Toon posts:

Tikkende voeding: defect component vinden

Pagina: 1
Acties:

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 00:08

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Topicstarter
Ik heb een voeding uit een iMac. 220volt AC in, 12volt, 15.4A DC uit. (dit is de eerste voedingprint, de tweede, die van de 12volt alle losse spanningen voor de Mac maakt werkt prima).

Het kreng kost 100 a 150 euro om te vervangen, dus reparatie is aanlokkelijk.

Symptonen: geen uitgangsspanning. Tikkend geluid bij aansluiten netspanning. Tikken lijken van het 220volt gedeelte te komen.

Mijn vermoeden is dat een condensator geklapt is. Maar ik ben hier niet zeker van. Ik weet te weinig (niks) van schakelende voedingen. Ik wilde eigenlijk gewoon alle condensatoren vervangen en kijken wat ie doet, maar het lastige is dat de condensatoren (hoog voltage keramisch) erg prijzig zijn bij Farnell. 7 euro per stuk is de goedkoopste. En enkele zijn niet te krijgen of alleen vanuit Amerika (met 25 euro extra verzendkosten).

Mijn vraag is dus nu: hoe kan ik een betere diagnose stellen? Ik heb: goede soldeerbout, multimeter, oscilloscoop. Er tijd in steken is ook geen enkel probleem. Maar ik weet gewoon niet waar ik moet zoeken of testen.

Als alternatief zoek ik een goedkope vervanger. Ik heb nu een 12v 3,25 ampere voeding draaien en die draait de Mac nét. Een iets zwaardere voeding die keurig 12volt er uit knalt is dus ook prima. Het lastige is het lage budget. Ik wil de Mac voor een prikkie repareren aangezien hij naar een liefdadigheid projectje van me gaat.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:57

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tikkend geluid is dat de voeding probeert op te starten, maar dat het niet lukt. Misschien een elco in het standby gedeelte die defect is? Foto's zouden wel handig zijn :)

En voor de voeding: http://www.baco-army-good...ing-12-volt-12-5-amp.html

of als het nog zwaarder moet: http://www.baco-army-good...g-12-13-4-volt-32amp.html

Alleen dat gaat niet in de iMac passen (of is de huidige voeding ook extern?)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Ach, als ie niet past krijgt ie een nette tafelvoeding ;)

Het lastige is dat ik de print al gestript heb voor ik een foto heb gemaakt... Er zit een dikke elco aan die kant, maar wordt wel omringd door diverse high-voltage keramische condensatoren. Is er een manier om uit te sluiten of die caps goed/fout zijn?

[Voor 26% gewijzigd door sebastius op 22-06-2011 22:18]

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-05 14:18
sebastius schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 22:13:
Ach, als ie niet past krijgt ie een nette tafelvoeding ;)

Het lastige is dat ik de print al gestript heb voor ik een foto heb gemaakt... Er zit een dikke elco aan die kant, maar wordt wel omringd door diverse high-voltage keramische condensatoren. Is er een manier om uit te sluiten of die caps goed/fout zijn?

[afbeelding]

[afbeelding]
Heeft je multimeter een capaciteitsstand? Zal wel niet, anders was je daar zelf wel opgekomen. Je kan ze ook eens aansluiten op een (lage) voedingsspanning, en kijken of ze dan ook netjes opladen.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Hmm, met meten blijken de high-voltage caps prima op hun waarde te komen. De elco krijg ik geen meting van, ik vermoed een defect of een multimeter die het niet snapt.

Ik heb de elco besteld, samen met een filtercondensator die ik bij het desolderen gemold heb. Gaat ie dan niet werken dan ga ik verder pluizen.

[Voor 18% gewijzigd door sebastius op 23-06-2011 10:32]

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:12
Tikken kan ook komen door kortsluiting. Als de kortsluiting bijvoorbeeld secundair zit. Lege / lekkende elko's is op zich geen slechte diagnose, maar die veroorzaken meestal geen kortsluiting.

Tot welke range gaat jouw multimeter? Kan wezen dat de waarde van die elko hoger is dan wat je multimeter kan meten namelijk, en dan meet je ook niks. Keramische condensators gaan zelden stuk in zo'n voeding overigens.

[Voor 8% gewijzigd door Frank__B op 23-06-2011 11:23]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:31
de capaciteit is geen goede indicatie van een kapotte elco.

bij sommige rotte elco's gaat die zelfs omhoog. de ESR. dat is een goede indicatie. alleen moet je dat wel kunnen meten. zeker in schakelende voedingen is de esr belangrijk. op zulke hoge frequenties is gaan weerstandsverliezen heel erg meetellen.

maar ook dan is de oplossing --> elco vervangen.
neem een gelijke of hogere capaciteit en gelijke of hogere spanning. een 105 graden model is het beste. ten alle tijden een low esr elco en bij voorkeur ook een van een goed merk.
bijvoorbeeld de panasonic (fm reeks met name) en rubicon.

als je gewone elco's plaatst zullen die door de grote opwarming ook snel aan gort zijn

Anoniem: 83844

Met Frank_B eens ik heb zelden kapotte kermaische elco's gezien, zijn vaak de kleintjes.
Het klinkt meer als het niet op spanning kunnen komen.

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-05 21:12
Zoiets heb ik ook al eens gehad, zat er sluiting in de kabel (tussen de voeding en de PC).

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:12
timberleek schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 16:00:
de capaciteit is geen goede indicatie van een kapotte elco.
Als de capaciteit veel te laag is, wel lijkt mij. In het geval van rotte elko's is dit meestal (zo niet, altijd) het geval.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:31
een elco met grote afwijking in capaciteit is kapot, maar een kapotte elco hoeft zeker niet een grote afwijking te hebben in capaciteit.

overigens gaan ze al problemen geven voordat de capaciteit ver terugloopt. tegen die tijd is de esr al veel te hoog geworden voor de voeding om (goed) te kunnen werken

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-05 15:30

mux

99% efficient!

Ik zie echt niet waarom er zoveel focus is op een defecte elco. Dat is een van de laatste dingen die ik zou bedenken puur afgaand op een tikkende voeding. Zoals eerder gezegd: een tikkende voeding is een voeding die niet opstart en/of een voeding waarvan de protection inschakelt. Meestal overcurrent. Oftewel kortsluiting secundair.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Goed. Elco's vervangen. Werkt niet, nog steeds tikkend geluid.

Een observatie: Het tikken begint iets sneller en gaat binnen een paar seconden iets langzamer. Daarna is het tempo constant.

@Mux: dank je voor de tip, maar hoe vind ik die ellende?

Even wat foto's van het schatje met de nieuwe caps (het losgehaalde onderdeel bij de 12volt aansluiting zit al weer vast)

iMacCoreDuo
http://tweakers.net/ext/f/HotrL6CJ2dL83VJFDopfpfFg/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/lvfO1X0aP37w9hP4AnCvd4hy/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/ABxSHYQEsw8ApX584ER6Z9Zj/thumb.jpg
http://tweakers.net/ext/f/fkzwGMj0FiPAlJAqQh4z8OQL/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/l4R3cxQGKtP5iUcU3xGM9D5C/thumb.jpg

[Voor 84% gewijzigd door sebastius op 24-06-2011 13:03]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee