Toon posts:

Asrock 880GM extreme 3 overclock probleem

Pagina: 1
Acties:

• arneschoonvliet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-04 13:47
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, Ik zit met een groot overclock probleem.

Voor de mensen die geen zin hebben om heel het verhaal hieronder te lezen, hier even in het kort
- Kan niet booten op ht ref clock van 201 of hoger, 199 of lager. Enkel op 200mhz
- Vanalles geprobeerd geen succes
- RMA gestuurt, daar werkt het eens terug thuis kan nog altijd niet overclocken
- Wat kan ik nog proberen?

Hier eerst even mijn specs
- AMD sempron 145 c3
- Asrock 880GM extreme3
- kingstone valueram
- voeding 650w

Ik heb dit cheap systeem gekocht om me eigenlijk in te weiden in het overclocken. Maar het wil maar niet lukken.
Ik had me al goed ingelezen en toen ik mijn spullen had direct aan de slag gegaan.

In het bios gegaan voltages vast gezet,
pci-e op 100mhz
htt ref clock op 201

Wat krijg ik een zwart scherm met als debug code op mijn moederbord "00" ses control to os loader typically int19h.
Ik kan wel overclocken in windowsXP of W7 zelf via de tool die asrock meeleverd maar wil het liever via het bios doen omdat ik daar meer instel mogelijkheden heb

Dus cmos gecleard terug in het bios voltage stapje verhoogt dit tot 1,55v op cpu, 1.4 cpu nb, ....
En nog altijd wil hij niet booten op een ht ref clock van 201.

Hierna ben ik iets anders gaan proberen. Defauft settings van het bios ingeladen en ht ref clock op 199 gezet ( lager dus ). En weeral het al bekende "00" debug code op het moederbord.

Heb verschillende verse installs gedaan van Win7 en WinXP geen succes. Heb ook al verschillende bios versies geprobeerd oudere, nieuwere versies = geen succes.

Ook heb ik 1 geheugenlatje gebruikt en in alle sloten getest steeds hetzelfde probleem ( niet booten op 199 of 201)
Ook andere voeding geprobeert, andere sata poorten, ....

Dus ik ben gaan zoeken op het internet naar oplossingen voor mijn probleem. Er zijn er wel meerdere met hetzelfde probleem maar nooit heeft er iemand een oplossing.

Uiteindelijk ik alles terug gestuurt naar azerty voor rma en gezegd dat ik niet kon overclocken via het bios. Zij testen het daar en alles werkt daar perfect. Eens terug thuis kan ik nog altijd niet overclocken via het bios

Nu mijn vraag :p, Wie O wie wordt mijn held en kan dit probleem oplossen?

mvg Arne

• Abeltje130
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-01 18:35
@Scorpia
Heb je de extra core unlocked?
Kan zijn dat hij dan instabiel is.

• arneschoonvliet
Nee, tijdens het overclocken niet. Hij kan wel onlocked worden dit is getest. Ook heb ik geprobeert te oc'en met extra core. Steeds hetzelfde probleem.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-05 10:22
Heb je nog andere hardware in de pc zitten zoals een wifi pci kaart ?

• arneschoonvliet
Nee, niks anders meer op aangesloten

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
Laatste bios er op?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• arneschoonvliet
Ja, alle versies van Asrock imiddels al geprobeerd!!!

MVG

• arneschoonvliet
We hebben nu ook al een andere videokaart getest. onboard en een 5770 steeds met het zelfde resultaat. Ik kan niet naar boven of naar onder clocken.

mvg

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:23
Ik ben dan toch benieuwd hoe Azerty dit heeft getest. Lijkt me sterk dat dit aan een voeding ofzo kan liggen.

• arneschoonvliet
Ik ook wel, maar het is nu al een enige tijd geleden dat dit is gebeurd dus ze zullen zich hiervan waarschijnlijk niets meer herinneren. De enigste optie die ik nu nog zie is, de cpu testen op een andere mobo en het ons mobo testen met een andere cpu.
Maar er is dan natuurlijk een probleem, ik ben 16 jaar en heb in mijn vrienden groep niet direct iemand die zelf een am3 mobo of cpu heeft.

• gerjaknut
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-05 19:39
volgens mij is asrock hier gewoon niet goed in. Ikzelf kan met mijn asrock bordje en de phenom II x2 555 BE niet verder dan 205 komen bij hogere baseclock crasht de pc :( heb dus verder alleen overgeclockd de multiplier.

• arneschoonvliet
daarmee ben ik het niet eens, Rol-co een zeer goede overclocker heeft de asrock 870 extreme3 gebruikt in de overclock wedstrijd van hwi vorig jaar. Hij kreeg toen met het bord een ht ref clock van 280 mhz denk ik (pin me daar niet op vast).
Wat ik dan wel raar vind is dat het bij azerty wel lukt en bij mij niet.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-05 10:22
Staat je onboard videokaart in de bios op auto of disabled ?

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Toevallig andere energiebesparingsfuncties aanstaan? En misschien ligt het wel aan de CPU...

• gerjaknut
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-05 19:39
Scorpia schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 16:40:
daarmee ben ik het niet eens, Rol-co een zeer goede overclocker heeft de asrock 870 extreme3 gebruikt in de overclock wedstrijd van hwi vorig jaar. Hij kreeg toen met het bord een ht ref clock van 280 mhz denk ik (pin me daar niet op vast).
Wat ik dan wel raar vind is dat het bij azerty wel lukt en bij mij niet.
okeey :P kan wel naja feit is dan dat bij mij de base clock niet hoger komt dan 205 kan dan aan processor of aan mobo liggen

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-05 19:36

faust2016

You yes have my shirt

Dan gaat mijn stem toch uit naar het mobo in dat geval.. Ik ben eigenlijk nog nooit een Phenom II/Athlon II tegengekomen die geen 280+ wilde draaien.

Ik zou dan ook zeggen: Zet je bordje te koop en haal er eentje met een goede OC reputatie van de V&A (hier dus: http://tweakers.net/aanbo...ket-am3-moederborden.html ). De afgelopen weken zijn er meerdere malen Gigabyte GA-MA790XT-UD4P's voorbijgekomen voor 35-40 euro en dat zijn echt prima OC bordjes. Stabiele voltages en eenvoudig te overklokken. Ook gaan die zonder probleem tegen de 280 HT ref klok..

Heb er zelf eentje gehad icm met een X3 720 BE en die heeft een groot deel van zn leven unlockt op 3.6~3.7 GHz gedraaid.

Oh en 1.55 Vcore en 1.4 CPU-NB is echt zieke overkill voor wat je wil bereiken.. Een verhoging van 1 MHz HT-Ref klok.
Heb je nog iets van NB/SB/Chipset voltage control op je bordje zitten? Misschien die wat omhoog gooien (hoewel ik niet denk dat het werkt, maar niet geschoten is altijd mis ;) )

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:23
Ik heb in die HWI compo ook een 890gx van asrock gehad. Prima bordje.. Zeker voor dat geld. En Rol-co had volgens mij 320+ HT.

EDIT:
Hier een van mijn behaalde scores toen.. Helaas begaf de cpu het vroeg, maar toch 333 HT op de asrock.

[Voor 46% gewijzigd door wesjuhdabomb op 25-06-2011 10:36]

• arneschoonvliet
THE_FIREFOX schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 17:54:
Staat je onboard videokaart in de bios op auto of disabled ?
Toen we de 5770 gebruikte hebben we de onboard videokaart uitgeschakeld. We hebben ook gewoon met onboard geprobeert.
Beatboxx schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 18:02:
Toevallig andere energiebesparingsfuncties aanstaan? En misschien ligt het wel aan de CPU...
Alle energie besparende functies heb ik uitgeschakeld
faust2016 schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 00:46:
Dan gaat mijn stem toch uit naar het mobo in dat geval.. Ik ben eigenlijk nog nooit een Phenom II/Athlon II tegengekomen die geen 280+ wilde draaien.

Ik zou dan ook zeggen: Zet je bordje te koop en haal er eentje met een goede OC reputatie van de V&A (hier dus: http://tweakers.net/aanbo...ket-am3-moederborden.html ). De afgelopen weken zijn er meerdere malen Gigabyte GA-MA790XT-UD4P's voorbijgekomen voor 35-40 euro en dat zijn echt prima OC bordjes. Stabiele voltages en eenvoudig te overklokken. Ook gaan die zonder probleem tegen de 280 HT ref klok..

Heb er zelf eentje gehad icm met een X3 720 BE en die heeft een groot deel van zn leven unlockt op 3.6~3.7 GHz gedraaid.

Oh en 1.55 Vcore en 1.4 CPU-NB is echt zieke overkill voor wat je wil bereiken.. Een verhoging van 1 MHz HT-Ref klok.
Heb je nog iets van NB/SB/Chipset voltage control op je bordje zitten? Misschien die wat omhoog gooien (hoewel ik niet denk dat het werkt, maar niet geschoten is altijd mis ;) )
Ik ga je raad opvolgen, hoeveel denk je dat ik nog voor mijn mobo kan vragen?
Ik weet dat die voltage overkill waren, maar ik kon alleen maar proberen hé ;).
Over die NB/SB/chipset, die heb ik ook al enkele stapjes verhoogd zonder succes.
wesjuhdabomb schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 10:34:
Ik heb in die HWI compo ook een 890gx van asrock gehad. Prima bordje.. Zeker voor dat geld. En Rol-co had volgens mij 320+ HT.

EDIT:
Hier een van mijn behaalde scores toen.. Helaas begaf de cpu het vroeg, maar toch 333 HT op de asrock.
[afbeelding]
Mooiie HT heb je daar, spijtig dat het hier niet lukt :D.

Na wat verder onderzoek heb ik geconcludeerd dat dit vooral bij asrock mobo's voorkomt.

In ieder geval, iedereen bedankt voor de inbreng

mvg

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 09:37

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

wesjuhdabomb schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 10:34:

EDIT:
[afbeelding]
bijna goed :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01:35

Imprezzion

Civic EK3 Sedan & 307CC Tuned!

Bump van een jaar FTW.

Haha voel me bijna zielig dat m'n oude CHIV met moeite de 315 aantikte... Al was dit wel met een Thuban x6.

~ 5800X3D @ 4530 ~ Arctic LF2 420 ~ MSI B550 Unify-X ~ 32GB Trident-Z Royal Elite @ 3800-14-14-14-28-42-240-1T ~ MSI RTX 4070Ti @ 3000/11000 ~ Fractal Torrent White ~ Seasonic Prime GX1000 ~

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 09:37

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

beter laat als nooit :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AMD_Aero
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-05 13:30
Straks komt nog wel iemand met een antwoord :)

Ik was de eigenaar van dit Mobo.
We hebben er daarna nog een 955 BE ingestoken en daar konden we de HTT Bus ook niet veranderen --'
Heb ik het maar te koop gezet hier! En een mooi Asus mobo genomen. En daar heb ik vrij lang nmr 1 gestaan in de LinX club.

Maar die nieuwe Asrock bordjes zien er toch gelikt uit :)

https://erazerbrecht.wordpress.com/

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee