Wireless N te langzaam voor HD video?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prodigy74
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-04 13:04
Hallo,

Ik heb een probleem met het afspelen van HD video vanaf mijn NAS. HD video vanaf de locale harddisks loopt prima.

De configuratie is alsvolgt: de Conceprtonics CH3HNAS hangt met een UTP kabel aan een Comtrend (CT-6373) modem/router (Tele2), 100 Mb/s. De PC is via wireless N adapter (Netgear WN121T, 300 Mb/s) verbonden met het modem/router. Verbindingssnelheid tussen beide ligt altijd tussen 263 en 300 Mb/s.

Bij het afspelen van HD video vanaf NAS begint na enige tijd het beeld te stotteren of stopt zelfs. Ik heb in SMPlayer de cache waarde vergroot, hierdoor duurt het wat langer voordat de problemen zich voordoen maar verhelpt het niet. Het probleem doet zich ook voor bij Windows Media Player en DivX Plus Player.

Bij het copieren van bestanden van en naar de NAS haal ik bij copieren naar PC een snelheid van ca. 4 MB/s en copieren naar de NAS ca. 5MB/s. Toch ligt de snelheid tijdens het afspelen van films te laag, meestal rond 500-700kB/s met dips richting de 0 kB/s.

Weet iemand de oorzaak? Of nog beter, de oplossing?

De PC: ASUS P5K, Q6600, 4GB, 8800GT, Win7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vastloper
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De wireless N van die comtrend is waardeloos. Ik heb dezelfde van tele2 en ik haal nog minder snelheid dan het oude tele2 modem met wireless G. Zelfs al zegt ie een verbinding van boven de 150mbps te hebben. Ik raad je aan een losse wifi access point/router neer te zetten met fastoenlijk wireless N of een kabeltje te gebruiken. Ik gebruik zelf hierom altijd een kabeltje. Omdat ik ook problemen heb met de telefonie en televisie sinds ik deze router heb, ga ik waarschijnlijk zodra ik kan naar een andere provider.

[ Voor 23% gewijzigd door Vastloper op 21-06-2011 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prodigy74
Beste Vastloper,

De configuratie die jij voorsteld had ik in eerste instantie ook draaien. Toen ik vanwege traag en instabiel internet van Telfort ben overgestapt op Tele2, heb ik eerst nog m'n oude Wireless N router gebruikt (Netgear WNR834B v2). In deze configuratie is de internet/download snelheid lager en is vreemd genoeg wireless instabiel, zelfs met wireless disabled op het Tele2 modem.

Ik heb overigens ook de WNR834B als ethernet bridge gebruikt (met DD-WRT), in plaats van de WN121T wireless adapter. Ook dat maakt geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:27
Wat gebeurt er als je die zelfde film via wireless streamt van een andere PC die bedraad is aangesloten? (Dus PC Bedraad --> PC Draadloos) Als je probleem dan weg is zou je aannemen dat het met de NAS te maken heeft aangezien de stream nog steeds via wireless binnenkomt, als het probleem niet weg is zou de router/AP verdenken.

Raar dat kopieeren stabiel is en streamen niet, je zou zeggen dat de ethernet doorvoor dus snel genoeg en stabiel is. Doet dat ding traffic shaping/prioritizing ofzo? Brakke implementatie van WMM (QOS op wireless) misschien? Kan je uitzetten vaak in de advanced properties van de netwerkkaart op de client.

[ Voor 46% gewijzigd door Pakjebakmeel op 22-06-2011 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-05 23:16

MM99

That is the way I am!

heb je geprobeerd om te streamen over een kabel ipv wireless? want ik vermoed dat je NAS HD film niet aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

HD film is iets van max 40 Mb/s, meeste mkv's zijn lager. Zou niet echt een probleem moeten zijn aangezien hij ongeveer 5 MB/s(+- 45Mbit) haalt met kopieren.

Ken de router niet echt maar wireless N vindt ik een techniek die z'n belofte niet echt waar maakt.
Had hier een pc via wireless en zowel via G als N was de verbinding van onvoldoende kwaliteit om lekker stabiel grote bestanden te streamen. Wireless is prima voor internet en mail, maar zodra als het stabiel moet zijn het liefst gewoon een draad.

Je zou nog met inSIDD kunnen kijken hoe druk je kanaal is en eventueel een rustiger kanaal opzoeken. kanaal 11 en 6 zijn meestal erg populair, lager dan 6 wil nog weleens problemen geven met dect toestelen

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prodigy74
Hallo mensen,

Bedankt voor jullie reacties.

@ Ozhan99 en Pakjebakmeel; Op dit moment heb ik de ethernet bridge aan m'n PC hangen en daar ook (bedraad) m'n NAS aan hangen. De link tussen m'n PC en NAS is daarmee bedraad en dan heb ik geen problemen.

Alhoewel de NAS redelijk stil is, heb ik 'm liever in de meterkast staan dan naast m'n PC. Ik gebruik m'n PC nl als mediacenter en zit vast aan m'n TV.

@ brid; Ik zit als enige detectable wireless connections op kanaal 9.

Wat Pakjebakmeel ook al opmerkt is het vreemd dat bij copieren wel voldoende bandbreedte is en bij streamen ogenschijnlijk te weinig. Wat overigens ook vreemd is dat het vullen van SMPlayer buffer wel met 3 tot 4 MB/s gaat, daarna is het gedaan met de snelheid... iets met pakketgrootte?

Ik zal de configuratie die Pakjebakmeel voorsteld eens testen en jullie later berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
pakketgrootte? MTU Size? Denk niet dat er een lan device is wat een MTU kleiner dan 1500 gebruikt. Enige keer dat je als consument te maken krijgt met de MTU grootte is als je ADSL over PPP hebt en 8 bytes overhead hebt bij elk pakket. Dan kom je uit op 1492, elk LAN apparaat mag toch hopelijk 1500 gebruiken.

Hoe dan ook, dat is makkelijk te testen met het ingebouwde ping tooltje. Ping je NAS, en geef als pakketgrootte 1500 mee. Daarnaast geef je een DNF (do not fragment), de netwerkapparatuur ziet dit en mag het pakketje niet fragmenteren dus als het te groot is komt het simpelweg niet aan.

http://www.microsoft.com/.../en-us/ping.mspx?mfr=true

dus:

code:
1
ping -l 1500 -f IPADRES

Maar nogmaals, ik verwacht er vrij weinig van.

Even de feiten op een rijtje;

Wireless haalt voldoende throughput voor het streamen
Wireless is stabiel (kopieeren gaat goed)
Streamen van een film is traag en stottert

Je kunt me veel vertellen maar jouw wireless is dus snel genoeg en blijkbaar ook stabiel. De inhoud van de pakketjes op layer3 maken natuurlijk geen donder uit tenzij er traffic shaping oid plaatsvind.

Je zou kunnen denken dat het aan de router ligt of aan de NAS, zoals inderdaad al voorgesteld probeer eens:

met een andere PC aan wireless (Laptop algeheel elimineren)
wireless drivers updaten (drivers elimineren)
streamen van een andere computer via SMB (NAS elimineren)

Weet je iig een stuk meer.

Over de kanalen, als je op 9 kun je nog steed overlap hebben. De enige niet overlappende kanalen zijn 1, 6 en 11.

http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

[ Voor 35% gewijzigd door Pakjebakmeel op 24-06-2011 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prodigy74
Bij het pingen krijg ik onderstaand resultaat.

Pingen naar 192.168.1.12 met 1500 bytes aan gegevens:
Pakket moet worden gefragmenteerd, maar DF is ingesteld.

Ping-statistieken voor 192.168.1.12:
Pakketten: verzonden = 4, ontvangen = 0, verloren = 4
(100% verlies).

Grootte 1472 is de maximale waarde zonder foutmelding.

Streamen van een andere PC werkt probleemloos, zolang 1 van de PC's bedraad is aangesloten op de router. Beide wireless geeft problemen. Het lijkt de NAS, ik begrijp alleen niet waarom bij streamen de snelheid zo laag is en bij copieren ca. 5-6x hoger. Drivers zijn up to date.

Van de 5 vreemde netwerken die ik kan detecteren zitten er 4 op kanaal 11 en 1 op kanaal 10. Betekent dat dat ik het beste zo ver mogelijk daar vandaan kan gaan zitten, op kanaal 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
1472 heb ik ook, zal wel met de overhead van wireless protocollen te maken hebben. Lijkt normaal iig.

Beide op wireless is logisch, de bandbreedte voor nu ook nog eens gedeeld worden tussen verzenden EN ontvangen.. Het lijkt hem inderdaad in de NAS te zitten..

Wat gebeurt er als je zowel de PC als de NAS bedraad op een switch aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prodigy74
Dan heb ik geen probleem en copieren gaat dan met 11MB/s. Daarom vroeg ik af of het iets met pakketgrootte zou zijn. Op een of andere manier lijkt het alsof kleine hoeveelheden data slecht afgehandeld wordt tussen NAS en de wireless verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
Pakjebakmeel schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 10:26:
1472 heb ik ook, zal wel met de overhead van wireless protocollen te maken hebben. Lijkt normaal iig.

Beide op wireless is logisch, de bandbreedte voor nu ook nog eens gedeeld worden tussen verzenden EN ontvangen.. Het lijkt hem inderdaad in de NAS te zitten..

Wat gebeurt er als je zowel de PC als de NAS bedraad op een switch aansluit?
Wireless protocollen komen niet aan je MTU.

Een MTU van 1472 is normaal; dit is de 'standaard' MTU van 1500 bytes - IP & ICMP header.

In je windows kun je niet met 1500 bytes pingen zonder te fragmeren, tenzij je echte MTU 1528 is of hoger.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
Prodigy74 schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 15:40:
Dan heb ik geen probleem en copieren gaat dan met 11MB/s. Daarom vroeg ik af of het iets met pakketgrootte zou zijn. Op een of andere manier lijkt het alsof kleine hoeveelheden data slecht afgehandeld wordt tussen NAS en de wireless verbinding.
Zou je toch het probleem in het AP of wireless kaart zoeken, MTU ziet er goed uit zoals ChaserBoZ_ ook al bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPatterson
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-06 21:48
Ondanks dat dit topic al wat ouder is vond ik het niet nodig om een nieuw topic te openen met min of meer dezelfde vraag.
Ik zag in een eerder topic van een jaar geleden iemand iets zeggen over de latency van Wireless N en dat de pure doorvoersnelheid op zich niet zoveel zei.
Kan iemand mij vertellen of dit nog steeds het geval is of zijn de nieuwe generaties routers wel in staat om HD te streamen? Ik heb een Netwerk Media speler (Tvix) en die heb ik met een UTP kabel verbonden met een Linksys WET610N bridge. Een verdieping hoger (ongeveer op gelijke hoogte (misschien 3-4 meter verschil) staat een WRT160 router. Nu is de router al wat ouder en nog uitgerust met Draft-N. Voor HD (blu-ray rips) kom ik net te kort. Het beeld loopt wel, maar schokkerig en het geluid werkt niet.
Bovenstaande in ogenschouw nemend: heeft het zin om een andere router te kopen of is dat geen oplossing? Ik heb een paar dagen geleden een setje powerline adapters gekocht die ik ga terugsturen, want daar ging het ook niet mee. (kreeg in dezelfde kamer 80 mbit gemeten met LAN speed test en een verdieping lager op een andere groep was het nog maar rond de 35mbit). HD streamen lukte hiermee niet.
Een kabel trekken is geen optie, want dan krijg ik ruzie met iemand anders in huis.
Wie heeft het verlossende woord?
Pagina: 1