Toon posts:

Lasdop eraf getrokken, rare draadjes bruin / zwart dun

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Anoniem: 268714

Topicstarter
Hoi ik ben stom geweest, heb een lasdop eraf getrokken, en nu zit alles los, als ik de KPN nu laat komen om het te maken kost het circa 300 euro geloof ik? voor het beschadigen van een ISRA punt, uit de jaren 40....
maar het is gebeurd.

Nu is het zo, dat ik heus wel weet dat rood op rood moet, en blauw op blauw, en dat in een mooi contactdoosje, geen kwaad kan, en prima te doen is.

Echter deze lasdop is vreemd, het is een lood kabel, redelijk dik, waarvan er van binnen 4 dunne draadjes lopen, waarvan er weer 2 bij elkaar komen, echter die heb ik kapot getrokken dus ik weet niet meer hoe de verbinding loopt.

Is het dus zo????????????, dat als je de loodkabel verderop open knipt, de bekende Rood Blauw Oranje Wit tevoorschijn komt, of ben ik gewoon screwed, en gaan jullie nu allemaal heel hard lachen? (Ja heh..)???

Ik dacht echter te lezen op internet dat er wel de KPN kleuren in moesten zitten, maar die draadljes zijn flinterding, (rj11 dikte kabel, en bruin zwart achtig.

Ben benieuwd of dit gaat helpen, lees verder alleen maar vragen over rode en blauwe draadjes, maar niemand met bruine draadjes.

Thanks anyway, ik hoop dat iemand meer weet.

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:55
Een foto is ook handig!

• hidden
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-05 18:28
Echter deze lasdop is vreemd, het is een lood kabel, redelijk dik, waarvan er van binnen 4 dunne draadjes lopen, waarvan er weer 2 bij elkaar komen, echter die heb ik kapot getrokken dus ik weet niet meer hoe de verbinding loopt.
Dus uiteindelijk heb je maar 2 over ?
Het maakt niet zoveel uit zolang je maar het zelfde aderpaar gebruikt.
Kan je nog zien welke bij elkaar horen ?

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:57
Met een analoge aansluiting werkt trial en error prima. ISDN is gevoelig voor kortsluiting en ADSL weet ik niet.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:10

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Als het een analoge lijn is, dan is het een kwestie van draadjes strippen, krokodillentangetjes erop klemmen en een oude telefoon aansluiten. Twee van de vier draadjes zouden moeten werken :)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Topicstarter
Tis een Alice Lijn, met voip bellen... dat is niet analoog denk ik? Boven ligt wel een splitter ertussen, maar telefoon doet niks op moment.

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:38
Post hier eens een duidelijke foto van de aansluiting zoals die op dit moment is. Een lasdop is niet veel meer als een plastic omhulsel om een kabel.

...

• hidden
Anoniem: 268714 schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 14:30:
Tis een Alice Lijn, met voip bellen... dat is niet analoog denk ik? Boven ligt wel een splitter ertussen, maar telefoon doet niks op moment.
als je niet weet wat het is is het analoog.

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-05 00:00
Hij heeft hws een doplas ( A1 ISRA), om de aders zit canvas en de aders zijn beschermd met lak tegen corrosie.

Deze hws?

Als dat zo is dan moet je eerst voorzichtig de lak van de aders schuren anders heb je geen contact!

[Voor 25% gewijzigd door fast-server op 21-06-2011 14:35]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Topicstarter
Die lijkt erop, alleen de lasdop die ik heb, is veel ouder, lijkt op een rioolbuis pijpje, en bevat 3 gaatjes, is grijs.
En het is beetje in de vorm van een deurstopper. Ik zal even plaatje zoeken, kan nu geen foto maken.

• fast-server

Donkerrood 1A
Zwart 1B
Oranje 2A
Lichtbruin 2B

Maak geen kortsluiting :P

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:20

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

hidden schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 14:32:
[...]

als je niet weet wat het is is het analoog.
Hij weet toch dat het voip is, en dat is dus niet analoog. Verder zou ik gewoon eens meten op de lijn.

Bij analoog moet je ongeveer 40 volt tussen 2 aders meten, bij ISDN is dit richting 100V.
Bij een pure ADSL lijn kun je dit niet meten met een spanningsmeter. Echter kun je hier wel weer een modem op aansluiten die je vervolgens meldt of er een signaal op de lijn staat.

Oh ja, bij kortsluiting wordt je lijn voor 20 minuten afgesloten. Daarna probeert de centrale automatisch of je lijn weer in orde is. Maar goed, de laatste keer dat ik kortsluiting heb gemaakt aan een telefoonlijn is al weer een jaar of 10 geleden, dus ik weet niet of dat nog actueel is.

[Voor 21% gewijzigd door DrivinUCrazy op 21-06-2011 14:40]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Topicstarter
het plaatje van fast-server begint erop te lijken, alleen zijn de draadjes in de lasdop nog veel dunner,
en zijn er minder, zover ik heb gezien.

Misschien weet iemand of Alice analoge pakketten heeft verkocht? of alleen ADSL?

Topicstarter
Mijn vraag is eerder, waarom zaten er krokodillen knippers op, die verbonden waren met
2 draden - rood
1/2 draden - blauw

Exacte aantal zou ik even langs moeten gaan.

? klopt dat wel, verbinding was heel slecht, (laag) en lag binnenshuis, isra dus.. want daarachter niet.

• fast-server
Als je er maar 2 hebt is het een makkie toch?

Op de draden van de afbeelding zit een folie daardoor lijken ze dikker.

Topicstarter
ah, ja daar zit helemaal geen folie omheen, misschien vandaar.

• hidden
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 14:38:
[...]

Hij weet toch dat het voip is, en dat is dus niet analoog. Verder zou ik gewoon eens meten op de lijn.
Ik heb het ook niet over voip maar over het modem.
Annex A = POTS modem, Annex B = ISDN modem

Door in te loggen op het modem kan je zien wat voor type je heb.
volgens mij staat het ook op de splitter maar ben ik niet zeker van.

• fast-server
Maar een lood kabel heeft bijna altijd 4 aders.

Anders moet je hem heel voorzichtig een stukje aan strippen om te kijken of je dan meer anders ziet

Je hebt in ieder geval de ander met de rode mantel nodig en de ader met de zwarte mantel (zwart is in het nieuwe systeem blauw!)

Als je die 2 aansluit moet het gewoon weer werken.

Topicstarter
Het is Annex A, dat zoiezo, maar wat wel zo is,

Ik heb dus de rode kabel nodig uit de lood kabel, + de zwarte..
geen 4 aders dus? :) Super ik ga het proberen!

• hidden
Klopt je heb maar 1 paar nodig.
de andere is het reserve paar (zou je nog een lijn op aan kunnen sluiten).

Topicstarter
ah maar het maakt dus niks uit dat ze zo flinterdun zijn heh? die kabels?

• hidden
nee maakt niet uit, wel moet je er voor zorgen dat ze goed contact maken.
Inelkaar draaien voor te testen.
als het werkt zou ik het solderen als ik jou was. beter contact en trek je ook niet zo los.

en natuurlijk beter contact is beter signaal :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 17:12
Kabeltjes zijn inderdaad behoorlijk dun! Voorzichtig ermee, niet verder afknippen.

Om heel wat onwaarheden hier uit de lucht te halen. Voor DSL signalen maakt sluiting geen donder uit en aangezien je voor Alice hebt gekozen (budget-budget provider - niets mis mee verder, oordeel niet) zul je geen PSTN signaal meer hebben vermoedelijk, aangezien je daar extra voor betaald en dan is het voordeel van Alice ook weg.

Alice levert ook geen DSL over ISDN (of dat kan inmiddels wel ineens), dus het is waarschijnlijk DSL only via Annex A, dus zonder PSTN lijn (die betaal je hoe dan ook aan KPN en niet aan Alice, dus op die manier weet je dat ook zeker). Betaal je wél aan KPN? Dan heb je ook een PSTN lijn naast je ADSL verbinding waarover wellicht ook voip loopt.

Zet er een mooi aansluitdoosje op en ga de 6 combi's proberen, je Alice modem zal een soort van broadband of DSL lampje hebben, die als spanningszoeker kan fungeren. Verandert dat lampje binnen 10 seconden bij contact met de juiste aders dan zit je goed.

Heb je op 5 van de 6 combi's een signaaltje (1 ader levert ook sync...) en alleen A-B (uit A-B-C-D aders) levert geen knipperend lampje, dan moet je C-D hebben.

pepernooot

• hidden
oh ja, we willen natuurlijk wel even weten of het is gelukt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee