Ik kan niets zeggen over het product Swans M10 op zich, wat ik wel kan zeggen is mijn ervaring met dit soort producten.
Een "2.1 set" heeft eigenlijk de volgende setup:
2 "satelliet" speakers
1 "Subwoofer"
Het probleem met satelliet speakers is dat ze eigenlijk alleen goed zijn in hoge tonen, misschien wat midden-tonen. Laag zijn ze zeer slecht in. Dit komt meestal door het kleine volume (cm3, inhoud) van de speaker en de lage kwaliteit woofers die er in gebruikt worden (immers, ze hoeven ook niet laag te kunnen).
Door de wat lagere kwaliteit woofer doet een satelliet heel erg weinig. Hierdoor krijg je vaak dat de subwoofer veel meer moet doen dan waarvoor een subwoofer bedoelt is.
Een subwoofer kan een hele fijne toevoeging zijn aan je setup, zolang deze tussen de 20hz en 60-80hz (dit is persoonlijk, sommigen vinden het nog fijn tot de 120hz, ik absoluut niet) op zich neemt (het echte laag). Meer dan dat en je kunt er eigenlijk beter een mid-woofer voor gebruiker.
Als een subwoofer een te breed frequentiebereik heeft krijg je snel dat je een rommelige bas hebt. Wat vaak zo is bij goedkope setjes.
Als je vervolgens kijkt naar de specificaties van de speakers (dit zegt uiteraard niet alles) zie je dit :
Satellietland doen: 140Hz--20kHz
Subwoofer doet: Volgens de website kunnen de speakers van 42 hz tot 5khz weergeven. Volgens de website kan de versterker 100hz tot 20khz aansturen.
Dan gaan bij mij de alarmbellen rinkelen.
1. De subwoofer moet alles beneden de 140hz doen? dat is veel te veel!
2. De subwoofer "kan" tot "42 hz" maar kan maar aangestuurd worden tot 100hz door de ingebouwde amp... hè?
3. 20hz (erg laag) tot 100hz (laag) word dus überhaupt niet weergegeven (Waarom heb je dan in hemelsnaam een subwoofer.........) en verder is er niet duidelijk wat de subwoofer's hoogste frequentie is, die kan tot in de 200-300hz mee staan blèren.. wat je absoluut niet wilt. Dan is het gewoon een fancy uitziende midden-toon speaker.
Ik denk dat je Kenwood setje wat je nu hebt inderdaad niet echt denderend klinkt. Maar wel redelijk. Dit Swans setje ziet er leuk uit. Maar daar blijft het ook wel bij. Een echte upgrade... nee.
Die monitor speakers van Behringer (niet het beste merk, wel 'bang for buck') zijn gemaakt met goede woofers en prima tweeter (niet super hi-fi). Verder geeft de fabrikant op dat hij een zeer rechte frequency lijn heeft ( dus er zijn geen vervelende pieken en dalen; hierdoor krijg je mooi neutraal geluid zonder bijvoorbeeld schreeuwerige midden-tonen) en loopt van 50 Hz to 21 kHz... stukken beter dus ! En gaat een stuk dieper.
Als je goede speakers hebt; heb je niet echt een subwoofer nodig, tenzij je dat "bioscoop" effect wil hebben en je onder de 50hz het geluid wil horen & voelen.
Ik heb zelf een hele tijd dit model gehad (bookshelves) maar dan passief met een versterker. Deze waren van het merk Mission, in combinatie met een Akai versterker. Geen dure combi (ik geloof dat het tweedehands van marktplaats nog geen 100 euro was) maar staan nu nog steeds na 4 jaar te draaien bij een goede vriend van mij. Hij heeft toen zijn 5.1 Dolby digital ultra super surround - mega editie (€399,- mediamarkt) vervangen door deze simpele combinatie. Waarom? het klinkt heerlijk!
Maar met geluid is altijd de disclaimer: Ga zelf luisteren; waar heb je een goed gevoel bij ? Als het oog het niet mooi vind, vind het gehoor het een stuk minder
Er zijn overigens ook wel andere budget & actieve monitoren te vinden op marktplaats, de er misschien wat meer naar jou smaak uitzien.
Overweeg anders eens een kleine versterker met een passieve combinatie (bookshelves + kleine versterker, die je kunt wegwerken). Dan heb je pas écht bang for buck.
Succes!