Toon posts:

ADSL overstap kpn>bbned, geen DSL signaal.

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 298674

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds gisteren zit ik met een probleem. Dit is was de dag dat mijn nieuwe internetprovider zou starten met haar diensten. Ik kwam van Telfort en ging naar Concepts-ICT.

Probleem: geen adsl verbinding

Volgens de heren van de helpdesk ligt het eraan dat mijn vorige netwerk KPN was en dit is nu bbned. Daarnaast heb ik volgens hun een verouderd wandkastje (varkenssnuit u1) waarvan waarschijnlijk enkele draadjes loshangen.
Afijn, ik dat varkentje even opengeschroefd, vertakkingen weggehaald etc. En hoe het er uiteindelijk uitziet is als volgt, bij linksboven is rood aangesloten, rechtsboven blauw. Dit zijn de lijnen waarover mijn kpn-telefonie abonnement gaat.
Volgens de helpdesk zou het probleem zijn dat de oranje en witte draad boven moeten worden aangesloten. Afijn: ik doe dat natuurlijk, en heb nog wat combo's geprobeerd. Maar: geen adsl-signaal.
Mijn gloednieuwe bijgeleverde Gigaset SX762 (die het op de telfort verbinding overigens nog wel deed) geeft aan dat de adsl-kabel niet is aangesloten. De instellingen in de router staan goed (volgens handleiding) en opnieuw opstarten heb ik nu ook al 20x gedaan.

Nu stelt Concepts-ICT dat ze een monteur voor €125,- kunnen laten langskomen. Bij een gratis overstap zitten wij hier echter niet om te springen, daarnaast vind ik het een rare gang van zaken. Op de site hebben ze namelijk gezegd dat die alleen het modem aansluit en 1 pc, maarja, dat kon ik al toen ik 12 was ofzo. ;)

Zijn hier Tweakers die hetzelfde probleem gehad hebben? Of een simpele oplossing weten om mijn ADSL-signaal tevoorschijn te toveren?

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-11-2022
Is deze internet verbinding opgeleverd op een ander aderpaar?
Staat er dan wel signaal op. Dat zou de provider moeten kunnen meten.

Topicstarter
Volgens de helpdesk zou het over het oranje/wit aderpaar moeten lopen. Ze hebben zowel toen ik het aan had gesloten op de bovenste aansluitingen in het u1 wandkastje, als toen de draadjes nog los hingen de verbinding getest. Bij beide situaties kregen zij geen verbinding.

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-11-2022
Waarschijnlijk is dat een issue met de lijn. Kunnen ze de lengte meten?

Topicstarter
Als dat het geval zou zijn dan staat mij dus een monteur van kpn te wachten begrijp ik?

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:05
Als Telfort op dezelfde lijn zat als je KPN telefonie zit het op rood blauw. Dat zou je verwachten bij een overstap als Concepts je verbinding heeft omgezet in de centrale.

Anders kan 't zijn dat ze op een vrije lijn hebben geleverd en niet een overstap hebben gedaan. Dan zou hij op de oranje + wit zitten separaat van je KPN telefonie (aparte lijn voor telefonie en ADSL en niet 'shared' (gedeeld)).

Je kan Concepts vragen of hij op dezelfde zit als je KPN telefonie of apart. Dan weet je hoe het aan te sluiten.

Apart zal je met de stekker moeten knutselen met 2 draden daaruit voor bovenste twee (rood+blauw) voor telefoon en onderste twee (oranje+wit) voor ADSL.

Samen (shared) dan zit het niet anders als het zat met een ADSL splitter er tussen op 1 lijn.

Of even testen gewoon met oranje+wit op de bovenste twee (A/B) en als je dan ook geen signaal hebt is er iets mis met de oplevering mogelijk in de centrale.

Een monteur heb je dan niet nodig om het aan te sluiten. Het werkt dan niet en dat kan die monteur ook niet oplossen voor je als je het juist geprobeerd hebt volgens de aanwijzingen. Lijkt mij dat je ISP dat moet oplossen en jij, mits je geen fout hebt gemaakt, daar niet voor de kosten hoeft op te draaien.

[Voor 50% gewijzigd door bjck op 21-06-2011 20:34]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Topicstarter
Ik ga morgen opnieuw bellen met de helpdesk, om te kijken of ze de lijn kunnen doormeten. Naar mijn idee hoeft het niet zo moeilijk te zijn, de rode en blauwe draad doen het tenslotte, dus maak er gewoon een shared line van...? (dit doen ze helaas niet)

Is het een idee om naar bbned te bellen? Om het door te laten meten o.i.d.?

• bjck
Met BBned heb je helemaal geen band (contract) dus ook geen contact, dat heeft je ISP. Heb jij ook niets mee van doen, je ISP zou een werkende dienst moeten opleveren en het oplossen als dat niet in 1x lukt.

Je moet niet van hun probleem jouw probleem laten maken. Geen dienst geen betaling, zo zou je het kunnen zien. Nu heb je wel een doe-het-zelf installatie gekozen, dus daar ligt wel jouw verantwoordelijkheid als consument. Maar mochten er herstel kosten zijn moet je ISP (leverancier) wel aantonen dat de fout bij (door) jou was gemaakt in het deel waar jij verantwoordelijk voor bent bij doe-het-zelf installatie.

[Voor 53% gewijzigd door bjck op 21-06-2011 21:24]

Topicstarter
@Bjck: Ik ben het roerend met je eens! :) Helaas is de praktijk vaak dat je met eigen initiatief minder kans hebt om 3 maanden zonder internet te zitten o.i.d.

Ik heb nog een vraag voor vandaag;
Met een multimeter heb ik het oranjewit aderpaar waarover het dsl signaal zou moeten komen gemeten, en er zit geen spanning op. Op het roodblauw aderpaar zit wel spanning. Wat betekend dit precies?

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:27
Op het 1e aderpaar (rood/blauw) zit spanning omdat daar waarschijnlijk PSTN of ISDN telefonie overheen gaat. Op het 2e aderpaar (oranje/wit) gaat alleen een ADSL signaal en dan kun je geen spanning meten. Als je 100% zeker weet dat je lijn van concepts op het 2e aderpaar is geleverd is het gewoon een kwestie van testen. Sluit het 2e ader aan op je modem en test of het modem sync krijgt. Werkt het niet dan bel je op.

...

Anoniem: 118213

Anoniem: 298674 schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 22:25:
@Bjck: Ik ben het roerend met je eens! :) Helaas is de praktijk vaak dat je met eigen initiatief minder kans hebt om 3 maanden zonder internet te zitten o.i.d.

Met een multimeter heb ik het oranjewit aderpaar waarover het dsl signaal zou moeten komen gemeten, en er zit geen spanning op. Op het roodblauw aderpaar zit wel spanning. Wat betekend dit precies?
Precies helemaal niets bij adsl. Dat ga je met je multimeter niet meten.

Het beste kun je morgen Concepts-ICT even bellen. Voor vanavond ben je namelijk al te laat. Dan had je even voor 21:00u moeten bellen.

Morgen even vermelden dat je op beide aderparen geen verbinding krijgt. De helpdeskmedewerker heeft dan de mogelijk een check voor je te doen of het modem sync heeft gemaakt met de apparatuur in de wijkcentrale. Wanneer dat niet het geval blijkt zal door Concepts-ICT Bbned aangestuurd worden om het probleem op te lossen. Bijvoorbeeld een vezelkruising in de centrale komt vaak voor. Mocht ook Bbned het niet aan de praat krijgen, zal ook KPN aangestuurd worden.

offtopic:
Weet wel even héél erg zeker dat je het modem goed hebt aangesloten, je zou niet de eerste zijn die er een potje van maakt en voor niets een leger monteurs laat komen! Vandaar dat er ook altijd doorgevraagd word bij de gemiddelde helpdesk

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 298674 schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 18:47:
Volgens de helpdesk zou het over het oranje/wit aderpaar moeten lopen. Ze hebben zowel toen ik het aan had gesloten op de bovenste aansluitingen in het u1 wandkastje, als toen de draadjes nog los hingen de verbinding getest. Bij beide situaties kregen zij geen verbinding.
Euh ze hebben het over blauw oranje/wit op het isra punt.
soms is er geen isra, en is je varkenssnuit je isra. maar normaliter worden wit en oranje in de varkenssnuit niet voor de 2e lijn gebruikt maar voor een (klasieke) extra bel, en aarde

Iperf

Anoniem: 118213

fish schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 22:53:
[...]

Euh ze hebben het over blauw/wit op het isra punt.
soms is er geen isra, en is je varkenssnuit je isra. maar normaliter worden wit en oranje in de varkenssnuit niet voor de 2e lijn gebruikt maar voor een (klasieke) extra bel, en aarde
Nee hoor. Normaal gesproken is het blauw/rood en wit/oranje. Uiteraard zullen er uitzonderingen zijn, maar blauw/wit is wel een hele rare combinatie ;)

@fish: Kan altijd gebeuren :)

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 118213 op 21-06-2011 22:59]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

:D
oeuh sorry oranje/wit. waar zat ik met m'n hersens
:X 8)7 :D

moraal van het verhaal, weet zeker dat je op je isra punt zit waar de ptt grondkabel binnen komt

[Voor 53% gewijzigd door Fish op 21-06-2011 22:58]

Iperf

Topicstarter
Nou super bedankt iig voor de reacties :P ben er wel iets wijzer van geworden. Wat ik morgen ga doen is de helpdesk bellen, en vragen wat de opties zijn.

Ik weet nu al dat ze me weer een monteur gaan aanraden. Maar zal even kijken of ik ze duidelijk kan maken dat ik geen monteur nodig heb om me modem aan te sluiten en/of draadjes te wisselen. Ik heb alle combinaties namelijk al wel gehad...

Wat ik begrijp uit de reacties hier is dat het probleem waarschijnlijk niet bij mij ligt en dat ik hier dus geen kosten aan zal hebben. Morgen meer! Ik hou jullie op de hoogte ;)

Topicstarter
fish schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 22:56:
:D
oeuh sorry oranje/wit. waar zat ik met m'n hersens
:X 8)7 :D

moraal van het verhaal, weet zeker dat je op je isra punt zit waar de ptt grondkabel binnen komt
Ik woon in een bovenwoning, 7rood, maar heb wel een eigen isra punt. Die hangt beneden in een halletje aan de muur. Vanuit dat kastje waar nog ptt op staat gaat één kabel naar boven, en die komen boven bij de varkenssnuit uit. Dat zijn dus de rood/blauw en oranje/wit aderparen waar het om gaat. Het kastje beneden is verder gesloten en kan ik weinig aan veranderen.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mja daar zul je toch heen moeten denk ik, op zijn minst om te verifieren dat het 1:1 doorgezet is. Anders betaal je 125 euro en dan gaat die monteur hem alsnog openmaken :>

het was toch jouw israpunt ?

heb je een foto van het kastje en de kabels die er in gaan ?

[Voor 27% gewijzigd door Fish op 21-06-2011 23:11]

Iperf

Topicstarter
Haha, ja normaal had ik even een foto gemaakt, maar ik zit intussen bij mijn vriendin mijn studieopdracht af te maken. Mijn internetbundel van mijn telefoon is niet zo handig om hele avond op te internetten... :) Morgen ga ik meteen een foto'tje maken.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als het even kan trek hem dan gelijk open dan vermoed ik dat je 2 lossen draden ziet.

Iperf

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je moet je denk ik niet zo gek laten maken door je ISP voor wat betreft het laten komen van een monteur. Je ISP is verantwoordelijk voor de aansluiting vanaf de centrale tot aan het ISRA punt. Het kan niet zo zijn dat je altijd een werkende internetverbinding hebt gehad op je vorige ISP en nu ineens bij (vrijwel) dezelfde situatie maar dan met een andere ISP dat je geen verbinding hebt.

Normaliter is het bij een verhuizing (en ik verwacht ook bij het omzetten van de ene ISP naar de andere) zo dat de dienst actief wordt gemaakt op het andere aderpaar op je ISRA punt. Dit vanwege het feit dat administratief de dienst bij bv een verhuizing nog op de vorige eigenaar staat op dat ene aderpaar waardoor ze deze niet kunnen gebruiken en daardoor de dienst op het andere aderpaar actief maken.

Elk ISRA punt heeft normaliter 2 aderparen, 1a/b en 2a/b. Deze corresponderen weer met de kleurcodes zoals wij die kennen (rood/blauw en oranje/wit meestal). Het kan dus zijn dat je ISP dus het andere aderpaar op je ISRA punt heeft gebruikt om daar je dienst op te zetten, dit zou je moeten kunnen navragen bij je ISP.

Indien het om een oud ISRA punt gaat kan het zijn dat je het kastje moet openmaken om daar naar aderpaar 2 te kijken of deze wel is aangesloten en/of dat deze aansluiting wel verbonden is met je varkenssnuit die je in je kamer hebt. Echter het openmaken van je ISRA punt mag je officieel niet zelf doen. Bij de nieuwere ISRA punten zit er gewoon een aansluiting waar je een RJ-stekkertje instopt zodat je het kan testen.

Ik heb zo'n zelfde situatie meegemaakt. Tijd geleden ben ik verhuist. ADSL Modem aangesloten op de aanwezige varkenssnuit, niet werken. Mijn ISP gebeld (Xs4all), deze gaven aan dat de dienst op het andere aderpaar (aderpaar 2) was gezet in de centrale omdat de dienst destijds op aderpaar 1 nog op de vorige bewoner stond. Dus ik gekeken op het ISRA punt (oud kastje, http://www.insaneoc.com/A...0rechthoekig%20ISRA.jpg). Daar bleek dat ik het kastje moest openmaken en de draadjes fysiek op aderpaar 2 moest zetten omdat er maar 1 aderpaar aangesloten was op het ISRA punt (achteraf logisch). Nadat ik dit gedaan had kwam het modem nog niet online. Weer ISP gebeld, en deze stuurden een monteur. De 1e monteur zelf was meer voor de binnenhuis situatie (waar ze jouw dus geld voor willen laten betalen) en deze bleek gewoon goed te zijn, deze monteur heeft KPN ingeschakeld die vervolgens de volgende dag naar de centrale heeft gekeken en daarna bij mij thuis. Daar bleek inderdaad dat de dienst op aderpaar 2 was aangesloten in de centrale, echter kwam er op aderpaar 2 bij mij op het ISRA punt niks binnen. Conclusie aderpaar 2 naar zn gootje ergens in de 2KM tussen de centrale en mijn ISRA punt. Monteur heeft toen ism administratie de dienst weer op aderpaar 1 gezet in de centrale en op mijn ISRA punt en vervolgens kwam het modem weer online.

Alles is netjes binnen 2dagen opgelost na storingsmelding en uiteraard geheel kosteloos.

Kortom, check heel even of je iets bij het ISRA punt zelf kan veranderen, indien dit niet kan zul je toch je ISP moeten bellen en een monteur moeten laten komen. Die kosten vervallen vanzelf wanneer het probleem bij je ISRA/aderparen zit gezien zij daar verantwoordelijk voor zijn.

Topicstarter
Wauw, dat klinkt positief in ieder geval... Ik heb net nog even gekeken, en het is een vierkant doosje. Open geschroefd, maar ook hier zitten de kabeltjes voor zover ik zie correct aangesloten... Is dus waarschijnlijk toch een probleem van de ISP!

Hier nog de beloofde foto's:

http://img18.imageshack.us/img18/5002/13087544409d20b0.th.jpg (varkenssnuit wandcontactdoos, heb het oranjewit aderpaar ook onder geprobeerd en boven zonder rood en blauw)
http://img641.imageshack.us/img641/8488/13087538468f20d8.th.jpg (inhoud varkenssnuit stekker)
http://img802.imageshack.us/img802/9540/13087537768afed1.th.jpg (inhoud isra)
http://img545.imageshack.us/img545/390/1308753752919488.th.jpg (isra punt)

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 298674 op 22-06-2011 16:55]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nu maken bijde lijnen sluiting als je de stekker lostrekt als je stekker lostrekt

oranje en wit moet je in de varkensnuit contactdoos vastmaken waar rood en blauw zitten
(rood en blauw laat je dan even hangen)

deze dus

[Voor 63% gewijzigd door Fish op 22-06-2011 17:55]

Iperf

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-05 22:05
Als je even een kabeltje stript met 2 adersparen en deze rechtstreeks op je ISRA schroeft, wat gebeurd er dan? krijg je dan wel line sync?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als die op oranje wit moet dan gaat dit werken (ff quick an dirty)
is ook makkelijker om te testen

Iperf

Topicstarter
Yep, dat zou moeten werken... heb dit geprobeerd, maar zonder succes! :(

Edit: Mooie soep trouwens! ;)

[Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 298674 op 22-06-2011 18:30]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

:P

Dan zou ik ff doen wat smoothtweaker zegt
ik weet niet wat een dslam doet als je hem kortsluit met een andere lijn btw

[Voor 45% gewijzigd door Fish op 22-06-2011 18:34]

Iperf

Topicstarter
Hmm... ik heb niet nog zo'n ronde kabel, alleen een platte. Trouwens, toen ik begon met het hele gezeur zat er van rechtsboven naar rechtsonder in die varkenssnuit een draadje verbonden. Hoe essentieel is die? De telefoon doet het zo verder wel...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Niet essentieel die word gebruikt om de extrabel te laten rinkelen als de stekker er uitgehaald is

Maar dat gezegt te hebben, weet je heeeeeeel zeker dat er niks tussen die doos en het isra zit ?
Want de bedrading is voorbereid op een extra bel dus moet die witte of oranje in de doos (ben ff vergeten welke) naar een punt gaan waar de extra bel hangt/hing en vandaar weer een draad naar de andere doos.

Of anders heeft een instalateur gewoon uit gewoonte die draad gelegd, kan ook

Een beetje hetzelfde idee als de draadbrug die tussen punt 3 en 4 die je weghaalt wanneer je een extra bel wil gebruiken maar dan andersom

op de 2e doos zitten rood en blauw dan precies andersom

Ik zou even doen wat smoothtweaker zegt. als dat werkt kun je gewoon rd/bl met or/wt omwisselen op het isra (tenzij je telefonie of iets anders afneemt van het originele aderpaar)

of je probeert het gewoon en zie of het werkt (met de varkenssnuit doos in ere hersteld)

[Voor 37% gewijzigd door Fish op 22-06-2011 20:12]

Iperf

Topicstarter
Vroeger was er op de 2e verdieping ook een telefoonaansluiting, wij hebben bij een verbouwing die draad doorgesneden en verder niets meer mee gedaan. Mijn varkenssnuit geval zag er dus ook behoorlijk chaotisch uit toen ik er voor het eerst naar keek. Maar, die vertakking intussen weggehaald.

Heb net nog een experiment gedaan met een 2e wandkastje ernaast, speciaal voor de oranje en witte kabel, mocht niet baten. Nu net de helpdesk weer gebeld, gelukkig kreeg ik iemand aan de lijn die meteen snapte dat ik eigenlijk echt alles al geprobeerd heb. Dus morgen belt de monteur van KPN! :) Ik vermoed dat het nu wel goed komt.

OK13, bjck, IceM, ggx, Enforcer en Fish, bedankt voor de reacties!

• bjck
Anoniem: 298674 schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 22:25:

Die 3 maanden zonder internet is je eigen probleem als consument ja. Als je gaat wachten en blijven leuren krijg je dat misschien. Je kan ook na 1 week een brief sturen dat je ze nog 2 weken (redelijke termijn) geeft om correct te leveren wat je besteld hebt en anders het contract als ontbonden beschouwd. Dat mag je gewoon doen als consument, immers levert het bedrijf een wanprestatie (niets). Dan vraag je gewoon elders aan een abonnement.

Dat kost je een week of 4 a 5 totaal maximaal zonder internet.

Je kan er geen multimeter op zetten. Als er telefonie (PSTN of ISDN) op de lijn zit meet je dat wel, maar zegt niets over het DSL signaal. Dat kan je niet meten met een multimeter dus ook niet het 2de aderpaar testen.

@fish: Je eerste plaatje is niet de bedoeling dat je het zo aansluit. Het is of rood/blauw op A/B of oranje/wit, niet naast elkaar zetten op A/B in zo'n aansluiting.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

bjck schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 22:23:
[...]

@fish: Je eerste plaatje is niet de bedoeling dat je het zo aansluit. Het is of rood/blauw op A/B of oranje/wit, niet naast elkaar zetten op A/B in zo'n aansluiting.
Euh het plaatje is van de ts en ik leg in dezelfd post uit dat dat niet zo moet, en waarom het niet zo moet.
effh beter lezen op de late avond ;)

Iperf

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:27
Het beste wat je kunt doen om te kijken of het signaal binnenkomt is je modem (tijdelijk) direct aansluiten op je ISRA punt. Als het goed is heb je een telefoonkabeltje meegeleverd gekregen. Knip aan 1 kan de connector er af en verbind de 2 draden met contactpunten 2A en 2B op je isra punt. Stop de stekker aan de andere kant van de kabel in de DSL aansluiting van je modem en zet de modem aan. Wacht een minuut of 15 en als er dan nog steeds geen sync is bel je met de ISP.

Je hebt geen idee hoe die kabel naarboven loopt en wat daar mee is gebeurd. Voor die kabel ben jij zelf verantwoordelijk (of je huisbaas misschien als het een huurwoning is) maar daar heeft de ISP en/of KPN niets mee te maken. Krijg je geen sync als de modem direct op het ISRA aangesloten is dan ligt de fout ergens anders en dan kun je daar zelf ook niets meer aan doen. De ISP zal dan een monteur aan moeten sturen.

...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee