Toon posts:

[Exchange 2010] POP3 Connecties Loggen

Pagina: 1
Acties:

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:49

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Topicstarter
Beste Mede-Tweakers,

Momenteel hebben we een Exchange 2010 Server draaien. Intern personeel gebruikt Outlook 2007 om hier hun mail op te halen, het personeel dat extern werkt gebruikt vooral Outlook Anywhere om toch de mogelijkheden van Exchange te benutten.

Maar natuurlijk zijn er altijd hobbybobbers die hun laptop zelf opnieuw installeren (of iets dergelijks), daarna niet weten hoe ze Outlook Anywhere instellen en hun mail ophalen met pop3. Wij willen daarom graag van pop3 af, maar om dit af te kunnen sluiten moeten we natuurlijk eerst weten wie er nog steeds gebruik maakt van pop3. Het is niet zo vriendelijk om van de een op de andere dag mail voor ze dicht te gooien.

Na wat zoeken kwam ik uit op TechNet, waarop netjes staat beschreven hoe je deze functie kan starten en configureren. Er is alleen een probleem, volgens deze link worden in deze logs geen gebruikersnamen of email adressen opgeslagen / weergegeven. Alleen een IP adres. Hiermee kunnen we dus niks omdat we juist willen loggen om erachter te komen wie nog steeds pop3 gebruikt.

Nu is de vraag neem ik aan wel duidelijk, heeft er iemand een idee of oplossen en zou deze persoon mij een zet in de goede directie kunnen geven?

Alvast bedankt!

Empire of Minis - een breed aanbod van hoge kwaliteit en betaalbare 3D geprinte miniaturen en bustes voor de schilder en tabletop role-playing enthousiasten. https://www.empireofminis.com

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mededeling op je intranet en gewoon dichtknallen aangezien POP3 in een Exchange omgeving bij non-TLS enabled connecties een security risico is (je logons vliegen cleartext over netwerk + internet).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

Wahloh schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 14:31:
Wij willen daarom graag van pop3 af, maar om dit af te kunnen sluiten moeten we natuurlijk eerst weten wie er nog steeds gebruik maakt van pop3. Het is niet zo vriendelijk om van de een op de andere dag mail voor ze dicht te gooien.
Waarom een technische oplossing zoeken voor iets wat veel simpeler kan met een algemene aankondiging, en de suggestie om met IT in contact te treden als je niet zeker weet wat je hebt? Het dan uitschakelen, en degenen die dan een probleem hebben, weten waar ze aan toe zijn.

Het heeft niets met vriendelijk te maken :)

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Topicstarter
Grappig dat beide reacties op hetzelfde eindigen, gewoon dichtgooien met een aankondiging.

Ik ben het helemaal met jullie eens, dit is de makkelijkste en snelste oplossing. Het enige wat je hoeft te doen is mensen die geen mail ontvangen te helpen dit opnieuw in te stellen.

Er is alleen een probleem, mijn leidinggevende is het hier niet mee eens en dat snap ik ook wel aangezien deze optie erg klantvriendelijk is. Dus moet ik doorzoeken naar een alternatief, misschien dat deze berichten hem op een andere gedachten kunnen brengen.

[Voor 7% gewijzigd door Wahloh op 22-06-2011 08:16]

Empire of Minis - een breed aanbod van hoge kwaliteit en betaalbare 3D geprinte miniaturen en bustes voor de schilder en tabletop role-playing enthousiasten. https://www.empireofminis.com

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Hangt er ook wel vanaf om hoeveel mensen het (ongeveer gaat). Maar als ik leidinggevende was zou ik ook zeggen dat je nog eventjes moest zoeken naar een alternatief.

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Topicstarter
Het gaat (waarschijnlijk) om een kleine hoeveelheid, aangezien meeste wel zo verstandig zijn om naar afdeling ICT te gaan voor herinstallaties en doorgaans wordt privé apparatuur niet ondersteund dus veel uitzonderingen bestaan er niet.

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Is het loggen van poort 110 op je firewall misschien een optie?
Of gaat het ook om intern verkeer?

[Voor 22% gewijzigd door arjants op 21-06-2011 15:10]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

Beatboxx schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 15:00:
Hangt er ook wel vanaf om hoeveel mensen het (ongeveer gaat). Maar als ik leidinggevende was zou ik ook zeggen dat je nog eventjes moest zoeken naar een alternatief.
Ik niet ;) .
Wahloh schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 14:56:
Er is alleen een probleem, mijn leidinggevende is het hier niet mee eens. Dus moet ik doorzoeken naar een alternatief. Misschien dat deze berichten hem op een andere gedachten kunnen brengen.
Logging etc zal nog steeds alleen werken als iedereen er regelmatig gebruik van maakt, er zullen mensen bij zijn die je mist. Verder kun je inderdaad niets met IP-adressen, zeker niet als die mobiel zijn.

Je leidinggevende wil graag moeilijk doen waar het makkelijk kan :p .

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wahloh schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 14:56:

Er is alleen een probleem, mijn leidinggevende is het hier niet mee eens. Dus moet ik doorzoeken naar een alternatief.
Dus hij is het ermee eens dat $randomuser met zijn AD user en password in cleartext over de lijn fladdert?

Snap ik het nou niet of begrijp ik het soms niet?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• wha
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 09:28
Misschien het idee om pop alleen beschikbaar te maken over vpn en niet voor outside?

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Topicstarter
Eind volgende week gaat de stekker eruit, als ik dan geen alternatief heb wordt het een aankondiging.

Tot die tijd sta ik open voor suggesties en opmerkingen. Bedankt voor de reacties!

@wha
Het is niet de bedoeling dat we POP3 veilig maken, we willen er gewoon vanaf. Wel een goed idee maar wel een grove omweg.

[Voor 4% gewijzigd door Wahloh op 22-06-2011 16:21]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee