• Daniel0416
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-10-2018
Beste tweakers ,

Ik heb een vraag wat betreft mijn cpu koeler!Heb al enige tijd een scythe samurai zz maar deze houd mijn cpu niet echt koel!mijn behuizing is een coolermaster stacker 830 nvidia edition dus die lijkt me prima!Alleen zodra ik mijn cpu wat overklok , is trouwens een 1090T , op bv 3600 mhz met 1,448v dan loopt hij met prime95 al tegen de max temp van 64 graden!

Is de ZZ simpelweg een kl*te koeler en kan ik beter overstappen op een andere lucht/water koeler?

mvg

• L702
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-05 00:07

L702

Eric #99

Volgens mij is 64 graden niet zo heel heet maar heb je de volgende (standaard) dingen al gechecked?:
Zit er niet teveel koelpasta tussen?
Zit de koeler goed gemonteerd, als je aan het koelblok voel is die dan ook warm?
Draait de fan wel op de juiste snelheid? (oftewel staat Smart fan misschien te laag?)

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-05 12:56
Het is volgens mij eerder de koeler aangezien die maar tot een TDP van 130 Watt kan koelen.
Samurai ZZ is a new top-flow CPU Cooler weighing only 16.6 oz. respectively 495 g (incl. Fan), and it is equipped with 3 u-shaped Copper-Heatpipes as well as a 92 mm Fan. It is specified for cooling of CPUs with a TDP of up to 130 W. By using the improved V.T.M.S mounting mechanism, Samurai ZZ can be easily installed within just a few minutes in all common sockets including the new socket LGA1155/1156. New F.P.S technology uses the airflow for cooling of upper and lower heatsink structure as well as surrounding motherboard components and VRs.
Waarom heb voor 3,6GHz eigenlijk zo hoge voltage nodig?? Ik heb met dezelfde processor maar 1.3 volt nodig

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:16
3.6Ghz op 1.448v = Overkill. Kan makkelijk met het stock voltage. Daarnaast is die koeler niet bedoeld om op te OC'en. Was dan voor een Mugen II gegaan.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• THE_FIREFOX
D4NG3R schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 18:56:
3.6Ghz op 1.448v = Overkill. Kan makkelijk met het stock voltage.
Zelfs eronder (1.35v is stock)

• Daniel0416
onder de 1.448 loopt de cpu niet stabiel!maar dat is mijn volgende probleem!Maar al met al is de zz simpelweg niet geschikt om lekker mee over te klokken?Kan ik dan beter voor een mugen 2 gaan of voor een H60/70??

ps 64 graden is de max temp van de 1090T volgens de site van AMD!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:16
65-70c moet je aanhouden als je gaat OC'en. En de Mugen II heeft een veel betere Prijs/Prestatie verhouding als de H60 of H70. (Koelt 2c minder, maar kost half de prijs).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• darrock
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-11-2019
serieus! er moet gewoon een spatie na een uitroepteken!
zo dus! zie je het?
niet zo dus!snap je dit. het leest erg vervelend.

en als die niet stabiel loopt op een lager voltage is dat een beetje vreemd, aangezien die dat bij andere mensen wel doet. ik denk dus dat die niet stabiel loopt doordat hij zijn warmte niet zo goed kwijt kan.
dus check al die dingen zoals koelpasta en overweeg een mugen II

• Daniel0416
darrock schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 20:26:
serieus! er moet gewoon een spatie na een uitroepteken!
zo dus! zie je het?
niet zo dus!snap je dit. het leest erg vervelend.

en als die niet stabiel loopt op een lager voltage is dat een beetje vreemd, aangezien die dat bij andere mensen wel doet. ik denk dus dat die niet stabiel loopt doordat hij zijn warmte niet zo goed kwijt kan.
dus check al die dingen zoals koelpasta en overweeg een mugen II
Bedankt.Ga ik doen!

En hoe ik typ maak ik zelf wel uit!

• THE_FIREFOX
Hoe klok je hem over? Door de multiplier te verhogen? Wat je kan doen is de kast open te doen bij het overclocken. Dan kan je sneller zien of het een hitte probleem is

• Daniel0416
Klok hem idd over via de multiplier!Heb hem nu op 3400mhz lopen,max temp 58 graden!8 uur prime95 is stabiel!Morgen maar weer eens verder proberen!Denk dat de kast openzetten weinig tot geen zin heeft ivm dat de stacker een deur met 4 100mm fans heeft die de kast in staan te brullen! :)

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:07
Daniel0416 schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 22:14:
...Denk dat de kast openzetten weinig tot geen zin heeft ivm dat de stacker een deur met 4 100mm fans heeft die de kast in staan te brullen! :)
Ik weet niet hoe je airflow loopt, maar meer fans betekend lang niet altijd betere prestaties. Vaak leveren fans in een zijpaneel weinig tot geen prestatiewinst, omdat ze vooral de airflow verstoren. Een uitzondering is een enkele fan met duct naar de CPU koeler. Dan wordt de airflow veel minder verstoord en krijgt de CPU koeler toch frisse lucht.

En je mag idd helemaal zelf weten hoe je typt, maar misschien zullen mensen eerder bereid zijn je goed te helpen als je je situatie en probleem op een overzichtelijke manier weergeeft.

[Voor 13% gewijzigd door Crahsystor op 23-06-2011 22:26]

Addicted to silent computing

• THE_FIREFOX
Wat is je temperatuur als alles op stock speed is? Welke programma gebruik je voor het overclocken? Gebruik je soms de bios ?

• Daniel0416
THE_FIREFOX schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 22:52:
Wat is je temperatuur als alles op stock speed is? Welke programma gebruik je voor het overclocken? Gebruik je soms de bios ?
Overklokken doe ik in de bios!Stock temps van de cpu komen uit met 55/57 graden met max stress van prime95

• THE_FIREFOX
Daniel0416 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 18:17:
[...]
Overklokken doe ik in de bios!Stock temps van de cpu komen uit met 55/57 graden met max stress van prime95
Zou je de uitroepteken anders willen gebruiken. Het oogt erg schreeuwerig. Heb je turbo core nog aanstaan tijdens het overclocken?

• Daniel0416
THE_FIREFOX schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 18:37:
[...]

Zou je de uitroepteken anders willen gebruiken. Het oogt erg schreeuwerig. Heb je turbo core nog aanstaan tijdens het overclocken?
offtopic

Hehe eindelijk de eerste die normaal kan vragen of ik op mijn uitroeptekens wil letten.Uiteraard ik ga kijken of ik er op kan letten,alleen zal dat lastig zijn ivm dat dit simpelweg een aanwensel is.

ontopic

Turbocore is disable.

• THE_FIREFOX
Daniel0416 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 18:56:
[...]

offtopic

Hehe eindelijk de eerste die normaal kan vragen of ik op mijn uitroeptekens wil letten.Uiteraard ik ga kijken of ik er op kan letten,alleen zal dat lastig zijn ivm dat dit simpelweg een aanwensel is.

ontopic

Turbocore is disable.
Als je de multiplier verhoogt, disabled de bios automatisch voor je cool and quiet ?

• darrock
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-11-2019
Daniel0416 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 18:56:
[...]

offtopic

ontopic

Turbocore is disable.
sorry dat ik het een beetje sarcastisch vroeg dan, maar het is idd erg schreeuwerig.

maar nu weer over jouw probleem, zoals eerder gemeld heeft het waarschijnlijk weinig nut om 4 fans aan je side panel te zetten en die naar binnen te laten "brullen" dan krijg je alleen erg veel overdruk in de kast, (de warme lucht kan er niet zo makelijk uit dus de koude lucht komt er ook niet in. je fans maken dus een hoop herrie alleen doen erg weinig.

ik weet niet of je bijvoorbeeld 2 exhausts in je top panel hebt en eentje in je backpanel.
maar 4 (waarschijnlijk 5/6 aangezien er voorin meestal ook wel 1/2 zitten) die naar binnen blazen is alleen maar slecht voor het geluid van je pc maar doen weinig voor de cooling

• Daniel0416
darrock schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 22:02:
[...]

sorry dat ik het een beetje sarcastisch vroeg dan, maar het is idd erg schreeuwerig.

maar nu weer over jouw probleem, zoals eerder gemeld heeft het waarschijnlijk weinig nut om 4 fans aan je side panel te zetten en die naar binnen te laten "brullen" dan krijg je alleen erg veel overdruk in de kast, (de warme lucht kan er niet zo makelijk uit dus de koude lucht komt er ook niet in. je fans maken dus een hoop herrie alleen doen erg weinig.

ik weet niet of je bijvoorbeeld 2 exhausts in je top panel hebt en eentje in je backpanel.
maar 4 (waarschijnlijk 5/6 aangezien er voorin meestal ook wel 1/2 zitten) die naar binnen blazen is alleen maar slecht voor het geluid van je pc maar doen weinig voor de cooling
Alle koelers die in de kast zitten zijn alle stock koelers van coolermaster zelf.Ook in de toppanel en achterop zitten de stock koelers.Deze zijn af fabriek gemonteerd dus mag ik toch aannemen dat dit goed moet zijn voor de airflow?

ps Was niks sarcastisch aan,aan je opmerking darrock.Je was SERIEUS de eerste die het normaal vroeg. :)

[Voor 4% gewijzigd door Daniel0416 op 25-06-2011 10:45]

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 05:42

faust2016

You yes have my shirt

THE_FIREFOX schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 19:04:
[...]

Zelfs eronder (1.35v is stock)
Ik dacht zelfs dat stock 1.30v was voor 1090T's. Op die manier kon het TDP ook gelijk blijven aan die van X4's terwijl ze wel 2 cores meer hebben.

Maargoed, Zet je cpu gewoon even op 'stock' dan (maar niet auto) dus 1.3 Vcore, 3.2 GHz en geen turbo aan. Ga dat dan ff een paar uur stressen en kijk of dat stabiel is.
Als dat niet zo is kun je je CPU RMA'en want dat moet ie gewoon kunnen...

• THE_FIREFOX
faust2016 schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 16:34:
[...]

Ik dacht zelfs dat stock 1.30v was voor 1090T's. Op die manier kon het TDP ook gelijk blijven aan die van X4's terwijl ze wel 2 cores meer hebben.

Maargoed, Zet je cpu gewoon even op 'stock' dan (maar niet auto) dus 1.3 Vcore, 3.2 GHz en geen turbo aan. Ga dat dan ff een paar uur stressen en kijk of dat stabiel is.
Als dat niet zo is kun je je CPU RMA'en want dat moet ie gewoon kunnen...
Ik heb even de default P states geladen en het is inderdaad 1.3 volt.

De volgende p states heeft de 1090t normaal:
B0 - 3600MHz 1.475v
P0 - 3200MHz 1.300v
P1 - 2400MHz 1.275v
P2 - 1600MHz 1.250v
P3 - 800MHz 1.225v

• Daniel0416
Even een update

Ben inmiddels bezig met 3,6 GHz op mijn 1090T met een max voltage van 1,456.Coretemps liggen zo rond de 60 graden.Maar zijn er nog meer voltage's waar ik op moet letten om de stabieliteit te verbeteren?

Update 2

Holy crap,ik dacht dat de coolermaster stack 830 nvidia edtion nagenoeg een koelkast was.Maar wat wil nu het geval,ik zet de deur met de 4 orginele fans even open die de kast inblazen en met temp zakt van 62 naar 58 graden!!!

[Voor 35% gewijzigd door Daniel0416 op 30-06-2011 13:12]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee