Toon posts:

Stofwerende computerbehuizing

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 85580

Topicstarter
Hallo allen,

Misschien had dit kopje beter onder casemodding kunnen staan, maar aangezien ik zelf niets wil modden, hier neergezet.

Het betreft het volgende:

In een erg stoffige omgeving staat een door mij geïnstalleerde PC. Iedere paar maand (je kunt je er de klok bijna op gelijk zetten) krijg ik een belletje dat of de PC zo'n herrie maakt, of de PC uitvalt. Oorzaak: STOF
Men geeft aan de PC wel eens uit te zuigen (stofzuiger tegen de voeding aan), maar dat helpt natuurlijk niet/nauwelijks.
In een paar jaar tijd is het nu de 3e keer dat de PC (hoogst waarschijnlijk) hierdoor is overleden. Er zal dus opnieuw een nieuwe PC moeten komen. Aangezien ik ze geen troep wil aansmeren, stel ik vaak zelf de PC samen plus de installatie.

Heb wel iets gezien door zelf filters aan te brengen in de kast... maar eigenlijk wil ik daar het werk niet van hebben. Dan maar een wat duurdere kast zodat ik weet dat de PC het nu een tijdje goed blijft doen.

Nu zoek ik dus een kast welke de stof buiten houd. Bestaat er zoiets?

Wanneer dit niet bestaat, dan kan altijd de filter-optie nog gebruikt worden.

Zie het graag.

• ®androiid
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-03 12:55

®androiid

Euroshopper

Tip: nooit met de stofzuiger!!!
Koop dan liever een perslucht busje of een compressor, maar kijk wel uit dat de fans niet vol gaan draaien door de luchtstroom.

Ik weet uit ervaring wel dat de antec P183 een goede stofwerende behuizing is, maar er zullen geheid ook goedkopere behuizingen het stof goed buiten houden. nu heb je tenminste alvast een optie :+

Pils €0,50

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:24
Een kast zonder ventilatoren zal weinig stof aanzuigen :) Dus misschien een optie om zoiets te maken?

Een kast met enkel outtake zou op zich ook moeten werken. Dan krijg je geen statische lucht en ook wat airflow :)

bl44t

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-05 14:37
Ik zou juist alleen intake fans hebben met daar goede stoffilters voor. Als je alleen outtake-fans hebt ga je door allerlei kiertjes stof aanzuigen, vaak zelfs door optische drives heen enzo.

Ik zou speciaal kijken naar cases met de voeding onderin met een eigen stoffilter. Deze gaan vaak als eerste stuk als gevolg van een slechte airflow.

[Voor 28% gewijzigd door martijnve op 22-06-2011 16:25]

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:24
martijnve schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 16:22:
Ik zou juist alleen intake fans hebben met daar goede stoffilters voor. Als je alleen outtake-fans hebt ga je door allerlei kiertjes stof aanzuigen, vaak zelfs door optische drives heen enzo.
Maar denk niet dat dat net zo erg is als je intake fans hebt. Ik ben van mening dat je beter de lucht uit de kast kunt zuigen dan er een hoop in te blazen :P

bl44t

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-05 23:50
Hoe komt die omgeving zo stoffig, is daar nog wat aan te doen?

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• ®androiid
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-03 12:55

®androiid

Euroshopper

er is trouwens ook een simpele manier om er zelf voor te zorgen dat er minder stof je pc inkomt, met een oude panty ofzo, kun je over de fan heentrekken, weet niet precies hoe je dit moet doen. zou je eens kunnen vragen in de mod sectie

Pils €0,50

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:32
Ik denk dat stoffilters een veel beter idee zijn als het compleet weglaten van de fans.

Wil je het goedkoop doen gebruik je een paar oude panty's en knip je die op goed formaat.

Random google voorbeeld:

(Kan ook veel netter natuurlijk)

Edit: Lol.. LETTERLIJK een seconde na de post hieboven dit geplaatst.. Ninja'd 8)7 .

[Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 22-06-2011 16:26]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-11-2021
Ik heb toch ook de ervaring dat het meeste stof bij de intake zit. Hier filters plaatsen en geen outtake lijkt me beste. Kleine overdruk in kast zorgt dan dat er geen stof via andere kanten inkomt.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:46
Behuizing op overdruk zetten (gefilterde lucht aanzuigen)

Topicstarter
Kalief schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 16:25:
Hoe komt die omgeving zo stoffig, is daar nog wat aan te doen?
Er zal wel wat aan te doen zijn, maar of dat gebeurd Laten we het er maar op houden dat schoonmaken/houden niet de sterkste kant is. ;)

Topicstarter
CappieL schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 16:32:
Behuizing op overdruk zetten (gefilterde lucht aanzuigen)
Behuizing op overdruk zetten? Wat word hiermee bedoeld?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:22

Umbrah

The Incredible MapMan

2 fans in, 1 fan uit = meer lucht er in dan er uit = meer luchtdruk binnen dan buiten de kast:

Buiten je gecontroleerde lucht kan er weinig/geen lucht in.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-05 17:31

LauPro

Prof Mierenneuke®

In mijn case heb ik maar 1 grote 12cm fan op 400 rpm oid. Hier zit nog een filter voor, dit zorgt voor een stabiele luchtflow en mijn CPU is dan 55 graden. Als CPU-koeler heb ik 1 groot massief koelblok:

Ik heb geen fan op dit blok zitten.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:05
Is het geen beter idee om een tweede stofdichte kast te maken waarin de pc geplaatst kan worden?
Die kast kan je dan uitrusten met filters en fans die ook in de industrie gebruikt worden.
Dat zou dan veel beter werken dan allerhande oplossing rond de systeemkast van de pc.
Je moet dan wel rekening houden met de airflow om de boel niet te oververhitten.

Of je koopt ze gewoon: http://www.armagard.co.uk...p54/computer-cabinet.html

[Voor 10% gewijzigd door cornfed99111 op 23-06-2011 00:15]

• w.l
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-06 08:19
Staat de kast op de grond? Het zou al enorm kunnen helpen als je de kast 10-20 cm van de grond plaatst.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:29

mace

Sapere Aude

Anoniem: 85580 schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 16:34:
[...]

Behuizing op overdruk zetten? Wat word hiermee bedoeld?
Ja heel simpel, zorgen dat de luchtdruk in de kast hoger is dan er buiten, dan zal er nooit lucht van buien naar binnen komen, en als het goed is dus ook geen stof.

Ik ben het eens met de meesten in dit topic. Alleen intake fans, met stoffilter, dan zou je een heel eind moeten kunnen komen.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-05 17:31

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb die dingen naast een CNC-machine voor hout (vooral MDF) zien staan. Daar zaten een paar kabeldoorvoeren in waar dan de stuurkabels e.d. doorheen gingen. Omdat hier kleine openingen zaten was de binnenkant van deze kast een soort van bezaaid met een kleine nevel houtstof.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Er zijn ook gewoon PC's die speciaal gemaakt worden voor industriële toepassingen, waaronder dus een heel assortiment die eenvoudig stofvrij gehouden kunnen worden.

• Mr_Mellow
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-05 11:55

Mr_Mellow

Keep it simple

Nog meer industriele computerkasten:
http://www.gatesweb.nl/AG04.htm

mooi spul, maar prijzig. Zelfbouw een optie? MDF?
Een 2 tal dikke fans erop... stoffilter ervoor (stofzuigerzak?).

Filter optie in/op/onder de behuizing zelf zou ik zeker niet overwegen, te veel gedoe met schoonmaken (denk aan loshalen van frontpanel etc.)

Topicstarter
w.l schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 00:29:
Staat de kast op de grond? Het zou al enorm kunnen helpen als je de kast 10-20 cm van de grond plaatst.
Nope, de kast staat op een bureau. (kun je nagaan wat een bende het is :X )

Topicstarter
Verder allemaal dank voor jullie waardevolle bijdragen.

In de nieuwe PC zal het overdruk-principe worden toegepast en het filter op de invoerende fans. Nu nog zorgen dat men zelfstandig in staat is de boel af te zuigen (en ik dus niet langs hoef te komen om dat zelf te moeten doen ;) )

Topicstarter
Ik ben van plan om voor de optie "2 fans in, 1 fan" uit te gaan.

Dit houd dus in dat er minimaal 3 fans staan te blazen (plus waarschijnlijk de processorkoeler).

Er blaast dus nogal wat ;) Om toch een vrij stille PC te behouden, wat voor kast + fans + eventuele voeding raden jullie aan?

Edit: Niet onbelangrijk. Men moet de PC zef kunnen schoonmaken. Aangezien de airflow van voor naar achteren zal gaan, zal de voorkant van de PC makkelijk te verwijderen moeten zijn. Dit om het stof aan de voorzijde van het filter met een stofzuiger te kunnen verwijderen.

[Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 85580 op 25-06-2011 17:21]

• Mr_Mellow

Mr_Mellow

Keep it simple

Met m'n Antec Three Hundred is het een eitje... filter aan de voorzijde zit er standaard bij.

Echter... als ze je iedere maand bellen met problemen dankzij het stof... kun je ze dan niet beter zo'n industriële kast laten aanschaffen? Als ze nu al een investering moeten doen (nieuwe kast + voeding + fans + stoffilters) .. dan is het stapje naar de industriële kast zo gemaakt. En zijn ze meteen klaar voor de komende jaren.
Filters schoonmaken in de kast is zo gepiept .. en ze blijven van de hardware af.

Als je jezelf daar aan het 'werk' wilt houden moet je natuurlijk voor de stoffilters in de kast gaan ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
@Mr_Mellow: Het probleem is juist dat ze me pas bellen wanneer het (bijna) te laat is.

Zelf had ik de Artec 300 ook gespot. Dit lijkt inderdaad een goede kandidaat.
Maar is zo'n kast niet een beetje overkill voor een huis-tuin-en-keuken gebruiker?

Volgens mij wordt deze kast aangemerkt als gaming kast (Tower Model). En een game-pc heeft natuurlijk de nodige airflow nodig om koel te blijven. Voor mij geld dat het een normaal werkstation betreft (internet(spelletjes), briefje typen, mailtje lezen).

- Mocht ik zo'n kast aanschaffen en volstoppen met fans, kan men dan nog rustig werken?

Het liefst kies ik een wat minder grote kast (Micro- Miditower) waarin wat minder fans hoeven, maar toch het doel bereikt word.

Wat mij tevens opvalt is dat veel kasten in het zijpaneel ventilatiegaten hebben (hiermee bedoel ik niet de ventilatiegaten waar een fan achter gemonteerd kan worden).
- Om overdruk in de kast te krijgen, helpt dat niet echt meen, lijkt me?

Bijv:

Om overdruk te creëren, dan dient er dus meer lucht ingeblazen te worden dan er uit gaat. Wanneer ik als voorbeeld dezelfde kast als hierboven bekijk wanneer deze open is...

... dan zie ik een 120mm opening aan de voorkant en twee 80mm openingen aan de achterkant.
Hoe creëer ik hiermee een overdruk? Eén 120mm fan als ingaande lucht, de voeding voor uitgaande lucht, maar wanneer er dan ook nog 80mm fan(s) voor uitgaand worden geïnstalleerd, dan is de overdruk zo weg (lijkt mij).
- Is het dan verstandig om een 80mm fan weg te laten? (lijkt me niet)
- Of dient er in het zijpaneel ook een inblazende fan geïnstalleerd te worden?
- Met al deze fans, kan de boel nog een beetje stil gehouden worden? Fan en voeding-advies?

Hoe eenvoudig het ook moge klinken, ik vind het best een moeilijke opgave om de juiste kast uit te zoeken.
De meeste kasten hebben standaard een aantal openingen waar wel en geen fans geplaatst kunnen worden. Wanneer deze openingen ongemoeid gelaten worden, dan lijkt mij het creëren van overdruk lastig (vooral wanneer de inkomende airflow iets belemmerd word door stofdeeltjes in het filter).

Misschien denk ik te moeilijk, de vraag is uiteindelijk makkelijk:

Een micro- of miditower welke geschikt is voor het creëren van overdruk en het liefst met voorgeïnstalleerd filter (zoals de Antec 300). De PC mag wel iets geluid maken, maar niet teveel.

Hoop dat jullie mij nog wat advies kunnen geven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mr_Mellow

Mr_Mellow

Keep it simple

Sonata III 500 bekeken?

Mini-tower met stoffilter. 120mm voor en achter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Dat lijkt inderdaad een prima kast voor dit doel !

Bedankt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee