Toon posts:

Macbook Pro (13") of Windows Laptop?

Pagina: 1
Acties:

• Conteaster
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Hoi allemaal,

Omdat mijn huidige laptop zo goed als afgeschreven is, en ik voor school volgend jaar toch een nieuwe nodig heb, ben ik aan het kijken voor een nieuwe.

Dit zijn de minimale specificaties die mijn school adviseert:
Processor: I5 of gelijkwaardig AMD met ondersteuning voor virtualisering (Intel-VT of AMD-V)
Intern geheugen: minimaal 4 GB, uit te breiden tot 8 GB, DDR3 of hoger
Videokaart: minimaal 512 MB “dedicated” geheugen
Harde schijf: minimaal 500 GB
Vaste netwerk aansluiting:
10/100/1000 Mbit
802.1x ondersteuning

Wireless:
802.11a, 802.11g, 802.11n
minimaal 2 x zenden/2 x ontvangen (antennes)
Intel chipset (voorkeur)
WPA2/AES encryptie

Beeldscherm: 15,4“ of groter
Aansluitingen: 3x USB 2.0, USB 3.0 en eSATA (voorkeur)
Accessoires: stroomkabel, stroomadapter en tas (voorkeur: losse muis)

Ik zelf zou graag een macbook pro 13" willen. Deze voldoet bijna helemaal aan deze specificaties op beeldscherm, aantal usb aansluitingen en grootte van hdd na. RAM en HDD vervang ik zelf wel mocht dit nog nodig zijn, over die usb aansluitingen maak ik me helemaal geen zorgen.

Waarom 13"?
- Geld
- Niet te groot, maar zeker niet te klein

Misschien één groot nadeel, op school programmeren we veel in C#.

Voor hetzelfde geld kan ik ook een Windows laptop met quadcore i7 kopen, wat vinden jullie grote voordelen tegenover Windows?
Wat raden jullie mij aan te kopen?

Groeten Rob.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De grote vraag is wat ga je er mee doen en wat wil je er mee doen?

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:57
Ja, inderdaad. Want je hebt het nu heel erg over specs, maar waar baseer je die op? Want op een Mac doen dat soort getalletjes er wat mij betreft allemaal iets minder toe.

omniscale.nl

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 10:59

Bosmonster

*zucht*

Als je alleen naar specs kijkt verliest een Mac het bijna altijd op prijs. Dus als dat je vraag was: bij deze ;)
Misschien één groot nadeel, op school programmeren we veel in C#.

Voor hetzelfde geld kan ik ook een Windows laptop met quadcore i7 kopen, wat vinden jullie grote voordelen tegenover Windows?
Je noemt in de regel ervoor een groot nadeel: Daar zul je dus een VM voor moeten draaien.

[Voor 58% gewijzigd door Bosmonster op 23-06-2011 15:19]

• Conteaster
  • Niet online
Dat zeiden enkele klasgenoten (die ook een macbook hebben) ook al.

Ik wil hier vooral op gaan programmeren, php (zendstudio bv.), en C# (wellicht in een Virtual Machine?).
Daarnaast zal er zo af en toe een virtueel netwerk gemaakt moeten worden met 1 of 2 servers, en 1 windows 7 machine.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 10:59

Bosmonster

*zucht*

PHP is dan weer een stuk relaxter op een Mac. Sowieso een rare combinatie PHP en C# :+

Je kan ook een gewone laptop nemen met Linux multi-boot.

[Voor 25% gewijzigd door Bosmonster op 23-06-2011 15:21]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:50
Bosmonster schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 15:18:
Je noemt in de regel ervoor een groot nadeel: Daar zul je dus een VM voor moeten draaien.
C# draait ook prima op Mono. Als je veel Java ontwikkeld zul je erg blij zijn met je Mac. Compilen gaat tot een factor 3 sneller! Daarnaast zijn er ook veel zaken als Ruby on Rails, Apache en PHP ready to go en door Apple ondersteund op een Macbook.

Deze zaken zijn trouwens ook prima ondersteund onder bijvoorbeeld Ubuntu.

[Voor 18% gewijzigd door BCC op 23-06-2011 15:22]

• Hoteldebotel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 13:00
Ah, applicatie ontwikkelaar gebeuren.

Macbook Pro 13" kopen, en dan kan je altijd Windows virtueel draaien met bijvoorbeeld VMware of Parallels.
Als je af en toe een spelletje wil spelen kan je ook nog Windows dual-booten.

