Toon posts:

Jullie mening: Bios modden of processor verkopen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Nystran
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-05 19:50
Een maand geleden heb ik een systeem samengesteld en via Zercom besteld.

Nu blijkt dat mijn Asus moederbord (Asus M4A88T-I Deluxe) mijn processor niet ondersteunt. Bij het opstarten krijg ik deze melding 'netjes' op mijn scherm te zien.

Mijn processor is:
AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3.2 GHz 125 W TDP, geschat verbruik op internet rond de 113 W.
Overigens ondersteunt dit moederbord wel de Boxed edition:
AMD Phenom II X4 955 Boxed 3.2 GHz 95 W TDP

(Ja, dit had ik kunnen zien als ik de SKU (HDZ955FBK4DGM) van de proc op support.asus.com opgezocht had) 8)7

Wat te doen?
O Verlies nemen?
- Hoeveel garantie geven internet winkels? Zou ik iets terug kunnen krijgen? Ga er van uit dat het mijn fout is.
- Is de processor nog verkoopbaar?

O Hardcore gaan: bios modden zodat hij mijn processor als valide herkent?
- Helaas heb geen tools kunnen vinden om een bios uit te pakken naar een 'leesbaar' formaat :(
- Maar http://bios-mods.com/forum/ zou me verder kunnen helpen...

Ik vermoed dat de tweede optie tegenwoordig als 'insane' gezien wordt, maar ben benieuwd naar jullie mening.

Achtergrond: dit is mijn eerste zelfbouw PC, en voor het eerst in 16 jaar dat ik meer met hardware doe dan geheugenreepjes verwisselen. Met het modden van een bios heb ik al helemaal geen ervaring (ik weet net wat een hex-editor is).

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:12
Met de bios modden schiet je niet zoveel op, de beperking van het bord zit 'm in de zwakke vrm's:
Supports CPU with maximum 95W TDP

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:05
Wat is er in die maand gebeurd? Je hebt nl. vanwege Wet kopen op afstand recht om het binnen zoveel dagen terug te sturen zonder uitleg. In elk geval is modden geen optie lijkt me. Het bord ondersteunt geen 125W CPU's en is daar dus niet op berekend. Dus al zou je de foutmelding kunnen omzeilen dan nog kan de hardware het fysiek niet aan. Tenminste, niet gegarandeerd.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Inderdaad. Het is eigenlijk te gek dat er nog moederborden worden gemaakt die niet alle processoren ondersteunen die ze zouden kunnen ondersteunen met een betere stroomvoorziening. Maar het bestaat dus nog. Als je die CPU toch gaat gebruiken, gaan je VRM's na een tijd doorbranden.

edit:
Oké, het is een M-ITX bordje. Die worden doorgaans niet gebruikt met CPU's die veel verbruiken

[Voor 16% gewijzigd door Admiral Freebee op 21-06-2011 17:56]

• Nystran
The__Virus schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 17:55:
Wat is er in die maand gebeurd? Je hebt nl. vanwege Wet kopen op afstand recht om het binnen zoveel dagen terug te sturen zonder uitleg. In elk geval is modden geen optie lijkt me. Het bord ondersteunt geen 125W CPU's en is daar dus niet op berekend. Dus al zou je de foutmelding kunnen omzeilen dan nog kan de hardware het fysiek niet aan. Tenminste, niet gegarandeerd.
Een maand lang gezocht naar een goedkope windows versie :(

En een processor die al met (meegeleverde) koelpasta op de (meegeleverde) koeler gekit zit terugsturen, voelt een beetje aan als een snoepje willen ruilen nadat je het geproefd hebt...

Iedereen bedankt voor het advies.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-06 08:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Overigens is de link naar je 2e in de PW (de X4 955 ) wel 125 wat TDP, dus gaat nog niet werken,

een processor tot 95 Watt TDP gaat wel werken, deze b.v. (disclaimer, zonder naar de SKU te kijken!)

pricewatch: AMD Phenom II X4 840 Boxed

Maar gewoon aan zercom vragen, wellicht willen ze best ruilen (cpu of mainbord) als jij een deel van hun kosten neemt. ( na een maand kun je helaas niet meer terug vallen op de 7 dag afkoelings periode "koop op afstand")

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• verytallman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:57
De vraag is wat wil je ermee? Ik heb zelf dat bordje ook nog overwogen, maar alleen omdat die dan in een mooie kleine kast kon. Dat bordje koop je gewoon niet voor een sterke cpu, zoals de 955. Wil je een kleine kast, dan probeer je de cpu retour te sturen. Maakt de grote van je kast niet uit (dan had je dit bordje eigenlijk nooit moeten kopen) dan probeer je het bordje terug te sturen.

• Nystran
leuk_he schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 18:04:
Overigens is de link naar je 2e in de PW (de X4 955 ) wel 125 wat TDP, dus gaat nog niet werken,

een processor tot 95 Watt TDP gaat wel werken, deze b.v. (disclaimer, zonder naar de SKU te kijken!)

pricewatch: AMD Phenom II X4 840 Boxed

Maar gewoon aan zercom vragen, wellicht willen ze best ruilen (cpu of mainbord) als jij een deel van hun kosten neemt. ( na een maand kun je helaas niet meer terug vallen op de 7 dag afkoelings periode "koop op afstand")
Je hebt gelijk, de SKU die compatible is met het Asus moederbord (HDX955WFK4DGM) is anders. Dit schijnt een relatief onbekende OEM versie te zijn. Kan hem niet vinden op tweakers.net

• Nystran
verytallman schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 18:13:
De vraag is wat wil je ermee? Ik heb zelf dat bordje ook nog overwogen, maar alleen omdat die dan in een mooie kleine kast kon. Dat bordje koop je gewoon niet voor een sterke cpu, zoals de 955. Wil je een kleine kast, dan probeer je de cpu retour te sturen. Maakt de grote van je kast niet uit (dan had je dit bordje eigenlijk nooit moeten kopen) dan probeer je het bordje terug te sturen.
Ik wilde een PC die in mijn bureaulade beneden past, hoeft nu niet extreem snel te zijn, maar moet wel lang mee kunnen gaan. Had gekozen voor de Phenom II X4, omdat deze in de best buy guide werd aangeraden.

Dit moederbord was ideaal: het paste in de Antec New Solution NSK1380, had wifi aan boord en een AM3 aansluiting en ruimte voor een zuinige midrange grafische kaart (Sapphire HD 5570). Deze was het enige (betaalbare) moederbord wat ik kon vinden die aan deze eisen voldeed.

Ik ga proberen de processor te ruilen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee