Toon posts:

Kilometers versus bouwjaar

Pagina: 1
Acties:

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23-05 17:45
Ik ben op dit moment aan kijken voor een nieuwe wagen. Ik rijd namelijk meer dan ik dacht (krijg je als je in Groningen woont) en daarom is een diesel voordeliger. Bovendien wil ik graag een station (heb nu een hatchback).

Mijn budget is 8000 euro (inclusief inruil oude wagen). Dat budget is niet (meer) op te rekken.

Ik heb al een aantal kandidaten geselecteerd

- BMW 3 touring
- VW Passat
- Volvo V70

Ik wil graag een automaat, maar dat is geen harde eis. Wel moet er per se airco op zitten (automatisch hoeft niet) en cruise control. Als max. kilometerstand had ik in eerste instantie 150.000 in gedachten.

Een snelle zoektocht op diverse autosites leert me dat wat ik wil lastig c.q. onmogelijk is binnen mijn budget. De vraag is; waar ga ik concessies op doen, op kilometerstand of op bouwjaar? Budget ophogen is dus geen optie zoals eerder al vermeld.

Een alternatief is wellicht kijken naar een ander model, bijvoorbeeld een Laguna III van Renault.

DIT IS MIJN WEBSITE

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Persoonlijk zou ik denken dat bouwjaar ondergeschikt is, omdat slijtage optreedt naarmate het aantal kilometers toeneemt. Ik weet niet of een auto die weinig gebruikt ook slijt van het stilstaan. Het nadeel van bouwjaar is echter wel dat qua technieken de auto minder uitgerust is dan een nieuwe auto. Ik ben niet technisch onderlegd op dit gebied dus misschien heb ik het volledig mis :)

[Voor 12% gewijzigd door XeNeRgY op 21-06-2011 19:31]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:56

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Denk niet dat je puur op bouwjaar of kilometers kan kijken, een auto met 150.000 op de teller van 10 jaar oud maar met jaarlijkse grote beurt en goed onderhouden zal ongetwijfelt beter zijn dan een totaal niet onderhouden auto met 100k op de teller van 7 jaar oud (willekeurig voorbeeld).

Pak gewoon de auto's binnen je budget en bekijk hoe de history is van de auto en de verdere staat (zoals vervanging van diverse onderdelen die na xx jaar vervangen moeten worden).

Bouwjaar heeft wel invloed op je eisen (airco etc), zeker airco kan soms een behoorlijk duur grapje worden als daar niet goed onderhoud aan is geweest.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

150K is voor een diesel niks, dan is hij nog maar net lekker ingereden, bij wijze van spreken. Daar kan je dus best concessies op doen, 200-250K bijvoorbeeld is geen probleem. Uiteraard geld wel: mits goed onderhouden, en goed bereden.

Virussen? Scan ze hier!

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-05 12:53
Je budget is behoorlijk ruim mijns inziens. Ik zou alleen ook eens naar andere merken kijken, te denken valt aan een Ford Mondeo, of Peugeot 407, zijn ook leuke stations en met leuke opties te vinden in jouw prijsklasse.

Verder is het denk ik belangrijker om te kijken hoe lang je met je auto wil doen. Een auto van 5jaar oud met 150k op de teller, kun jij makkelijk nog 5 jaar rijden totdat hij op is. Aangezien we het hier over diesels hebben moet 400/500k makkelijk haalbaar zijn, mits het onderhoud op tijd verloopt.

• havana
Dank voor de antwoorden tot dusver :)

Graag ontvang ik ook feedback op mijn shortlist (of alternatieven).

[edit]

Een Ford ga ik niet in rijden (sorry principes). De 407 zou ik kunnen overwegen (maar ik vind die eigenlijk heel lelijk...)

[Voor 39% gewijzigd door havana op 21-06-2011 20:22]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Heb je ook rekening gehouden met de onderhoudskosten? Ik weet niet wat je nu rijdt maar BMW en Volvo zijn wat dat betreft nou niet bepaald goedkoop, VW zit alweer wat lager maar zal ook zeker niet de goedkoopste zijn.

Ik doel trouwens op regulier onderhoud, aangezien je zegt redelijk wat kilometers te rijden zal je hem ook zo nu en dan lang de garage moeten sturen voor een beurt, of ga je dit zelf doen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welke "principes"?

Je vraagt ons om advies, iemand komt met iets wat voldoet aan je eisen, die kraak je weer af op basis van andere eisen die je blijkbaar hebt maar niet met ons deelt... zo heeft zo'n vraag weinig zin he :o

Soittakaa Paranoid!

• havana
Excuses. Ik ga niet rijden in een Ford en al helemaal niet in een Opel. Behalve Toyota valt ook alles uit het oosten af en ook van Amerikanen moet ik niks hebben.

@ Dick

Goed punt. Het is zo dat ik ook niet weer niet extreem veel rijd, afgelopen jaar zo'n 20k, 99% snelweg.

[Voor 26% gewijzigd door havana op 21-06-2011 20:23]

DIT IS MIJN WEBSITE

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Niemand rijdt alléén maar snelweg kilometers, dus ik zou wel degelijk kijken naar km stand en iets minder naar bouwjaar.
In theorie(en ook vaak genoeg in de praktijk) kunnen dieselmotoren idd. best 300K aan. Maar alle andere onderdelen aan de auto hebben dan ook die 300K afgelegd.
En waarschijnlijk is er dan ook al het nodige vervangen, maar er blijven genoeg onderdelen over die, ondanks dat ze binnen de limieten van de fabrikant zitten, toch slijtage/speling hebben.
Dus let heel goed op de onderhoudshistorie bij hogere km standen en ook op de gebruikte onderdelen(origineel vs imitatie) Denk daarbij bv. aan ophanging delen, wiellagers ed. Ik heb meerdere malen aan den lijve ondervonden dat imitatie draagarmen,fusee/stuurkogels,spanrollen echt inferieur zijn aan originele onderdelen.

R7 5800X3D//B450 Tomahawk max II//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Nog twee vragen:
- Hoeveel km ga je per jaar maken?
- Hoeveel jaar wil je met de auto doen?

• havana
Ca. 20.000 km. Vrijwel nooit korte stukjes, bijna altijd lange stukken over de snelweg.

Hoeveel jaar wil ik ermee doen, tjsa. Toch wel minimaal 5 jaar.

Dit model kwam ik vanmiddag tegen, voldoet redelijk aan mijn eisen. Dealer onderhouden, niet extreem veel KM's, AC en CC. Zelfs nog 'nice to haves' zoals een automaat en trekhaak.

Morgen maar eens bellen met die luitjes. Ben benieuwd wat ze voor mijn Peu'tje willen geven.

[Voor 61% gewijzigd door havana op 21-06-2011 20:44]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Roenie
  • Niet online
Dus 5 maal 20k is minimaal een ton erbij. Je zou kunnen kijken in de reviews naar auto's die bekend staan om kilometerstanden van rond de 300k. Dan kun je in de range 150k-200k kijken.

Wat vind je van een Mercedes?

Wat ik altijd doe is op een autosite zoeken met mijn budget en een minimale leeftijd en maximale kilometerstand (en in jouw geval CC en AC). Dit wijzig ik iedere keer (lagere km stand en later bouwjaar) tot ik een overzichtelijk aantal auto's heb, zeg 20-30. Degenen die er heel positief uitspringen vallen af. Die geloof ik niet. En dan kijk ik naar andere zaken zoals kleur en zo.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:02
http://www.gaspedaal.nl/B...Stationwagon&brnst=Diesel

Even de bedrijven die je tegenkomt door Google heen halen. Zo staat er een bedrijf in Amersfoort waar men niet al te positief over is. Maar 8k voor een 3 serie, automaatje, bouwjaar 2000+ moet te doen zijn.

Station + diesel is namelijk (bij BMW dan) geen 'hardloper'. In de handel hebben ze iig liever de sedan in diesel of de station in benzine.

Dus je kan ook nog +/- 1000 euro afpingelen mits je je eigen inruil niet te hoog inschat :)

Mercedes zou ik niet nemen (Als je voor de C-klasse gaat iig). Die hebben érg veel last van roest rondom dat bouwjaar (2000).

@GoldenSample vaak als er tijdig bakolie ververst wordt zijn er juist bij de bakken (Die in de E39 zitten iig) nagenoeg geen revisies nodig. Maar de automaatbakken van een 3 serie (Weet niet of het dezelfde zijn eigenlijk) heb ik wel een aantal keer een 'revisie' meegemaakt, maar dat was de 1e revisie bij 200~300.000km.

Veel eerder heb ik ze nog nooit gehad.

Als je de Laguna wilt zal ik eerst vragen of je hem een weekje mag gaan rijden alvorens je een beslissing neemt. Als je die naast een 3-serie zet dan is je keuze snel gemaakt.

Pre Laguna's zijn regelrechte rampenbakken. De Laguna's na de facelift zijn iets beter, maar ook daar hebben wij eigenlijk nooit echt een goede van gehad (En we hebben er aardig wat gehad). Het is echt totaal andere klasse als BMW. Ik zou het in ieder geval pertinent NIET aanraden.

[Voor 49% gewijzigd door RedHat op 21-06-2011 20:52]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Check ff wat voor automaten d'r in hangen want bij een heleboel van die bakken is bij +/- 150k Km een revisie nodig.

Verder neem ik aan dat je een Laguna II bedoeld, neem hier er altijd een NA de facelift, die er voor hebben enorm veel (elektronische) problemen welke na de facelift gefixt zijn.

Verder zou ik goed kijken wanneer je in een pre/after facelift model beland, soms zit daar onderhuids nog best wat verschil in (zie laguna)

• havana
Wat is een reële inruilwaarde voor mijn wagen? Ze gaan op autosites voor ongeveer 5500 euro weg (redelijk exacte dezelfde kenmerken).

DIT IS MIJN WEBSITE

• RedHat
havana schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 20:51:
Wat is een reële inruilwaarde voor mijn wagen? Ze gaan op autosites voor ongeveer 5500 euro weg (redelijk exacte dezelfde kenmerken).
Mijn glazen bol is kapot :'(

Welke auto heb je, km stand en zoveel mogelijk informatie.

Google A&D auto's eens. Die zit hier bij mij om de hoek. Na je Google-tocht laat je hem wel links liggen (denk ik).

Een auto met inruilwaarde 5000~5500 inruilen op een auto van 8000 is eigenlijk nooit echt een goed idee.

Misschien is dit wat? Courante kleur iig.
http://www.autowereld.nl/...tive-1207464/details.html

[Voor 35% gewijzigd door RedHat op 21-06-2011 20:57]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-04 16:44
havana schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 20:51:
Vooral niet op rekenen dat je dat ervoor als inruilprijs gaat krijgen.

En waarom geen LPG /G3 ?

Abort, Retry, Quake ???

• havana
A&D wordt 'm inderdaad niet, als je dat intikt bij Google :X

LPG/G3 wil ik niet; te veel gezeik.

Huidige auto is een Peugeot 307, groen, 5 deurs, km stand 83.000, bouwjaar 2001, handmatige airco, trekhaak. Gekeurd tot eind april volgend jaar en net een grote beurt gehad. Volledige onderhoudshistorie. Vergelijkbare auto's staan op autosites voor 5000-5500 (vaak exclusief kosten rijklaar maken enzo).

Ik heb inmiddels wel weer een aardige gevonden.

[Voor 12% gewijzigd door havana op 21-06-2011 21:06]

DIT IS MIJN WEBSITE

• In_The_Aire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-10-2019
Weet je zeker dat diesel voordeliger is; heb je dit berekend?
20.000 km is niet zo heel verschrikkelijk veel, het verschil in brandstofprijs is momenteel niet al te groot en je wegenbelasting ligt ook een stuk hoger, verzekering wellicht ook.

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
toen ik mijn auto kocht lag het omslagpunt bij 25.000 ongeveer. en zeker niet bij 20.000. Als dat een vrij hoge inschatting is kun je misschien beter een LPG wagen overwegen?

• RedHat
havana schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:00:

Huidige auto is een Peugeot 307, groen, 5 deurs, km stand 83.000, bouwjaar 2001, handmatige airco, trekhaak. Gekeurd tot eind april volgend jaar en net een grote beurt gehad. Volledige onderhoudshistorie. Vergelijkbare auto's staan op autosites voor 5000-5500 (vaak exclusief kosten rijklaar maken enzo).

Ik heb inmiddels wel weer een aardige gevonden.
Reken eerder op een 3500~4000 netto inruilwaarde.

http://www.gaspedaal.nl/P...00000&bmin=2001&bmax=2001

• aZuL2001
Goed onderbouwd. :X

Alsof je met een auto van 10 jaar auto geen kans op gezeik hebt.

Abort, Retry, Quake ???

• Vorak
  • Niet online
volgens mij is de beste auto voor dit probleem in financiële zin de auto die je nu voor de deur hebt. Tenzij je toegeeft dat je een nieuwe auto wilt, maar dan meer vanuit een onderbuikgevoel?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:03

SeatRider

Hips don't lie

Vorak schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:09:
volgens mij is de beste auto voor dit probleem in financiële zin de auto die je nu voor de deur hebt. Tenzij je toegeeft dat je een nieuwe auto wilt, maar dan meer vanuit een onderbuikgevoel?
Ja, ik betwijfel ook of 20k kilometers per jaar nu een reden is om diesel te gaan rijden. Vroeger was een diesel veel betrouwbaarder, maar met de komst van compressors en turbo's is dat ook al achterhaald. En de rest van de auto (ophanging, versnelling, remmelarij (ja, kom der maar in)) slijt net zo hard als bij een benzine.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-05 20:52

Matis

Rubber Rocket

Vorak schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:09:
Tenzij de auto totalloss is (lees gepland onderhoud wat de auto niet waard is) dan is investeren in een nieuwe auto niet zo'n hele slimme keuze/

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• havana
Volgens mij hebben jullie gelijk. Ik heb eens even het omslagpunt berekend (Peugeot 307 versus 3-serie touring) en ik kom ik 34k :X

De goedkoopste optie is wellicht om cruise control in mijn Peugeot te laten bouwen, iemand enig idee wat dat kost?

[Voor 31% gewijzigd door havana op 21-06-2011 21:15]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Matis

Matis

Rubber Rocket

havana schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:14:
De goedkoopste optie is wellicht om cruise control in mijn Peugeot te laten bouwen, iemand enig idee wat dat kost?
Een beetje eigen inzet kan natuurlijk ook geen kwaad :Y)
http://www.cruisecontrol-.../cruisecontrol-32_Peugeot

• havana
Ik was aan het Googlen geslagen.

Vind die prijzen toch wel behoorlijk fors. Het is dan bijna goedkoper om een nieuwe (benzine) auto te kopen.

[Voor 29% gewijzigd door havana op 21-06-2011 21:21]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Matis

Matis

Rubber Rocket

havana schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:20:

Vind die prijzen toch wel behoorlijk fors. Het is dan bijna goedkoper om een nieuwe (benzine) auto te kopen.
Yeah right, ronde de 600 euro voor een inbouw CC of 8000 euro voor een nieuwe (benzine) auto.

• havana
Da's waar. Maar je snapt mijn punt denk ik wel.

DIT IS MIJN WEBSITE

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-12-2022
Wat de BMW 3 serie touring betreft, dat is de kleinste stationwagen ooit gebouwd. Wanneer je dus een auto voor de ruimte koopt, koop dan geen 3 serie Touring. Ik heb zelf zo'n auto en hij bevalt super, weinig gezeik, premium, rijdt heerlijk, et cetera, maar de kofferbak is verre van ruim te noemen. Mijn vader rijdt een Mondeo wagon en het zou mij niet verbazen wanneer die kofferruimte ongeveer 4 keer zo groot is.

Wat dacht je van een benzine-auto kopen en daar LPG inbouwen? Dan kun je een auto met relatief weinig km's kopen en gezeik met de LPG-installatie wordt voorkomen doordat die installatie splinternieuw is. Het voordeel van deze optie boven het kopen van een diesel of een auto waar reeds een LPG-installatie in zit is dat je opeens auto's met een relatief laag kilometrage tegenkomt. Dat merk je aan alles, zoals slijtage van interieur, staat van de lak et cetera. Niet alleen een motor heeft te lijden onder veel kilometers.

[Voor 46% gewijzigd door argro op 21-06-2011 21:31]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Matis

Matis

Rubber Rocket

havana schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:25:
Da's waar. Maar je snapt mijn punt denk ik wel.
Nee, ik snap jouw punt niet. Je rijdt nu 20.000 km per jaar. De prijs van diesel ligt op €1.389 en die van benzine op €1.691. Dat is een verschil van €0.302.
De belastingen die je extra moet heffen over een auto op diesel, liggen een stuk hoger (zeker gezien je geen belastingvrije auto kunt kopen).

• havana
Het gaat niet over diesel versus benzine, want ik ben allang overtuigd dat een eventuele nieuwe wagen benzine moet worden en geen diesel....

@ argro

Da's waardevolle info.

[Voor 11% gewijzigd door havana op 21-06-2011 21:32]

DIT IS MIJN WEBSITE

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

havana schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:31:
Het gaat niet over diesel versus benzine, want ik ben allang overtuigd dat een eventuele nieuwe wagen benzine moet worden en geen diesel....

@ argro

Da's waardevolle info.
OK. Maar je hebt al een benzine auto. Die je weg wilde doen omdat je 20k km's per jaar maakt :S

• havana
Klopt, dus dat argument bestaat niet meer.

Wat nog overeind blijft is dat ik graag een station wil i.p.v. een hatchback en graag cruise control.

DIT IS MIJN WEBSITE

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

argro schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:28:
Wat dacht je van een benzine-auto kopen en daar LPG inbouwen? Dan kun je een auto met relatief weinig km's kopen en gezeik met de LPG-installatie wordt voorkomen doordat die installatie splinternieuw is. Het voordeel van deze optie boven het kopen van een diesel of een auto waar reeds een LPG-installatie in zit is dat je opeens auto's met een relatief laag kilometrage tegenkomt. Dat merk je aan alles, zoals slijtage van interieur, staat van de lak et cetera. Niet alleen een motor heeft te lijden onder veel kilometers.
Wat dacht je van gewoon G3 in de huidige Peug inbouwen? Dat ding heeft vast ook nog geen 100dkm gereden, dus nog best rendabel. En je weet alles van de historie van de auto.

Edit: ok, je huidige auto ombouwen naar station wordt miss iets te gek :D

[Voor 4% gewijzigd door SeatRider op 21-06-2011 21:39]

• havana
Dan heb ik nog steeds geen stationwagen en ook geen cruise control.

Heb nu wel weer een leuke gevonden.

[Voor 57% gewijzigd door havana op 21-06-2011 21:42]

DIT IS MIJN WEBSITE

• argro
Vanwaar eigenlijk de stationwagen? Is dat toevallig met name om de fiets te vervoeren? Daarvoor is een 3 serie wel groot genoeg. Als ik het voorwiel uit de fiets haal en de achterbank neerklap, dan schuif ik hem er zo in. Je moet dan natuurlijk geen gastank in de weg hebben liggen. Mocht je met zo'n auto op LPG willen rijden, dan is alleen een ringtank op de plaats van het reservewiel een optie. Nadeel daarvan is een beperkt actieradius (ca. 500km). Een LPG/G3 installatie in z'n auto kan overigens ook met 20.000km makkelijk uit. Zelf twijfel ik over zo'n installatie (25.000km per jaar op benzine).

• havana
Niet vanwege de fiets, die past ook wel in mijn Peugeot, hoef alleen mijn voorwiel eruit te halen.

Er is een andere reden waarover ik nog niet te veel kan uitwijden ;)

[Voor 26% gewijzigd door havana op 21-06-2011 21:46]

DIT IS MIJN WEBSITE

• aZuL2001
Een kind is ook prima in een niet station te vervoeren hoor.
Ze worden in klein formaat afgeleverd, en zijn pas na meerdere jaren zo groot dat je echt een station nodig hebt.

>:)

Abort, Retry, Quake ???

• aZuL2001
argro schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:43:
Nadeel daarvan is een beperkt actieradius (ca. 500km).
Hangt van je tank en reguliere verbruik af. Bij mij houdt het bij 350 km echt op.
(Saab 9000 2.0 t Automaat.)
Zelf twijfel ik over zo'n installatie (25.000km per jaar op benzine).
Ik zou het wel weten. Doen.
Kocht me vier jaar terug die 9000, met 180.000 op de teller.
Intussen vrolijk op G3 net over de 290.000.

En vorstelijk rijden ;)

Abort, Retry, Quake ???

• argro
aZuL2001 schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:53:
Een kind is ook prima in een niet station te vervoeren hoor.
Ze worden in klein formaat afgeleverd, en zijn pas na meerdere jaren zo groot dat je echt een station nodig hebt.

>:)
Als ik soms zie wat er voor een kind allemaal meegesleept wordt dan lijkt het er op dat de benodigde autocapaciteit juist afneemt als het kind ouder wordt. Een kind van 12 heeft een beetje beenruimte en een MP3-speler nodig. Een baby heeft een bedje, een badje, een stoeltje, een wandelwagen, een buggy, een schommelstoel et cetera nodig.

• aZuL2001
Dat ligt niet aan het kind.
Upgrade van ouders noodzakelijk ;)

Maar er zijn zat ouders die daar gruwelijk in overdrijven idd.

Abort, Retry, Quake ???

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:33
Haal dus een dikke 3-serie uit Duitsland, mijne kostte maar 6700 en dat is een 330i... kan jij prima een E46 station 320i/325i met 150.000 voor krijgen hoor :o Even inlezen in importeren en klaar.

There is no replacement for displacement!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

_eXistenZ_ schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 22:15:
Haal dus een dikke 3-serie uit Duitsland, mijne kostte maar 6700 en dat is een 330i... kan jij prima een E46 station 320i/325i met 150.000 voor krijgen hoor :o Even inlezen in importeren en klaar.
Maar dan heb je dus iets van, pakweg, 2000? Ik bedoel, je wilt wel het laatste model BMW rijden, anders lijk je net zo'n petje.

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:33
SeatRider schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 22:38:
[...]

Maar dan heb je dus iets van, pakweg, 2000? Ik bedoel, je wilt wel het laatste model BMW rijden, anders lijk je net zo'n petje.
Aaaaaah, ok :) moet ik ook maar eens upgraden dan ja :>

/edit
Om deze post maar niet helemaal te verspillen aan de steek onderwater van SeatRider what's in a name...:

Bijvoorbeeld zo iets? 325i combi, volleder ook nog... Als je kijkt bij de 320i's heb je wel de mooie 6-in-lijn motoren maar voor iets minder geld zodat je daar nog wat meer opties voor kunt scoren.

/edit2

Je wilt diesel zie ik nu... hmm dat wordt mss wat lastiger want ze rijden volgens mij vooral benzine in DE vanwege de belastingen... iig over de grens shoppen loont!

[Voor 64% gewijzigd door _eXistenZ_ op 21-06-2011 23:00]

There is no replacement for displacement!

• reuzekind
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-05 12:07

reuzekind

Ik geloof in GoT

Nee, dat was al weer van de baan. Benzine wordt het :)

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

• havana
Importeren uit Duitsland is zeker een optie. Schijnt helemaal niet zo gek veel werk te zijn. Enige nadeel is dat ik dan mijn Peu niet kan inruilen en dus zelf zal moeten verpatsen. Ik heb 'm al op MP staan, maar nog geen enkele reactie.

Voor een 5-serie heeft Duitsland niet zoveel zin zie ik. Je krijgt dan voor hetzelfde geld een auto met 40.000 minder op de teller, maar als je daar je BPM van ca. 1100 euro bij optelt dan ben je je voordeel direct weer kwijt.

Ik wil eerst eens een 3-serie in het echt zien. Ik wil flink meer bagageruimte dan ik nu heb en dat is volgens argro dus niet het geval.

Nog wel een vraag aan de kenners, eerder hadden we het over het belang van de kilometerstand bij diesel, wat is volgens jullie een acceptabele kilometerstand bij benzineauto's? Ik ben zaterdag toevallig in de buurt van Amsterdam en wil dan deze wagen maar eens gaan bekijken.

[Voor 84% gewijzigd door havana op 22-06-2011 08:01]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:35

Mx. Alba

die/hen/zij

Pas er trouwens bij automaten wel mee op dat een automatische bak vaak wat kwetsbaarder is dan een handmatige, vooral als er veel met zware belading en/of aanhangwagens of caravans is gereden. En onderhoud eraan is ook prijziger dan aan een handbak als er wat versleten is...

Verder kan een diesel in zijn algemeenheid makkelijk 3 ton halen. Ik heb zelf een V40 1.9D gehad die ik heb gekocht met 220.000km op de teller, en die een paar jaar later weer verkocht met meer dan 300.000km erop. Heerlijke auto, en los van banden, remmen en turboslangen heb ik er geen onderhoudskosten aan gehad.

[Voor 7% gewijzigd door Mx. Alba op 22-06-2011 17:26]

Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...

• havana
Ik ga vrijdag een proefrit maken in deze wagen. De garage heeft niet zo al te beste reputatie, maar ik wil per se in twee stuks hebben gereden. Deze heeft bovendien fors meer PK's (149 versus 115) dan die andere die ik linkte. Hij heeft ook nadelen, geen LMV en de kleur vind ik ook niet top (al rijd ik momenteel ook in die kleur :D ) en bovendien geen trekhaak.

Zaterdag in Zandvoort rijden in die andere Passat.

[Voor 7% gewijzigd door havana op 22-06-2011 21:07]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Vorak
  • Niet online
ik blijf er bij dat het goedkoper is om je huidige auto op te rijden

• Matis

Matis

Rubber Rocket

havana schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 21:06:
Ik ga vrijdag een proefrit maken in deze wagen. De garage heeft niet zo al te beste reputatie, maar ik wil per se in twee stuks hebben gereden. Deze heeft bovendien fors meer PK's (149 versus 115) dan die andere die ik linkte. Hij heeft ook nadelen, geen LMV en de kleur vind ik ook niet top (al rijd ik momenteel ook in die kleur :D ) en bovendien geen trekhaak.

Zaterdag in Zandvoort rijden in die andere Passat.
Brandstof: Benzine
Verbruik: 10,3 km per liter

Nee, dan ben je lekker veel goedkoper uit 8)7

• havana
Inderdaad, dat ding is vet onzuinig. Proefrit is dan ook niet doorgegaan.

In mijn huidige auto rijden is sowieso goedkoper. Alleen heb ik dan nog steeds geen cruise control, geen automaat en geen station. Cruise control is evt. in te bouwen, een station ervan maken wordt wat lastig. Ik blijf van mening dat 600 euro voor een cruise control inbouwen veel geld is.

Morgenochtend een proefritje maken in Zandvoort.

[Voor 12% gewijzigd door havana op 24-06-2011 22:10]

DIT IS MIJN WEBSITE

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-05 19:09

AlexanderB

7800 rpm

havana schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:20:

cruisecontrol --> aftermarket setje van 100 euro, en n middag prutsen, of ff ergens langsbrengen waar ze t kunnen (i mean, t zijn 3 draadjes bijprikken in de auto, kastje monteren onder de motorkap, en zo'n cruise-pookje aan je stuurkolom (of zo'n 4-button drukknop ergens op je dash)

• havana
Prijzen die ik op internet vind zijn toch eerder in de richting van 500-600 euro. Ik ben redelijk handig, maar hiermee heb ik zo weinig ervaring dat ik 't wil uitbesteden.

Wat ik van mijn oom heb begrepen (die in 3 auto's een CC heeft laten inbouwen) is dat er eigenlijk alleen plezier van hebt als je een beetje een goede (en dus dure) neemt. Een John Gold bijvoorbeeld.

[Voor 72% gewijzigd door havana op 24-06-2011 22:14]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:25

Wok

Dakloos...

En die prijzen zijn inderdaad realistischer met modernere auto's :) AlexanderB denkt imo nog aan auto's van voor de CAN-bus ;)

Bij 'oude meuk' zoals zijn AX (of mijn 205-jes ;) ) is het inderdaad een kwestie van drie draadjes prikken en een kastje hier en een schakelaar daar planten, maar bij auto's van (grofweg) bouwjaar > 2000 gaat die vlieger niet meer op.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-05 19:26
havana schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:14:
Volgens mij hebben jullie gelijk. Ik heb eens even het omslagpunt berekend (Peugeot 307 versus 3-serie touring) en ik kom ik 34k :X
Je moet natuurlijk wel vergelijkbare auto's nemen. Bereken het omslagpunt eens tussen bv. een 318i en een 320d?

(Denk dat je het nog steeds niet haalt, kwam bij mij uit op iets van 24k)

• Roenie
  • Niet online
AlexanderB schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 22:09:
cruisecontrol --> aftermarket setje van 100 euro, en n middag prutsen, of ff ergens langsbrengen waar ze t kunnen (i mean, t zijn 3 draadjes bijprikken in de auto, kastje monteren onder de motorkap, en zo'n cruise-pookje aan je stuurkolom (of zo'n 4-button drukknop ergens op je dash)
Dat kan nog goedkoper met een aantal stokken/plankjes van verschillende lengte die je tussen het gaspedaal en stoel zet :)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-05 18:40

t_captain

Moderator General Chat
Matis schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:12:
[...]

Tenzij de auto totalloss is (lees gepland onderhoud wat de auto niet waard is) dan is investeren in een nieuwe auto niet zo'n hele slimme keuze/
Als je een auto koopt als investering moet je er niet mee rijden.
Ik denk dat een Ferrari 348 winst kan opleveren door hem een jaar of 10 in je garage te houden.

Anoniem: 269504

Een auto is gemaakt om in te rijden , slecht scenario is een wagen van een oud vrouwtje kopen met weinig km , die nooit buiten de bebouwde kom is geweest .Grote kans dat bij de eerste snelweg je de motor opblaast . Goed scenario is een motor die de kans krijgt echt op te warmen tijdens een rit , dus lange ritten .
En als je denkt dat een motor op bedrijfstemperatuur is als je temperatuur van de watermeter hoog genoeg staat . Dat is alleen de temperatuur van het water wat snel heet moet worden om de motor te verwarmen , want het is juist een koude motor die voor slijtage zorgt .

Waren alle oma s maar zo :')

http://youtu.be/xhcrcgrDhbs

• havana
Wezen proefrijden in de Passat. Reed prima.

Beetje zitten onderhandelen over prijs en eventuele inruil. Aanbod is nu alsvolgt

- grote beurt
- nieuwe apk
- distributieriem wordt vervangen
- schoonmaken
- nieuwe radio met 4x50 watt en bluetooth carkit
- 4 speakers
- opgelegde kentekenplaten
- inruil Peugeot

bijbetalen: 2600 euro. Wat vinden jullie? Heb nog geen ja gezegd en gelukkig was er ook geen druk om dat snel te doen. Ik kan er dus rustig over nadenken.

Wel het onderhoudsboekje bekeken en het ding ziet er netjes uit. Ik word de 2e eigenaar, ding komt uit de lease. De originele berijder heeft 'm destijds overgekocht en nog een paar jaar in doorgereden. Vervolgens ingeruild voor een Prius :> en via de Toyota-dealer komt hij bij dit bedrijf terecht. Hij is dus volledig dealer onderhouden.

[Voor 42% gewijzigd door havana op 25-06-2011 14:55]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-05 19:00

Part

Helemaal niets.....

Let er op dat als je de distributieriem laat vervangen dat ze gelijk de waterpomp en aandrukrollen mee nemen.

Verder zou ik bij 20k per jaar en een verbruik van 1 op 10 voor LPG gaan. Dat bespaart je 2000 euro op jaarbasis aan brandstof. Daar staan wel wat kosten tegen over - extra belasting + eventuele kosten aan de LPG installatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:34
Poeh, ik ben merkgek en zou in zo'n geval voor een V70 D5 gaan, heerlijke blokken, en die Volvos blijven het wel doen:

http://link.marktplaats.nl/435544357

Beetje afhankelijk of de historie er natuurlijk bij zit. Maar goed, de huidige auto gewoon te koop zetten en weer particulier kopen - eventueel met een aankoopkeuring er nog bij.

http://www.autoweek.nl/ca...ata.php?id=24162&cache=no

Ingevoerd door de huidige eigenaar op 14-11-2008 volgens het RDW...

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• havana
LPG is geen optie. De eerste jaren lach je je rot maar daarna heb je dure reparaties en dan ben je je voordeel van de afgelopen jaren direct kwijt.

Graag feedback op de aanbieding voor wat betreft de Passat...

DIT IS MIJN WEBSITE

• coyote1980
  • Laatst online: 15:34
havana schreef op zondag 26 juni 2011 @ 21:40:
LPG is geen optie. De eerste jaren lach je je rot maar daarna heb je dure reparaties en dan ben je je voordeel van de afgelopen jaren direct kwijt.
O? Is dat zo? Welke reparaties dan?

Ik weet dat je problemen krijgt bij blokken waarvan de kop kromtrekt omdat ze niet tegen de extra hitte van LPG-verbranding kunnen. Maar dat is tegenwoordig toch geen probleem meer?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
coyote1980 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 09:28:
[...]

O? Is dat zo? Welke reparaties dan?

Ik weet dat je problemen krijgt bij blokken waarvan de kop kromtrekt omdat ze niet tegen de extra hitte van LPG-verbranding kunnen. Maar dat is tegenwoordig toch geen probleem meer?
Is meer motorspecifiek, Sommige blokken kunnen goed tegen LPG en de andere minder. Maar daar is denk ik voldoende van te vinden op het net.

• argro

Dat is nogal lastig zonder de auto gezien te hebben. Bij dat soort bedragen gaan relatief kleine dingen een rol spelen. Zitten er nog nagenoeg nieuwe banden onder de auto? Dat kan zomaar honderden euro's in dagwaarde schelen, banden zijn duur. Ook hebben wij onvoldoende inzicht in de conditie van het interieur en exterieur van de auto om te beoordelen of er misschien nog een honderdje af kan of niet.

• Arunia
  • Laatst online: 15:18

Dit is zoals degene onder je zegt blok specifiek.
Mijn schoonouders hebben een Skoda Octavia op lpg. Hun motor type kan het, de andere niet (TSI etc).
Ze hadden hiervoor een Ford Mondeo, maar de latere modellen (zeg maar vanaf de hoekigere van een aantal jaar geleden, de huidige en die ervoor) kunnen het niet meer.
Of, je moet de koppen vervangen en nog wat dingen waardoor ze wel tegen die hitte kunnen.

Ikzelf heb jaren een Megane 1.6 uit 96 gehad. Deze is vorig jaar weg gegaan vanwege te veel onderhoud. Maar, dat mag ook wel met 2 ton op de teller.

Er zijn wat dingetjes aan gedaan, maar eigenlijk vrij weinig wat betreft de lpg installatie.

Ik vind het trouwens grappig (ik zou het ook doen, zeg overigens niet dat wat er gesuggereerd werd, voor jou zo is (dat je een kleine krijgt)), dat vroeger kinderen groot werden in een Fiat Panda etc, maar dat het tegenwoordig allemaal veel te klein is.
Ik zou het zelf ook niet meer kunnen hoor. Rij nu (omdat het zo uitkwam) in een Hyundai Matrix. Hier na komt er waarschijnlijk iets van een Mondeo (omdat voor ons de KM's niet toereikend zijn tegenover het rijden op gas).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee