Toon posts:

Probleempje bij ext4 conversie

Pagina: 1
Acties:

• Devil103
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-05 11:52

Devil103

Coffee need more coffee

Topicstarter
Recentelijk heb ik mij een nieuwe ITX-box (Asus E35M1-Deluxe) aangeschaft om een nieuwe mediacenter/homeserver te maken. Aangezien ik deze functionaliteit wou combineren heb ik geopteerd voor een Ubuntu Linux server systeem te draaien icm XBMC als mediacenter.

Ik had hier nog netjes 2 storage (beide zonder O.S. partitie) schijven van resp. 1 en 2 TB. Lekker vol met data. Beide als NTFS geformatteerd. Deze moesten beide ingebouwd worden in het nieuwe servertje.

Als eerste:
1 TB schijf met ong. 800 GB aan data samengevoegd naar de 2 TB disk aan 60 MB/s dankzij een SATA300 aansluiting op beide schijven en dat in Windows 7 x64.

Vervolgens:
1 TB schijf gebruikt als O.S. disk met Linux Ubuntu (icm met LVM voor het indelen van de schijf en alles geformatteerd als ext4)

So far, so good. Nu had ik enkel nog de taak om de 2 TB disk over te zetten naar ext4. Gelukkig had ik nog 500 GB vrij op deze schijf dus met een Ubuntu live CD (laatste nieuwe Natty x64) een 500 GB ext4 partitie aangemaakt, mbv de live CD data overgezet van de NTFS partitie naar de ext4 partitie en dan telkens de NTFS partitie ingekrompen (als ik 400 GB had overgezet, de partitie met 350 GB ingekrompen) en de ext4 partitie uitgebreid...

Op het einde had ik dus een mooi 2 TB storage disk volledig in ext4 met al mijn data of tenminste dat dacht ik :-(

Blijkt nu dat alle videobestanden corrupt zijn. Alle data is aanwezig, geen null files ofzo en de grootte van de files klopt aardig, en alles is afspeelbaar met VLC maar na cira 1 minuutje afspelen is het uit met de pret! Gek genoeg heb ik geen corruptie op mp3's, foto's, iso's. Enkel mkv / avi bestanden zijn aangetast! 8)7

Zou hier een reden voor zijn? En kan ik het nog oplossen?

Ik vraag me dan ook af of de corruptie is opgetreden bij het overzetten van de ene schijf naar de andere of bij de conversie van NTFS naar ext4.

- Fsck -fDv op de schijf heeft niets uitgehaald
- een mkv repair tooltje blijkt niet te bestaan (enkel Meteorite mkv maar dat werkt totaal niet, noch op *nix, noch op Windows 7 x64, noch op virtual XP), als er toch nog suggesties zijn... _/-\o_
- SMART DATA op voorhand uitgelezen, beide schijven rapporteerde geen problemen

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-05 13:32
Tja dit is advies achteraf, maar als je van tevoren deze methode in dit forum had voorgesteld hadden denk ik veel mensen je dit afgeraden en je geadviseerd om een extra (externe evt tijdelijk geleende) schijf te gebruiken om je data over te zetten.

Het resizen van partities en filesystems is namelijk nooit zonder risico: voor zover ik weet geven alle tools ook aan dat je eerst een backup van je systeem moet maken!

• Devil103
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-05 11:52

Devil103

Coffee need more coffee

Topicstarter
Ach, voor alles is een eerste keer. Niet dat de data zo belangrijk was op enkele dingentjes na. Gek genoeg resize ik al jaren met (G)Parted, zelfs nog van in de beta versies van ntfs-3g zonder problemen. Ik geloof dus niet dat het aan het resizen van de partities ligt, zeker al niet aangezien ook de laatste batch files ook is aangetast en de files die tijdelijk op een andere schijven stonden (de interne NTFS schijven van de PC waarmee geconverteerd werd zijn ook gebruikt als temp. storage) ook.

Vandaar de bedenking dat de corruptie wel degelijk is opgetreden bij de copy van de ntfs partitie naar ext4.

UPDATE:
Ik vind net een foldertje avi's terug op de C: (NTFS) partitie van de PC die gebruikt werd als host van de 3 SATA schijven! Ook dit foldertje avi's zijn corrupt! En deze folder heeft maar 2 copies meegemaakt: hdd1 (ntfs) --> hdd2 (ntfs) --> C: (ntfs)

De schuldige zal dus niet aan ext4 of Parted liggen maar ergens dieper!
Gek genoeg de eerste keer dat ik op zo'n grote schaal problemen ondervindt. Kan dit liggen aan de SATA-to-SATA transfer?

[Voor 27% gewijzigd door Devil103 op 23-06-2011 14:03]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 14:52

deadinspace

The what goes where now?

Devil103 schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 13:45:
UPDATE:
Ik vind net een foldertje avi's terug op de C: (NTFS) partitie van de PC die gebruikt werd als host van de 3 SATA schijven! Ook dit foldertje avi's zijn corrupt! En deze folder heeft maar 2 copies meegemaakt: hdd1 (ntfs) --> hdd2 (ntfs) --> C: (ntfs)

De schuldige zal dus niet aan ext4 of Parted liggen maar ergens dieper!
Of bij het resizen van je NTFS filesystem.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee