• Synthiman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09-2018
Net een nieuwe DVD-writer aangeschaft. Een Optiarc AD-7260S. Helaas brandt deze mijn Ricoh 8-speed +RW (Mediacode RICOHJPN W21) niet. ImgBurn laatste versie en Nero BurningROM 6 (6.6.1.4) hiervoor gebruikt. Zelfs 1x werkt niet.

Volgens Sony-Optiarc website-medialist (https://www.sony-optiarc....ia/Medialist_AD-726xS.pdf)
zou alleen MKM A03 als 8-speed ondersteund worden (gegarandeerd zijn, laat ik het zo zeggen). In de lijst staat overigens een foutje, Er staat "-RW" terwijl het "+RW" betreft.

Hier op Tweakers pricewatch vind ik alleen nog maar 4-speed rewritables. (Ik herinner me vaag ooit hier gelezen te hebben dat tegenwoordig de lasers minder krachtig zijn en 8-speed te vaak problemen gaven....)

Er zijn echter nog Verbatim 8-speed en die zouden inderdaad mediacode MKM A03 hebben.

Navraag bij de shop waar ik de brander gekocht heb leverde volgende antwoord op:
De “mediacode” waar aan u refereert is niets anders dan het artikel nummer vanuit de fabriek.

De schijven die u heeft gekocht van Ricoh hebben simpelweg artikelnummer RICOHJPN W21.

Deze Verbatim schijven hebben een Verbatim artikelnummer 43527.

Het kan altijd zijn dat een schijf om onbekende reden niet (goed) wordt beschreven door een brander, echter is dit in geen geval direct gekoppeld aan een artikelnummer van een fabrikant.

Wel kan het zijn dat de schijven de snelheid van de brander niet ondersteunen wat u kunt oplossen door de brandsnelheid te verlagen.

Deze schijven zouden dan ook zonder problemen moeten werken.
Mijn reactie:

Wat betreft mediacode, kijk hier eens: http://www.videohelp.com/...arch=Search+or+List+Media

Mediacode is duidelijk wat anders dan een simpel artikelnummer.

De mediacode geeft aan van welke fabrikant de schijf afkomstig is en aan welke specs deze voldoet. Zoals je kunt zien op de site, kunnen diverse merken toch dezelfde mediacode hebben.

De mediacode wordt oa gebruikt om de writingstrategy te bepalen. Zie hier voor uitleg: Wikipedia: Write strategy

Firmware updates bevatten vaak nieuwe writing strategies voor toegevoegde mediacodes. Er zijn zelfs sites met zogenaamde firmware "hacks", daar fabrikanten soms wat laks zijn met firmware updates.

Writer producenten geven dan ook een lijst met geteste mediacodes. Hier is die van de AD-726xS: https://www.sony-optiarc....ia/Medialist_AD-726xS.pdf

(Er staat wel een foutje in, waar op de eerste pagina staat "DVD-RW" zou moeten staan "DVD+RW".)

Ondertussen heb ik de rewritables ook getest op 1x speed, zonder resultaat. Ik heb 2 schijven getest en beide geven aan dat sector 0 t/m 31 niet leesbaar zijn. Het moge duidelijk zijn dat deze brander mijn Ricoh 8 speed +RW niet wil branden!

Voor de test heb ik 2 verschillende programma's gebruikt.

Volgens de lijst van sony-optiarc, zou alleen 8 speed +RW met mediacode MKM A03 ondersteund worden. Verbatim 8x +RW zou deze code moeten hebben.

Reactie shop:
De “mediacodes” zoals aangegeven op de door u aangegeven links zouden op de huidige reeks branders geen enkele invloed meer mogen hebben.

Wij kunnen dan ook helaas niet achterhalen wat de mediacodes zijn van de Verbatim schijven als deze anders zijn dan het artikelnummer van deze schijven.
Loop ik nu achter, of heeft deze shopmedewerker geen benul waar hij het over heeft?????
De mediacode is overigens eenvoudig met software uit te lezen. Zowel Nero als ImgBurn kunnen dat. Even Googlen levert trouwens ook deze link op: http://pc-en-internet.inf...vdr-nou-echt-vandaan.html

Hoe zit het nu? Iemand meer ervaring met deze nieuwe brander? Tips?

Welke waardering zou ik deze shop moeten geven???

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-06 16:42

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Met deze shop is niets mis. Ze reageren al netjes, dat is heel wat.

Je maakt je druk over een brander van een paar tientjes die DVD's van een paar euro niet wil branden.

Vete pech. Waar gaat dit over?

Koop je een setje andere DVDs die wel werken.

Moet je nu een webshop kwalijk nemen dat ze niet van alle combindaties brander - medium weten of het werkt?

Ik vind van niet.

• Synthiman
Q schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 23:41:
Met deze shop is niets mis. Ze reageren al netjes, dat is heel wat.

Je maakt je druk over een brander van een paar tientjes die DVD's van een paar euro niet wil branden.

Vete pech. Waar gaat dit over?

Koop je een setje andere DVDs die wel werken.

Moet je nu een webshop kwalijk nemen dat ze niet van alle combindaties brander - medium weten of het werkt?

Ik vind van niet.
Bedankt voor je reactie.

Je geeft het advies een setje andere DVD's te kopen. Tuurlijk, was ik ook van plan. Hiervoor heb ik dan ook de site van Optiarc bezocht en gekeken of er een lijst was met Mediacodes die getest zijn. Die lijst vond ik daar ook netjes. Aangezien ik dus nu wel wil weten dat ik de juiste schijven koop, vroeg ik aan de betreffende shop of die konden bevestigen of de schijven ook inderdaad de door mij gezochte mediacode hadden.
Toen bleek dat zij geen idee hadden wat een Mediacode eigenlijk is.
Nou kun je wel verontwaardigd reageren op mijn post, maar zelf vind ik dat, als ik wat koop, dat ik wel een goed en deskundig antwoord mag verwachten. Ze hoeven van mij natuurlijk niet alle werkende en niet werkende combinaties te weten, da's ondoenlijk. Echter, weten wat een mediacode is en hoe je die kunt uitlezen, dat mag je mijn's inziens toch wel verwachten.
Wij kunnen dan ook helaas niet achterhalen wat de mediacodes zijn van de Verbatim schijven als deze anders zijn dan het artikelnummer van deze schijven.
Vooral dit laatste gedeelte van hun reactie geeft mij niet het gevoel dat ze weten waar ze het over hebben. Triest, vooral omdat ik de moeite genomen heb om het hun uit te leggen.

[Voor 11% gewijzigd door Synthiman op 23-06-2011 00:52]

• Synthiman
Verkoper:
"De “mediacodes” zoals aangegeven op de door u aangegeven links zouden op de huidige reeks branders geen enkele invloed meer mogen hebben.

Wij kunnen dan ook helaas niet achterhalen wat de mediacodes zijn van de Verbatim schijven als deze anders zijn dan het artikelnummer van deze schijven."
Hoe zit het nu? Loop ik achter met mijn kennis, of heeft deze "verkoper" geen benul? Zijn Mediacodes niet meer belangrijk en branden moderne writers alles? (Rewritables, 8x +RW van Fuji en Ricoh brandt hij in ieder geval niet!)

[Voor 8% gewijzigd door Synthiman op 24-06-2011 23:57]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee