-2011 17:07]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 26235

.

[Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 26235 op 11-07-2011 01:47]

• Xfile
Anoniem: 26235 schreef op zondag 26 juni 2011 @ 19:31:
[...]

Als ie voor 2011 nul beschikt zou worden, gaat ie niet automatisch gecontinueerd worden naar 2012. Wel krijgt hij voor het jaar 2011 nog de definitieve berekening. Waarin dan nog wel bekeken wordt waar ie daadwerkelijk recht op heeft gehad. Stopzetten/inkomen wijzigen maakt in dit geval voor topicstarter waarschijnlijk niet zo veel uit voor het jaar 2012 als zijn inkomen boven de inkomensgrens gaat zijn in 2012.
Klopt, dat de huurtoeslag niet automatisch gecontinueerd wordt, maar dat het bijna altijd gecontinueerd wordt bij de DT.

Mocht de topicstarter verwachten dat de huurtoeslag 2011 op € 0 zal worden beschikt is het verstandig dat voor 2012 de topicstarter de huurtoeslag aanvraagt voor het geval het inkomen niet boven de inkomensgrens zal komen, dus voor 2012 een inkomen boven de inkomensgrens opgeven. En wel op tijd aanvragen.

[Voor 12% gewijzigd door Xfile op 27-06-2011 20:05]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee