Toon posts:

Vastloper nieuwe videokaart in oude PC

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 411903

Topicstarter
Situatie:
Ik heb mijn oude PC in de huiskamer geinstalleerd en wil deze via HDMI aansluiten op de tv. Omdat deze PC geen HDMi uitgang heeft en een (redelijk) goede beeld kwaliteit gewenst is heb ik naast de onboard videokaart een nieuwe videokaart geinstalleerd.

Probleem
Alles gaat dan goed tot op het moment dat de PC aan gaat. Ik krijg dan eerst een zwart scherm met daarop aangegeven het geheugen van de videokaart. Daarna volgt het opstartscherm waarop ik kan kiezen tussen:
Esc (boot) | F1 (opstart) | F10 (repair). De eerste momenten werken de keuzes nog en daarna loopt dit beeld vast en werken de keuzes niet meer.

Systeem
Compaq Presario 2039NL met 1024MB extra intern geheugen

Videokaart
NVIDIA GeForce 210 1GB

Tot op heden geprobeerd:
* Kleinere NVIDIA kaart GeForce 210 512MB resultaat gelijk (met dank aan winkel)
* Opstarten met kaart geplaatst in 'onboard modus' resultaat gelijk
* Kaart functioneert in andere PC prima

Vermoedelijke oorzaken:
* Kaart te zwaar voor oude PC (kan dat?)
* Voeding onvoldoende (hoe kom ik hier achter?)

Hoor graag of mijn vermoedens reeel zijn of dat er andere oorzaken (kunnen) zijn en wat een oplossing is.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kun je je IGP uitzetten? Dat wil soms nog wel eens wat conflicten oplossen.

Je voeding kan onvoldoende zijn, dat is een kwestie om te kijken wat de voeding kan leveren en wat het kaartje verbruikt.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:21
Kan je de onboard video uitzetten? Zoja, probeer dat eens.
En kan je de pc open maken en foto's maken van de voeding? Zo kunnen we beoordelen of de gpu wel genoeg prik krijgt.

Ook al lijkt het mij ietwat onwaarschijnlijk dat het de voeding is die te weinig prik geeft. Je hebt immers nog geen game opgestart dus de kaart heeft alleen idle gedraaid.

kleine edit : Terw_dan was me voor... :>

[Voor 8% gewijzigd door ChojinZ op 22-06-2011 17:15]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• K1pje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:05
Schone windowsinstallatie geprobeerd? In ieder geval moet je de drivers van je onboard videokaart goed verwijderen aangezien dit van ati is (ati-nvidia conflicten).

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 17:12:
Kun je je IGP uitzetten? Dat wil soms nog wel eens wat conflicten oplossen.

Je voeding kan onvoldoende zijn, dat is een kwestie om te kijken wat de voeding kan leveren en wat het kaartje verbruikt.
Ik weet niet hoe deze uit te zetten, ik neem aan dat je bedoeld de drivers te deinstalleren. Dat heb ik inderdaad gedaan. Een switch zie ik niet zitten. heb voor volledigheid foto van onboard kaart bijgesloten (maar of het daar nu duidelijker van wordt ;-) )

http://home.zonnet.nl/sparrow/onboard_s.JPG

Topicstarter
ChojinZ schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 17:14:
Kan je de onboard video uitzetten? Zoja, probeer dat eens.
En kan je de pc open maken en foto's maken van de voeding? Zo kunnen we beoordelen of de gpu wel genoeg prik krijgt.

Ook al lijkt het mij ietwat onwaarschijnlijk dat het de voeding is die te weinig prik geeft. Je hebt immers nog geen game opgestart dus de kaart heeft alleen idle gedraaid.

kleine edit : Terw_dan was me voor... :>
Ik heb een foto van de tech. specs voeding bijgesloten. Ook nog keer proberen op te starten zonder voeding voor DVD drivers maar tevergeefs..

Kan er iets mis zijn met het slot waarin de kaart geplaatst is? Hij leest voor hij vastloopt nog wel het geheugen van de kaart maar meer dan dat niet..

http://home.zonnet.nl/sparrow/voeding_s.JPG

Topicstarter
K1pje schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 20:10:
Schone windowsinstallatie geprobeerd? In ieder geval moet je de drivers van je onboard videokaart goed verwijderen aangezien dit van ati is (ati-nvidia conflicten).
Zou een allerlaatste optie zijn voor mij, kost een hoop tijd en vraag is of deze het dan uberhaupt wel gaat doen.

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-05 22:58
Wat is je Operating System?

Vista werkt alleen goed indien er een kaart van nVidia of ATI inzit.
Beiden tegelijk werkt niet in Vista door het gebruikte driver model. (XP & Win7 gaat wel goed)

Is het niet mogelijk om de kaart om te ruilen voor een ATI/AMD?

[Voor 13% gewijzigd door Zanac-ex op 23-06-2011 12:15]

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Aangezien het probleem al bestaat voordat het systeem aan het opstarten van Windows toekomt (voor zover ik begrijp uit de OP) lijkt me dit ook een probleem van de on-board kaart die ruzie zoekt met de losse kaart.

Probeer het volgende eens: losse kaart eruit, computer aan en naar BIOS-setup gaan en daar de setting zoeken voor de on-board kaart. Staat vaak iets van 'priority' of 'preference' bij welke het systeem eerst moet zoeken. Waarschijnlijk staat deze op automatic of on-board, waardoor je bij opstarten met 2 videokaarten tegelijk draaiend problemen krijgt.

• Zanac-ex
[quote]EcoR schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 12:19:
Aangezien het probleem al bestaat voordat het systeem aan het opstarten van Windows toekomt (voor zover ik begrijp uit de OP) lijkt me dit ook een probleem van de on-board kaart die ruzie zoekt met de losse kaart.

Probeer het volgende eens: losse kaart eruit, computer aan en naar BIOS-setup gaan en daar de setting zoeken voor de on-board kaart. Staat vaak iets van 'priority' of 'preference' bij welke het systeem eerst moet zoeken. Waarschijnlijk staat deze op automatic of on-board, waardoor je bij opstarten met 2 videokaarten tegelijk draaiend problemen krijgt.
[/quote]

Daar heb je een punt, start post is hier niet heel duidelijk over, maar aangezien ik nog nooit een repair optie bij de post heb gezien ging ik ervan uit dat het Windows was.
Het lijkt er idd op dat dit een specifiek HP/Compaq optie is.

Hier (Compaq) iemand waar het pas werkte na het opstarten met 1 geheugen strip en het resetten van de CMOS.
http://h30434.www3.hp.com...en-esc-f1-f10/td-p/468827

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:21
Anoniem: 411903 schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 22:29:
[...]

Ik heb een foto van de tech. specs voeding bijgesloten. Ook nog keer proberen op te starten zonder voeding voor DVD drivers maar tevergeefs..

Kan er iets mis zijn met het slot waarin de kaart geplaatst is? Hij leest voor hij vastloopt nog wel het geheugen van de kaart maar meer dan dat niet..

http://home.zonnet.nl/sparrow/voeding_s.JPG
De voeding is zeker geen hoogvlieger maar zou de gpu-kaart wel moeten trekken.
EcoR schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 12:19:

Goeie tip! :Y

@TS: onboard gpu uitzetten doe je via het bios. Kijk daar eerst of je een optie hebt om de kaart te disablen. Kijk ook even naar de opie die EcoR aangeeft.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-05 23:56
Ik ben eerder bang dat je tegen problemen aanloopt met PCI-e 2.0, welke je chipset niet goed aankan. Ben tegen eenzelfde probleem ook aangelopen deze week op een HP machine met een Xpress200 chipset(welke jij ook hebt).
Een oudere generatie kaart plaatsen lijkt me dan ook de beste oplossing

Topicstarter
Dank voor jullie tips. Tot op heden echter nog steeds tevergeefs :? Hieronder kort aanvullingen op jullie voorstellen en vragen.

@Zanac-ex OS Windows7, zit er inderdaad aan te denken kaart te ruilen voor ATI/AMD

@EcoR priority staat op PCI-E daarna onboard

@Zanac-ex "Desktop Lockups, Freezes, & Hangs"-link herkenbaar maar niet de oplossing

@ChojinZ Nog niet durven proberen, vroeg me af of ik IGP ook weer aan kan zetten als NVIDIA videokaart alsnog niet werkt??

@mad-dog lijkt me tot op heden beste oplossing

Zelf ook nog treffend topic over de compaq SR2039/Freeze elders tegen gekomen. Leverde me een schoon registry maar geen oplossing op. Ben bang dat een schone windows installatie ook weer op teleurstelling gaat uitlopen. Zal me morgen naar winkel begeven voor een eerdere generatie kaart van ATI/AMD. Hoop dat dit uitkomst gaat bieden..

• Zanac-ex
[quote]mad-dog schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 21:51:
Ik ben eerder bang dat je tegen problemen aanloopt met PCI-e 2.0, welke je chipset niet goed aankan. Ben tegen eenzelfde probleem ook aangelopen deze week op een HP machine met een Xpress200 chipset(welke jij ook hebt).
Een oudere generatie kaart plaatsen lijkt me dan ook de beste oplossing
[/quote]

Ik dacht dat alleen VIA PM890 chipsets dit euvel hadden! Weer wat geleerd.

Indien dit het geval is heb je pech, naar mijn weten zijn er weinig/geen PCI-e 1.0 met HDMI oplossingen die een meerwaarde geven met Video Accelaratie geven tov jouw chipset. (Maar ik kan fout zitten)

Iets wat ik nog niet voorbij heb zien komen is om devices in de BIOS uit te zetten of IRQ's te re-mappen.
Het kan zijn dat er geen IRQ's vrij zijn en dit is het proberen waard.
Mijn ervaringen met IRQ's en Compaq (PI/PII tiijperk) waren nooit positief.

Topicstarter
Als gezegd vandaag maar even naar winkel geweest en ander kaartje van ATI gehaald, geplaatst en gelijk doen!! :) Vermoeden dat het toch conflict is geweest tussen NVIDIA en ATI.

Kaart is nu vervangen door eenvoudig MSi R5450-MD512H (ATI Radeon) met o.a. PCI Express 2.1 support, dus geen oudere generatie.

Bedankt voor hulp allemaal, wat mij betreft kan topic gesloten worden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee