• Dispenzer
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik ga eind augustus naar de VS. Ik zal onder andere een week midden in de Black Rock Dessert verblijven (Burning man festival). Ik neem mee mijn Canon 40D + zwik L lenzen in een Loewe All weather slingbag. Nu heb ik in Bolivia al problemen met stof gehad (Uyuni), zeer fijn stof dat door de zuigende werking toch in de lenzen terecht kwam. Gelukkig is het na veel zoomen uiteindelijk ergens in een hoekje terecht gekomen en zie ik geen spikkeltjes meer door de lens ... pfiew. Nu wil ik dit in Amerika niet nogmaals meemaken. Ook omdat deze woestijn alkalisch is en dus agressief voor mijn apparatuur is. Ik zit te denken aan speciale plastic zakken, want een onderwaterbehuizing is duur, onpraktisch en dan kan ik mijn 70-200 2.8 niet gebruiken.

Mijn vraag aan jullie is, wie heeft er tips en trucs om mijn gear zo schoon mogelijk te houden in deze te verwachten barre omstandigheden?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 14:47
Primes gebruiken?

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• Dispenzer
  • Niet online
Hmm. dan betekent extra kosten, geen zoom en toch wisselen van lenzen. Nee, geen oplossing. We hebben een kamp omgeven door auto's, dus wisselen van lenzen zal ik zoveel mogelijk in een auto doen, maar helemaal ontkomen aan buiten lenzen wisselen zal niet lukken.

[Voor 28% gewijzigd door Dispenzer op 23-06-2011 15:02]

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:35
Keukenfolie? En deze tip kreeg ik van iemand anders: Plastic zak (ziploc) om de camera, Gat voor de lens knippen en afdichten met een dik elastiek om zak en lens.

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Staat een heel stuk op de burning man website zelf ;) : http://www.burningman.com/press/photo_guide.html

Gewoon zoeken op google ;) : http://www.google.nl/sear...=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

[Voor 42% gewijzigd door Ventrigo op 23-06-2011 15:31]

CM 690 II Advanced, Corsair 520Watt, Gigabyte X48t-DQ6,C2Q 9450, Sapphire 6790, 2x2048MB G.Skill(DDR3,7-7-7-18), Creative X-Fi Extreme Gamer, Logitech MX510 + MS Curve 2000, Samsung 957MB+T240, WD 500+160+200+500GB

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-06 22:33

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-05 10:27
Als je bang bent voor stof, is een dicapack (of iets in die trant) verkrijgbaar voor een euro of 100-200 geloof ik bij de kamera-express.

Ik ben btw met een 70-200/2.8IS de Gobi in geweest, cam constant blootgesteld, maar daar weinig issues :P

• Tyno
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-11-2017

Tyno

Wegenbouwer

@ PageFault, Het laatste wat je zandige omgeving wil is een push-pull zoom. Ik heb geen ervaring met 28-300, maar de 100-400 staat bekend als de stofzuiger, die lens deed zijn bijnaam er wel eer aan.

Maar met lenzen met interne zoom en focus (70-200 serie, 17-40, 10-22) heb je toch al een stuk minder last van stof.

Canon 5D III / 1DIV & EF 16-1400mm L IS USM Macro Fisheye | Flickr | Tyno Photography @ Facebook

Anoniem: 176826

Toch vind ik het idee van PageFault niet helemaal slecht. (Alleen die prijs....)

Is het geen optie om voor niet te veel geld een 28-300 of andere superzoom te kopen en er van uit te gaan dat je na deze reis, die lens weggooit, of als hij nog redelijk is hem weer op MP gooit?

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 17:13
push-pull maakt geen zier uit.
Een lens veranderd zijn lengte of niet. En als ie zijn lengte veranderd dan is dat een mogelijkheid voor stof.

De mythe die bij de 100-400 ontstaan is, komt doordat je met een push-pull zoom veel sneller kunt zoomen. En doordat het veel sneller kan, voel je als je heel snel uitzoomt een luchtstroom langs je handen gaan. Maar als je een draaizoom net zo hard zou uitzoomen dan zou je hetzelfde voelen.

Maar ook bij lenzen met interne zoom en focus zijn er genoeg voorbeelden te vinden waar er stof op de binnenste elementen zit.
De zoom mag dan wel intern zijn, maar er moet toch lucht verplaatst worden. En vaak verplaatst het achterste element wel. Dus dan gaat ie lucht verplaatsen in de body.
Welliswaar zul je dan waarschijnlijk vooral last krijgen van stof dat al in de lens/body zat en waarschijnlijk minder van stof van buitenaf.

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:41

Polariteit

Testende fotografeur

Heb zelf ook de afgelopen 2 weken door de Amerikaanse desert rondgestruind met allerhande camera spul, en heb nul komma nul last gehad van woestijnstof... en de camera is toch aardig vaak gebruikt...

Ik heb dan wel geen L-lenzen, wellicht dat dat ook een rol speelt... :+

Apparatuur: Canon 6d, Canon 24-70f4.0, Sigma 150-500, Sigma 105 mm, canon 16-35f4.0, canon 40f2.8 | Mijn website | Flickr fotostream

Anoniem: 43565

Ik heb in de VS toch ook wel zooi op m'n sensor gekregen. Op een gegeven moment iets vrij groots wat ik al op het kleine schermpje van m'n camera kon zien bij het terugkijken van de foto's.
Maar goed, uiteindelijk heb ik het er weer uit gekregen en ik heb wel een hele rits strakke foto's. Sommige vereisen nu naast lightroom-bewerkingen ook wat photoshop-bewerkingen, maar in ieder geval heb ik al die foto's kunnen maken.

Nu heb ik wel erg vaak van lens verwisseld. Doe het in ieder geval met je rug tegen de wind ;)

• Dispenzer
  • Niet online
Guys, thanks! Goede ideeën, sommige linkjes kende ik al, maar toch fijn.

En helaas trekken zelfs de L-lenzen stof naar binnen. In Bolivia heb ik zo een paar hele irritante stofjes op in 24-70 getrokken. Gelukkig dat ie naar flink in- en uitzoomen (lees flink raggen :) de stofjes in de ringen zoog en nu zie ik ze niet meer.

Ik denk dat ik zelf wat ga knutselen met plastic zakken en tape. Verder het wisselen zo veel mogelijk beperkt (goede allround erop) en als ik wissel doe ik dat wel in de huurauto die in ons kamp op BM staat.

Eind september ben ik terug, dan zal ik jullie mijn ervaringen vertellen én natuurlijk wat foto's posten.

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Wat stof op je sensor is niet erg, maar burning man sloopt camera's als je de verhalen mag geloven.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Dispenzer
  • Niet online
abrakadaver schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 18:56:
Wat stof op je sensor is niet erg, maar burning man sloopt camera's als je de verhalen mag geloven.
Klopt de Black Rock Dessert is alkalisch :(
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee