• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-05 19:24
Hoi allemaal!

Ik heb een beamer gekocht, een Sharp PG-B10S (800x600, 4:3 en 16:9, 720p en max 1080i). Het is een oud model met een VGA-aansluiting die ik wil gebruiken. Mijn PC heeft een HD5670 met VGA, HDMI en DVI. De VGA poort is al in gebruik door mijn monitor. Nu wil ik dus de beamer aansluiten. Wat kan ik het beste doen?

a) 5 a 10 meter VGA-VGA kabel kopen, en met DVI -> VGA verloopje op de DVI poort aansluiten. Monitor blijft op de VGA poort.

b) HDMI -> VGA kabel kopen, en zo aansluiten op de beamer. Geen gekloot met verloopstukje.

c) 5 a 10 meter VGA-VGA kabel kopen, en deze direct op de vga poort aansluiten. Monitor met DVI -> VGA verloopstukje aansluiten.

Alvast bedankt!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:26

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Er bestaan sowieso geen HDMI - VGA kabels. Althans, die zijn er wel maar die werken niet. HDMI is digitaal en VGA is analoog. Er zal dus altijd een converter tussen moeten. VGA over tien meter wordt wel tricky aangezien het dus een analoog signaal is. Maar aangezien de resolutie van de beamer ook redelijk laag is met 800 x 600 zou het dan wel eventueel weer kunnen werken. De 720p en 1080i zijn namelijk de maximale inputs. Qua output is het 800 x 600.

Verder hoort dit topic meer in LCD, Plasma & Projectie dan in Audio en HiFi, dus daar move ik het topic even heen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:27
luuksnijmegen schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 12:04:
Hoi allemaal!

Ik heb een beamer gekocht, een Sharp PG-B10S (800x600, 4:3 en 16:9, 720p en max 1080i). Het is een oud model met een VGA-aansluiting die ik wil gebruiken. Mijn PC heeft een HD5670 met VGA, HDMI en DVI. De VGA poort is al in gebruik door mijn monitor. Nu wil ik dus de beamer aansluiten. Wat kan ik het beste doen?

a) 5 a 10 meter VGA-VGA kabel kopen, en met DVI -> VGA verloopje op de DVI poort aansluiten. Monitor blijft op de VGA poort.

b) HDMI -> VGA kabel kopen, en zo aansluiten op de beamer. Geen gekloot met verloopstukje.

c) 5 a 10 meter VGA-VGA kabel kopen, en deze direct op de vga poort aansluiten. Monitor met DVI -> VGA verloopstukje aansluiten.

Alvast bedankt!
Je zal de beamer met VGA aan moeten sluiten.
Let erop dat je beamer een TFT scherm erin heeft zitten met een maximale resolutie van 800x600.
Elk signaal met een hogere resolutie zal dus door de beamer gescaled worden naar die resolutie.

Het is dan beter om gelijk de juiste resolutie aan te bieden, scheelt je de goedkope scaler van de beamer.

Het maakt natuurlijk niet uit op welke VGA uitgang je hem aansluit. Mits je DVI uitgang VGA ondersteund natuurlijk!

• luuksnijmegen
Bedankt voor het verplaatsen, ik zocht gewoon op 'beamer' en zag dat een andere ook bij audio enzo stond.

Anyway, ik zag op marktplaats een HDMI->VGA kabel. Ik dacht altijd inderdaad dat er een convertor tussen moest. Dan valt die af. Ik ga vanavond eens meten, miss kan ik met 5 meter wel af, of mn pc anders neerzetten, dan moet 5 meter wel lukken.

Is het het beste om de beamer direct via VGA te doen, en mijn monitor met een DVI->VGA stukje? Na 5 meter heb ik vast al wel iets signaalverlies, en dan met een verloopstukje vast ook wel weer wat. Dan lijkt mij dat de beste optie?

Edit: sloot aan typfouten door de laptop met raar tobo van mn vriendin :P

[Voor 6% gewijzigd door luuksnijmegen op 23-06-2011 12:24]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:43

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Met een goede kwaliteit VGA-kabel moet je 10 meter wel kunnen halen, zeker op 800x600. Je kan ook DVI-I gebruiken, maar die is een stuk duurder, maar eventueel in de toekomst wel te gebruiken voor een beamer met DVI/HDMI en een hogere native resolutie.

Je goedkoopste optie is dus VGA (d-sub) van goede kwaliteit. Met een dergelijke lengte moet je ook vooral niet bezuinigen, want hoe simpel de beamer misschien ook is, schaduwen veroorzaakt door een goedkope kabel zie je gegarandeerd.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Anoniem: 315629

indien je DVI gebruikt: wel even opletten dat zowel kabel en verloopstuk DVI-I compatibel zijn. Dwz: zowel digitaal en analoog signaal kunnen doorsturen!
DVI-A: analoog (huidig VGA signaal)
DVI-D: digitaal beeldsignaal bvb HDMI naar DVI
DVI-I: kan beide doorgeven

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:16

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

5 meter 800x600 via een goed geïsoleerde kabel is absoluut geen probleem. 1024*786 kan ook, maar bij 1280*720 wordt dat een probleem (overigens alleen zichtbaar bij desktopgebruik; bij films eigenlijk niet waarneembaar)..

Neem dus een goede geïsoleerde kabel van enkele tientjes voor een strak beeld. Die van mijn kostte destijds 15 euro voor 5 meter :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• luuksnijmegen
Ik heb er een van 20 voor 10 meter, zullen zien of t goed is! Anders alles maar anders indelen, en een kortere kabel nemen. Als t goed is krijg ik vandaag mn beamertje, zal mn ervaringen posten!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-03 21:07
Ik heb ook een vga kabel van 10 meter, Heeft me ongeveer hetzelfde gekost.
Ik heb geen last van slecht beeld. Al helemaal niet bij films etc.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee