Toon posts:

[Finalcut Pro X] 1500 jaws dropping

Pagina: 1
Acties:

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-05 10:09
Of waren het er 1700... anyway, Finalcut Pro X werd een maandje of wat geleden aan een selecte groep professionals getoond en iedereen was zeer onder de indruk. Dit pakket kom je simpelweg nergens anders in deze kwaliteit tegen. Nu ben ik geen hardcore filmer, maar met de prijs van 239 Euro in de AppStore, is het wel meteen zeer interessant natuurlijk! Ik heb veel ervaring met fotografie en wil eigenlijk al langer de overstap van iMovie naar iets uitgebreiders maken, maar Finalcut was voor mij altijd teveel een throwback in UI en overdreven ingewikkeld.

Natuurlijk is het nivea nog steeds erg hoog, maar dat heb ik altijd juist een uitdaging gevonden. Wat denken jullie, is dit een goed pakket ook voor de semi-pro hobby-ist?

ps. http://www.apple.com/finalcutpro/ :9~

[Voor 3% gewijzigd door vgroenewold op 21-06-2011 23:13]

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-06 20:56
Het ziet er allemaal wat gelikter uit, maar ook de gebruiksvriendelijkheid zou er op vooruit moeten zijn gegaan. Ik moet 'm nog binnenhalen, maar momenteel is m'n saldo nog te laag en ik kan nog goed door met de vorige FCP. Op YouTube zijn wel al wat gebruikservaringen te zien, dus misschien daar eens een kijkje nemen. ;)

XBL: Froggle | PSN: FroggleNL | Strava | Untappd

• Hassoow93
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-05 15:53
According to Apple's License Agreement Final Cut Pro X can only be used for personal, noncommercial use. nog net gelezen

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
De keynote was ook jaw dropping. Zo veel 'problemen' waar ik in FCP 7, Première CS5 en Avid Media Composer 4 allemaal (tijdrovende) workarounds voor had zijn als sneeuw voor de zon zijn verdwenen. En dan ook nog eens die prijs... waar je bij Avid en Adobe €2000+ betaalt, is dit echt the bargain of the century :)

T.net gallery | V&A ads

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-06 22:04

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Alleen wel hoge eisen aan de videokaart. Mijn Mac Pro van 2008 voldoet niet :( eens kijken of ik goedkoop een pc 6870 erin kan stoppen. Had ik niet helemaal verwacht, verder vind ik het gek dat Apple niet zelf een oplossing bied, nu staat er in de support docs alleen dat de 2600xt niet supported is.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• vgroenewold
Dat is idd nog een goede vraag. Ik heb momenteel een Macbook pro uit eind 2008, die voldoet dus ook niet? De GPU moet OpenCL compatible zijn, wat de enige eis is volgens mij en ik dacht dat dat gewoon mogelijk was met de 9600m GT.

Edit: Ah, staat erg slecht aangegeven in de Appstore, maar op de Apple support pagina voor Finalcut zie je precies wat niet onder de support valt. Mijn Macbook pro zou het gewoon moeten kunnen draaien dus.

[Voor 45% gewijzigd door vgroenewold op 21-06-2011 23:46]

• bibi2205
  • Laatst online: 25-05 21:10
En moest het toch niet compatibel zijn krijg je volgende melding:
http://9to5mac.com/2011/0...-enough-first-reviews-up/
Ze laten het je dan toch niet voor niets kopen. ;)

[Voor 3% gewijzigd door bibi2205 op 21-06-2011 23:57]

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Samsung 970 Evo Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6

• JanvdVeer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 14:24
Hier nog goede uitgebreide preview van MacWorld mbt Final Cut Pro. :)
http://www.macworld.com/article/160637/2011/06/fcpxnews.html

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Hassoow93 schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 23:31:
According to Apple's License Agreement Final Cut Pro X can only be used for personal, noncommercial use. nog net gelezen
Dit staat nergens in de license die je te zien krijgt als je in de App Store op 'App Licentieovereenkomt...' klikt. Zou ook wel zeer vreemd zijn voor een Pro product.

Dus ik weet niet waar je dat hebt gelezen...

[Voor 28% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 22-06-2011 01:13]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Hassoow93
  • Laatst online: 28-05 15:53
Iemand zei het via forums. Reden: dat hij dat zei is omdat final cut pro x het volledige versie nog niet klaar staat.
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 01:09:
[...]

Dit staat nergens in de license die je te zien krijgt als je in de App Store op 'App Licentieovereenkomt...' klikt. Zou ook wel zeer vreemd zijn voor een Pro product.

Dus ik weet niet waar je dat hebt gelezen...

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Zegato schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 23:32:
De keynote was ook jaw dropping. Zo veel 'problemen' waar ik in FCP 7, Première CS5 en Avid Media Composer 4 allemaal (tijdrovende) workarounds voor had zijn als sneeuw voor de zon zijn verdwenen. En dan ook nog eens die prijs... waar je bij Avid en Adobe €2000+ betaalt, is dit echt the bargain of the century :)
zoals welke problemen dan, misschien wel handig om te vermelden :)

• robin1979
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 18:25
cosmoOo schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 23:35:
Alleen wel hoge eisen aan de videokaart. Mijn Mac Pro van 2008 voldoet niet :( eens kijken of ik goedkoop een pc 6870 erin kan stoppen. Had ik niet helemaal verwacht, verder vind ik het gek dat Apple niet zelf een oplossing bied, nu staat er in de support docs alleen dat de 2600xt niet supported is.
6870 gaat niet werken, je kan er wel een originele Apple 5870 instoppen, of iets minder origineel, een (bijna) willekeurige 5870 met een Apple bios flash.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 10:59
Niet iedereen is er nog even blij mee. Schijnen wel wat issues te zijn:

Meer info: http://www.macrumors.com/...nse-mixed-updates-coming/

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01 10:19
Ik lees zonet een artikel op Cult Of Mac dat de negatieve comments vooral te maken zouden hebben met het ontbreken van een exportfunctie voor het geluid die in de vorige FCP wel aanwezig was. Bron

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• dotnes
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05 14:53
De eerste video's van fcp x zijn niet erg enthousiast. Ik ben zelf ook ontgoocheld door FCP "X". Het lijkt meer een nieuwe versie van iMovie dan FCP PRO 7 zelf.
Misschien dat Apple bewust de "Pro" in de naam heeft weggeschrapt en dat ze toch later met een echte Pro X versie komen?. Anderzijds denk ik dan van 299$ voor een betere versie van iMovie? dat kan het ook niet zijn.

Hoe dan ook, ik hoop echt dat apple met de nieuwe FCP de professionals niet in de steek laat

• Bosmonster
Pro in de naam heeft weggeschrapt? Het heet nog steeds gewoon Final Cut Pro hoor :)

(hintje: http://www.apple.com/finalcutpro/ :+)

Je zegt FCP Pro, maar die P in FCP staat natuurlijk al voor Pro :P

Je hebt hiernaast nog wel het oude FCE (Final Cut Express).

[Voor 56% gewijzigd door Bosmonster op 22-06-2011 15:16]

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:24
Ik heb hem sinds gister ook gedownload en moet zeggen dat het mij goed bevalt. De workflow is wel heel anders dan bij FCP7, maar daar valt aan te wennen. Het is vooral nog zoeken naar waar alle fucnties zitten en hoe ik het fijnste ermee kan werken.

Minpunt vind ik wel dat het programma Color is verdwenen en dat daar in FCP X niet echt een goede vervangr voor terug gekomen is.

• dotnes
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05 14:53
Inderdaad, mijn fout. Ik moest het waarschijnlijk ergens hebben gelezen dat die "pro" zou weg vallen, niet dus :)

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:19
Bosmonster schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 14:18:
Niet iedereen is er nog even blij mee. Schijnen wel wat issues te zijn:

[afbeelding]

Meer info: http://www.macrumors.com/...nse-mixed-updates-coming/
aparte verdeling... meerdendeel geeft of 5 of 1 ster.... ben benieuwd of dit misschien overstappers zijn van verschillende andere pakketten waarbij dit juist wel of niet aan de verwachtingen voldoet in vergelijking met het andere pakket

Strava

• Bosmonster
Prulleman schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 15:30:
[...]

aparte verdeling... meerdendeel geeft of 5 of 1 ster.... ben benieuwd of dit misschien overstappers zijn van verschillende andere pakketten waarbij dit juist wel of niet aan de verwachtingen voldoet in vergelijking met het andere pakket
Of het is van Apple, het is nieuw en het is helemaal geweldig (en je hebt nog niet daadwerkelijk er iets mee gedaan).

Of je werkt er wel mee en loopt tegen allemaal problemen aan met bijvoorbeeld compatibiliteit met oude projecten etc en bent helemaal niet tevreden.

In dit geval neig ik toch de meeste waarde te hechten aan de slechte reviews. Die geven toch wel aan dat er iets serieus mis is.

• vgroenewold
De vraag is natuurlijk of er echt zoveel serieus mis is. Het is een volledig omgegooid geheel, dus daar schop je veel mensen toch mee tegen de schenen, mensen die zoveel tijd in de vorige versies hebben gestoken en nu weer bijna "opnieuw" moeten beginnen. Die neem ik zowiezo niet serieus, want je kan gewoon de oude versie blijven gebruiken. Dan heb je mensen die denken dat iets niet kan, maar er gewoon nog niet genoeg mee hebben gewerkt en dan heb je mensen die echt serieuze klachten hebben. Volgens mij kom je dan toch eerder uit op iets minder negativiteit, ik vind het namelijk nogal frappant 1 dag na release, dat al die mensen al die ervaring hebben.

Zaken als multicam support zitten er niet in, dat zou men natuurlijk wel duidelijk moeten maken want dat is een no-go voor professionele studio's. Dus o.a. daar zal wel die negativiteit vandaan komen. Maar dan nog, gebruik het oude. Voor iedereen die veel meer wilt dan iMovie is dit perfect en ik vind Finalcut Pro X, iMovie pro noemen een beetje overdreven. Ook duidelijk is dat Apple flink achter dit product staat en wat mij betreft hebben ze gewoon een nieuw fundament neergezet, welke ze, zoals altijd, met de tijd uitbreiden. Met dat in gedachten denk ik dat ik het gewoon ga kopen.

[Voor 34% gewijzigd door vgroenewold op 22-06-2011 16:48]

• Bosmonster
Als je er op dag 1 al achter komt dat je je oude projecten niet kunt importeren, dan kan ik me al wel voorstellen dat je niet blij wordt bijvoorbeeld :P

Dat maakt het hele pakket voor veel projecten dus gewoon onbruikbaar, want je gaat niet even alles opnieuw doen.

En zo waren er wel meer zaken die voor mij ook in de categorie "serieus" vallen.

[Voor 13% gewijzigd door Bosmonster op 22-06-2011 16:52]

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:08
rusman schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 15:14:
Ik heb hem sinds gister ook gedownload en moet zeggen dat het mij goed bevalt. De workflow is wel heel anders dan bij FCP7, maar daar valt aan te wennen. Het is vooral nog zoeken naar waar alle fucnties zitten en hoe ik het fijnste ermee kan werken.

Minpunt vind ik wel dat het programma Color is verdwenen en dat daar in FCP X niet echt een goede vervangr voor terug gekomen is.
Is juist wel een heel belangrijke.

Ik werk nu zelf met Adobe premiere/after effects, gaat prima. Wil wel graag een keer overstappen op een Mac met FCP, maar kan nog wel een paar maanden wachten, even het programma een jaartje volwassen laten worden.

• HA5H
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Wat ik ook op MacRumors las, je betaalt in feite 300 dollar voor de beta van een programma. De andere functies moeten nog toe worden gevoegd..

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:24
DarkShadow schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 17:02:
[...]

Is juist wel een heel belangrijke.

Ik werk nu zelf met Adobe premiere/after effects, gaat prima. Wil wel graag een keer overstappen op een Mac met FCP, maar kan nog wel een paar maanden wachten, even het programma een jaartje volwassen laten worden.
Is zeker een belangrijk gemis. Dat vind ik zelf ook, maar desondanks is het een goed en volwaardig programma waar de meeste menen wel mee uit de voeten kunnen. Zaken als multi cam zullen lang niet door iedereen gebruikt worden, en studio's die dat wel doen zullen FCP7 er ook nog wel naast houden voor lopende projecten.
Haakontje schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 17:12:
Wat ik ook op MacRumors las, je betaalt in feite 300 dollar voor de beta van een programma. De andere functies moeten nog toe worden gevoegd..
Zoals ik hierboven aangaf is het zeker geen beta programma. Over ieder programma zijn wel minpunten te vinden zoals nu ook bij FCP X het geval is. Er zijn dingen anders en er zijn inderdaad ook missende functie's, maar FCP X kan prima naast FCP7 draaien dus ik zou niet weten waarom dit geen volwaardig programma is.

Ik rond netjes mijn FCP7 projecten af en start nieuwe projecten in FCP X. Op deze manier stap ik geleidelijk over kan ik het programma rustig leren kennen.

• kaassouffle
  • Laatst online: 10:52

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

De recensies in de NL app store zijn niet bepaald mild.. Ik wacht nog op wat goede reviews voor ik mij er aan waag.

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-06 22:52
rusman schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 15:14:

Wat ik in een van de vorige versies van FCP nog weleens deed was bijvoorbeeld het volgende. Ik had dan een filmpje gemaakt waarbij ik ook een stukje muur had gefilmd. Daar projecteerde ik in FCP dan weer een nieuw videobeeld overheen, alsof er dus video op de muur geprojecteerd werd. Dan maakte de camera een beweging en dan was het leuke natuurlijk om dat zogenaamd geprojecteerde beeld mee te laten bewegen en mee te laten vervormen (je pant met de camera, perspectief verandert). Het komt er dus op neer dat ik beelden heel precies vervormd en geanimeerd over een ander beeld heen wil zetten. Kan dit nog steeds?
Update : ik zie 'm al staan bij het stukje Transforms.

[Voor 10% gewijzigd door Dancing_Animal op 22-06-2011 22:39]

• vgroenewold
Ik heb het inmiddels gekocht en wat ik ervan kan zeggen, na slechts een paar minuten werken dus dat zegt nog lang niet alles, is...

- Niet geschikt voor de studio
- Uitstekend geschikt om alvast te wennen alvorens de updates komen (en die gaan komen met o.a. de mogelijkheid tot importeren vanuit FCP 7 en multicam support)
- Heerlijk UI, wellicht omdat het mijn eerste FinalCut product is, maar voor een nieuwkomer is het heerlijk verfrissend en duidelijk
- Motion is ok-ish, nieuw UI, weinig vernieuwingen verder. Compressor nogal teleurstellend (oude UI, geen 64-bit, etc.)

Kortom, zo zie ik duidelijk waarom de studio's het een slecht product vinden. Voor de semi-pro amateur of de pro die zaken als multicam niet nodig hebben is het een prachtig product. De basis voor een geweldige editor ligt er gewoon, met de support vanuit Apple (welke duidelijk is aangegeven) verwacht ik binnen een jaar dat veel irritatie-punten zijn weggewerkt. De reden dat ik mij er toch nu al aan waag.

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Reacties van Apple op commentaar van gebruikers: http://pogue.blogs.nytime...gh-in-on-final-cut-pro-x/ (Per klacht een specifieke reactie)

[Voor 10% gewijzigd door kaassouffle op 25-06-2011 15:36]

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:18

Rivanov

Apple freak

Heb 'm draaien op m'n MacBook Pro en draait super!
Het niet contant hoeven te renderen is echt heerlijk.

Xbox Live: Rivanov | LG OLED65CX :: Xbox Series X | TREQ One Simrig :: Fanatec GT DD Pro 8nm :: BJ Steel F1 Pro :: BMW GT2 v2 - Formula V2.5X | 5800x3D - PNY RTX 4080 - 32GB Fury Renegade - Samsung 980 Pro 2TB NVMe (Main) + Kingston 2TB NVMe (Storage)

• LorenzoG
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-01 15:36
Ik ben er nu een paar dagen flink mee aan de slag, de basis had ik snel door. Maar heb het gevoel dat er nog heel veel uit te halen is wat ik nog niet weet. Maar het editen gaat snel en soepel, het renderen op de achtergrond is super. En heerlijk dat je allerlei bestandsformaten kan importeren zonder ze eerst om te moeten zetten.

De kritiek begrijp ik wel als je het nodig zou hebben, maar ik mis ze niet en met updates komen die funties er heus wel. Het zal vooral wennen zijn omdat het compleet anders is dan FCP7. Het ziet er veel simpeler uit, maar ik weet zeker dat je er erg mooie dingen mee kan doen.

Ik ben blij dat ik hem gekocht heb en ga er nog veel plezier aan beleven!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 22:37
bibi2205 schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 23:57:
En moest het toch niet compatibel zijn krijg je volgende melding: [afbeelding]
http://9to5mac.com/2011/0...-enough-first-reviews-up/
Ze laten het je dan toch niet voor niets kopen. ;)
Hier draait FCP gewoon (ook en MBP 13" 2010)

Ik vind trouwens de reactie's in de App store allemaal wel een beetje heel erg overdreven. Oke, hij mist enkele future's (schrijf ik het zo goed?) maar dat is helemaaaal niet zo dramatisch als dat ze schrijven in de App Store.

[Voor 18% gewijzigd door Servertje op 25-06-2011 17:19]

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:18

Rivanov

Apple freak

Features.. ;)

Xbox Live: Rivanov | LG OLED65CX :: Xbox Series X | TREQ One Simrig :: Fanatec GT DD Pro 8nm :: BJ Steel F1 Pro :: BMW GT2 v2 - Formula V2.5X | 5800x3D - PNY RTX 4080 - 32GB Fury Renegade - Samsung 980 Pro 2TB NVMe (Main) + Kingston 2TB NVMe (Storage)

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Ken Segall:

Imagine if they had unveiled FCPX as the new Final Cut Express instead. Buyers of that product would have been absolutely delighted by the many leaps forward in power and simplicity, and the missing features would have been insignificant to them. A new Final Cut Express would also have given pro editors a tantalizing preview of a new FCPX to come.

Sure seems like this is exactly what Apple should have done.
http://daringfireball.net/linked/2011/06/24/segall-fcpx

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-05 15:59
Heb er nu een avondje mee zitten klooien en ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben van FCP X. Even mijn achtergrond:

Hobby filmpjes, 'parodietjes', beetje klooien, maar dit was meestal in iMovie. Ik heb ook FC Express, maar voor simpele dingen is dat programma gewoon veel te veel geklooi, de workflow in iMovie was gewoon simpel en duidelijk voor mij en ik had niet de behoefte om dat helemaal in Final Cut uit te gaan zoeken.

FCP X lijkt gewoon heel veel op iMovie met als grote voordeel dat die tijdlijn echt briljant (uitroepteken) is. Overgangen aanpassen, muziek goed zetten, werkt allemaal super. En het mooiste is dat als je van iMovie af komt het vrij makkelijk te begrijpen is, maar de mogelijkheden vele malen uitgebreider zijn. Daarbij zijn alle thema's uit iMovie ook te gebruiken in FCP X (behalve het 'maps' gedeelte), wat dus ook voor de wat amateuristische gebruiker (lees: mij) echt super is.

Hoe ik de update zie?

Ik ben meer een fotograaf dan een filmer, en de overstap van iPhoto naar Aperture is immens, maar goed te begrijpen en de mogelijkheden in Aperture zijn eindeloos. Zo zie ik de upgrade van iMovie naar FCP X nu ook. Ik kan me voorstellen dat voor professioneel gebruik het tegen valt, vooral omdat mensen hun workflow aan moeten passen, maar ik vind het echt een geweldige vooruitgang t.o.v. de oude Final Cut Express (niet pro; nooit mee gewerkt).

Edit:
Zal de specs waar ik het op heb draaien even toevoegen: MBP 13" 2009, 2,26 C2D, 8GB, 9400M. Hij moet flink blazen en renderen duurt lang (hij rendert bijna niks op de achtergrond als ik bezig ben, puur omdat hij dan bezig is met m'n wijzigingen), maar het draait behoorlijk soepel. Merk weinig verschil met iMovie qua snelheid ofzo...

[Voor 10% gewijzigd door RobbieB op 25-06-2011 23:31]

Ioniq 5 Connect+ 73kWh RWD SSG | 5670Wp PV

• vgroenewold
Ik werk er inmiddels wat uurtjes mee en het werkt echt super. Macbook pro uit de herfst van 2008! Ok, het is een programma wat ooit op m'n Mac pro terecht gaat komen, maar daar moet eerst voor gespaard worden. :) Achtergrond renderen is super, maar uiteraard nog trager dan je zou willen. Het in elkaar vogelen van een film is echter super soepel.

Ook ik ben een hobby-ist welke echter veel geeft om het tot in detail kunnen bijstellen van beeld en geluid. Ik ben ook eerder fotograaf en gebruik dus ook daarom Aperture en andere pakketten waar ik echt induik. Zo'n enorm verschil met een pro is er dan niet meer, behalve dan dat we het niet voor ons brood doen. Ik vind het commentaar op de app-store begrijpelijk, maar het hele veld is echt overdreven overspannen. Mensen die plots de Mac laten vallen, denken dat dit het einde van FCP is of dit iMovie pro noemen. Onzin!

Het lijkt wat op iMovie, maar so what... het kan vele malen meer, bevat geen van de zwaar irritante zaken uit de vorige FCP versies en het werkt heerlijk intuitief. Nee, het heeft nog geen multicam support, betere kleurcorrecties e.d. dus het is nog niet inzetbaar in studio's e.d. maar kom op zeg... het is een volledige rewrite. Iedereen kan nog gewoon aan de slag met FCP 7 of zijn projecten daarmee afronden, klaar is kees. FCP X is over een jaartje precies wat men ervan had willen zien nu en dan hoor je niets meer over dit geneuzel. Zelf ben ik super blij met het achterlaten van de eerdere FCP's en zie ik graag een bedrijf wat features pas toevoegt wanneer men vindt dat het goed werkt.

Het allermooiste vind ik nog wel dat professionals deze versie meteen hebben gekocht, zonder zich er eerst enigzins in te verdiepen, dan hadden ze dit meteen geweten.

[Voor 5% gewijzigd door vgroenewold op 25-06-2011 23:41]

• D-Ed
  • Niet online
Zelf dit weekend ook tot aanschaf over gegaan en schaar me bij de twee bovenstaande heren als hobby/amateur met passie voor fotografie/filmen (tegenwoordig met een DSLR).

Heeft er iemand tips om me op weg te helpen met het timen van muziek met beelden? RobbieB wellicht? Kijk svp even deze film die ik gisteren afgerond heb: http://www.vimeo.com/25621144

Soms zie je dat ik zo strak mogelijk probeer te timen maar dit gaat niet altijd even soepel/lekker.. Volgens mij zijn er makkelijkere manieren te verzinnen om de zaken strak te zetten dat dat ik dat nu doe. (de edit strak tegen een beat zetten..)

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:08
Heb niet echt commentaar op de timing maar probeer niet teveel met effecten te gooien. Dit soort filmpjes werken voor mij gewoon imo het beste met zwart / wit en grain of veel kleuren. Ook moet je zo dichtbij mogelijk proberen te komen met het filmen.

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-05 15:59
D-Ed schreef op maandag 27 juni 2011 @ 09:35:
Zelf dit weekend ook tot aanschaf over gegaan en schaar me bij de twee bovenstaande heren als hobby/amateur met passie voor fotografie/filmen (tegenwoordig met een DSLR).

Heeft er iemand tips om me op weg te helpen met het timen van muziek met beelden? RobbieB wellicht? Kijk svp even deze film die ik gisteren afgerond heb: http://www.vimeo.com/25621144

Soms zie je dat ik zo strak mogelijk probeer te timen maar dit gaat niet altijd even soepel/lekker.. Volgens mij zijn er makkelijkere manieren te verzinnen om de zaken strak te zetten dat dat ik dat nu doe. (de edit strak tegen een beat zetten..)
Timen van muziek is een van de moeilijkste dingen die er is als je de muziek niet zelf maakt. Wat ik in ieder geval ervaren heb is dat als je dit dus wel wil bereiken met (bekende) nummers, is niet de muziek naar de beelden proberen te vormen, maar de beelden naar de muziek te vormen.
Kortweg: Je muziek is dan je leidraad.

Wat ik verder in FCPX gemerkt heb is dat de 'retime'-functie echt briljant werkt. Als je dus op een stukje film 'retime' doet komt er een balkje boven je scene die je dan langer of korter kunt slepen tot op procenten, waardoor het makkelijker wordt je scenes te timen.

Tenslotte is het natuurlijk ook een beetje een kwestie van geluk, als ik bv. dat skate-board filmpje van jouw neem, zul je zien dat de tijd tussen twee toppunten van zo'n half-pipe (of pool, of hoe je het wil noemen :P) nooit gelijk is, waardoor het moeilijk is muziek te timen. Ik moet eerlijk zeggen dat het je nog aardig gelukt is...

offtopic:
Is het misschien handig om de titel te veranderen naar 'Het grote FCP X topic' ??

[Voor 3% gewijzigd door RobbieB op 27-06-2011 14:15]

Ioniq 5 Connect+ 73kWh RWD SSG | 5670Wp PV

• D-Ed
  • Niet online
RobbieB schreef op maandag 27 juni 2011 @ 14:13:
[...]

Timen van muziek is een van de moeilijkste dingen die er is als je de muziek niet zelf maakt. Wat ik in ieder geval ervaren heb is dat als je dit dus wel wil bereiken met (bekende) nummers, is niet de muziek naar de beelden proberen te vormen, maar de beelden naar de muziek te vormen.
Kortweg: Je muziek is dan je leidraad.

Wat ik verder in FCPX gemerkt heb is dat de 'retime'-functie echt briljant werkt. Als je dus op een stukje film 'retime' doet komt er een balkje boven je scene die je dan langer of korter kunt slepen tot op procenten, waardoor het makkelijker wordt je scenes te timen.

Tenslotte is het natuurlijk ook een beetje een kwestie van geluk, als ik bv. dat skate-board filmpje van jouw neem, zul je zien dat de tijd tussen twee toppunten van zo'n half-pipe (of pool, of hoe je het wil noemen :P) nooit gelijk is, waardoor het moeilijk is muziek te timen. Ik moet eerlijk zeggen dat het je nog aardig gelukt is...

offtopic:
Is het misschien handig om de titel te veranderen naar 'Het grote FCP X topic' ??
Dank voor je compliment en je tips :)

Binnenkort wat verder experimenteren met FCP X!

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
d-russo schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 12:58:
[...]

zoals welke problemen dan, misschien wel handig om te vermelden :)
Onder andere geen on the fly renderen, magnetic timeline (is tot op heden wel wennen overigens), automatische kleurcorrectie (als kleurenblinde heb ik nogal funky resultaten in de ogen van andere mensen ;) ), en een hele sloot effecten die ik allemaal handmatig creëerde in After Effects.

Maar vooral dit is een genot:

_/-\o_

T.net gallery | V&A ads

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Nu ben ik echt een hobby-ist maar denk ik er over om dit programma te kopen omdat ik toch steeds meer film. En Imovie is wel leuk maar wil toch wat verder dan dat gaan. En zo duur is dit niet in vergelijking met andere programma's.
Dus is het aanraadbaar voor een beginnend iemand die verder wilt dan Imovie?

@ D-ed: Leuk filmpje en zoals de andere ook zeggen, muziek toevoegen is lastig maar toch goed gedaan.
Mooi skatepark ook, 9jaar geleden had ik daar gelijk heen gewild..

Filmpje van staande Flow is ook leuk, ze kunnen dan ook soms zo onwijs in de weg staan...O+

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Daniel_Elessar schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 17:52:
Nu ben ik echt een hobby-ist maar denk ik er over om dit programma te kopen omdat ik toch steeds meer film. En Imovie is wel leuk maar wil toch wat verder dan dat gaan. En zo duur is dit niet in vergelijking met andere programma's.
Dus is het aanraadbaar voor een beginnend iemand die verder wilt dan Imovie?

@ D-ed: Leuk filmpje en zoals de andere ook zeggen, muziek toevoegen is lastig maar toch goed gedaan.
Mooi skatepark ook, 9jaar geleden had ik daar gelijk heen gewild..

Filmpje van staande Flow is ook leuk, ze kunnen dan ook soms zo onwijs in de weg staan...O+
Ach, ze begint net met lopen dus wat dat betreft mag ze nog wel ff in de weg blijven staan ;)

Overigens ben ik zelf ook alweer 36 jaar en heb het skaten met wat vrienden (ook vaders :) ) sinds een jaar of drie weer opgepakt... Dus als je ooit mee wil kan ik je laten weten wanneer we weer vertrekken!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
D-Ed schreef op zondag 03 juli 2011 @ 00:32:
[...]

Ach, ze begint net met lopen dus wat dat betreft mag ze nog wel ff in de weg blijven staan ;)

Overigens ben ik zelf ook alweer 36 jaar en heb het skaten met wat vrienden (ook vaders :) ) sinds een jaar of drie weer opgepakt... Dus als je ooit mee wil kan ik je laten weten wanneer we weer vertrekken!
Ben zelf 26 en doe nu soms nog wel voor lange ritten skaten onder binden, Almere rond ofzo. Beetje conditie moet je wel houden. Als pedagogisch medewerker ben ik wel bekend met die leeftijd, heerlijk als je je handen vol hebt met etensblad en zo'n kindje gaat voor je staan met van die grote ogen. En dan vooral blijven staan... :D heerlijk.

On topic: Toch vind ik het inderdaad merkwaardig dat sommige mensen/organisaties zomaar dingen kopen op moment van uitkomen en daarna gaan zeuren/ kijken of het wel goed is voor ze. Ik ben wel van plan om het te gaan kopen maar is het voor mensen teveel gevraagd om even iets aan te kijken?
Als je de prijzen van Adobe etc vergelijkt praat je hier inderdaad om weinig geld maar toch is het altijd nog zo'n euro of 300met de andere programma's erbij.
Daarnaast hoor je inderdaad van de "goeroes" veel negatieve reacties en van andere hoor je vooral positieve dingen. Natuurlijk is het nog geen product wat af is maar dat komt wel.

Maar met dat soort dingen heb ik nog wel eens van wacht even met aankopen. Ach er zijn in financieel opzicht zoveel dingen wat gewoon niet klopt wat bedrijven wél doen.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee