• Gangster93
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:17
Ik zou graag een MBP of MBA willen aanschaffen(Voornamelijk privé) maar zit met een probleem.

Voor school moet ik 3 virtuele machines kunnen draaien. Wel te verstaan Windows server 2008 en 2 Windows 7 machines. Deze machines moeten tegelijkertijd naast elkaar draaien.

Stel ik ga VMware of Parallels hiervoor gebruiken..

Zou dit op de volgende manier mogelijk zijn?
Op snow leopard vmware fusion draaien en daarin vmware workstation met Windows server 2008 en 2 x windows 7.

Voor school is VMware workstation verplicht omdat deze meer mogelijkheden heeft met instellingen.

Dus de situatie: snow leopard -> draainde het programma VMware fusion(of parallels) -> met daarin VMware workstaion en 3 virtuele machines.

Zou hier de CPU eerder de bottleneck zijn of de HDD? Zoja de hdd, zou de SSD in de MBA dit probleem dan kunnen verhelpen? Of is het helemaal niet mogelijk?

• Anoniem: 303530
  • Niet online
Gangster93 schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 23:29:
Zou hier de CPU eerder de bottleneck zijn of de HDD? Zoja de hdd, zou de SSD in de MBA dit probleem dan kunnen verhelpen? Of is het helemaal niet mogelijk?
Anders, namelijk: RAM.

Een SSD is ook wel heel erg aan te raden, mijn postvile gaf het laden van VM's echt een enorme boost, je kan duidelijk merken dat het opslagmedium niet meer de beperkende factor is :Y

• Gangster93
Anoniem: 303530 schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 23:31:
[...]

Anders, namelijk: RAM.

Een SSD is ook wel heel erg aan te raden, mijn postvile gaf het laden van VM's echt een enorme boost, je kan duidelijk merken dat het opslagmedium niet meer de beperkende factor is :Y
In de huidige serie van de MBA zit al standaard een SSD, alleen het ram-geheugen is aan de lage kant.
Is de aanschaf van de MBP aan te raden of zou een ram-geheugen upgrade bij de MBA voldoende moeten zijn?

Misschien dat er bij de nieuwe MBA (die zeer binnenkort gaat komen, zo de geruchten gaan) er een optie is voor meer ram-geheugen..

[Voor 11% gewijzigd door Gangster93 op 22-06-2011 23:34]

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 19:00
Installeer windows d.m.v. bootcamp.

Dus tijdens het opstarten van je laptop kun je kiezen voor Windows of Mac OSX.

Vervolgens kun je daar dan je vmware workstation installeren.

Echter 3 VM's draaien (win 7) wordt je RAM en schijf snelheid de bottleneck...

Sowieso 8 GB ram en eventueel een externe hardeschijf. Desnoods een schijf met een firewire ingang

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 17:49

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Waarom zou je vmware workstation in parallels draaien? Gebruik dan gewoon alleen parallels of gebruik bootcamp om gewoon windows 7 native te draaien met vmware workstation.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Gangster93
peak schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 23:35:
Installeer windows d.m.v. bootcamp.

Dus tijdens het opstarten van je laptop kun je kiezen voor Windows of Mac OSX.

Vervolgens kun je daar dan je vmware workstation installeren.

Echter 3 VM's draaien (win 7) wordt je RAM en schijf snelheid de bottleneck...

Sowieso 8 GB ram en eventueel een externe hardeschijf. Desnoods een schijf met een firewire ingang
Ik werk op dit moment op een externe HDD die verbonden word met een eSata. In deze Windows PC zit 4 GB ram dit werkt verder prima, alleen de laad tijden zijn lang.

Het gaat om simpele dingen op de Windows server 208 en de 2 clients.

Als je via boot camp gaat werken, gaat de hele feeling van Mac weg, je moet opnieuw opstarten en het laden duurt weer lang. Graag zou ik dan ook even willen werken op school met de virtuele machines en wanneer ik deze afsluit meteen weer op de mac zit te werken zonder bootcamp.
|sWORDs| schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 23:37:
Waarom zou je vmware workstation in parallels draaien? Gebruik dan gewoon alleen parallels of gebruik bootcamp om gewoon windows 7 native te draaien met vmware workstation.
VMware workstation is een verplicht programma, andere programma's voor virtualisatie worden niet ondersteund door school.(Wél, als dit de exact zelfde instellingen bevat die in workstation zitten)

Zoals ik hier boven al vermeld. Als ik dit met bootcamp doe zit ik alsnog met wachttijden waar ik liever van af wil. Ook zou een mac aanschaffen voor een ander besturingssysteem dan Windows(Ik heb al vaker op een Mac gewerkt en was er meteen van te spreken), als nog bootcamp draaien is een beetje hetzelfde van. Ik koop een Mac om er Windows om te draaien en dat wil liever ik niet.

Na de opleiding kan ik dit natuurlijk nog altijd verwijderen, maar was benieuwd of het niet op een andere manier kon.

[Voor 33% gewijzigd door Gangster93 op 22-06-2011 23:45]

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 19:00
Wat jij wilt is omslachtig.

Een virtual machines en daarin weer een virtual machine draaien.
Wil jij hele lange wachttijden hebben. Je mac zo traag als dikke **** is en daar geen problemen mee hebt... sure be our guest.

we geven je enkel advies ;)

• Gangster93
peak schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 23:50:
Wat jij wilt is omslachtig.

Een virtual machines en daarin weer een virtual machine draaien.
Wil jij hele lange wachttijden hebben. Je mac zo traag als dikke **** is en daar geen problemen mee hebt... sure be our guest.

we geven je enkel advies ;)
Ik vraag of het mogelijk is, ik zeg niet dat ik jullie advies niet lees en kijk wat daarin de mogelijkheden zijn. ;)

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bootcamp + Vertex 3 SSD == Rebooten in 15 seconden.
Dat lijkt me toch wel iets fijner werken dan een VM in een VM op OSX

Hoe Russische desinformatie werkt:
1. Onzin verspreiden (verschillende onzin over 1 onderwerp/gebeurtenis)
2. Kijken welke onzin er opgepakt wordt door (social)media
3. Die (social)media versterken met likes en tweets en links

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
MBP met 8 GB en een SSD.
De MBA heeft een relatief trage SSD. Overigens bestaan er wel upgradekits voor de SSD van de MBA.

Ik heb weleens hele serverparken (4x Windows 2008 VMs) gepreinstalleerd op een Core2Duo IBM-PC Compatible laptop met 8 GB RAM. De harde schijf was de vertragende factor. Nadat ik een SSD had geinstalleerd kon ik in ieder geval fatsoenlijk werken. Met harde schijf was dat gewoonweg niet mogelijk.

• invoil
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 16:30
Persoonlijk zou ik ook door middel van bootcamp dit oplossen dan heb je ook een niet virtuele windows omgeving bij de hand, aangezien sommige programma's in mijn studie wat problemen geven in een virtuele omgeving. Daarnaast vertraagd een VM in een VM de boel gigantisch, plus het is de vraag of je 2e VM wel van alle functies gebruik kan maken omdat je al in een ander VM zit.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 10:59

Bosmonster

*zucht*

2 VM's moet makkelijk lukken, maar de 4GB van de Air gaat daar een probleem opleveren.

Met 8GB moet het goed lukken. Een SSD kan nog extra bottlenecks wegnemen, met name als je toch richting de grenzen van je 8GB gaat. (En met W7 en 2K8 is die kans redelijk aanwezig).
Jaaap schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 00:02:
Op een beetje fatsoenlijk systeem merk je voor normale taken (dus geen gamen) bijna het verschil niet tussen een native boot en een VM. Grote voordeel is juist dat je eenvoudig kan switchen en software in beide systemen tegelijk kunt draaien.

Bootcamp is daardoor juist alles behalve fijner. Je levert alleen maar flexibiliteit in, en dat voor een minimale hoeveelheid performance.

Daarnaast heb je het over VMWare Workstation VM's in je Windows VM, maar die VM's kun je natuurlijk ook gewoon direct vanuit OS X met Fusion starten ;)

[Voor 10% gewijzigd door Bosmonster op 23-06-2011 08:41]

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:21

Rivanov

Apple freak

Virtuele machines op een MBA is niet aan te raden. Wilde m'n baas ook doen, maar ging echt niet lukken.
Zelfs niet de 1.6Ghz met 4GB RAM en 360GB SSD.

Xbox Live: Rivanov | LG OLED65CX :: Xbox Series X | TREQ One Simrig :: Fanatec GT DD Pro 8nm :: BJ Steel F1 Pro :: BMW GT2 v2 - Formula V2.5X | 5800x3D - PNY RTX 4080 - 32GB Fury Renegade - Samsung 980 Pro 2TB NVMe (Main) + Kingston 2TB NVMe (Storage)

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Vrituele machines werken wel redelijk op mijn MBP i5 met 4GB.. maar moet wel zeggen dat het niet erg vlot gaat met Parrallels. VirtualBox doet het iets beter. Dit komt waarschijnlijk door de trage harde schijf. Op de i3 imac hier op kantoor met ook 4GB gaat het allemaal een stuk sneller.

[Voor 15% gewijzigd door Lethalis op 23-06-2011 09:14]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01 10:19
VMware Fusion is compatibel met de VM's aangemaakt in VMware Workstation (en omgekeerd). De instelmogelijkheden mbt virtuele hardware zijn in Fusion hetzelfde als met Workstation. Het enige verschil zou mogelijk kunnen liggen in de complexiteit die je kan leggen in het instellen en configureren van virtuele netwerken. Maar zelfs dat hoeft geen probleem te zijn.
Volgens mij zou je dus met VMware Fusion kunnen werken, buiten een paar miniscule details misschien.
Anders is Bootcamp met VMware Workstation de enige werkbare oplossing.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Anoniem: 102952

Workstation VM's in Fusion laden zal idd geen probleem zijn. Het kan zijn dat de ip-adressen van de machines anders worden, maar dat heb je bij transport tussen VMware Workstation pc's ook.

Krijg je de VM's van school? Of moet je VM's aanleveren? Je kunt altijd nog een VM exporteren naar OVF, dit is een standaard die door Fusion en Workstation ondersteund wordt.

Drie VM's tegelijk draaien moet geen probleem zijn als ze niet te veel doen. Het is wel handig om ze niet alledrie tegelijk te starten, maar als ze eenmaal draaien heb je er weinig last van.

Ik heb zelf 8GB genomen in mijn MBP 13" vanwege VM's (virtualbox), dit geeft als voordeel dat ik meer geheugen kan toekennen aan een VM zonder dat het de performance meteen beinvloedt

• Gangster93
Jaaap schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 00:02:
Als dit sneller is en het rebooten zo kort zou duren zou dit voor mij geen probleem zijn.
Trommelrem schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 00:03:
MBP met 8 GB en een SSD.
De MBA heeft een relatief trage SSD. Overigens bestaan er wel upgradekits voor de SSD van de MBA.

Ik heb weleens hele serverparken (4x Windows 2008 VMs) gepreinstalleerd op een Core2Duo IBM-PC Compatible laptop met 8 GB RAM. De harde schijf was de vertragende factor. Nadat ik een SSD had geinstalleerd kon ik in ieder geval fatsoenlijk werken. Met harde schijf was dat gewoonweg niet mogelijk.
Zoals er al was gezegd genoeg RAM en SSD is aan te raden. :)
invoil schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 00:05:
Persoonlijk zou ik ook door middel van bootcamp dit oplossen dan heb je ook een niet virtuele windows omgeving bij de hand, aangezien sommige programma's in mijn studie wat problemen geven in een virtuele omgeving. Daarnaast vertraagd een VM in een VM de boel gigantisch, plus het is de vraag of je 2e VM wel van alle functies gebruik kan maken omdat je al in een ander VM zit.
Bootcamp op een MBP of MBA? Ik neig eerder naar de MBA maar dan moet er bij de nieuwe update wel meer RAM geheugen in kunnen.
Bosmonster schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 08:38:
2 VM's moet makkelijk lukken, maar de 4GB van de Air gaat daar een probleem opleveren.

Met 8GB moet het goed lukken. Een SSD kan nog extra bottlenecks wegnemen, met name als je toch richting de grenzen van je 8GB gaat. (En met W7 en 2K8 is die kans redelijk aanwezig).

[...]

Op een beetje fatsoenlijk systeem merk je voor normale taken (dus geen gamen) bijna het verschil niet tussen een native boot en een VM. Grote voordeel is juist dat je eenvoudig kan switchen en software in beide systemen tegelijk kunt draaien.

Bootcamp is daardoor juist alles behalve fijner. Je levert alleen maar flexibiliteit in, en dat voor een minimale hoeveelheid performance.

Daarnaast heb je het over VMWare Workstation VM's in je Windows VM, maar die VM's kun je natuurlijk ook gewoon direct vanuit OS X met Fusion starten ;)
Dat was ook mijn punt, ik wil eigenlijk geen flexibiliteit inleveren en de gemakkelijkheid om te switchen lijkt me juist heel fijn.

Het schijnt dat VMware fusion andere instellingen heeft dan VMware workstation en daarom niet alle instellingen kan configureren die wel nodig zijn, VMware workstation word ook als enige ondersteund door school.
Rivanov schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 08:42:
Virtuele machines op een MBA is niet aan te raden. Wilde m'n baas ook doen, maar ging echt niet lukken.
Zelfs niet de 1.6Ghz met 4GB RAM en 360GB SSD.
Zou hier de 4GB ram niet de bottleneck zijn geweest? Ik weet niet of de nieuwe upgrade van de MBA dit kan oplossen, het is dus even wachten op de nieuwe upgrade.
Lethalis schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 09:13:
Vrituele machines werken wel redelijk op mijn MBP i5 met 4GB.. maar moet wel zeggen dat het niet erg vlot gaat met Parrallels. VirtualBox doet het iets beter. Dit komt waarschijnlijk door de trage harde schijf. Op de i3 imac hier op kantoor met ook 4GB gaat het allemaal een stuk sneller.
Maar virtual box heeft nooit de configuratie instellingen die vmware bied.
een SSD zou ook een heleboel oplossen denk ik.
Anoniem: 102952 schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 12:24:
Workstation VM's in Fusion laden zal idd geen probleem zijn. Het kan zijn dat de ip-adressen van de machines anders worden, maar dat heb je bij transport tussen VMware Workstation pc's ook.

Krijg je de VM's van school? Of moet je VM's aanleveren? Je kunt altijd nog een VM exporteren naar OVF, dit is een standaard die door Fusion en Workstation ondersteund wordt.

Drie VM's tegelijk draaien moet geen probleem zijn als ze niet te veel doen. Het is wel handig om ze niet alledrie tegelijk te starten, maar als ze eenmaal draaien heb je er weinig last van.

Ik heb zelf 8GB genomen in mijn MBP 13" vanwege VM's (virtualbox), dit geeft als voordeel dat ik meer geheugen kan toekennen aan een VM zonder dat het de performance meteen beinvloedt
Ik moet zelf VM's aanleveren. Eventueel kan ik de VM's gebruiken die ik dit jaar ook al hebt gebruikt alleen dan de clean-installatie.

Waarom heb je niet voor een MBA gekozen als ik vragen mag?(Lichter, SSD, 4 gig)
Zou 4GB net niet voldoende zijn?

[Voor 12% gewijzigd door Gangster93 op 23-06-2011 13:36]

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01 10:19
Gangster93 schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 13:34:
[...]
Het schijnt dat VMware fusion andere instellingen heeft dan VMware workstation en daarom niet alle instellingen kan configureren die wel nodig zijn, VMware workstation word ook als enige ondersteund door school.
[...]
Welke instellingen zouden dat dan zijn? Want 'het schijnt' en 'het is' ligt soms nogal ver uit elkaar...
Dat je school enkel VMware Workstation ondersteund vind ik niet vreemd, het is in 99% van de gevallen zo dat onderwijsinstellingen enkel Windows-software ondersteunen terwijl er perfect bruikbare alternatieven bestaan voor andere OS'en. In dit geval zelfs van dezelfde vendor.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• Gangster93
Darkstar schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 13:37:
[...]

Welke instellingen zouden dat dan zijn? Want 'het schijnt' en 'het is' ligt soms nogal ver uit elkaar...
Dat je school enkel VMware Workstation ondersteund vind ik niet vreemd, het is in 99% van de gevallen zo dat onderwijsinstellingen enkel Windows-software ondersteunen terwijl er perfect bruikbare alternatieven bestaan voor andere OS'en. In dit geval zelfs van dezelfde vendor.
Ik heb VMware zelf hier over een email gestuurd maar op heden nog geen reactie gehad..

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zonder het topic te willen kapen, loop ik zelf ook tegen iets dergelijks op:

Ik draai op mijn laptop virtualbox op Win7 pro 64bit. Daarin zou ik eigenlijk Oracle VM hypervisor willen gaan draaien, en daarin weer wat VM's. Iets met een zakelijke laptop en er geen bare hypervisor op kunnen gaan zetten.

Lappie moet volgens mij capaciteit genoeg hebben: Core i7, 8GB, 256 SSD. Iemand tips?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
The Eagle schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 13:51:
Zonder het topic te willen kapen, loop ik zelf ook tegen iets dergelijks op:

Ik draai op mijn laptop virtualbox op Win7 pro 64bit. Daarin zou ik eigenlijk Oracle VM hypervisor willen gaan draaien, en daarin weer wat VM's. Iets met een zakelijke laptop en er geen bare hypervisor op kunnen gaan zetten.

Lappie moet volgens mij capaciteit genoeg hebben: Core i7, 8GB, 256 SSD. Iemand tips?
Ik zou dit verder in een ander topic bespreken, ik weet best wat van VM's en besturings systemen, zelfs een beetje van databases, maar ik kom er met 5 minuten googlen al niet achter wat "Oracle VM hypervisor" precies is. Verder zit je in een mac topic...

Strava

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee