Toon posts:

Stereokanaal van 5.1 set geeft geen geluid

Pagina: 1
Acties:

• Gydeon
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:34
Beste mensen,

vandaag heb ik bij een kennis van mij een eenvoudig Akai setje meegenomen ( Akai AA-V4720 Digital Receiver ). Daarvan gaf hij aan dat de luidsprekers het niet deden.

Nadat ik de set thuis had aangesloten liep ik inderdaad tegen niet-werkende luidsprekers aan, maar dat waren alleen de voor-kanalen ( zowel links als rechts ). Nu heb ik met het wisselen tussen contactkabels en luidsprekers al vastgesteld dat noch de kabels als de luidsprekers stuk zijn. Ik heb me er een beetje in verdiept de afgelopen 3 uur, en het lijkt er in mijn ogen op dat het wel eens een kapot relais zou kunnen zijn.

Alleen bij de meesten hebben ze het over:
- Geef eens een klein tikje
- Draai het volume eens flink open
- Gebruik contactspray ( lijkt me persoonlijk niet verstandig op groene PCB's )

De 1e en 2e optie hebben niet geholpen helaas, de 3e kan ik zelf niet uitvoeren door het gebrek aan contactspray.

De meesten hebben ook dat het geluid "kraakt", maar soms nog wel hoorbaar is over de luidsprekers. In mijn geval komt er echter nul komma nada noppes. Ik vraag me dus af of het ook niet het stereo-IC zou kunnen zijn dat ervoor hangt ( een TC-2000 van Tripath ). Ik kan me niet herinneren dat ik een verhaal van iemand anders heb gelezen waar het relais kapot was, dat er ( zoals bij mij ) helemaal geen geluid meer uit kwam.

Nu ben ik morgen van plan om een van de relais van de werkende kanalen op de plaats van de "kapotte" te zetten, en te kijken of het geluid dan wel werkt. Echter was ik ook een beetje benieuwd geraakt of dit mogelijk ook een 2e kapot relais oplevert.

Zijn er meer mensen die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt, en hoe is die toendertijd opgelost? In het kader van mijn elektrotechniek-opleiding zou het namelijk wel een mooie gelegenheid zijn om er zelf eens aan de sleutelen.

Alvast bedankt.

P.s. de relais die voor de audio-uitgangen zijn geplaatst zijn Massuse ME-7C's.

[Voor 2% gewijzigd door Gydeon op 21-06-2011 23:31. Reden: relais-type geplaatst]

Anoniem: 328247

Probeer eens de contactpunten schoon te maken met een dun papiertje gedrengt in alcohol.

Die contactspray NOOIT gebruiken. Dat helpt je maar even. Bovendien is het troep die een vakman NOOIT zal gebruiken. :)

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 328247 op 22-06-2011 00:52]

• Gydeon
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:34
Bedoel je met 'contactpunten' de aansluitingen voor de luidsprekers ( die rood-zwart klemsysteempjes) ? Ik heb namelijk met een weerstandsmeter al gekeken dat het contact van dat aansluitpaneeltje naar de printplaat OK is. Helaas kan ik de installatie niet aanzetten terwijl de printplaten los liggen, ben bang dat de platen elkaar dan ergens zullen storen of sluiten. Anders had ik kunnen kijken wat er voor het relais voor signaal opstaat, en na het relais. Heb hier nog een oscilloscoop liggen, dus die zullen we ook weer tevoorschijn toveren.

Even een update:

Heb zojuist de relais van de voor en achter kanalen omgewisseld. Op dit moment doen deze het allebei niet meer, en ook de center-sub lijken alleen nog maar te werken als ik druk uitoefen op de aanliggende printplaat. Tijdens het drukken komt er ook een schakeltik van het relais, alleen kan ik niet goed horen welke van de 3.

Daarnaast is me opgevallen dat bij 1 van de 3 stereo-IC's een SMD condensator ontbreekt. Ze lijken allemaal dezelfde capaciteit te hebben. Na deze condensatoren lijken 3pins IC's te zijn geplaatst, maar die liggen onder een dikke koelvin, dus ik kan dat niet met zekerheid zeggen. Kan het zijn dat dit de eindtrap is, en dat hij het signaal niet ( goed ) versterkt wegens het ontbreken van die condensator?

[Voor 41% gewijzigd door Gydeon op 22-06-2011 16:31]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee