Toon posts:

Bootmgr is missing in Windows 7

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 167025

Topicstarter
Hee luitjes, dit is echt grappig. Ik heb zomaar het vermoeden dat *knip* het is Microsoft een nieuw truukje heeft om windows kopietjes te beveiligen.
Ik heb win7 prof, een image gedraaid, en heb (al een tijdje naar volle tevredenheid) 3 hard drives met ongeveer dezelfde installatie.
eentje voor het echie.
eentje voor de oppas (mogen ze lekker aanklooien en downloaden zonder mijn installatie te verknoeien)
en eentje voor het testen van "vage" applicaties.
Tot voor kort functioneerde dit prima, ik schakel de voedingsspanning van de desbetreffende disk om, en hopla, de PC start om met een van de andere windows cloons.
Tot nu toe dan. (sinds de laatste windows updates)
Als ik nu over schakel (restart met) op een andere hard drive,
dan zegt windows "de instellingen zijn aangepast, start de computer opnieuw op", natuurlijk doe ik dat braaf O-) .
Op het moment dat ik dan overschakel op mijn eigen hard drive en restart, dan komt de melding "bootmgr is missing". Dus ik denk "potverdikkie, hoe krijgen ze dat voor elkaar, geen info van de ene hard drive naar de andere, slaan ze soms de data (welke drive ik gebruik) ergens via internet op?
Maar nee hoor, het antwoord is veel leuker.
Als ik van de probleem-drive (met missende bootmgr) deze aansluit op een ander SATA poort: hoepla, probleem opgelost. Windows start gewoon op.
Ofwel de bootmgr kijkt (via een parameter op internet?) welke SATA (of IDE) poort er wordt gebruikt, en heb je zojuist je systeem omgekat naar een andere drive, dan wordt de voorlaatste geblokkeerd.
Als je dan een andere SATA poort gebruikt voor dezelfde drive, lijkt windows te "denken" dat je een nieuwe HD hebt aangeschaft.
Tenminste, deze conclusie trek ik.
Any other ideas?

Dré.

[Voor 0% gewijzigd door TheVMaster op 23-06-2011 11:49]

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Nu weet ik dat Microsoft diensten in de Cloud aanbiedt, maar eh...dat ze daar ook zouden bijhouden vanaf welke harddisk je boot of niet lijkt mij ietwat onwaarschijnlijk (en dan druk ik me nog zwak uit).

Heb je overigens zelf ook al even geGoogled, wat het probleem precies zou kunnen zijn? Het heeft overigens ooit wel gewerkt?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En die is fout.

Kijk, als jij vrolijk devices waarvan de GUID in je Boot Configuration Database (BCD - zie ook BCDedit) gaat verwijderen en wisselen, dan moet je niet raar staan te kijken dat een verwacht bootdevice er niet is en je dan deze melding krijgt.

Schuif een obvious User Error niet af op een ander als je er zelf voor verantwoordelijk bent.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Anoniem: 167025

Topicstarter
VMaster, bedankt voor je note. Yep, het draait al zeker 5 jaar sinds de eerste XP versie en 3 generaties moederborden geleden zonder problemen. De laatste configuratie ook, onder Win7 met als eigen drive een SSD en als alternatieve drives twee HDD's.
Voor het omschakelen geef ik een software commando via USB naar een eigen knutsel, die bij herstart de voeding van de ongewenste drive uitschakelt en de gewenste drive inschakelt.
alt-92 schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 13:04:
[...]

als jij vrolijk devices waarvan de GUID in je Boot Configuration Database (BCD - zie ook BCDedit) gaat verwijderen en wisselen
hoe kan de GUID nou gewijzigd worden als de drive zonder voedingsspanning zit? Het enige alternatief wat ik kan bedenken is dat er wordt geschreven naar een flash locatie in de bios, of een flash ram ergens anders.

Hoe is te verklaren dat de "onbruikbaar gemaakte" drive de melding "bootmgr missing" geeft, maar wel doodleuk opstart als je deze drive aansluit op een andere SATA poort? De data op de "corrupt ogende" drive is niet gewijzigd. Voorafgaand aan het wijzigen van een naastliggende drive, wilde deze drive nog zonder problemen opstarten. Dan zou de BIOS gewijzigd moeten zijn. De afgelopen jaren is mijn ervaring dat de BIOS geen problemen heeft met het opstarten van wat dan ook. CD-ROM USB-drive HDD1 HDD2 . . . hij lust ze allemaal.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Anoniem: 167025 schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 22:50:

[...]
hoe kan de GUID nou gewijzigd worden als de drive zonder voedingsspanning zit?
Die wijzigt niet in je bootconfig database, maar de disk is niet bereikbaar.
Hop, een melding : bootmgr = missing (want op een uitgeschakelde drive).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee