Toon posts:

Clipping bij films met DTS

Pagina: 1
Acties:

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 14:53
Ik heb geprobeerd te zoeken, maar ik ben bang dat de termen die ik gebruik niet de juiste resultaten opleveren. Wellicht dat deze vraag dus al vaker langs is gekomen, maar ik heb het antwoord nog niet kunnen vinden.

Het probleem is het volgende; ik heb bij films met een DTS audio stream, vaak last van clipping. Ik heb sowieso het idee dat ik bij DTS films m'n receiver een stuk harder moet zetten dan bij films die dit niet hebben, om hetzelfde volume te krijgen. Het kan dus zijn dat het probleem ergens anders ligt dan bij het volume, maar ik omschrijf hier dan ook vooral de symptomen.

Ik heb het volgende;

* Yamaha HTR-6030 Receiver (met bijbehorende satelliet speakers, een standaard setje dus).
* PS3 en Xbox 360 via Optical aangesloten op de receiver.
* Receiver in de "Straight" setting, ik vermoed dat dit het minste met de audio doet.
* Acceptabel volume bij "normale" films; -30dB
* Acceptabel volume bij "DTS" films; -20dB
* Probleem komt voor bij zowel films als games met DTS.
* Probleem "lijkt" niet voor te komen met het afspelen van muziek (MP3 streamen via PS3).
* Effect is goed hoorbaar bij lage tonen, zoals ontploffingen.

Alle suggesties zijn uiteraard welkom, ik kan ook proberen meer informatie op te zoeken als jullie meer willen weten, maar hopelijk heeft iemand 'n idee van hoe ik dit moet aanpakken.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gezien de lage tonen waarbij het effect het beste hoorbaar is: Klinkt als een subwoofer die teveel vermogen vraagt. Dat kan op zich ook wel, -20 of -30dB scheelt nogal wat. Is die sub actief of passief?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• RSP
Ik neem aan dat dit inhoudt dat hij een externe voeding heeft? Dat is wel 't geval. Ik heb niet 't idee dat de clipping in de subwoofer hoorbaar is, maar wel uit de center en front left / right speakers.

Wellicht nog waardevol; ik gebruik originele dvd's en blu-rays. Wellicht dat 't bij digitaal materiaal (DivX etc) voorkomt dat de audio gewoon slecht encoded is, maar ik neem bijvoorbeeld DVD's van Lord of the Rings of Blu-rays van Back to the Future als voorbeeld van waar 't bij voorkomt.

[Voor 42% gewijzigd door RSP op 22-06-2011 23:02]

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:10
Ik zou de receiver gewoon op surround modus zetten en in de instellingen kijken of er geen -10db aanstaat bij DTS.

Heb je nog een en ander ingesteld op je receiver?

Op wat staat je dynamic range?

Klinkt heel stom maar doe eens een factory reset? In je handleiding staat hoe je dit moet doen.

[Voor 28% gewijzigd door Rainesh op 22-06-2011 23:48]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• RSP
Ik ga je tips zeker even proberen. Voor zover ik weet heb ik nauwelijks aan instellingen gedaan. Ik heb wel de synchronisation aangepast met 'n paar MS, omdat m'n nieuwe TV zoveel truukjes doet dat het geluid wel eens voor loopt.

Is het verstereken van DTS signalen iets wat standaard moet gebeuren? Ik heb nog wat pro-logic films er in geduwd gisteren maar dat leek allemaal wel prima te werken. Het is wel irritant allemaal, want als je 't 1x hoort dan is dat 't enige wat je hoort ...

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:12
Je kan ook even kijken naar de instellingen van je luidsprekers.
Als je je front als SMALL instelt, dan zullen de lage tonen er niet naartoe gestuurd worden. Wat ervoor zorgt dat je minder snel tegen het clippen aanloopt.
Je kan ook even kijken naar de cross over frequentie, en die instellen op de frequentie die bij je speakers past...

• RSP
Dat is zeker 'n goed punt, weet je of deze instelling standaard bij Yamaha versterkers aanwezig is? Je bedoelt eigenlijk dat je moet aangeven dat lage tonen alleen via de Subwoofer wordt gestuurd? Voor zover ik weet hebben mijn satelliet speakers alleen een midtone en een kleine tweeter, maar zelfs dat weet ik niet zeker. Ik heb 't allemaal gewoon als 1 pakket gekocht.

Wat ik nog niet geprobeerd heb is kijken of m'n DVD speler ander resultaat geeft dan de PS3 en Xbox, om uit te sluiten dat het niet aan die devices ligt.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:50

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

RSP schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 08:41:
Ik ga je tips zeker even proberen. Voor zover ik weet heb ik nauwelijks aan instellingen gedaan. Ik heb wel de synchronisation aangepast met 'n paar MS, omdat m'n nieuwe TV zoveel truukjes doet dat het geluid wel eens voor loopt.

Is het verstereken van DTS signalen iets wat standaard moet gebeuren? Ik heb nog wat pro-logic films er in geduwd gisteren maar dat leek allemaal wel prima te werken. Het is wel irritant allemaal, want als je 't 1x hoort dan is dat 't enige wat je hoort ...
DTS stelt sowieso hogere eisen aan de versterker en speakers, het dynamische bereik is namelijk veel groter en er wordt ook meer gebruik van gemaakt.

Volgens de specs is dat ding 5x100W, wat vrij krachtig is (als hij dat ook al zou halen overigens), maar ik weet niet wat de satelietjes aan kunnen. Meestal kunnen ze wel wat vermogen hebben, maar zijn ze niet echt efficiënt, dus weinig relatief weinig geluid.
Sowieso vind ik -20 of -30dB vrij hard, als de prestaties van die versterker ook maar iets vergelijkbaar zijn met mijn receiver (6x 80W). Bij -30dB staat bij mij alles al mee te trillen, bij -20dB begint het zelfs al richting onaangenaam hard te gaan. Maar er zitten dan ook full-range speakers aangesloten met een rendement van 90dB/Watt (wat vrij hoog is)...

Ik denk/vrees dat je vooral ruzie hebt met de speakertjes en niet zozeer een versterker die aan het clippen is. Ik kan de handleiding niet openen, dus kan ook niet zien of je iets kan veranderen in de speaker instellingen, maar aangezien het een "reguliere" versterker is, en niet een compacte home-cinema, verwacht ik wel dat je kan opgeven dat de speakers van het type "small" zijn. Kijk daar dus eerst eens naar.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• RSP
Net even gechecked, Front & Rear speakers zijn normaal: 30 Watt, Maximum 80 Watt. Center is Normaal 30 Watt, Maximum 100 Watt. Op de Subwoofer staat 40 Watt. Het is een pakketje wat ik in 1x heb gekocht, maar wel met 't oog op dat de versterker in staat zou zijn om nog eens een "beter" setje speakers aan te kunnen.

Qua geluids niveau zit ik meestal tussen de -40dB en -30dB. Dan is 't met games al hard genoeg. Bij DTS gaat 't al minsens op -30dB, maar meestal op -25dB. Ik heb 'm puur voor 't idee wat harder en zachter geprobeerd, maar harder dan -20dB is inderdaad niet comfortabel.

Zojuist weer de boel aangeslingerd om eens te achterhalen wat 't nou was. Bij het zoeken van een stuk in de film (LOTR: Fellowship of the Rings) waar de clipping goed te horen was, schakelde ik per ongeluk over naar de Franse audio stream, en wonder boven wonder; geen clipping :|

Paar keer heen-en-weer geswitched tussen hetzelfde stuk in de verschillende audio streams en 't lijkt echt aan de DVD te liggen. Nou zag ik in 't menu dat er toch 'n verschil was tussen de streams. Frans is namelijk "Dolby Digital Surround Sound" en de Engelse stream is "Dolby Digital EX Surround Sound". De EX is volgens mij alleen nuttig als je een 7.1 setup hebt, maar zou dit voor problemen kunnen zorgen?

• maikelz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 13:16
deepbass909 schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 14:02:
[...]
Volgens de specs is dat ding 5x100W, wat vrij krachtig is (als hij dat ook al zou halen overigens), maar ik weet niet wat de satelietjes aan kunnen. Meestal kunnen ze wel wat vermogen hebben, maar zijn ze niet echt efficiënt, dus weinig relatief weinig geluid.
Sowieso vind ik -20 of -30dB vrij hard, als de prestaties van die versterker ook maar iets vergelijkbaar zijn met mijn receiver (6x 80W). Bij -30dB staat bij mij alles al mee te trillen, bij -20dB begint het zelfs al richting onaangenaam hard te gaan. Maar er zitten dan ook full-range speakers aangesloten met een rendement van 90dB/Watt (wat vrij hoog is)...
De yamah htr-6030 is redelijke budget receiver, dus die 5x100W zal niet accuraat zijn.
Vaak testen ze dit soort dingen bij goedkopere versterkers door er 1000hz op 6 ohm door te sturen op maar 1 kanaal tegelijk, wat voor de receiver veel makkelijker aan te sturen is en dus ook een veel meer watt zal kunnen uitsturen.
Terwijl ze misschien bij het testen van jou receiver alle 6 de kanalen tegelijk hebben gepakt en daar 20hz tot 20.000hz door sturen op 8Ohm (wat ook veel realistischer bij dagelijks verbruik)

@RSP
Die optie van speakers op small zeten word door elke receiver wel ondersteund, zelfs mijn allereerste sony str-de435 (echte budget en vrij oude) receiver kon dit al.
Probeer het eens, hopelijk werkt het

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:10
Inderdaad even op small zetten en kijken hoe je bass output is, want het is mogelijk om bass uit je front + sub tegelijk te laten komen. Dus alles op small zetten en bas-output alleen op LFE.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:06

remco_k

een cassettebandje was genoeg

RSP schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 22:26:
ik heb bij films met een DTS audio stream, vaak last van clipping.
Misschien is het handig als je het probleem even omschrijft in plaats van één woord te gebruiken.
Ik heb namelijk de indruk dat wat jij clipping noemt, iets anders is als wat clipping daadwerkelijk betekend.
Met andere woorden: omschrijf het probleem gewoon even. Dan is dit potentiele misverstand in ieder geval opgehelderd cq uitgesloten en kunnen we meer in de richting van de versterker of speakers gaan denken.

[Voor 6% gewijzigd door remco_k op 24-06-2011 15:50]

Alles kan stuk.

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 15:11

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

RSP schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 19:16:
....

Paar keer heen-en-weer geswitched tussen hetzelfde stuk in de verschillende audio streams en 't lijkt echt aan de DVD te liggen. Nou zag ik in 't menu dat er toch 'n verschil was tussen de streams. Frans is namelijk "Dolby Digital Surround Sound" en de Engelse stream is "Dolby Digital EX Surround Sound". De EX is volgens mij alleen nuttig als je een 7.1 setup hebt, maar zou dit voor problemen kunnen zorgen?
Je hebt het dus niet alleen bij DTS streams?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee