Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Willemdeboer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-07 18:58
Wie o wie kan mij helpen. Wij draaien hier met een boekhoudpakket genaamd snelstart classic op vier windows 7 werkstations en een microsoft sbs 2008 server met sql 2005. Wanneer we op de werkstations snelstart opstarten wordt de database enorm traag geladen. Wanneer we de firewall van de server uitschakelen werkt het allemaal wel heel snel. We hebben gebeld met snelstart in Texel maar die hebben verder geen idee welke poorten op de server moeten opengezet worden behalve poort 1433 en 1434 op tcp en udp. Wanneer we dat doen is er geen enkele verandering. Snelstart zegt niet te weten welke poorten hun programma gebruikt voor de sqlserver. Goed daar kom ik dus niet verder mee en vandaar mijn vraag of iemand van jullie mij iets meer kan vertellen.

Alvast enorm bedankt voor jullie antwoorden uiteraard.
met vriendelijke groet,

Willem

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:45

TheVMaster

Moderator WOS
Welkom bij GoT!

Misschien dat je ook even aan kunt geven wat je zelf al gevonden heb via bv. Google of de GoT-Search (Je kunt je TS bewerken via de Edit (Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif) knop boven je post).

Lees dan, voordat je een nieuw topic maakt, ook even de regeltjes door, dan weet je precies wat er hier wel en niet kan/mag en waaraan je startpost moet voldoen.

Het is hier namelijk op GoT de bedoeling dat je eerst zelf op zoek gaat naar een oplossing voor je probleem alvorens je hiervoor een topic aanmaakt. We zijn namelijk geen Helpdesk...

Dus als jij even laat zien dat je zelf ook inzet hebt getoond, zijn je mede-Tweakerts ook vast wel genegen om mee te denken.. O-)

[ Voor 9% gewijzigd door TheVMaster op 23-06-2011 11:41 ]

• Willemdeboer
Uiteraard hebben we zelf al van alles geprobeerd en de leverancier van het boekhoudpakket benaderd. De enige oplossing die we tot nu toe gevonden hebben dat is als we de firewall uitzetten het pakket wel werkt. Ook hebben we een Microsoft fixit geprobeerd en toen dat ook niet werkte een batchbestandje gedraaid om diverse poorten open te zetten. Dit heeft allemaal geen resultaat gehad vandaar onze vraag.

Met vriendelijke groet,

Willem

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zet de logging in Firewall dan even wat hoger zodat je kan zien wat er gedropt wordt waardoor het pakket niet werkt?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Willemdeboer
Ik moet zeggen dat ik er te weinig verstand van heb en maar de leverancier van mijn boekhoudpakket ga bellen. Uiteindelijk hebben die dat pakket geschreven en zouden volgens mij toch moeten weten welke poorten snelstart gebruikt. Bedankt voor jullie medewerking

• --Mulder--
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-11 14:45
Anders moet je TCPView of ProcessMonitor van SysInternals er eens bij pakken en kijken welke poort het programma allemaal gebruikt.

• Willemdeboer
Intussen weer met de leverancier van Snelstart gebeld maar die kon mij echt niet verder helpen. Intussen heb ik nog wel wat verder gezocht maar het probleem zit m volgens mij niet in de firewall van SBS2008 maar in de rechten die gebruikers hebben. Wanneer ik een pc opstart en mijn adminaccount gebruik start snelstart binnen 2 seconden op. Wanneer ik echter inlog met een gebruikersaccount dan duurt het gewoon 40 seconden voordat het pakket opstart. Verander ik vervolgens de rechten van de gebruiker in een adminaccount dan start snelstart wel snel op. De firewall in SBS2008 laat ik dan gewoon aanstaan en deze blokkeert dus verder geen voor snelstart belangrijke poorten. Ik denk dat het te maken heeft met account voor de sqlserver dat waarschijnlijk gekoppeld is aan mijn adminprofiel. Wie heeft er eventueel nog een tip voor mij, alvast bedankt voor jullie antwoorden.

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 16:11

bitflusher

flushed die *** pc

Willemdeboer schreef op zondag 03 juli 2011 @ 11:38:
Intussen weer met de leverancier van Snelstart gebeld maar die kon mij echt niet verder helpen. Intussen heb ik nog wel wat verder gezocht maar het probleem zit m volgens mij niet in de firewall van SBS2008 maar in de rechten die gebruikers hebben. Wanneer ik een pc opstart en mijn adminaccount gebruik start snelstart binnen 2 seconden op. Wanneer ik echter inlog met een gebruikersaccount dan duurt het gewoon 40 seconden voordat het pakket opstart. Verander ik vervolgens de rechten van de gebruiker in een adminaccount dan start snelstart wel snel op. De firewall in SBS2008 laat ik dan gewoon aanstaan en deze blokkeert dus verder geen voor snelstart belangrijke poorten. Ik denk dat het te maken heeft met account voor de sqlserver dat waarschijnlijk gekoppeld is aan mijn adminprofiel. Wie heeft er eventueel nog een tip voor mij, alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Als je echt van mening bent dat het aan rechten ligt zou ik eerst op zoek gaan of het van lokale rechten of domein/server rechten hangt. Probeer eens een user die op de server een normale user is en op een werkstation lokaal administrator of poweruser is. Als je daar achter bent weet je in ieder geval of je met de server of je werkstation security aan de slag moet.

• Willemdeboer
zo te zien hangt het van lokale rechten af want wanneer ik het account op een werkstation een adminprofile geef dan werkt het prima en wordt de database van de sqlserver snel uitgelezen en dat is dus een account van een user. Nu wil ik natuurlijk niet dat de users adminrechten krijgen dus nu maar zoeken waar ik het zo in kan stellen dat het wel snel gaat werken met een normaal account. Bedankt voor je reply

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:27
Wat bedoel je eigenlijk met admin profile. Je zou de gebruiker gewoon in de lokale administrator groep van dat werkstation kunnen zetten. Geen gerommel met profiles nodig.

Zo te horen ben je nog steeds met security groups van de server bezig en zit de oorzaak wel in de server rechten. Dat klinkt ook logischer; gezien je oorspronkelijke bevinding dat server firewall uitzetten het verhelpt.
Pagina: 1