Kan je altijd nog wat meer ram er in prikken, en een grotere HDD als je het nodig hebt.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

BCC schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 15:21:
[...]

C# draait ook prima op Mono.
Dan zou ik liever toch Windows in een VM draaien voor programmeeropdrachten.

Ik had het omgekeerde toen ik studeerde. Wij deden programmeeropdrachten in Lightspeed Pascal op de Macs in de practicumruimte van de faculteit. Ik heb toen nog wel een Pascal-ide voor m'n pc geïnstalleerd, maar dat werkte allemaal heel anders. En thuis een Mac neerzetten was toen nog niet heel hip (in de tijd van vóór de eerste iMac).

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• ExNomenDei
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 16:56
De videokaart is geen dedicated model. Windows draait echter zonder problemen op een MBP.

Een vriend van mij heeft nu ook een Macbook Pro voor developing en heeft er niets dan lof over. Windows levert lagere batterijduur en performance (zoals verwacht) maar als je niet in Windows hoeft te werken, is OS X erg goed voor development.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:50
Nog maar 1 van onze 20 ontwikkelaars draait windows. Rest is Debian/Ubuntu of Mac. Dus ik ben geheel niet bevooroordeeld :)

[Voor 42% gewijzigd door BCC op 23-06-2011 15:49]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:00
de macbook :)

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:10
Videokaart: minimaal 512 MB “dedicated” geheugen
Harde schijf: minimaal 500 GB
wat een belachelijke specs voor een development machine, daar zou ik me niet te druk om maken.

Verder kan je heel veel oplossen met een VM, bedenk dan wel als je deze zwaar gaat belasten qua geheugen, je misschien beter af bent met 8 GB. (met 4 draait een win7 VM ook perfect, maar ik weet niet tot hoever je daarmee kan gaan)

Strava

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Prulleman schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 15:52:
[...]

wat een belachelijke specs voor een development machine, daar zou ik me niet te druk om maken.

Verder kan je heel veel oplossen met een VM, bedenk dan wel als je deze zwaar gaat belasten qua geheugen, je misschien beter af bent met 8 GB. (met 4 draait een win7 VM ook perfect, maar ik weet niet tot hoever je daarmee kan gaan)
En wat dacht je van Disk I/O? Ik zou met VM's graag een SSD gebruiken, zeker in een notebook. Ok, de VM's worden er wel wat duurder per GB van, maar de snelheid is ideaal.

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 15:26

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Toch wel grappig dat je deze vraag stelt in het Apple Talk gedeelte. Ik weet zeker als je dit onder Windows zet, je toch meer de antwoorden krijgt richting Windows..

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
WHiZZi schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 15:56:
Toch wel grappig dat je deze vraag stelt in het Apple Talk gedeelte. Ik weet zeker als je dit onder Windows zet, je toch meer de antwoorden krijgt richting Windows..
Zou je denken? :X ;)

Het is gewoon waar je je geld aan uit wilt geven. Met Mac krijg je een prachtig apparaat wat goed afgewerkt is maar het kost t.o.v. de specs wat meer geld.

Met PC's kun je wat makkelijker besparen. Je kunt goedkoper betere specificaties krijgen. Maar dan kun je (niet zonder meer) Mac OSX draaien.

Ik ga zelf altijd voor de normale notebooks maar dan met een Linux-variant :)

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Het punt is vooral dat je met windows andere dingen krijgt. Hij kiest de MBP 13 vanwege de prijs. Wat krijg je -bijvoorbeeld- voor onder de €1000 met windows?

een 1080p scherm met quadcore en 4.5uur accuduur.
een goedkopere 13" (~€700, misschien iets meer) met identieke specs, en mogelijkheid tot betere GPU (HD6730m bijvoorbeeld)

Het is maar waar je je geld aan wil uitgeven. Als je met plezier met een mac werkt: doen. Als je alleen maar een mac wilt omdat $persoon dat zegt zou ik het niet doen. Met een windows bak krijg je (imo) gewoon meer, zeker als je de 13" kiest omdat de 15" buiten het budget valt.. Die pixels zijn echt belangrijk bij het programmeren.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Trouwens wel apart dat scholen zulke hoge specificaties adviseren. Toen laptops van studenten nog niet echt gebruikelijk waren en ze hun werk moesten doen op computers van de school, lagen die specificaties meestal toch een stukje lager :P

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:10
Room42 schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 15:56:
[...]

En wat dacht je van Disk I/O? Ik zou met VM's graag een SSD gebruiken, zeker in een notebook. Ok, de VM's worden er wel wat duurder per GB van, maar de snelheid is ideaal.
klopt helemaal, ik zou geen nieuwe pc/laptop kopen zonder een SSD, omdat een HDD een te grote beperkende factor is, zeker gezien de vooruitgang in alle andere hardware hebben HDD's stil gestaan in de tijd (op GB's na). Mocht het budget te krap zijn voor een MB met SSD (direct of binnen korte tijd) zou ik wellicht (hoe spijtig ook) een goedkopere windows laptop nemen met SSD.

Strava

• Roberttt
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:24
@Darkstone geef is voorbeelden van 13 inch laptops met dezelfde specs als de mbp 13 inch. Dus i5, 7 uur accuduur, 4gb geheugen, 320 gb aan schijfruimte. En daarnaast ook nog is makkelijk uit te breiden zijn met extra geheugen of andere hardeschijf.

Ik heb die vergelijking geprobeerd te maken, maar ik kon/kan ze niet vinden...

[Voor 14% gewijzigd door Roberttt op 23-06-2011 16:07]

• Niet online
http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/vostro-3350/fs

Goedkoopste model. upgrade processor, batterij en je zit aan de € 509,00 ex. btw ofwel €600 oeps, €560 ex. btw = €666. Stop er zelf 8GB RAM in (pricewatch: Corsair CMSO8GX3M2A1333C9) en evt een SSD, en je bent klaar.

Er zwerven vast ook nog wel kortingsbonnen rond. Het nadeel van dit model is dat hij vrij dik is met de grote batterij, maar hij haalt echt wel de 7 uur.

Ik zie trouwens ook dat je kan upgraden naar de 13GB/sec AMD Radeon™ HD 7450M graphics with 160 cores+ ultra-fast GDDR5 memory [meerprijs € 60,00]... dat zal wel een fout zijn.
Edit: toch niet, ze hebben de optie tot nog snellere GPU wel verwijderd...

[Voor 104% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 23-06-2011 16:13]

• Roberttt
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:24
Die had ik nog niet gezien.

Roberttt duikt snel de reviews in :).

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Werk je al met mac en ben je er helemaal gek van dan zou ik zeker voor een mbp gaan!
Ik heb zelf een dell gekocht vorig jaar omdat ik ook wel is een game wil spelen.
Maar op mijn opleiding (Mediatechnologie) zag je erg veel mpb door onder andere het gebruiksgemak.

Tevens moet je voor een Mac toch iets meer geld neerleggen.

• Niet online
Electromonkey schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 19:05:
Maar op mijn opleiding (Mediatechnologie) zag je erg veel mpb door onder andere het gebruiksgemak.
Kun je dat onderbouwen? Ik hoor heel vaak dat soort vage argumenten, maar ik ben er nog steeds niet achter wat er nu precies.. gebruiksvriendelijker is aan een mac, met uitzondering van het betere touchpad. Maar om daar nu het dubbele* voor te betalen gaat mij wat ver.

*bij de 15". Bij de 13" is het verschil ongeveer 30-40% als je puur specs en accuduur naast elkaar legt.

Nu kan het zijn dat je mac gewoon beter vind werken, maar dat lijkt mij dan een persoonlijke keuze, ik hoor net zo vaak dat mensen een mac gewoon niet vinden werken :P Of een mac wel of niet voor jou werkt is in zekere zin iets wat je zelf moet uitzoeken.

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:18

Hertog

Aut bibat, aut abeat

TS: heb je zelf al eens met OS X gewerkt? Anders is het misschien ook aan te raden eens een Apple-winkel binnen te lopen, want de ervaring met het systeem is toch best belangrijk bij de keuze voor een Mac.
BCC schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 15:21:
[...]

Als je veel Java ontwikkeld zul je erg blij zijn met je Mac. Compilen gaat tot een factor 3 sneller!
Semi-oftopic, maar kun je hier meer over vertellen? Welke situatie/omgeving/compiler?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-06 12:36

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Anoniem: 303530 schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 19:15:
[...]

Kun je dat onderbouwen? Ik hoor heel vaak dat soort vage argumenten, maar ik ben er nog steeds niet achter wat er nu precies.. gebruiksvriendelijker is aan een mac, met uitzondering van het betere touchpad. Maar om daar nu het dubbele* voor te betalen gaat mij wat ver.

*bij de 15". Bij de 13" is het verschil ongeveer 30-40% als je puur specs en accuduur naast elkaar legt.

Nu kan het zijn dat je mac gewoon beter vind werken, maar dat lijkt mij dan een persoonlijke keuze, ik hoor net zo vaak dat mensen een mac gewoon niet vinden werken :P Of een mac wel of niet voor jou werkt is in zekere zin iets wat je zelf moet uitzoeken.
Ik vind functies als autosave (Lion), Time Machine/Versions e.d. allemaal hele mooie toevoegingen die het gebruiksgemak allemaal verbeteren. Tevens is het ook zo dat een Mac direct out-of-the-box operationeel is en dat software installatie / de-installatie een fluitje van een cent is.

Tevens vind ik gebruiksvriendelijkheid over het algemeen ook een beetje loos, ik kan namelijk ook prima uit de voeten met Windows. Maar het efficiente aan OSX vind ik dingen als Spotlight, Finder en het snelle werken van Mail, Contacts en iCal.

Maar @TS het is maar net hoe je je computer gebruikt, ik zou bijvoorbeeld niet meer op een laptop kunnen werken met zo'n middeleeuws touchpad. Die werken nooit fijn imo, maar dat is natuurlijk ook zo op te lossen met een muis (indien je situatie dat natuurlijk toelaat).

Ohja almost forgotten, accuduur op mijn / een MacBook is fenomenaal! Ik heb zelf ook nog geen ervaring met Windows-machines met dergelijke standbytijden e.d.

• Conteaster
  • Niet online
Hertog schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 19:24:
TS: heb je zelf al eens met OS X gewerkt? Anders is het misschien ook aan te raden eens een Apple-winkel binnen te lopen, want de ervaring met het systeem is toch best belangrijk bij de keuze voor een Mac.

[...]

Semi-oftopic, maar kun je hier meer over vertellen? Welke situatie/omgeving/compiler?
Wel met OS X gewerkt, bij klasgenoten en in een Apple store, daarna lijkt me een lange batterijduur en het touchpad zeer fijn. Spotlight vind ik ook een zeer groot pluspunt. Ik denk dat ik er voor mezelf een heel eind uit ben :)

[Voor 14% gewijzigd door Conteaster op 23-06-2011 21:10]

• Niet online
Een windows laptop met afdoende batterij haalt ook.. een hele lange tijd op de accu.

Vergeleken met:

Onder windows, echter:

eww.

Dat spotlight is trouwens iets wat al sinds vista te vinden is in windows. Tegenwoordig heeft zelfs ubuntu die feature gekopieerd :P

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Maar we hebben het niet over de 15" MBP dus dat laatste plaatje geeft een vertekend beeld. (bij de 15" kan je onder Windows alleen de dedicated GPU gebruiken waardoor je een dramatische accuduur krijgt)

Ik heb zelf sinds een paar dagen een 13" MBP, voor app development. Hiervoor had ik een top model Asus 13" van destijds €1700. Na drie jaar is daar toch maar weinig van over voor dat geld. Ik heb nu €940 betaald en imo is het qua bouwkwaliteit vele malen beter dan m'n Asus. Het punt is dat dit gewoon de Apple laptop is, een Dell ab1234xy is gewoon een van de honderd modellen die ze in een jaar lanceren en daar gaat per stuk allemaal wat minder tijd in zitten om het te perfectioneren dan als je maar een of twee modellen hebt. Het is gewoon een mooi ding, prik er wat geheugen bij, een SSD en Windows en je hebt een geweldige laptop.

[Voor 62% gewijzigd door fsfikke op 23-06-2011 21:28]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-05 21:53

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Anoniem: 303530 schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 21:19:
Een windows laptop met afdoende batterij haalt ook.. een hele lange tijd op de accu.

[afbeelding]

Vergeleken met:
[afbeelding]

Onder windows, echter:
[afbeelding]

eww.

Dat spotlight is trouwens iets wat al sinds vista te vinden is in windows. Tegenwoordig heeft zelfs ubuntu die feature gekopieerd :P
90Wh (Asus U41JF) versus 63.5Wh (MB Pro 13" 2011). Leuk geprobeerd :+

En daarbij, we kunnen wel heel mooi op specs gaan beoordelen wat je moet kopen, maar dat heeft in de OS X- versus Windows-discussie geen zin. Zelf prefereer ik OS X vanwege de eenvoud maar ook het gebruiksgemak. Als je daar meer over wilt weten, kan ik wel een lijstje gaan opnoemen.

[Voor 16% gewijzigd door DaMarcus op 23-06-2011 21:36]

• baswww
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-05 09:54
Sorry dat ik een beetje off-topic ga, maar hoe zit als je twijfelt tussen MBP en Windows mbt Adobe programma's? Ik wil het voornamelijk gebruiken voor Photoshop, Illustrator en InDesign namelijk. Ik wil nu overstappen op Mac, maar ik heb tegelijk ook een beetje het idee dat je juist voor grafische ontwerpen nu beter bij Windows kan zijn (vroeger stond Mac daar altijd om bekend). Klopt dit? Zijn de specificaties wel te vergelijken, aangezien er een andere kernel gebruikt wordt?

(Waar ik me overigens redelijk aan stoor zijn de dure accessoires van Apple, zoals die schermadapters die je moet kopen voor HDMI etc)

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-12-2022

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Als je een beetje slim inkoopt heb je de MBP 13" base voor rond de 1000 euro. Ik zou voor die prijs geen 13" Windows laptop weten die ook maar in de buurt komt van het scherm van de MBP.

Overigens voldoet de MBP niet aan je lijstje afaik, "512 MB “dedicated” video geheugen heeft ie niet.

PS. ik type dit vanaf mijn MBP met Windows 7 :)

• Niet online
fsfikke schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 21:23:
Maar we hebben het niet over de 15" MBP dus dat laatste plaatje geeft een vertekend beeld. (bij de 15" kan je onder Windows alleen de dedicated GPU gebruiken waardoor je een dramatische accuduur krijgt)
Je hebt gelijk. Ik kan beter dit plaatje erbij pakken:

bron: http://www.anandtech.com/...o-13-as-windows7-laptop/6

Dat is, gek genoeg, niet beter dan andere windows laptops. Vrijwel hetzelfde zelfs.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Misschien kan je beter helemaal geen plaatjes meer er bij pakken ;)

(De Apple MacBook Pro P8600 is er eentje uit oktober 2008 8)7 )

Voor de TS:
Ik zou twee dingen gescheiden houden, de hardware en de software. Een Mac verplicht je niet tot het gebruik van Mac OS X, je kan er ook gewoon Windows op zetten. Een laptop kies je op basis van de hardware.

[Voor 80% gewijzigd door fsfikke op 23-06-2011 21:49]

• Philflow

Philflow

Battery life is geen unique selling point van de MBP 13". Onder zware last is het zelfs niet best (bron: notebookjournal.de).

Wat zijn wel unique selling points: bouwkwaliteit, design (smaken verschillen), touchpad, scherm (contrast, brightness, gamut), OS X.

Persoonlijk ben ik geen fan van OS X en het argument dat OS X gebruikersvriendelijker is gaat er bij mij niet in. Windows 7 vind ik net zo gebruikers vriendelijk. Wat je fijner vindt werken is vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik geef de voorkeur aan Windows, vooral omdat de letters scherper zijn en er veel meer software beschikbaar is. Voorbeelden: OCZ Toolbox? Windows only. Updaten Seagate of Motorola firmware? Windows only. Voipbuster? Windows only etc.

Als ik dus een MBP neem ben ik verplicht ook Windows te installeren, wat ik dus ook doe.

Verder vind ik de aansluitingen op een MBP ook karig. Ik had laatst een Dell van 600 euro hier die had eSata, USB 3.0, HDMI + displayport, 2x koptelefoon en nog meer aansluitingen. Daar kan mijn MBP alleen van dromen.

Nog een nadeel (nu ik toch bezig ben :) ) allerlei SSDs werken niet stabiel in de MBP. Zoals de Crucial M4 en Corsair Force 3. Dezelfde SSDs werkten perfect in mijn Windows laptop. Als je het dan aan Apple vraagt zeggen ze 'we only support Apple SSDs'.

Je zou na het lezen van dit alles misschien denken dat ik negatief ben over de MBP. Dat is niet zo. Het scherm, bouwkwaliteit, stijfheid van de behuizing en de touchpad maken dit de beste 13" laptop onder de 1200 euro imo.

[Voor 32% gewijzigd door Philflow op 23-06-2011 21:59]

• Niet online
fsfikke schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 21:44:
(De Apple MacBook Pro P8600 is er eentje uit oktober 2008 8)7 )
De bewuste laptop werd tot begin 2010 verkocht en geeft slechts een indicatie van de accuduur relatief t.o.v. OS X: ongeveer de helft.
Philflow schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 21:46:
Verder vind ik de aansluitingen op een MBP ook karig. Ik had laatst een Dell van 600 euro hier die had eSata, USB 3.0, HDMI + displayport, 2x koptelefoon en nog meer aansluitingen. Daar kan mijn MBP alleen van dromen.
offtopic:
En een i7, een 1080p scherm met 95% gamut, en een fatsoenlijke GPU :P .

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:13
Anoniem: 303530 schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 21:53:
[...]

De bewuste laptop werd tot begin 2010 verkocht en geeft slechts een indicatie van de accuduur relatief t.o.v. OS X: ongeveer de helft.

[...]

offtopic:
Voor 600 euro heb je dan echt een koopje! ;)
ExNomenDei had het al over mij, met mijn MBP.
Ikzelf heb momenteel Java, C en Assembly gedaan met mijn MBP en ik ben er nog steeds zeer tevreden mee. Wat wel is: Assembly moet via Windows, aangezien er weinig was dat ik kon vinden om in OSX te kunnen programmeren.

Verder merk ik dat de snelheid écht heel hoog ligt, ik heb de base 2011 MBP 13", en ik kan er heel goed mee werken. Ook onder Windows 7.
Vandaag nog een flink lange tijd onder Windows gedraaid omdat ik een PIC moest programmeren. Ik heb WiFi aangehad, had MPLAB open en heb constant zitten chatten via Pidgin en toch heb ik er zo'n 5 uur uit weten te persen, terwijl er een elektronisch dambord aan hing via USB dat zo'n 500 mA trok.
Vind ik een hele nette prestatie.

Wel is het aan te raden om bij aankoop (of liever achteraf) een SSD in te bouwen, aangezien dit de snelheid gigantisch verbeterd, vooral bij het opstarten van programma's. Zo ook NetBeans, waarmee ik Java en C programmeer. Dit programma start op mijn Vertex 2 240 GB in 15 seconden, t.o.v. de 45 seconden op mijn HDD.

Echt een aanrader. Ik vind een Dell niet gelijkwaardig alleen al door de gebruikte materialen én het OS.
OSX is nooit mijn eerste keus geweest, vooral omdat je niet makkelijk kan gamen (wel in mindere mate maar... Bekend ;) )
Wel heb ik gemerkt dat ik, nu ik eraan gewend ben, standaard in Windows probeer Alt+Space te doen (wat op mijn MBP Alfred opent, de in mijn ogen betere versie van SpotLight), of om tussen spaces te switchen, wat daar ook al niet op gaat.

Je moet heel goed kijken of je vind dat het apparaat het geld waard is. Zelf zou ik er geen 1150 euro voor neergelegd hebben, heb hem gelukkig voor ongeveer 900 op de kop kunnen tikken vanwege een goeie aanbieding, gecombineerd met personeelskorting.
Als je hem voor zo'n bedrag kan krijgen: KOPEN! ;)

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 303530 schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 21:53:
[...]

Ja, maar wanneer iemand op zoek is naar een BMW F10 heeft het ook heel weinig nu om met feitjes over een E60 aan te komen ;) Vooral op computergebied willen de veranderingen nog wel eens snel gaan.
[...]

offtopic:
i7 kan je ook op een MBP 13" krijgen, 1080p op een 13" schermpje ben ik nog niet tegen gekomen en ik weet niet hoe snel Conteaster z'n code typt, maar ik heb zo het idee dat ook de GPU van een MBP 13" dat wel bij kan houden.

Ik lijk wel bijna een of andere Apple gelovige zo maar het slaat ook gewoon nergens op :P

• Niet online
Merethil schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 22:11:
[...]

Voor 600 euro heb je dan echt een koopje! ;)
offtopic:
Dat klopt :P De prijs van het destbetreffence model stond niet goed op de site, waar veel tweakers gebruik van maakten.

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:18

Hertog

Aut bibat, aut abeat

DaMarcus schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 21:32:
[...]

90Wh (Asus U41JF) versus 63.5Wh (MB Pro 13" 2011). Leuk geprobeerd :+
Daarnaast is die bovenste een Core i3. De Dell XPS eronder, met een vergelijkbare processor, doet al 100 minuten minder met de batterij. Alle anderen zitten daar ver onder.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Philflow

Philflow

Anoniem: 303530 schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 22:16:
[...]

offtopic:
Dat klopt :P De prijs van het destbetreffence model stond niet goed op de site, waar veel tweakers gebruik van maakten.
Wel even voor het juiste perspectief: het ging mij om het aantal aansluitingen dat Dell al bij zijn base XPS 15 levert voor 599 euro.

Dat er vorige week een koopje was staat buiten kijf, maar dat was niet mijn punt.

• kless
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-06 16:13

kless

Morgen? Waarom niet overmorgen

Voor wat de wensen betreft

Is de "nieuwe" Dell 3350 lijn misschien ook wel intersant?

Ik heb hem net besteld € 653,31.

Processor : Intel Core i3-2310M (2.1GHz)
13.3" High Definition (1366X768) LED Display with AntiGlare
4096MB (1x4096) 1333MHz DDR3 Dual Channel
320GB Serial ATA (7.200 Rpm)
Optical Drive : 8X DVD+/-RW
Battery ": Primary 8-cell 80W/HR LI-ION
13GB/sec AMD Radeon HD 7450M graphics with 160 cores+ ultra-fast GDDR5 memory
Wireless : Europe Dell Wireless 1702 (802.11b/g/n) + Bluetooth

Mijn wensen niewe i3 of sneller
12.2 tot 14''
geen intergrated video.
lange accu.

Mogelijk dat ik de HDD zelf nog vervang voor een ssd.
Het was mij niet 150€ waard om i5 2410 in te doen met grotere hdd, koop ik liever een SSD voor wat me meer snelheid oplevert

Ik zit nu alleen nog wel te denken of de uitpuilende accu nog lastig gaat worden voor mn sleave. maar zo dik is die ook weer niet

Linkje naar een review
Linkje naar een andere review

http://www.adf-hq.nl

Anoniem: 269758

Nu kom je het natuurlijk wel in een mac forum(gedeelte) vragen. Dat kan wat misleidend zijn.

Nu, ikzelf heb een MBP 15" en ik zou je ook een Macbook aanraden. Het is een prachtig apparaat en het laat me nooit in de steek, in tegenstelling tot m'n windows bakken.

Aan de andere kant, je geeft het zelf aan, je gaat in C# programmeren. Dan is de oplossing mijn inziens redelijk simpel, zeker omdat je student bent en niet het budget hebt van een werkende mens. Dan raad ik je aan een windows laptop te kopen. Zoals je al aangeeft, alles kost geld bij apple, ook de adapters e.d.

Zoals ik lees wil je verder ook grafisch vormgeving doen. Dan ben je naar mijn inziens weer beter af met een Mac.. Maar ik zou het zonde vinden dat je windows moet gaan draaien, dan kun je zowel een windows laptop kopen. (Jaja, je kan het virtueel doen maar we weten dat dit allemaal niet zo soepel draait zoals we zouden willen, daarbij gerekend, als de aangeraden specs al zo hoog zijn zal hij die nooit halen via virtualisatie.)

Als laatste wil ik er toch nog even dit aan toevoegen, ik ken enkelen die grafisch vormgeving studeren, ze bezitten allemaal een macbook. (Het zijn er zo'n 6-7 tal)

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04 21:29

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

kless schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 15:35:
Voor wat de wensen betreft

Is de "nieuwe" Dell 3350 lijn misschien ook wel intersant?
Conclusie is dat als men een Vostro al mee gaat nemen in vergelijking met een Macbook Pro, de wensen en eisen van de TS niet geheel duidelijk zijn. In dat geval kom je er nooit uit.

TS: niemand kan voor je kiezen. Kijk zelf wat je graag wilt en waar je hem hoofdzakelijk voor gebruikt.
Gebruik je hem gecombineerd, Studie en Privé dan kan ik me voorstellen dat je programmeren in een VM wilt doen. Voor de rest... surfen, email en briefje typen kunnen ze allemaal. Blijft over wat je zelf fijn vindt en waar de laptop fysiek aan moet voldoen. Als Mac OSX je aanspreekt loop dan eens langs een Apple store.
Wil je een erg degelijke laptop en heb je voldoende budget, dan is een Macbook Pro een perfecte keus. Degelijk, lange batterij duur, hoge restwaarde en over 3 jaar gebruik je hem nog met plezier i.c.m. de laatste software. Laptops met Windows met dezelfde eigenschappen en degelijkheid zijn meestal niet veel goedkoper. Weet je niet wat je studie over een jaar vereist en draai je bijna niks anders dan Windows programmatuur en programmeer je daar ook onder, dan gewoon een goedkopere windows based laptop kopen.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

• Pindamann
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-06 12:49
Heb zelf sinds een paar dagen een Macbook Pro 13" en zit een beetje in hetzelfde schuitje als de topicstarter.

Ben applicatieontwikkelaar en maak zelf al langere tijd gebruikt van Linux en Windows hiervoor. Mijn voorkeur gaat voor developen uit naar Linux omdat ik dit simpelweg prettiger vind werken met de commandline, SSH en virtuele desktops. Windows is minder geschikt om te ontwikkelen in Django (Python), maar Ubuntu is de laatste 2 versies te onstabiel.

Dus nu probeer ik Mac OSX om te ontwikkelen en mijn eerste bevinden zijn vrij positief. Het OS is een stuk stabieler dan Linux (Ubuntu/Mint) en alles werkt ontzettend goed out-of-the-box. Dat mag nog wel even benadrukt worden, want het afwerkings niveau is gewoon zo ontzettend goed heb ik al gemerkt. Zowel hardware- als softwarematig. Vind trouwen Mac OSX minder gebruikersvriendelijk dan Windows en Linux Ubuntu/Mint trouwens maar dat kan ook gewenning zijn :)

Wat wel vermeld moet worden is dat een aantal dingen minder praktisch werken bij deze laptop:
- geen delete knop
- EU toetsenbord (ah ik hoor net dat je ook US had kunnen kiezen)
- veel hotkeys met command ipv ctrl zoals bij Windows/Linux
- extreem slechte muisinstellingen voor bedrade (logitech g9x in mijn geval) muis
- geen centrale repository voor al je software zoals Debian/Ubuntu
- veel meer werk om MySQL/PHP te installeren

Maar ik denk dat ik ondanks de negatieve punten die ik net heb opgesomd wel tevreden ben over de laptop en het OS. Vooral native support voor dingen zoals Flash en bepaalde spelletjes is een groot voordeel boven Linux Ubuntu.

De vergelijking met Windows maak ik liever niet omdat dit nooit mijn ontwikkelplatform is geweest. Maar mocht je toch Windows nodig hebben voor die paar opdrachten C#/ASP (MBO ICT?) zoals ik ze heb gehad, dan is een virtuele machine zeker wel te doen.

Daarnaast zou ik wat betreft de eisen je niet te druk maken. Een HDD van 320+ is wel aan te raden omdat OS images en virtuele installaties behoorlijk kunnen oplopen. 4GB werkgeheugen is daarnaast wel het absolute minimum wil je ooit een paar PCtjes simuleren. En over de processor zou ik me niet teveel druk maken. Ik denk dat de hardeschijf vooral de bottleneck gaat zijn bij het virtualiseren.

Hoop dat je hier iets aan hebt. Heb zelf de opleiding MBO4 applicatieontwikkeling gedaan en (net) afgerond dus ben het hele traject doorgelopen en kan je misschien wel meer praktische tips geven als je nog vragen hebt. Bedenkt daarnaast wel even dat het ontzettend veel geld is voor de specs die je krijgt. Als jij het ervoorover hebt, dan maak je iniedergeval geen miskoop denk ik. Maar het blijft ontzettend veel geld.

Succes!

[Voor 7% gewijzigd door Pindamann op 28-06-2011 19:56]

8700k | 3070

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 16:45
Ik heb ook ene macbook pro gekocht en vooral voor programmeren. PHP en Java werken super, en voor C# etc heb ik gewoon een windows partition aangemaakt.

Ik zou niet meer zonder macbook pro willen, maar het ligt er inderdaad maar net aan of je het wil betalen. Een windows laptop is qua specs veeeeeel beter voor hetzelfde geld

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-05 21:53

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica