Toon posts:

Soort van zelfbouw

Pagina: 1
Acties:

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-06 13:59
Hallo Tweakers,

op mijn bureau heb ik een stapel aan boxen zoals je het bijna kunt noemen. ik heb 4 studio boxen en 2normale boxen en nog 2 subwoofers achter een analoge versterker. en dat vind ik niet heel functioneel gezien niet alles naar mij toe word gericht en het staat niet netjes.
dus ik ben van plan om 2 grote boxen te maken voor links en rechts, en 1 grote subwoofer met de versterker erin.

de 2 grote boxen maak ik dus om 3 boxen te combineren met elkaar in 1 behuizing om het zo maar te noemen. ik wil ze nog wel apart van elkaar kunnen laten spelen, maar ook allemaal op 1 lijn. dat wil ik doen met behulp van schakelaars en diodes. alles intern qua componenten gebruik ik van de originele componenten van alle boxen.

mijn vraag: is dit een goed idee, en iemand nog tips of verwijzingen naar topics waar dit al eerder is geprobeerd?

*Geschreven door een electronics engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Tsja, elke speaker op zich heeft een behuizing die voor die speaker geoptimaliseerd is, of zou moeten zijn. Als je alles in een behuizing stopt dan vervallen de eigenschappen van de eigenlijke behuizing. Lijkt me niet echt heel gunstig. Zelfs het met behuizing en al inbouwen van de speakers levert een verandering van het geluid op. Doordat het geluid dan anders zal zijn dan bij de huidige situatie noem ik het voor het gemak dan ook maar een negatieve uitwerking.
Een en ander is wel afhankelijk van de speakers e.d. waar het om gaat.

Life is not about specs, it is about joy!

• Fordox
mijn boxen zijn niet de meest high end dingen met een geoptimaliseerde behuizing. dat weet ik bijna wel zeker, maar je hebt wel een goed punt.
moet ik alles weer opnieuw afstemmen, vind ik niet erg, vind ik wel leuk om te doen :)

mijn boxen zijn niet van een bekend merk op de 2 gewone boxen na. zijn 2 sony boxen van een ouwe stereo set. deze boxen zijn al verouderd en hebben individueel niet bepaald een denderend geluid maar samen met wat afstemming wel.

waar moet ik eigenlijk op letten om de behuizing 'op maat te maken'?

*Geschreven door een electronics engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

• bartvl

bartvl

Op de specifieke eigenschappen van de drivers (speakerunits) die in de speakers zitten. Die informatie heb je waarschijnlijk niet, waardoor het moeilijk wordt om te berekenen hoe de behuizing in elkaar zou moeten zitten.

Uiteraard, als je alle onderdelen non-destructief uit de behuizingen haalt, kun je een behuizing bouwen en het simpelweg testen hoe het klinkt.

Waarom gebruik je overigens meerdere speakersets? Gebruik je deze gelijktijdig?

• Fordox
alle behuizingen zijn gewoon uit elkaar te schroeven. ik heb ze al eerder los gehad om een condensator te vervangen.
zon beetje elke set heeft zijn eigen klank en beperking, sommigen zijn dus net te hoog en andere te laag. de mix van alle boxen is een stuk fijner. is het leuke van grote goedkope 2e hands boxen :)

edit: ja ik gebruik ze gelijktijdig. ik had eerst 3 apart versterkers voor geluidskanten, voor, achter en midden+bass. ik vind het jammer dat de 2 kapot zijn. daarom wil ik er nog een schakelaar in zetten zodat ik de boxen later apart van elkaar kan regelen.

[Voor 28% gewijzigd door Fordox op 22-06-2011 21:31]

• bartvl

bartvl

Dan zou eigenlijk mijn simpelste tip zijn: gebruik slechts een speaker, die je het beste vindt klinken, en bouw daar iets leuks mee. Mengen van verschillende speakers voor een mooier geluid lijkt leuk, maar uiteindelijk zul je erachter komen dat je beter één paar goede speakers dan drie slechte kunt hebben.

Tip 2: zoek op marktplaats of iets dergelijks naar leuke (hoeven echt niet duur te zijn) fatsoenlijk (en mooie) speakers die al je speakers op je bureau vervangen.
Gebruik daarnaast een degelijk versterker voor deze speakers (wederom, marktplaats, hoeft niet duur te zijn)
Dit neem uiteraard wel de lol van zelf wat knutselen weg, maar als je een beetje zoekt kom je denk ik wel tot een beter resultaat.

• Fordox
Ik ben niet van plan om nieuw spul aan te schaffen. mijn versterker zit nu wel snor, ik heb een mooie kenwood analoge versterker.
knutselen lijkt me een stuk leuker, en ik heb alle boxen al vaak genoeg apart van elkaar getest maar klinkt niet zo mooi als samen. geluid is ook meer een kwestie van smaak hoe je het wilt hebben.

ik wil dus in ieder geval bouwen met het spul dat ik heb, ik wil alleen weten waar ik rekening mee moet houden. is er ook een manier om erachter te komen wat de eigenschappen zijn van mijn drivers?

• bartvl

bartvl

Zijn die studio monitors actieve of passieve monitors? (met andere woorden: hebben ze een ingebouwde versterker?)

Misschien is het een idee om wat specs/plaatjes van je beschikbare speakers/versterker te plaatsen. Dan kunnen we beter meedenken.

• Fordox
Ze zijn passief. ik heb wel zo mijn verstand van audio, ik ben geen totale leek :)
als het goed is staan er typenummers op mijn boxen. geef me een momentje en ik gooi ze in deze post d.m.v. een edit

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:00

Exirion

Gadgetfetisjist

Fordox schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 20:19:
dat wil ik doen met behulp van schakelaars en diodes.
Diodes? Waar wil je die in hemelsnaam voor gebruiken?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Fordox
om de spanning in 1 richting te laten lopen. ik ga het nog uitwerken. dat is later pas van toepassing. ik denk niet eens dat ik ze ga gebruiken als ik genoeg schakelaren heb wisselspanning, sorry :$

type nummers:
fisher hifi STE-190, nominal power 120Watt, peak power 160Watt, freq 35-20.000 Hz, impedance 8 ohm
sony ss-a109, impedance 6ohm 60 watt max power
Scheinder LB 106, nominal 40 watt, grens 60 watt impedance 4 ohm.

zoals ik zei, het is redelijk goedkoop :) totaal iets van 30 euro voor betaald 2e hands.

[Voor 7% gewijzigd door Fordox op 22-06-2011 22:00]

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De geluidskwaliteit zal waarschijnlijk niet beter worden, maar je leert er wel wat van en het is leuk. :) Misschien kan je hierna wel een setje Needles maken en evt. een subwoofer erbij.

[Voor 8% gewijzigd door TBTL op 23-06-2011 09:35]

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-06 09:18

d-Frag

74% completed

Fordox schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 20:19:
mijn vraag: is dit een goed idee, en iemand nog tips of verwijzingen naar topics waar dit al eerder is geprobeerd?
Hmm of het een goed idee is laat ik in het midden >:) Een leuk experiment/mod vind ik het zeker wel.

Jaren geleden had mijn moeder een paar zuiltjes die er leuk uit zagen maar geluidskwaliteit daar was geen rekening mee gehouden in het ontwerp..
Daarin heb ik speakers uit een set monitors geschroefd met behoud van hetzelfde inhoudsvolume en basspoortgat als in de monitorbehuizing.
Dit ging vrij simpel door het plaatsen van een schotje in deze zuiltjes.

Als je meerdere speakersets in één behuizing gaat plaatsen zou ik hetzelfde principe toepassen, de verschillende sets in een eigen ruimte door het plaatsen van schotten.
In theorie is namelijk het inhoudsvolume wat de fabrikant berekend heeft goed afgestemd om de drivers.
Ben je wat avontuurlijk ingesteld dan maak je die tussenschotten niet meteen vast maar ga je proberen of je met andere plaatsing van schotten een beter geluid kan bereiken :+

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

• Fordox
TBTL schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 09:34:
De geluidskwaliteit zal waarschijnlijk niet beter worden, maar je leert er wel wat van en het is leuk. :) Misschien kan je hierna wel een setje Needles maken en evt. een subwoofer erbij.
needles worden hem niet, want de boxen staan op mijn bureau. needles horen op de grond te staan en dat gaat helaas niet lukken.

ik wil er wel een soort hoek in maken, zodat het mooi en gelijk naar mijn oren toe is verdeeld en het mooi precies op mijn bureau past.
ik probeer het wel eens te tekenen :)

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:33
Volgens mij moet je over dit soort leuke experimenten niet te lang nadenken, maar gewoon beginnen. Koop een paar platen spaanplaat, wat dempingsmateriaal (steenwol voldoet op dit niveau prima) en begin gewoon. Richt je een beetje op de bestaande kastinhouden en ga aanpassen als het je niet bevalt. Ik ben benieuwd wat het resultaat is.

• Fordox
ik heb nog dempingsmateriaal van de boxen zelf met nog wat andere troep.
ik laat denk ik eerst de achterkant los en kan ik de platen tussen de boxen verschuiven en horen wat ik het mooist vind :)

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:33
oh, wel één belangrijk dingetje. Zorg dat de impedantie niet te laag wordt. Niet teveel parallel schakelen dus.
Het zou jammer zijn als je je versterker beschadigt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fordox
Mijn versterker kan het wel aan. ze staan nu ook al parallel geschakeld.
volgende week haal ik een paar plaatjes hout, en ga ik aan de slag :)
wat is het beste hout hiervoor?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Fordox schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 19:10:
Mijn versterker kan het wel aan. ze staan nu ook al parallel geschakeld.
volgende week haal ik een paar plaatjes hout, en ga ik aan de slag :)
wat is het beste hout hiervoor?
MDF

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fordox
mooi lekker goedkoop :)
de boxen zelf zijn nu van spaanplaat.
ik zat al te twijfelen tussen die 2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Over het algemeen wordt vrij dik MDF gebruikt. Zeg 12mm+ ofzo. Hoe dikker hoe stijver de speaker, vaak wordt dit gezien als beter, persoonlijke ervaring is daarin weer het belangrijkst.
Ik ben wel benieuwd naar het resultaat. Heb je iets van een zaagplan achtigs uitgewerkt of ga je gewoon op je gevoel aan de slag?

• Fordox
Mijn vader heeft vroeger een timmeropleiding gedaan, dus hij doet het zaagwerk :)
ik ga het wel proberen om het in een kwart cirkel te bouwen zodat het mooi op mijn bureau staat met tweeters op oorhoogte.
ik denk dat ik de indeling van de boxen hetzelfde laat, maar dan in 1 behuizing gooi naast elkaar onder een hoek zodat ik die kwart cirkel krijg.

goed plan? voor zover jullie het snappen?

Anoniem: 11193

en wel zorgen dat de inhoud/volume van de boxen hetzelfde blijft!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Daar kan je juist mee experimenteren bij zo'n project. :)

[Voor 11% gewijzigd door TBTL op 06-07-2011 20:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fordox
ik ga heerlijk expirimenteren :)
ik heb nu vakantie (yeey :D) dus tijd zat om wat aan te klussen :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee