Natuurlijk zijn er geen mensen die _nergens_ in geloven... En kom nu niet aan met "vat niet alles zo letterlijk op!!!", want dat moest van jou. :P:P:P
Nou ja, leg eens wat beter uit aub.
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Verwijderd
Voor de rest is er niets volkomen bewijsbaar.
Verwijderd
Ik weet niet of jij een eigen bewustzijn hebt, daar kan ik alleen over speculeren, maar ik weet wel dat ik er wel een heb. Ontken jij je eigen bewustzijn. Twijfel je aan het bestaan daarvan?Op maandag 19 maart 2001 03:13 schreef Quadrizz het volgende:
Hoe kun je eigen bewustzijn bewijzen dan??
As long as the answer is right, who cares if the question is wrong?
Verwijderd
Ik kan op geen enkele manier aantonen dat de aarde echt bestaat, laat staan dat hij niet-plat is.Op maandag 19 maart 2001 04:20 schreef smerik het volgende:
Geloof jij dat de aarde plat is?
Ik kan niet eens bewijzen dat de werkelijkheid zoals wij (ik in ieder geval) die bleven ook maar enige overeenkomst heeft met de "echte realiteit". Wellicht dat ik de "echte realiteit" is zoals ik deze ervaar, maar te bewijzen is het niet.
Do you know what the Matrix is?Op maandag 19 maart 2001 04:24 schreef Apoc2 het volgende:
[..]
Ik kan op geen enkele manier aantonen dat de aarde echt bestaat, laat staan dat hij niet-plat is.
Ik kan niet eens bewijzen dat de werkelijkheid zoals wij (ik in ieder geval) die bleven ook maar enige overeenkomst heeft met de "echte realiteit". Wellicht dat ik de "echte realiteit" is zoals ik deze ervaar, maar te bewijzen is het niet.
As long as the answer is right, who cares if the question is wrong?
Verwijderd
Dat dacht ik dus ookOp maandag 19 maart 2001 04:27 schreef smerik het volgende:
[..]
Do you know what the Matrix is?
We kunnen natuurlijk allemaal een verzinsel zijn in het brein van een of andere non-corpeale alien. Weet jij veel
Niks is zeker, en wat niet zeker is accepteer ik niet als bewijs.
M'n leven baseer ik op waarschijnlijkheden en gewoon op de persoon die ik in deze vorm ben.
The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril
Verwijderd
hee ik ook !Op maandag 19 maart 2001 02:51 schreef HlpDsK het volgende:
Ik geloof in mezelf
en in mezelf
Jij weet het verschil tussen geloven en weten niet, of wel? Ik hoef toch niet te bewijzen dat er _niets_ buiten het heelal is om erin te geloven?Op maandag 19 maart 2001 04:24 schreef Apoc2 het volgende:
[..]
Ik kan op geen enkele manier aantonen dat de aarde echt bestaat, laat staan dat hij niet-plat is.
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
do you think about all this Satan stuff?"
The other boy replied, "Well, you know how Santa Claus turned out. It's probably just your dad."
Verwijderd
Iemand die nooit iets gelooft bestaat denk ik niet.
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
Maarja, dan vind ik het toch meer doen wat dit lichaam voor logisch houdt... dus meer instinct dan rede
Zo, ik ga nu weer ff koppeltje duiken want dit lichaam denkt rare dingen.. hey ik ben dit lichaam, dus ben ik waarschijnlijk raar?
Maarja, het begrip "geloof" in de zin van godsdienst of aanbidden heb ik niet...
The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril
Verwijderd
The Matrix was wel een aardige film, maar de echte waarheid in de matrix leek sterk op de simulatie. Als de wereld zoals wij die ervaren niet echt is wil dat niet zeggen dat de echte werkelijkheid daar wel op lijkt. En dan bedoel ik niet of je haarkleur hetzelfde is, maar zaken als ruimte, tijd, materie, natuurwetten etc.Op maandag 19 maart 2001 04:27 schreef smerik het volgende:
[..]
Do you know what the Matrix is?
Nu acht ik het erg waarschijnlijk dat de wereld zoals ik die beleef niet de werkelijkheid is, maar zeker weten doe ik het niet.
Verder vind ik geloven een idioot begrip. Je kan hooguit aan de hand van waarnemingen en logisch nadenken ergens een mate van waarschijnlijkheid aan toedienen. Ergens in gaan "geloven" is een beetje voor de wat minder rationele mens in mijn optiek (dit zal wel beetje arrogant overkomen
Verwijderd
Ik geloof van nietOp maandag 19 maart 2001 02:13 schreef DaZZle het volgende:
En dan bedoel ik dat helemaal letterlijk in elke zin
Verwijderd
Verwijderd
Wat is geloven nou precies. Dat de aarde rond is geloof ik niet maar dat Weet ik.
Is geloven iets in immateriele/ideeele zin of moet je daar dieper op in gaan.
Verwijderd
Helemaal mee eens, Einstein was inderdaad een van de wat minder rationele mensen van deze planeet.Op dinsdag 20 maart 2001 10:36 schreef ShaiHulud het volgende:
Verder vind ik geloven een idioot begrip. Je kan hooguit aan de hand van waarnemingen en logisch nadenken ergens een mate van waarschijnlijkheid aan toedienen. Ergens in gaan "geloven" is een beetje voor de wat minder rationele mens in mijn optiek (dit zal wel beetje arrogant overkomen )
Ik had daar net een discussie met iemand over gehad vandaar dat ik het postte.
Je moet inderdaad eerst een goeie definitie van geloven hebben voor je er over kan discussieren, dit is zoals ik het zie:
Geloven is er (in een bepaalde mate) zeker van zijn dat iets is zoals het is, zonder dat je daar voor jezelf ook bewijs voor hebt. Dus in de zin van 'ik geloof in god' of ik geloof in aliens. Of mensen die er zeker van zijn dat er geen leven na de dood is, die geloven daar naar mijn mening ook in.
Wat ik dus zei is dat ikzelf nergens in geloof. Ik gebruik het woord wel, met name tussen mensen, van ik vertrouw jou in wat je zegt, dus ik geloof je, MAAR, dan gebruik ik het niet in bovenstaande definitie, maar kijk ik naar mijn ervaringen met die persoon en gebruik ik mijn mensenkennis om in te schatten of die persoon te vertrouwen is en zal ik zeggen dat ik hem geloof, of niet. Maar nooit onvoorwaardelijk dus, meer in de zin het is erg waarschijnlijk en voor ons beiden beter als ik ervan uitga. Echt geloven dat diegene de waarheid spreekt doe ik niet, want ik weet niet zeker dat diegene dat wel echt doet.
Verder dus, geloof ik in mijn eigen bewustzijn? Nee. Ik ga ervan uit dat hij er is omdat ik anders niet fatsoenlijk kan functioneren, maar ik weet het niet zeker. Ik weet ook niet zeker of ik besta etc. Ik ga er maar vanuit omdat het voor mij het beste is dat ik dat doe (redenen, zie boven).
Nu is het wel zo dat mijn gevoel wel graag dingen wil geloven. Zo heb ik mijn hele leven al het gevoel dat ik beter ben dan iedereen anders. Rationeel gezien heb ik daar een beetje reden toe, maar niet te veel en zeker niet bij iedereen.
Maargoed. Rationeel geloof ik dus nergens in. Mijn gevoel wil af en toe wel mij wat willen laten geloven, maar dat slaat dan niet over op mijn redenering (wat bij mensen die geloven in wel/niet leven na de dood, goden, etc etc, dus wel gebeurt)
Verwijderd
Ik ben zo theïstisch als maar kan en als er iets is wat ik niet doe is mezelf verantwoordelijk houden voor mijn eigen daden. In het dagelijks leven handel ik daar wel naar, mijn in mijn achetrhoofd weet ik dat ik, inclusief de werking van mijn hersenen, niets anders is dan een hoop deeltjes onderhevig aan de natuurkrachten. Niks vrije wil etc. Natuurkunde!Op dinsdag 20 maart 2001 12:02 schreef Shady het volgende:
/me gelooft alleen in zichzelf, en houdt zichzelf ook 100% verantwoordelijk voor zijn eigen daden....iets wat bij Theisten nogal eens ontbreekt
Is toch per persoon verschillend en wat jij denkt moet jij weten dus als er volgens jou niks is is er ook niks dus doe er je voordeel mee?
Tenzij jij mij gelooft?
Only fools are enslaved by time and space.
"als je een doodschop tegen je schenen krijgt weet je dat je bestaat dus wederom wordt er tever gezocht."
Als jij een bacterie gaatjes in prikt heeft hij dan pijn?
Als jij dat bij een pantoffeldiertje doet?
of bij een mijtje?
of bij een mier?
of bij een kever?
of zo'n hele grote dikke kever?
of een klein muisje?
of een klein vogeltje?
of misschien een hagedis?
of zo'n grote schildpad?
of jouw kat?
of jouw hond?
of zo'n mensaap (chimapnshee)?
of een aap?
welk beest weet dat hij bestaat en welke niet? Weet jij dat je bestaat? weet ik dat ik besta? weet die bacterie dat hij bestaat door die trap in zijn 'schenen' wordt er tever gezocht? Ja, je kan altijd zeggen dat er tever gezocht wordt, maar dan moet je ook niet nieuwsgierig zijn als mens, want dan zoek je altijd verder.
"Is toch per persoon verschillend en wat jij denkt moet jij weten dus als er volgens jou niks is is er ook niks dus doe er je voordeel mee?"
wat die persoon denkt of wat ik denk (of naar wie je het ook bedoelt) ik ga uit van die persoon.
Wat ik denk moet ik weten. Ja logisch, ik weet wat ik denk ;-)
als er dus volgens mij niks zou zijn is er ook niks?????
die volg ik echt niet.
dus doe ik er voordeel mee??????
die volg ik al helemaaaaaaaaaaaal niet!
"Tenzij je mij gelooft"
???????