• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 22:29
Ik heb inmiddels al zo'n 16 Dell systemen aan klanten geleverd waarin ik een OCZ Vertex 2 60/120 GB SSD heb ingebouwd. 1 systeem uitgerust met een Vertex 3 120 GB.
Ervaring tot dusver:
  • Van de 15 OCZ Vertex 2 drives zijn er al 2 helemaal dood gegaan en 1 was opeens helemaal leeg
  • De Vertex 3 120 GB heb ik gelukkig inmiddels omgeruild bij Informatique voor een Intel 510. Bij Vertex 3 zo nu en dan OS freezes (Win7 x64), na zo'n 20 sec opeens weer reactie. Werkt slecht icm Intel RST. Slechte verhalen over firmware update, BSOD etc.
Met andere woorden: ik ben helemaal klaar met OCZ :( , zeer slechte ervaringen mee en zou OCZ aan iedereen afraden! Ook met OCZ support in Amerika. OCZ is voor mij gewoon erg onbetrouwbaar.

Nu ga ik binnenkort bij een klant 18 nieuwe desktops (Dell OptiPlex 990) plaatsen en 1 nieuwe server. Ik wil graag alle desktops uitrusten met SSD. En de server met 2 SSD drives in RAID 1 voor oa OS. Data op 3 x SAS 15k HDD's.
Ik heb weinig tot geen vertrouwen in OCZ of de Sandforce controllers, dus die skip ik het liefst!

Mijn vraag is dus wat jullie zouden adviseren en/of wat jullie ervaringen zijn voor zowel desktops als server?
Betrouwbaarheid is het belangrijkst, daarna performance.

Opties voor desktop zijn SATA3, SATA2 drives of PCIe kaart.
Opties voor server zijn SAS, SATA3 of PCIe kaart (als RAID maar mogelijk is).

Voor de desktops denk ik zelf aan de Intel 510 120 GB. Voor de server heb ik nog geen idee.

Ik heb mbt SSD ervaringen al de nodige reacties hier op GoT en Tweakers.net gelezen.

[Voor 3% gewijzigd door Urk op 23-06-2011 19:58]

Anoniem: 15758

OCZ is ook een enthusiast merk, en niet een merk wat zich op de zakelijke markt richt. Voor je zakelijke klanten wil je degelijkheid, kwaliteit en betrouwbaarheid. Kies dan voor Intel! Die hebben een goede naam gemaakt en komen in veel statistieken als meest betrouwbaar uit de bus.

Intel 320 heeft ook supercapacitors wat ultieme bescherming tegen corruptie en voortijdig overlijden zou moeten bieden. De Intel 510 serie heeft geen supercapacitors, heeft een Marvell controller ipv Intel controller en heeft slechts 3 jaar garantie ipv 5 jaar bij de 320 serie. Als betrouwbaarheid voorop staat blijf je dus beter bij de 320 serie.

Qua performance doet de 320 serie weinig tot niets onder voor de 510 serie wat betreft random I/O; de doorvoersnelheden van de Marvell controller in de 510 zijn wel een stuk beter. Voor servers en desktops is de Intel 320 120GB een uitstekende keuze; goedkoop en ultieme betrouwbaarheid.

Veel mensen vinden het echter jammer om op hun SATA 6Gbps interface een SATA 3Gbps SSD aan te sluiten. Bedenk echter dat een SSD vooral zo snel is door zijn random I/O performance en niet zozeer omdat de doorvoersnelheden 2 tot 3 keer zo hoog als hardeschijven liggen. De schrijfsnelheid is vaak zelfs lager dan een moderne 5400rpm hardeschijf.

OCZ en Sandforce moet je inderdaad vanaf; je kunt overwegen je klanten die nu nog Sandforce gebruiken informeren over de problemen, die inmiddels ook door OCZ zelf worden onderkend:
http://news.softpedia.com...mware-Issues-205185.shtml

• Urk
@CiPHER: Dank voor je duidelijke en overzichtelijke input, enkele opmerkingen:
  • Op dit Intel 510 SSD's zit wel degelijk 5 jaar garantie, hoewel dat niet op de doos staat krijg je bijv. bij Informatique toch 5 jaar garantie, toevallig had ik hier vorige week al met Informatique over gebeld omdat ik 3 jaar op het doosje zag staan...
  • Ik heb hier nu 2 Dell laptops staan, een Dell Latitude E5510 met zojuist gearriveerde Intel 320 80GB en een Dell Latitude E6520 met een Intel 510 120 GB. Straks even naast elkaar zetten en oa booten om te zien of ik duidelijk verschil merk
Enkele vragen:
  • Is het niet zo dat de Intel 320 serie een stukje ouder is dan de Intel 510 serie? Of kunnen deze 2 series prima naast elkaar blijven bestaan? Of zal de 510 serie de 320 serie op een gegeven moment vervangen?
  • Zijn er ook opties voor goede, betrouwbare en vooral snelle PCI-e SSD opties voor de desktops? ipv SATA2 of SATA3 opties?
Zojuist heb ik via mijn Dell accountmanager gehoord dat Dell bijv. de OptiPlex 990 levert met Samsung 470 SSD's. In dit artikel blijkt dat de SSD's alleen voor Dell worden gebouwd. Op internet kan je er inderdaad weinig over vinden. De R/W performance van opgave is 250MB/220MB.
Uit de bovenstaande review komt deze SSD er ook wel goed uit! Voor zover ik weet gebruikt Samsung ook zijn eigen controller, en dus geen Sandforce crap. :)

De datasheet die ik van Dell heb ontvangen is hier te vinden. Wel vreemd dat er zoveel onduidelijk is over IOPS en typenummers bij deze Samsung SSD.

Zijn er verder nog andere goede, betrouwbare en vooral snellere opties dan Samsung 470 en Intel 320/510 voor desktops en/of servers? :?

[Voor 3% gewijzigd door Urk op 23-06-2011 19:58]

Anoniem: 15758

Als je zoekt in Google naar de Intel 510 garantie dan komt daar echt 3 jaar uit. Kan zijn dat Informatique je 5 jaar geeft maar daar zou ik heel goed naar doorvragen. Misschien is dit een foutje aangezien de Intel 320 series wel 5 jaar geeft. Als je bij Informatique 5 jaar garantie hebt is dit garantie van Informatique en geen fabrieksgarantie.

Als ik kijk op hun site zie ik ook gewoon 36 maanden staan:
http://www.informatique.n...-series-120gb-retail.html

Als je hier toch op vertrouwt zorg dan dat je er echt 5 jaar garantie op je bon staat anders kun je hier naar fluiten! Blijft natuurlijk dat Intel niet voor niets de 320 series met supercaps meer garantie geeft dan de 510 series met Marvell controller en zonder supercaps.

De Intel 320 serie is gelijktijdig met de 510 geïntroduceerd voor zover ik weet. De 320 gebruikt een Intel controller met supercapacitors, de 510 gebruikt een Marvell controller zonder supercaps. Geen beide beide vervangen elkaar ze bestaan naast elkaar.

Als je een PCI-express SSD wilt kun je wachten op de nieuwe Intel 720 series SSD die snelheden tot 2GB/s zou moeten halen; extreem snel vergeleken met normale consumenten SSDs. Verwacht echter wel een flink prijskaartje aangezien deze voor zakelijk gebruik is bedoeld.

Wat betreft de Samsung 470 kun je beter naar deze review kijken:
http://www.tomshardware.c...rce-best-ssd,2783-10.html

Het is geen slechte SSD, ik zou hem in de middenmoot plaatsen. Zelf denk ik dat je beter kunt kiezen tussen Crucial M4 (snelheid) en Intel 320 (betrouwbaarheid). Voor servers altijd een SSD met supercaps nemen dus dat wordt bijna automatisch de Intel 320 series, of anders de 720 als je daar het budget voor hebt. Merk op dat Servers in tegenstelling tot Desktops veel meer random I/O doen en dus veel minder baat hebben bij hoge doorvoersnelheden. De Intel 320 doet het wat dat betreft dus uitstekend.

• Urk
Anoniem: 15758 schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 21:50:
Als je zoekt in Google naar de Intel 510 garantie dan komt daar echt 3 jaar uit. Kan zijn dat Informatique je 5 jaar geeft maar daar zou ik heel goed naar doorvragen. Misschien is dit een foutje aangezien de Intel 320 series wel 5 jaar geeft. Als je bij Informatique 5 jaar garantie hebt is dit garantie van Informatique en geen fabrieksgarantie.

Als ik kijk op hun site zie ik ook gewoon 36 maanden staan:
http://www.informatique.n...-series-120gb-retail.html

Als je hier toch op vertrouwt zorg dan dat je er echt 5 jaar garantie op je bon staat anders kun je hier naar fluiten! Blijft natuurlijk dat Intel niet voor niets de 320 series met supercaps meer garantie geeft dan de 510 series met Marvell controller en zonder supercaps.
@CiPHER excuses! Je hebt helemaal gelijk! Op de Intel 510 zit inderdaad maar 3 jaar garantie. Wel heel bizar want zou toch zweren dat ik 60 maanden zag staan op de Informatique site bij de 510. Ook nog even de e-mail bekeken van de bestelling van de 510 en daar staat ook gewoon 36 maanden bij. Ik heb ze er wel over gebeld, maar wellicht waren we allebei in de war met de 320 ofzo... :? Bizar gewoon, lijkt net of ik iets heb meegemaakt wat niet echt gebeurd is. 8)7
De Intel 320 serie is gelijktijdig met de 510 geïntroduceerd voor zover ik weet. De 320 gebruikt een Intel controller met supercapacitors, de 510 gebruikt een Marvell controller zonder supercaps. Geen beide beide vervangen elkaar ze bestaan naast elkaar.
Ja, dat is de verwarring denk ik. Je zou zeggen een hoger typenummer dus nieuwe en/of sneller/moderner. Maar het blijkt dus weer dat dat niet zo is. Je hebt idd gelijk:
Intel 320 - Release maart 2011 (bron)
Intel 510 - Release februari 2011 (bron)
Als je een PCI-express SSD wilt kun je wachten op de nieuwe Intel 720 series SSD die snelheden tot 2GB/s zou moeten halen; extreem snel vergeleken met normale consumenten SSDs. Verwacht echter wel een flink prijskaartje aangezien deze voor zakelijk gebruik is bedoeld.
WOW! Tja, ik heb ze binnenkort al nodig dus de Intel 720 gaat helaas niet lukken. Die komt pas Q3, wat wel natuurlijk al bijna is. Onwijs mooie performance de 720! Ben benieuwd naar de prijs. Daar is vast nog geen enkel nieuws over maar aangezien het SLC geheugen is zal het wel duur zijn. 8)
Wat betreft de Samsung 470 kun je beter naar deze review kijken:
http://www.tomshardware.c...rce-best-ssd,2783-10.html

Het is geen slechte SSD, ik zou hem in de middenmoot plaatsen. Zelf denk ik dat je beter kunt kiezen tussen Crucial M4 (snelheid) en Intel 320 (betrouwbaarheid). Voor servers altijd een SSD met supercaps nemen dus dat wordt bijna automatisch de Intel 320 series, of anders de 720 als je daar het budget voor hebt. Merk op dat Servers in tegenstelling tot Desktops veel meer random I/O doen en dus veel minder baat hebben bij hoge doorvoersnelheden. De Intel 320 doet het wat dat betreft dus uitstekend.
Volgens de review op TomsHardware is de Samsung wat betreft performance idd een middenmoot, maar vrijwel zeker betrouwbaarder dan OCZ of SSD's met SandForce controller.

Volgens deze review van theSSDreview.com komt de Samsung er wel goed uit! Voordeel is dat Dell deze SSD's levert in zijn systemen, dus geen ombouwen of herinstallatie nodig.

De Crucial M4 heeft geen SandForce controller, toch?

Ik denk dat ik voor de desktops moet kiezen voor een Samsung 470 120GB of een Intel 320. Voor de server ook een Intel 320. Toch vraag ik me af of er voor de enterprise niet nog veel meer goede en betrouwbare opties zijn?!

CiPHER: nogmaals dank voor je info en tips! _/-\o_

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee